Publicerat Januari 4, 201115 yr Själv tillhör jag de som har väldigt svårt att neka någon hjälp med eftersök när olyckan redan hänt. Precis.. det är det som jag uppfattar vara hela andemeningen med tråden och starten, undvik de stora nassarna på åteln. Där och då kan skeendet påverkas, man kan förmås att avstå. När skottet väl gått så självklart har folk möjligheten att säga nej när skytten ringer men hur många gör det i praktiken? Och detta inte av hänsyn till skyttens pissiga samvete utan enbart och uteslutande av hänsyn till den skadade grisen. Mvh!
Publicerat Januari 4, 201115 yr Precis.. det är det som jag uppfattar vara hela andemeningen med tråden och starten, undvik de stora nassarna på åteln. Där och då kan skeendet påverkas, man kan förmås att avstå. När skottet väl gått så självklart har folk möjligheten att säga nej när skytten ringer men hur många gör det i praktiken? Och detta inte av hänsyn till skyttens pissiga samvete utan enbart och uteslutande av hänsyn till den skadade grisen.Mvh! Riktigt kloka ord !!! /ekebo
Publicerat Januari 4, 201115 yr Jag håller med torkel mfl. Är det verkligen värt att riskera en hundsliv BARA för att skytten ska få skjuta sig en stor gris????.. När vi har jakttid året runt på årsgrisar som är godare att äta... Många av eftersökshundarna som används vid gris, riskerar mkt för att få ställa grisen fast det inte är någon snö! Lägg då till ex 50cm snö på det......
Publicerat Januari 4, 201115 yr Själv tillhör jag de som har väldigt svårt att neka någon hjälp med eftersök när olyckan redan hänt. Jepp! Vi är nog några stycken som har svårt o säga nej. Jag har nog alldirg sagt nej om jag har möjlighet o hjälpa till, detta oavsett vem som frågar... vän eller fiende kvittar... Haft precis den diskutionen med en del polare.. Hur faen kan du hjälpa den eller den osv... För mig existerar inga sådana anledningar att låta bli o hjälpa till. O andra sidan är det ju inte ofta nån ovän ber om hjälp men det har hänt o ovän förbyts till tacksam vän.... Så om telefonen ringer nu med +50cm snö ang påskjuten stor gris så åker jag o fler med mig ut oavsett risker.... Jaktidioter finns ju som bekant.. O det är nog detta beteende som kallas eftersöksidiot...
Publicerat Januari 4, 201115 yr vill bara klargöra att jag tycker att "ni" gör ett bra jobb, något annat är det inte frågan om. Det är andra saker jag har synpunkter på.
Publicerat Januari 4, 201115 yr vill bara klargöra att jag tycker att "ni" gör ett bra jobb, något annat är det inte frågan om. Det är andra saker jag har synpunkter på. Vad är det du har synpunkter på? Tycker att Torkels första inlägg var en ödmjuk vädjan att inte alla ser det så kan jag förstå. Att det finns ett gäng eftersöks jägare som gör ett jätte jobb och ställer upp i vått opch tort innebär inte att det är ok att utnyttja dom.
Publicerat Januari 5, 201115 yr lindberg: du får helt enkelt läsa vad jag skrivit.... dessutom har jag nog promotat Torkels inlägg indirekt så det nått ut till fler än det annars gjort
Publicerat Januari 5, 201115 yr En kompletterande synpunkt kan kanske vara att inte låta "nybörjare" skjuta stora vildsvin, eller vildsvin över huvud taget, på åtel just nu. För några dagar sedan blev jag inringd på en påskjuten årsgris som jag sköt på stånd, den vägde en bit över 100 kilo och hade elaka betar. Jag vet ärligt talat inte om skytten ljög eller bara inte förstod bättre men den jag blev mest förbannad på var fakiskt den som ringde. Man sätter inte en nybörjare på en het åtel ensam just nu, oavsett efternamn eller storlek på plånbok...
Publicerat Januari 5, 201115 yr Jag håller med de flesta här jag ser inget skäl att skjuta stora grisar om det möjligtvis inte är så att de ställer till oreda. Och visst det är klart att man får jaktabstinens nu när jakten tog slut så snabbt som den gjorde. Sen är det klart att om det ringer någon och frågar om man kan stå på beredskap så kan man ju säga nej och förklara att man inte vill, men vad händer när någon ringer och säger att de har ett påskjutet djur de inte kan få tag i, jag tror de flesta vill hjälpa till att få ett avslut så att djuret slipper lida, sen finns det helt klart vissa även i den svenska jägarkåren som inte har samma syn på djur, vilket jag tycker är åt helvete... Hur som jag har personligen ingen eftersöks hund och jag skulle förmodligen inte släppa en eftersöks hund i nu läget (vi har minst 60cm) dock skulle jag om jag blev upp ringd göra allt jag kan för att hjälpa till, men vem vet kanske är jag som är för mesig för att vilja utsätta en vän (hunden) för livsfara.
