Publicerat Januari 3, 201115 yr Tycker du överreagerar ordenligt. Det här är inte Rövsoft Exakt, här inleder vi inte med att säga åt klassen att sitta ner o lyssna, men tydligen var det bara jag o taxmannen som såg trådstarten som sådan. /Christian
Publicerat Januari 3, 201115 yr Exakt, här inleder vi inte med att säga åt klassen att sitta ner o lyssna, men tydligen var det bara jag o taxmannen som såg trådstarten som sådan. Själv tycker jag att trådskaparen ställer en del intressanta frågor. Jag blir lite lack när folk hänvisar till lagen/regler istället för att tänka ett steg till själva. Man behöver inte lagtexter och regler för att utöva sunt förnuft eller att agera så man kan sova om natten. Kanske kan Torkel sprida lite ljus över detta nu då det var han som startade tråden?
Publicerat Januari 3, 201115 yr Vill börja med att säga att jag inte har någon praktisk erfarenhet av varken grisjakt eller eftersök på gris, ändå förstår jag Torkels tankegångar, jagar själv älg och genomför även en del eftersök på älg, jag avslutar älgjakten när det släpps för mycket ren på marken, då jag vet att min hund riskerar att växla över till ren om jag tvingas släppa för att få stopp på älgen och den passerar en mindre renflock. Ingen risk för hunden men stor risk att eftersöket misslyckas. Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Januari 3, 201115 yr En vän frågade mig, varför sköt du inte storgalten? tja, kände inte för slitet blev mitt svar. + att på denna mark sköter jag skyddsjakten och därmed tar mest årsgris. men när jag såg den pulsa i snön, så kändes det ändå som att jag inte ville att vi skulle traska med hans hund i det djupet. skjut den gris du vågar gå efter själv är en bra regel, den följer jag strikt och den tar hänsyn till rådande väder. men var och en får bestämma själv och vakjakt är ändå en säker jaktform för bra skott.
Publicerat Januari 4, 201115 yr Känner jag mig rätt har jag sagt det förut. Hoppas att alla dem som skjuter gris på åtel tänker sig jäkligt noga för nu när det är så mycket snö. Man måste ha tillgång till särskilt tränad hund, det vet de flesta. Rimlig etik säger väl att denna hund inte bara ska vara tränad utan även "effektiv" – och hur ska den kunna vara det om grisen är stor och det är en halvmeter snö eller mer? Hunden kan enbart vara effektiv om den samtidigt riskerar sitt liv! Därför undrar jag om det inte är oetiskt att överhuvudtaget skjuta på vuxna grisar i mycket snö! Eller? Jag har läst tråden och alla kommentarer och är både lite trög och "slow starter" ibland, så det tog ett tag innan jag fattade vad som menades i premiärinlägget och vad alla syftade på. Fattas det inte ett "inte"? "Hunden kan enbart vara effektiv om den samtidigt inte riskerar sitt liv!" - eller har jag fortfarande missförstått det hela? Den diskuterade tonen i inlägg och kommentarer kan man alltid älta men det är ofta svårt att få fram hur man låter när man "pratar" i ett forum. Därför brukar jag ha smileys även om det kanske retar livet ur vissa så är det rätt bra. Ändå misslyckas man ibland... Vad det gäller att tänka sig noga för innan man skjuter så gäller det så klart extra mkt nu när det är jobbigt m eftersök på många ställen i Sverige. Personligen har jag inte behövt en hund mer än en gång under min vakjaktskarriär - sköt första grisen för 364 dagar och 22,5 timme sedan. Den enda gången löste jag det dock själv innan jag behövde lyfta luren och kalla på hjälp. Ser man till snömängden och eventuella eftersök ska man kanske avvakta med att skjuta stora grisar. Fast det är väl iofs lättare att träffa dödande på en större gris än en liten rackare. För även om den inte är farlig vid eftersök så ska man ju ändå göra eftersök i djup snö vilket kan leda till jobbiga situationer ändå...usch, nu snurrade jag till det som vanligt.
