Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skillnad på CG 3000 - 4000

Featured Replies

Publicerat

Vad väljer man?

CG 3000

CG 4000

För - Nackdelar?

Eller ska man leta en bra beg Tikka?

Letar efter ett bra beg vapen i kaliber 6,5.

Har i en tidigare tråd sökt en bössa men tyvärr utan resultat så nu har jag letat på andra sidor och hittat några intressanta bössor men har hamnat i lite beslutsångest.

Publicerat

Ska du ha en bra bössa i 6,5x55 så föreslår jag en CG/HVA 1900...

Mycket fina bössor i en suverän kaliber...

Min CG 1900 Lyx 6,5x55 sätter 3 skott inom en klisterlapp (ca 1,5 cm) på 80 m...

David

Publicerat

CG3000 är väl samma som Sauer, CG 4000 har ett plastmagasin som brukar sprick ai botten om det ligger laddat.

Ett tips är att du provskjuter bössan på minst 300m, då ser du hur den håller ihop träffbilden, kolla av blocket mycket beg sako o tikka köps upp av landet i öster och återvänder hem, CG 2000 är ingen tokig bössa.

Publicerat

valet av bössa är såklart rätt personligt och för att kunna ge några vettiga råd bör vi nog ha lite mer kunskap om vad du jagar och hur du jagar...

CG 3000 är i grund och botten samma sak som en sauer 80/90 som har en del intressanta lösningar och en bra slutstycksgång men det är rätt ofta strul med dessa bössor.

CG 4000 är på motsvarande sätt samma sak som Sauer 200 (det vill säga föregångaren till Sauer 202) , det är på många sätt en bra bössa som med rätt prislapp kan vara ett gott köp.

Ser man till CG/Huskvarna 1900 så är det en sund konstruktion med fler plus än minus men oftast är den alldeles för högt prissatt. Jag kan för mitt liv inte förstå varför en 1900 skall vara dyrare än en Tikka m55/65 som på många sätt känns som en bättre bössa. Förmodligen är det ett utslag av nationalromantik :rolleyes:

Henrik

Publicerat
  • Författare

Bössan skall användas till toppfågel, rådjur, hjort, bäver. Med toppfågel i första hand.

Har inget krav på nåt speciellt märke av bössa men tänkte få lite tips och råd på detta forum.

För mig är ansmygningen den stora biten av jakten, så jag behöver ingen långdistans bössa.

Redigerad med T.E

Publicerat
  • Författare

Bössan skall användas till toppfågel, bäver, hjort, rådjur. Med fågel som nr 1.

För mig är ansmygningen den stora delen av jakten så jag är inte i behov av nån riktig långdistans dräpare, men har krav på bra precision.

Är inte märkesbunden på nåt sätt så därför tänkte jag få lite tips och råd på detta forum.

Publicerat

Jag har en CG 3000 i 6,5*55

På +sidan för min kan jag säga att den skjuter väldigt lika med olika kulor. Gjorde en provskjutning med Normas patroner Alaska 10,1g, Nosler 9,1g och helmantel/Elektron 7,8g och träffbilden var mellan Nosleroch Elektron ca15mm i sidled och till Alaskan skilde det ca 40mm även det i sidled och inget i höjdled.

På -sidan så är den väldigt temperatur känslig. Ska plastinbädda den och se om inte det problemet minskar.

Dom trivs inte med "slitna" hylsor för dom kärvar, men hylsor som har varit omladdade någon gång har jag inte haft några bekymmer med.

Har fått tag på armens 6,5or och det funkar ibland men inte jämt.

Publicerat

CG 4000 har ju pipbytessystem, funkar väl med Sauers mer sentida 200 pipor också tror jag.

4000 känns som en bättre investering i jämförelse. En kompis har en 3000 i 6,5x55, han har gjort det Edsvalla planerar att göra, tyvärr utan resultat. Hopplös bössa under vissa förutsättningar som väta och kyla.

Publicerat
  • Författare

Jaha, men andra ord så verkar inte varken cg 3000 eller 4000 vara några "perfekta" allround bössor.