Publicerat Januari 5, 201115 yr borzaa: Det svåra i det läget är att du ofta omöjligt kan få tag på det blödande vildsvinet utan en hund som går nära, om det nu inte ligger dött inom hundratalet meter. Dvs exakt den hund som löper störst risk att bli skadad, även om den arbetar någorlunda förståndigt. Precis som Hipshot då skrev så går lätt viljan över förståndet och vi är nog många som ogärna åker hem med känslan av att "det hade antagligen gått bra". Det kan väl aldrig vara fel att uppmana alla som har möjligheten att nu hålla tillbaka med skyttet på stora grisar och nybörjare, ensamma, på åtlarna...
Publicerat Januari 5, 201115 yr Detta borde egentligen inte vara något problem. De som har egen eftersökshund får ju ta sitt eget beslut, om det är värt det eller ej. Om man är i min situation, där jag inte har tillgång till egen hund utan måste fråga någon med hund, kan man hoppas att ägaren till den tilltänkta hunden har vett nog för att säga att man inte gör eftersök på större grisar just nu. Då har man ju inte något eftersöksekipage och således inte FÅR skjuta större grisar, rent lagligt. Personligen skulle jag inte ens våga fråga om det är ok att skjuta på större grisar just nu.
Publicerat Januari 5, 201115 yr Detta borde egentligen inte vara något problem. De som har egen eftersökshund får ju ta sitt eget beslut, om det är värt det eller ej. Om man är i min situation, där jag inte har tillgång till egen hund utan måste fråga någon med hund, kan man hoppas att ägaren till den tilltänkta hunden har vett nog för att säga att man inte gör eftersök på större grisar just nu. Då har man ju inte något eftersöksekipage och således inte FÅR skjuta större grisar, rent lagligt. Personligen skulle jag inte ens våga fråga om det är ok att skjuta på större grisar just nu. de e ju nästan så att man undrar om du inte e en av de tre vise männen.
Publicerat Januari 5, 201115 yr borzaa: Det svåra i det läget är att du ofta omöjligt kan få tag på det blödande vildsvinet utan en hund som går nära, om det nu inte ligger dött inom hundratalet meter. Dvs exakt den hund som löper störst risk att bli skadad, även om den arbetar någorlunda förståndigt. Precis som Hipshot då skrev så går lätt viljan över förståndet och vi är nog många som ogärna åker hem med känslan av att "det hade antagligen gått bra". Det kan väl aldrig vara fel att uppmana alla som har möjligheten att nu hålla tillbaka med skyttet på stora grisar och nybörjare, ensamma, på åtlarna... Jo precis det förstå jag och jag håller helt med, det är därför jag säger att jag hade gjort allt jag kunnat, om man ringer in annan eftersöks hund och behöver passkyttar eller behöver hjälp att ringa in ett område men jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om jag släppte en hund i spåret av en stor galt i 60 cm snö och hunden blev skadad. Men självklart är det upp till hundföraren och hur hunden arbetar runt det skadade djuret. Jag skulle heller aldrig vara den som åker hem först utan heller gör ett extra försök,och det vare sig hur miljön är vid eftersöket, även om det är barmark så går jag hellre en eller 2 gånger extra för att helt försäkra mig på att djuret inte är skadat än att jag åker hem och den där tanken i bakhuvudet.
Publicerat Januari 5, 201115 yr borzaa: Det är ädelt och jag skulle gjort exakt detsamma som du, om jag inte hade hundar som kanske (antagligen) fixat det. Tyvärr så ska jag vara en smula kategorisk och hävda att du minskar dina chanser något enormt genom att inte använda en ändamålsenlig ställande hund. Så pass mycket att du går från ett synnerligen säkert avslut till en ren turträff. Betänk att en mil inte är ovanligt när det bär iväg, när en normalbyggd jägare gått den där milen så är vildsvinet ytterligare ett par mil bort, i värsta fall... Som hundägare, särskilt om du sysslar en del med eftersök, så ställs du ständigt inför faror för din hund. Det kan vara varg, stora vägar eller halvstora vildsvin i djup snö. Jag kan bara svara för mig själv, men det är en ganska hjärtslitande verksamhet. Du vet oftare än vid vanlig jakt att din hund är illa ute och det känns inte bra, men ändå måste jag som Torkel svara att jag alltid släppt, utom den gången polisen ville att jag skulle släppa grållen mellan motorvägshalvorna vid E18, Ekolsundsbron.
Publicerat Januari 5, 201115 yr Linkis; jag håller med i stort det som du skrivit. Dock inflika lite med nybörjarbiten. Självklart skall en nybörjare inte sitta ensam, det blir ofta en stressig situation och man kanske ofta tror att grisarna försvinner sekundsnabbt från åteln. Men, när det gäller själva skyttet så kan många gånger en nybörjare ha viljan att vänta ut ett bra ögonblick och sätta den i krysset där istället en van jägare ibland kan tyckas säga - jag stack ut pipan och tryckte. En gång var jag nybörjare och även om jag är långt ifrån rutinerad enligt mig själv så har jag än sålänge varit förskonad från eftersöksbehov. Självfallet bör ju jaktledaren gå igenom förutsättningarna för sina gäster och ifall nybörjare propsa på att sitta med som guide, inte minst för att undvika stora galtar i djup snö men kanske även andra olämpliga?! grisar...
