Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nikon Fieldmaster vs Monarch

Featured Replies

Publicerat

hur mkt skiljer sig dessa två sikten åt rent kvalité och

användarmässigt?

Fieldmaster är ju 3-9x40 och en tums tub

Monarchen är 1,5-6x42 och 30mm tub

Publicerat

Jag anser att det blir både äpplen och päron i fruktsalladen. ;)

Fieldmaster a.k.a Buckmaster är näst lägst på Nikonskalan och Monarch Gold högt upp.

http://www.chuckhawks.com/recommended_riflescopes.htm

Jag håller inte med Chucken om allt men ofta är han vettig (om än väldigt patriotisk)

Raggarö

Publicerat

Tjo flöjt!

Fieldmastern som frugan har trackar som en blind balle i en elefantmus. :o Med andra ord som skit. ;)

Publicerat

Tjo flöjt!

Fieldmastern som frugan har trackar som en blind balle i en elefantmus. :o Med andra ord som skit. ;)

Min funkade finfint på alla sätt och vis, var jättenöjd med den. Men jag hade köpt en liten fet monark istället om jag skulle köpa en kikare idag.

Publicerat
  • Författare

ok,men tycker ni att det är värt att lägga till 2500 kr till för att få monarchen då istället för fieldmastern som ingår i mitt paket jag köpt?

det är min första kulbössa...

Publicerat

ok,men tycker ni att det är värt att lägga till 2500 kr till för att få monarchen då istället för fieldmastern som ingår i mitt paket jag köpt?

det är min första kulbössa...

Svårt att säga.. Den fieldmastern jag hade var en 3-9x50 om jag inte minns fel.. Jämförde den med flex Zeiss med 50-glugg när vi var i småland och jagade, jag såg bättre i fieldmastern när det skymde på. Kontroversiellt nog med tanke på prisskillnaden.. :)

Publicerat

Det är ju det här som är så svårt med optik; våra egna ögon :rolleyes:

Nu vet jag inte vilken Zeiss som herr Krok avser i sin jämförelse, MEN det kan stämma där och då och för just honom.

Det skiljer 300 dollars mellan de båda kikarna i USA (300 resp 600 dollars) i prisskillnaden ingår säkert både mekanisk och optisk uppdatering.

Tyvärr brukar priset ofta avspegla kvalitet när det gäller kikarsikten, så frågan är om du klarar dig med den fysiska skillnaden i förstoring, köp Monarchen.

Raggarö

Publicerat
  • Författare

enligt säljaren så var monarchen skottfast "på riktigt", till skillnad från fieldmastern.

Dessutom menade han på att monarchen med sin 30 mm tub egentligen det enda

han kunde rekomendera till en 308, det var där dom riktiga kikarsiktena började,

fieldmastern var mer för luftgevär och 22:or och att jag inom ett halvår kommer

vilja byta...

Men som sagt, det går ju att lägga hur mkt pengar som helst på jakt så jag ville

inte bestämma mig direkt där i butiken.

Publicerat

Citat swecul:

"enligt säljaren så var monarchen skottfast "på riktigt", till skillnad från fieldmastern.

Dessutom menade han på att monarchen med sin 30 mm tub egentligen det enda

han kunde rekomendera till en 308, det var där dom riktiga kikarsiktena började,

fieldmastern var mer för luftgevär och 22:or och att jag inom ett halvår kommer

vilja byta..."

Den säljaren låter lagom okunnig :wacko:

Skottfast på riktigt - jojo....

Tubdiameter ska vara kaliberberoende - den var bra!

Jag är övertygad om att Monarchen är bättre än Fieldmastern, om det ökade inköpspriset är motiverat är det bara du som kan avgöra.

Raggarö

Publicerat

Den säljaren har inte ett rätt någonstans. Sitter hemma och tror ihop en massa tok att lura köpare med, verkar det som.

Men - har du de extra slantarna så lägg till och välj Monarch Gold. För det är en riktigt fin kikare.

Därmed inget ont sagt om Fieldmaster. Sen finns ju Monarch med 1" tub också.

Och så finns det ju många andra bra alternativ. Midway och Vapex har rätt OK priser på Bushnell Elite, t.ex.

Sist jag tittade in på Vapex.se så hade dom t.o.m bra priser på Leupold VX2 och VX3, men det verkar ändra sig snabbt ibland.

//Danne

Publicerat

Robban: Jag kan ta över det från frugan din för 500:- då ;)

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

ok, men som ekonomin ser ut just nu med decmbers roliga elräkning så blir det nog

fieldmastern ändå. Men ni menar då att säljarens snack om att det kommer ställa om sig

själv efter några skott är bullshit?