Publicerat Januari 4, 201115 yr En stor skadskjuten galt i djup snö är väldigt farligt för hunden som inte har samma rörlighet/styrka som grisen i snön. En effektiv och bra eftersökshund ska vara nära grisen för att eftersöket ska lyckas En bra eftersökshund kommer riskera livet för att fullfölja uppgiften, i djup snö blir risken så mycket större.. Vi tvåbeningar har valmöjligheten att låta bli o skjuta på stora grisar precis när vi vill... Speciellt vi som har hundar inser detta.. Men alla de tusental som sitter o vakar gris o kommer på när skottet gått att de behöver hjälp med eftersök. De tänkte givetvis inte skicka iväg ett dåligt skott men tydligen så händer det ändå.. Även om avståndet är så nära att de flesta skulle träffa grísen med en kastad sten... Skytten har ingen hund men det kommer en eftersöksjägare som trotts riskerna för sin fyrbente jaktkompis ställer upp. Varför man gör det vet jag inte.. men troligen för att man har en känsla för allt vilt. Inget ska behöva lida om man kan göra nått åt det. Uppoffringen att låta bli o skjuta på stora grisar när det är över 50cm snö bör inte va särskilt svårt att följa.. Mindre grisar är ju inte lika farliga iomed att de har kortare vapen och får lika svårt i rörligheten som hunden.
Publicerat Januari 4, 201115 yr Det är ju faktiskt så att man som hundförare inte har nån plikt/ansvar att åta sig eftersök om man anser att riskerna är för stora för ens hund. Det är däremot skyttens ansvar att lösa eftersöket. Detta bör ju alla som sitter och vakar gris fundera starkt på. Nån form av lösning kan vara att hundföraren tar betalt efter risken, t ex 20 000:-, för eftersöket vilket bör göra de flesta vakjägare lite mer hårdtryckta.
Publicerat Januari 4, 201115 yr Det är ju faktiskt så att man som hundförare inte har nån plikt/ansvar att åta sig eftersök om man anser att riskerna är för stora för ens hund. Det är däremot skyttens ansvar att lösa eftersöket. Detta bör ju alla som sitter och vakar gris fundera starkt på. Nån form av lösning kan vara att hundföraren tar betalt efter risken, t ex 20 000:-, för eftersöket vilket bör göra de flesta vakjägare lite mer hårdtryckta. Tycker de två översta meningarna summerar saken väl. Den sista leder ju till att vakjägaren ej ringer in någon eftersöksjägare
Publicerat Januari 4, 201115 yr Tycker de två översta meningarna summerar saken väl. Den sista leder ju till att vakjägaren ej ringer in någon eftersöksjägare Det är ju alltid så att en skytt som inte hittar viltet han/hon skjutet på kommer att ställas inför dilemat om att söka vidare eller avskriva som bom/konturträff. Om personen i fråga inte får tag i ett eftersöksekipage eller om kostnaden blir stor så är det helt klart så att många väljer att avskriva saken men det är ändå skyttens ansvar och skyldighet. Uppdagas det att en skytt inte uppfyllt sitt ansvar kan väl skytten riskera straff. Det är ju ganska lätt, när det är snö och ingen ny snö faller, att se om djuret är träffat eller ej så risken för en skytt som inte följer de riklinjer som finns är uppenbara. Därav bör man noga tänka igenom om man verkligen ska skjuta stora grisar när det är mycket snö, precis som Torkel skev.
Publicerat Januari 4, 201115 yr Det är väl bra när erfarna eftersöksjägare delger sina tankar om hur det går att underlätta för dom. Känns lite nonchalant att inte lyssna på dom.
Publicerat Januari 4, 201115 yr Det är väl bra när erfarna eftersöksjägare delger sina tankar om hur det går att underlätta för dom. Känns lite nonchalant att inte lyssna på dom. Haha...Sorry men det påminner mig om ett uttalande från Björn Wahlroos (Sampo). Finne och jägare. han sa just det. något i stil med att ni svenskar bara talar om känslor......