Publicerat Januari 5, 201115 yr Skulle tro att Linkis mer är inne på förmågan att bedömma storlek på det som är framför bössan. Inte hur slarvigt man skjuter. Tycekr mig märka att det inte spelar så stor roll... skjuter illa gör alla nån gång..
Publicerat Januari 5, 201115 yr Skulle tro att Linkis mer är inne på förmågan att bedömma storlek på det som är framför bössan. Inte hur slarvigt man skjuter. Tycekr mig märka att det inte spelar så stor roll... skjuter illa gör alla nån gång.. Jo, den biten är ju inräknad. Men med handen på hjärtat, det är mörkt (kanske inte så mörkt som det kan bli nu med snön, men vissa åtelplaceringar är mörka), du har en ensam gris och ingen direkt referenspunkt. Avstånd till åtel 35-40m Kan du viktbestämma den +-10 kg? Vad jag vet har du sett en hel del gris NS Själv kan jag bara säga att jag fortfarande tycker det är svårt...
Publicerat Januari 5, 201115 yr Jo, den biten är ju inräknad. Men med handen på hjärtat, det är mörkt (kanske inte så mörkt som det kan bli nu med snön, men vissa åtelplaceringar är mörka), du har en ensam gris och ingen direkt referenspunkt. Avstånd till åtel 35-40m Kan du viktbestämma den +-10 kg? Vad jag vet har du sett en hel del gris NS Själv kan jag bara säga att jag fortfarande tycker det är svårt... Och då ska man låta bli att skjuta eftersom man är osäker pga orutin.
Publicerat Januari 5, 201115 yr Och då ska man låta bli att skjuta eftersom man är osäker pga orutin. Det kan ju vara en bra tanke för orutinerade samt rutinerade jägare, speciellt i detta väder Men det här ämnet kan ju diskuteras dag och natt över en trevlig brasa och lite korv! Tycker dock Torkel har gjort det bra och väckt lite tanke hos många, inklusive mig.
Publicerat Januari 5, 201115 yr Jo, den biten är ju inräknad. Men med handen på hjärtat, det är mörkt (kanske inte så mörkt som det kan bli nu med snön, men vissa åtelplaceringar är mörka), du har en ensam gris och ingen direkt referenspunkt. Avstånd till åtel 35-40m Kan du viktbestämma den +-10 kg? Vad jag vet har du sett en hel del gris NS Själv kan jag bara säga att jag fortfarande tycker det är svårt... +-10 kg .. Nä.. inte jag int... Men om den väger 60 eller 120 kan jag nog se, tror jag... Många med mig som har gått en del eftersök där vikterna som angivits innan man hittat grisen stämmer otroligt dåligt.. Rekord för mig är väl en 60 kilos som visade sig väga 170.... Så inte är det så lätt alla gånger men en enkel mått pinne eller liknande på åteln så man har o jämföra med brukar va en bra ide. Nu va det kanske inte det de hela handlade om utan en vädjan/uppmaning om att man nog ska tänka till lite innan man skjuter på +100 kilos grisar med rådande snödjup.
Publicerat Januari 5, 201115 yr man får väl låna ett paintballvapen då.... LRF lär vi riktigt sura framöver. Hur ser det ut nu, hur många grisar skjuts det per år och hur mkt. ökar stammen med? När är det troligt att tillväxten planar ut? nån som vet?
Publicerat Januari 5, 201115 yr man får väl låna ett paintballvapen då.... LRF lär vi riktigt sura framöver. Hur ser det ut nu, hur många grisar skjuts det per år och hur mkt. ökar stammen med? När är det troligt att tillväxten planar ut? nån som vet? Tyvärr förstår jag inte va du menar eller vad det har med riskerna för eftersökshundar på stor gris i djupsnö o göra...? Förklara gärna..
Publicerat Januari 5, 201115 yr ok. Skjuter man med paintballvapen så behöver man inte göra eftersök....(försök till humor ) LRF är sura redan idag för att det skjuts för få vildsvin. Min tes är att de i framtiden kommer att vara ännu surare eftersom jag finner det föga sannolikt att vildsvinsproblematiken kommer att lösas med den nuvarande nivån på förvaltningsinsatsen. (OFF TOPIC )
Publicerat Januari 5, 201115 yr ok. Skjuter man med paintballvapen så behöver man inte göra eftersök....(försök till humor ) LRF är sura redan idag för att det skjuts för få vildsvin. Min tes är att de i framtiden kommer att vara ännu surare eftersom jag finner det föga sannolikt att vildsvinsproblematiken kommer att lösas med den nuvarande nivån på förvaltningsinsatsen. (OFF TOPIC ) Jovist painball grejen fattade jag.. Om sen LRF är sura skiter jag i med rådande snödjup dessutom.. ingen har sagt att vi inte ska skjuta gris nu.. bara undvika de största.