Men alla vapen har väll för o nackdelar men varken spräckta magasin eller väldigt väderkänsliga bössor är ju inget man vill ha.

Finns det inte plåt magasin till 4000 bössan då?

Tycker CG bössorna verkar rejäla o bra annars!

Publicerat

En kompis har en 3000 i 6,5x55, han har gjort det Edsvalla planerar att göra, tyvärr utan resultat. Hopplös bössa under vissa förutsättningar som väta och kyla.

AJ AJ AJ nu skrämmer du mig MKJ :ph34r: men det borde ju bero på kolven tycker jag???

Eller vad säger experterna på forumet?

Du T.E jag kanske har en billig CG 3000 till salu ^_^:D :D :D

Publicerat
  • Författare

AJ AJ AJ nu skrämmer du mig MKJ :ph34r: men det borde ju bero på kolven tycker jag???

Eller vad säger experterna på forumet?

Du T.E jag kanske har en billig CG 3000 till salu ^_^:D :D :D

Nu blev det svårt, vet en väldigt fin CG 3000 som jag får köpa men är nu ännu mera osäker.

Tikka bättre än CG?

Priserna är ju ungefär lika.

Publicerat

Jag gillar min CG 3000 :( så snacka inte skit om den ;)

Helt ärligt kan jag inte ge nån jämförelse med andra bössor eftersom ja bara har den.

Publicerat

Nja, sauer 80/90 (CG 3000) var väl kanske inte en av de germanska vapenkonstrunktionerna som var allra mest lyckad.

I grunden finns det några olika problem med dessa bössor, de har en olycklig tendens att klicka (speciellt vid kall väderlek), stocken är rätt svag vilket dels innebär att de har en tendens att slå sig vid fuktig väderlek och dessutom gör att det är förhållandevis enkelt att bryta av stocken.

Låsningen sker som bekant i slutstyckets bakdel och inte dess framdel på dessa vapen vilket bland annat får till konsekvens att de sliter rätt hårt på hylsorna eftersom dessa tillåts expandera mer än vid den "normala" låsningen i slutstyckets framkant.

På den positiva sidan kan man kanske säga att de oftast är välarbetade bössor som skjuter rätt bra men dessvärre lämnar grundkonstruktionen en del i övrigt att önska.

Henrik

Publicerat

stocken är rätt svag vilket dels innebär att de har en tendens att slå sig vid fuktig väderlek och dessutom gör att det är förhållandevis enkelt att bryta av stocken.

Henrik

Så min tes om en plastbäddning borde ju göra att den blir mindre känslig.

Publicerat

I grunden finns det några olika problem med dessa bössor, de har en olycklig tendens att klicka (speciellt vid kall väderlek),

När en 3000 klickar beror det i dom flesta fall på dålig vapenvärd och/ eller att man har fyllt trycket med stockolja och annat guck som stelnar.

Sköt vapenvården och håll trycket och slutstycket rent och smord med lämpligt vapenolja- då är bössan en dröm att skjuta med

Publicerat

Jaha, men andra ord så verkar inte varken cg 3000 eller 4000 vara några "perfekta" allround bössor.

Men alla vapen har väll för o nackdelar men varken spräckta magasin eller väldigt väderkänsliga bössor är ju inget man vill ha.

Finns det inte plåt magasin till 4000 bössan då?

Tycker CG bössorna verkar rejäla o bra annars!

Magasinen är av plåt till C-G 4000 och är samma som till Sauer 200. Många delarna är utbyttbara mellan C-G 4000 & Sauer 200/202. Jag har haft en C-G 3000 och den var inte väderkänslig utan sköt som en dröm i alla väder. Slutstycksgången var dessutom oöverträffad men den slet på hylsorna så de höll inte för så många omladdningar.

Publicerat

Är ägare till en CG 4000 i kaliber 30-06 och är mycket nöjd med den, funkar bra till all den jakt jag bedriver.

Hittar man en i rätt prisklass så är det ett bra köp och det är ju ett pluss med pipbyten.