Publicerat Januari 4, 201115 yr Författare Självklart kan jag ha fel i allt jag säger. Själv tycker jag att själva diskussionen är viktig och har lite svårt att se på vilket sätt jag provocerat. Jag har aldrig nekat att göra ett eftersök p gr av snö eller p gr av trafik, och kommer säkert aldrig att göra det heller. Jag vill bara, utifrån mitt/eftersöksjägarens perspektiv, visa vilka problem det kan leda till om man skjuter på vuxna grisar i extremt mycket snö. Tycker någon annorlunda, så är väl hela tanken med ett forum som detta att man sakligt och utan personangrepp framför detta och underbygger det så väl man kan. Om någon t ex ser hela inlägget i ett negativt sken bara för att min ”ton” är på ett eller annat sätt så ber jag om ursäkt för detta och skyller väl på bristande skrivkunskap. Men tycke och smak om grammatisk stil, tycker jag, får inte hindra en viktig diskussion. Om den ÄR viktig, alltså.
Publicerat Januari 4, 201115 yr Å andra sidan är även skadskjutna galtar rätt hämmade av djup snö -samt relativt lätt att följa - så snön är lika mycket en hjälp som ett hinder för eftersöksjägaren och -hunden. Du klarar inte av att att komma ifatt en skadad galt till fots och inte utan en duktig hund.. och bilden jag ser framför mig så kan man glömma skidor och dylikt för det är inte möjligt att vare sig skida eller knappt ta sig fram med snöskor där grisen vill vara i skadat tillstånd.. och pulsa i djup snö 1,5 mil eller liknande det kräver sin man att orka och likväl när du kommit ifatt grisen 1,5 mil bort så krävs det likväl en duktig hund som håller grisen.. Därför ska man nog som Torkel säger undvika att skjuta stora grisar nu...
Publicerat Januari 4, 201115 yr alltså...Torkel.. Jag förstår inte riktigt ditt senaste inlägg. Du pratar om att vakjägare inte ska skjuta men skriver sedan att du själv alltid släpper hunden oavsett snö/trafik Tycker nog att du kan lösa problemet genom att helt enkelt säga nej till alla dina polare som ringer o vill ha hjälp med hänvisning till vad du statar i ditt första inlägg? Innan de sätter sig o vakar.
Publicerat Januari 4, 201115 yr Självklart kan jag ha fel i allt jag säger. Själv tycker jag att själva diskussionen är viktig och har lite svårt att se på vilket sätt jag provocerat. Jag har aldrig nekat att göra ett eftersök p gr av snö eller p gr av trafik, och kommer säkert aldrig att göra det heller. Jag vill bara, utifrån mitt/eftersöksjägarens perspektiv, visa vilka problem det kan leda till om man skjuter på vuxna grisar i extremt mycket snö. Tycker någon annorlunda, så är väl hela tanken med ett forum som detta att man sakligt och utan personangrepp framför detta och underbygger det så väl man kan. Om någon t ex ser hela inlägget i ett negativt sken bara för att min "ton" är på ett eller annat sätt så ber jag om ursäkt för detta och skyller väl på bristande skrivkunskap. Men tycke och smak om grammatisk stil, tycker jag, får inte hindra en viktig diskussion. Om den ÄR viktig, alltså. Usch!! Klarade sig hunden?
Publicerat Januari 4, 201115 yr Författare alltså...Torkel.. Jag förstår inte riktigt ditt senaste inlägg. Du pratar om att vakjägare inte ska skjuta men skriver sedan att du själv alltid släpper hunden oavsett snö/trafik Tycker nog att du kan lösa problemet genom att helt enkelt säga nej till alla dina polare som ringer o vill ha hjälp med hänvisning till vad du statar i ditt första inlägg? Innan de sätter sig o vakar. Jag säger inte att vakjägare inte SKA skjuta, jag för en diskussion där jag lägger in eftersöksjägarens perspektiv. Det är inte bara "mina polare" som ringer och jag löser inte problemet genom att JAG säger nej till eftersök; det är ju inte bara runt mig som det är mycket snö. Sedan skrev jag inte att jag jag "alltid släpper". Jag anpassar metoden efter situationen och ibland är ned nödvändigt att linspåra långt. Förstår inte alls varför du tar detta så personligt.