Publicerat

hur mkt skiljer sig dessa två sikten åt rent kvalité och

användarmässigt?

Fieldmaster är ju 3-9x40 och en tums tub

Monarchen är 1,5-6x42 och 30mm tub

Fieldmaster mycket kikarsikte för pengarna! sen vad alla andra säger skiter jag i!

monarchen är völdigt bra den med! om man har 2500kr extra!

Publicerat

Men ni menar då att säljarens snack om att det kommer ställa om sig

själv efter några skott är bullshit?

Den jag hade ställde då aldrig om sig under min ägo, och den svarade precis som den skulle på alla justeringar.

Min field master var skarp, ljusstark och gedigen. Har absolut inget allt att klaga på. Men men, det finns väl kanske ett ruttet ägg i alla korgar, så visst kan man säkert ha otur och få ett dåligt exemplar - nikon ska dock vara bra att ha att göra med när det gäller garantiärenden.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

ok, kanske blir ett mellanalternativ då med Nikon Monarch III 3-12x42 för 1.000 kr till...

känns kanske också som ett bättre alternativ just för att förstoringsgraden kanske känns lite mer variabel. Även om man nu kanske konstant har 6:ans förstoring för jämnan...

Publicerat

Jag stod och jämförde en hel hög med olika Nikonsikte på en mässa en gång och jag tog god tid på mig. Min uppfattning är att det var ganska stor skillnad mellan de billigare och de dyrare Nikonsiktena och jag skulle inte köpa nåt annat än de dyraste men då hamnar man å andra sidan på prisklasser där det finns bra begagnade tyska/österrikiska sikte.

Publicerat
  • Författare

Det är väl som alltid, kvalitet kostar.

Jag har dock inte råd med bästa möjliga utan är helt inne

på att jag kanske får nöja mig med något som funkar bra.

Tänkte att Monarch III ändå var bättre än Fieldmaster serien

men jag fattar ju också att Monarch E är bäst av dom tre.

Fieldmastern 3-9x40 ingår i mitt gevärspaket

Monarch III 3-12x42 kostar mig 1100 kr i tillägg

Monarch E 1,5-6x42 kostar mig 2500 kr i tillägg

Eftersom det är mitt första kulvapen och även första

kikarsiktet så har jag ingen riktig uppfattning om det

är värt merkostnaderna för att göra tillägg.

Det enda jag vet är att handlaren talar sig oerhört varm

för Monarch E då han menar på att det är mest allround och

bäst kvalitet för pengarna.

Vet dock inte om jag kan skrapa ihop den extra 2 ½ laxen

men om det kanske verkligen är så att det siktet är bäst allround och

passar den jakten jag ska använda bössan till så är det ju helt klart värt

att spara lite istället för att köpa ett annat bara för att ha.

Jag är tveksam till om 6ggr förstoring räcker, eller rättare sagt, hur långt det räcker.

funkar 6ggrs förstoring till å jaga räv på 100 meter??

Har fått för mig att 3-12 ggrs förstoring är mer variabelt men rädd att det kan bli

knepigt dem gångerna man jagar i tät skog och skotthållen är korta, då tror jag 1,5 är bättre än 3 ggrs förstoring.

Publicerat

Det är väl som alltid, kvalitet kostar.

Jag har dock inte råd med bästa möjliga utan är helt inne

på att jag kanske får nöja mig med något som funkar bra.

Tänkte att Monarch III ändå var bättre än Fieldmaster serien

men jag fattar ju också att Monarch E är bäst av dom tre.

Fieldmastern 3-9x40 ingår i mitt gevärspaket

Monarch III 3-12x42 kostar mig 1100 kr i tillägg

Monarch E 1,5-6x42 kostar mig 2500 kr i tillägg

Eftersom det är mitt första kulvapen och även första

kikarsiktet så har jag ingen riktig uppfattning om det

är värt merkostnaderna för att göra tillägg.

Det enda jag vet är att handlaren talar sig oerhört varm

för Monarch E då han menar på att det är mest allround och

bäst kvalitet för pengarna.

Vet dock inte om jag kan skrapa ihop den extra 2 ½ laxen

men om det kanske verkligen är så att det siktet är bäst allround och

passar den jakten jag ska använda bössan till så är det ju helt klart värt

att spara lite istället för att köpa ett annat bara för att ha.

