Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skillnad på CG 3000 - 4000

Featured Replies

Publicerat

Tja, ska du skjuta mer än ett skott snabbt är det alltid bättre med en bra slutstycksgång kontra en usel. Å andra sidan är det väldigt sällan det inträffar under jakt så mest nytta av bra slutstycksgång har du på älgbanan.

Håller med både R.W å Maddog, ni har båda poänger i det ni skriver.

Jag har en Tikka M/65 och en 1900 och har haft en 3000. En smaksak vad man väljer, men 3000 ligger defenitivt längst ner på min lista, onödigt tillkrånglad mekenism,låsklackarna bak, vilket gör att hylsorna sträcks mer påstår dom lärda.... men välgjord, inget snack om saken. En fördel är kolvhalssäkringen.

Visst har 1900:an bra slutstycks gång men Tikkan är defenitivt helt ok. Dessutom är trycket ljusår bättre på Tikkan. Tikkan har ju löstagbart mag. vilket inte jag gillar riktigt, oroar mig för den dagen jag tappar det eller glömmer det hemma.....

Alla 3 bössorna har dessutom skjutit bättre än mig............. :rolleyes: Tikkan skjuter jämnare och nästan på samma ställe med all ammo jag testat, men det kan ju naturligtvis skilja mella olika bössor, dessutom är det en continental(tung pipa)

Publicerat

Tja, ska du skjuta mer än ett skott snabbt är det alltid bättre med en bra slutstycksgång kontra en usel. Å andra sidan är det väldigt sällan det inträffar under jakt så mest nytta av bra slutstycksgång har du på älgbanan.

det intressanta är att jag mycket sällan sätt en tråd om 1900an utan att slutstycksgången näms.

jag har haft bössor med dålig gång som tex m98 men har dock inte haft problem att hinna med det jag ska göra på jakt och bana.

även min remington är ganska usel i gången men det går minst sagt undan på omladdning.

Publicerat

När HVA 1900 lanserades för många herrans år sedan så var slutstycksgången en viktig del av marknadsföringen. Den gav intrycket av användarvänlighet och lätthanterlighet - sen om det har någon praktisk betydelse i "stridens hetta" kan ju diskuteras.

Många års nationellt fältskytte med knaggliga 96-lådor visade iaf mig att det går hyfsat bra att ladda om snabbt ändå.

Ska väl erkänna att Sauer 200 kändes som en välsignelse när den kom, men snabbare gick det inte.

//Danne