Publicerat Januari 4, 201115 yr ok. jag tar det inte personligt men jag har lite svårt med din ansvarsfördelning. För mig är det nämligen väldigt enkelt. Är det för mkt. snö eller andra dåliga förutsättningar ja då säger man helt enkelt NEJ som eftersöksjägare. men kanske är det här din höga moral kommer in? Du vill till varje pris att alla grisar ska hittas?
Publicerat Januari 4, 201115 yr Taxmannen, nu spårar det väl lite hårt lr? Det är du som skytt som är ansvarig för ditt skott!! Att man tar hjälp av E-söksjägare är självklart, men om du själv är e-sökare vill du bli av med hunden för att du fulskjutit en stor o arg galt? Lite konstigt att hundförare håller med Torkel o icke hundförare opponerar sej!
Publicerat Januari 4, 201115 yr Förstår inte heller vad vissa störde sig på Torkels trådstart. Det är säkerligen massa jägare som inte tänkt på att ett e-sök på en stor gris i dessa förhållanden kan vara besvärligt/besvärligare än normalt och framförallt mer risk för hundskador. Vad gör det för skada att någon som Torkel tar upp det här?! /Petter
Publicerat Januari 4, 201115 yr Nu när Torkel har förklarat hur han tänker och vad han avsåg med tråden så är den inget konstig men jo då, jag reagerade omgående på hur den inleddes, nej alla är inte skribenter här inne, inte jag heller men när man har något att säga av betydelse, som Torkel, då kan det löna sig att man tar den där 15 sekunderna extra för att formulera sig. Personligen kommer jag aldrig att klanka på någons gramatik, stavning eller språkbild så länge det går att förstå vad som skrivs, men ton, ja det kan jag inte hålla mig från att kommentera. Nu hade jag uppenbarligen missuppfattat tonen, eller snarare berodde tonen på saker som inte ens kunde anas mellan raderna, jag hoppas verkligen att din hund blir återställd fullt ut, men vi försöker ju att hålla en viss nivå på saker här därav mina kommentarer. I sak sen är det ingen som iofs har kommenterat min slutsats om att detta är något lokalt och mellan jägare/jaktledare/tillgängliga eftersöksekipage, men det kanske var för banalt. /Christian
Publicerat Januari 4, 201115 yr Taxmannen, nu spårar det väl lite hårt lr? Det är du som skytt som är ansvarig för ditt skott!! Att man tar hjälp av E-söksjägare är självklart, men om du själv är e-sökare vill du bli av med hunden för att du fulskjutit en stor o arg galt?Lite konstigt att hundförare håller med Torkel o icke hundförare opponerar sej! Grabben: 1. Precis, det är du som skytt som är ansvarig för skottet. 2. Nej, det är inte alls självklart. Det är ett önsketänkande. Så fungerar det inte till 100% i det Sverige jag bor i. 3. Nej, ingen vill rimligtivs bli av med sin hund. Så, lär dig säga NEJ och lägg inte över ansvaret på någon annan. 4. Ja, observationen hundförare/icke hundförare är intressant.
Publicerat Januari 4, 201115 yr I sak sen är det ingen som iofs har kommenterat min slutsats om att detta är något lokalt och mellan jägare/jaktledare/tillgängliga eftersöksekipage, men det kanske var för banalt. Precis Christian.
Publicerat Januari 4, 201115 yr Kan någon förklara det jobbiga i att avstå från att skjuta på stora grisar? Vi har jakttid på vuxna grisar 10mån, varför kan man då inte avstå jakt under de förhållanden som råder på de flesta håll just nu! Jag håller med Torkel fullständigt i det här. Och tycker det är bra att han tar upp det, för allt för många tänker inte längre än till skottet. Men oavsett hur kontrollerat och enkelt ett skott är så måste vi ändå alltid vara förberedda för att det kan gå fel. Själv tillhör jag de som har väldigt svårt att neka någon hjälp med eftersök när olyckan redan hänt.