Jag är tveksam till om 6ggr förstoring räcker, eller rättare sagt, hur långt det räcker.

funkar 6ggrs förstoring till å jaga räv på 100 meter??

Har fått för mig att 3-12 ggrs förstoring är mer variabelt men rädd att det kan bli

knepigt dem gångerna man jagar i tät skog och skotthållen är korta, då tror jag 1,5 är bättre än 3 ggrs förstoring.

Nog inga som helst problem med en räv på 100m med 6x förstoring.

Jag har haft lite olika, 3-9 och 4-12 bland annat. Tror nog vredet stod på 5-6x för det mesta vid jakt.

Publicerat

Be att få slippa skitkikaren och få ett bättre pris på bössan. Kolla efter nikon monarch på ebay.com. Du får en 3-9*40 för 200 dollares. Borde hamna under två tusen med både frakt, tull och moms.

Publicerat
  • Författare

tror faktiskt inte att det går att få billigare än mitt pris...

9900 kr för browning x-bolt och 3-9x40 siktet... allt nytt...

Publicerat

tror faktiskt inte att det går att få billigare än mitt pris...

9900 kr för browning x-bolt och 3-9x40 siktet... allt nytt...

Och för den delen är fieldmastern långt ifrån skit.

Publicerat

.... buy expensive, cry only once !

eller...

...priset glömmer men men inte kvalitén !

:D

Publicerat

.... buy expensive, cry only once !

eller...

...priset glömmer men men inte kvalitén !

:D

Kan hålla med om de flesta skitmärken som oxo, simmons med flera. Men säger du så om fieldmastern så har du aldrig haft någon eller så dtäller du enormt höga krav. Prisskillnaden är trots allt inte så stor mellan den och monarch.

Publicerat

Kan hålla med om de flesta skitmärken som oxo, simmons med flera. Men säger du så om fieldmastern så har du aldrig haft någon eller så dtäller du enormt höga krav. Prisskillnaden är trots allt inte så stor mellan den och monarch.

Det jag menar är ...... i alla lägen !! Dvs dyrare än det du har råd med (blir det ju för det mesta i alla fall) alltid, i alla lägen. Har du tittat på Fieldmaster så köp ett Monarch. Har du tittat på Monarch så köp ett Bushnell. Har du tittat på bushnell så köp Zeiss. Har du tittat på Zeiss så blir det ett Swarovski. Har du tittat på en Browning så slutar det antagligen med Blaser.....

Göm allt i vapenskåpet och ha nyckeln i fickan. Skulle frun se den nya bössan av misstag och undra så svarar men: -"Nej, den är inte ny, den har jag haft länge !"

Det går alltid att dra in på eller skjuta upp något till hemmet till fördel för en bättre bössa, bättre kikarsikte, häftigare flugspö, skönare rulle, ny pilbåge och så vidare.

....buy expensive, cry only once ! Skit är skit och aldrig, över huvudtaget aktuellt ! Sådan skit Du nämner är lurendrejeri.

Publicerat

Det jag menar är ...... i alla lägen !! Dvs dyrare än det du har råd med (blir det ju för det mesta i alla fall) alltid, i alla lägen. Har du tittat på Fieldmaster så köp ett Monarch. Har du tittat på Monarch så köp ett Bushnell. Har du tittat på bushnell så köp Zeiss. Har du tittat på Zeiss så blir det ett Swarovski. Har du tittat på en Browning så slutar det antagligen med Blaser.....

Göm allt i vapenskåpet och ha nyckeln i fickan. Skulle frun se den nya bössan av misstag och undra så svarar men: -"Nej, den är inte ny, den har jag haft länge !"

Det går alltid att dra in på eller skjuta upp något till hemmet till fördel för en bättre bössa, bättre kikarsikte, häftigare flugspö, skönare rulle, ny pilbåge och så vidare.

....buy expensive, cry only once ! Skit är skit och aldrig, över huvudtaget aktuellt ! Sådan skit Du nämner är lurendrejeri.

Personligen skattar jag nikonfieldmaster och monarch mycket högre än bushnell.

Skiten jag nämner antar jag du menar oxo och simmons?

Om man har lite koll på märken och kvalité på optiken i fråga så finns det inget som helst att vinna på att välja ett dyrare. Om jag vet att ett Nikon buckmaster 6-18x40SF är precis vad jag behöver och är ett märke jag litar på så finns det inget nsyfte alls att välja ett annat. Resonerar man på det viset har man nog ingen vidare koll på vad man tänkt använda siktet till eller tillräcklig erfarenhet att veta om märket är bra eller ej.