Publicerat
  • Författare

Verkar vara olika uppfattningar om CG 3000, om man ska göra ett snabbt beslut av dessa bössor då?

CG 1900

CG 3000

Publicerat

Kan ju bara visa en bild på när jag sköt 4 skott från griskojan avståndet är cirka 100m med en CG 3000.

kan tillägga att ja inte är en bra skytt men tänkte jobba på det under 2011. Nu fick ja in ett nyårslöfte oxå :blink:

Men som sagt bästa är ju om du klämmer på båda två och väljer ett bra kikarsikte så har du en bra bössa.

post-3075-0-16642400-1294002230_thumb.jp

Publicerat

Verkar vara olika uppfattningar om CG 3000, om man ska göra ett snabbt beslut av dessa bössor då?

CG 1900

CG 3000

Nu har jag inte haft nån C-G 1900 men det verkar vara en bra bössa men det är C-G 3000 också. Att stocken på en 3000 är mindre lyckligt utformad på sina ställe stämmer men har stocken inte spruckit hittils så är nog risken inte så stor, det är ju ingen ny bössa du köper. Däremot är handladdning ett argument för 1900:an eftersom den är skonsamare för hylsorna men köper du all ammo faller det argumentet.

Oavsett vilken du väljer så kolla över dem ordentligt så allt är ok och provskjut helst för att se så att du inte får en utskjuten bössa. När du provskjuter så lär du känna vilken bössa som passar dig bäst.

Publicerat

CG 1900

CG 3000

ingen av dom, mest bössa för pengarna ger beggade finska bössor.

Publicerat

Har en hva 1900 6,5X55 som jag tänkte göra mig av med då den fått stå så mycket i vapenskåpet för mycket.... Nu har jag varit ut och skjutit någon smäll med den och fy satan säger jag vilken fin bössa :blush: Den klarar lätt att konkurera med dagens bössor! Har jag bytt kolv på den till en montercarlo kolv för ett par år sen och jag tror inte jag kan försvara en försäljning av ett sådant "perfekt" gevär :wub: Slutstycksgången och balansen i den bössan är det få av dagens gevär som slår.... Har tagit bort annonsen på blocket osv, den får nog bli kvar tills jag får ett bud som gör det försvarbart att sälja den perfekta toppfågelbössan :rolleyes:

Publicerat

ingen av dom, mest bössa för pengarna ger beggade finska bössor.

Nja, har kollat på en o annan Tikka/Sako som varit mindre bra och inte värda sina pengar, vilket i o f s även till del gäller 1900:an som är övervärderad av en del.

1900/3000 brukar skjuta bra, ha mycket fin slutstycksgång (överlägsna finnarna) och har normalt bra tryck. Är trycket inte bra är däremot 3000 modellen lite svårare att justera vilket brukar kosta nån hundring mer hos smeden.

Om man nu ska vara lite patriotisk så finns det ett Svenskt märke som är lite undervärderat (enl. mig då) och det är Varberger. De skjuter i princip alltid ytterst bra, har ok slutstycks gång och tryck. Enda svagheten är en klen slutstycksspärr (vilket gäller en del andra märken/modeller också) men det är lätt fixat via PO Stemark (http://www.kolvmakeri.se/index.php?page&id=2)

Priserna ligger från 4000:- på modell 717 vilket är i nivå med övriga bössor du tittat på.

Publicerat

jag fattar inte riktigt denna malande hissning av 1900s slutstyckesgång. hur kommer mitt skytte att bli bättre av den blir det snabbare eller vad händer.

vilka klarar jag jaktsituationer bättre.

Publicerat

jag fattar inte riktigt denna malande hissning av 1900s slutstyckesgång. hur kommer mitt skytte att bli bättre av den blir det snabbare eller vad händer.

vilka klarar jag jaktsituationer bättre.

Tja, ska du skjuta mer än ett skott snabbt är det alltid bättre med en bra slutstycksgång kontra en usel. Å andra sidan är det väldigt sällan det inträffar under jakt så mest nytta av bra slutstycksgång har du på älgbanan.