Publicerat Januari 4, 201115 yr Fy fn vad jag avskyr kungsörnar. Åkte skidor i lössnön idag och det enda jag såg var en kungsörn. Inte en orre eller tjäder. Det är lika kul att se en örn på marken som det är när man ser en säl i vattnet när man fiskar, allt försvinner och det blir tomt.. Blir att åka någon annanstans i morgon.
Publicerat Januari 4, 201115 yr Jo kungsörn är inte bara en effektiv jägare den skrämmer fågel ordentligt och sveper över ett område som tar en dag att åka på 10 minuter. Även jag ser dem väldigt ofta nog måste stammen ökat rätt mycket sista tio åren
Publicerat Januari 4, 201115 yr Jag har också förhållandevis mycket örn på mina marker, både kungs och havsörn, haft det i många år nu, men inte hatar jag dem för det. Men inte har då jag tomt på mina marker vad gäller tjäder och orre, har inte sett så stora stammar som de senaste åren. En mäktig syn som man gläds åt att se, och örnen gör ju bara det den är född till, att vara örn.
Publicerat Januari 4, 201115 yr Författare Märkliga fåglar du har crowfear, här visar sig inte någon skogsfågel efter att en örn har dragit förbi. Men dina skogfåglar kanske är så många att de kör med kamikaze stilen .
Publicerat Januari 4, 201115 yr hat oxå häckande kungsörn på mina marker och har så haft iallafall 25 år, har legat uppe vid boet flertalet gånger i skydd och haft örnen aldelens intill, mäktiga djur. Det roligaste vi hittat under boet är en halväten mård Har alltid haft gott om både hare, tjäder och orre, tror personligen att skogsbruket är en större fiende till tjäder och orre än örnen. ps. vi har jagat både med beagle och trädskällare utan minsta incident. Andreas
Publicerat Januari 4, 201115 yr Problemet med örnar på toppjakten är inte att dem tar alla fåglar men däremot skrämmer örnen iväg dem och oftast sätter dem sig inne i tätningar med en örn svävande i skyn.
Publicerat Januari 4, 201115 yr Jag har också förhållandevis mycket örn på mina marker, både kungs och havsörn, haft det i många år nu, men inte hatar jag dem för det. Men inte har då jag tomt på mina marker vad gäller tjäder och orre, har inte sett så stora stammar som de senaste åren. En mäktig syn som man gläds åt att se, och örnen gör ju bara det den är född till, att vara örn. Jag kan bara instämma i vad du skriver och du vet ju... Varför hata ett djur som bara gör det den ska för att överleva? Jag fattar det bara inte
Publicerat Januari 4, 201115 yr mja, revper hatar kanske inte djuren som sådana utan snararede effekter de får på hans omgivning? eller? har själv en massa havsörnar vid kusten söder om sthlm. de är ganska puckade. kråkor är egentligen mer intressanta som djur än örnar i mitt tycke.
Publicerat Januari 4, 201115 yr En örn tömmer inga områden på skogsfågel... upptäcker de en örn släpper de ned sig in i en tätning möjligen men det är momentant. Lite mer förståelse för ekologiska samspel kan man ju kanske förvänta sig av jägare.
Publicerat Januari 5, 201115 yr En örn tömmer inga områden på skogsfågel... upptäcker de en örn släpper de ned sig in i en tätning möjligen men det är momentant. Lite mer förståelse för ekologiska samspel kan man ju kanske förvänta sig av jägare. Precis min poäng också.
Publicerat Januari 5, 201115 yr Jag kan bara instämma i vad du skriver och du vet ju... Varför hata ett djur som bara gör det den ska för att överleva? Jag fattar det bara inte Jo, du har ju all anledning om du skulle vilja, men du är för klok för det.
Publicerat Januari 5, 201115 yr När man är ute och jagar sjöfågel är ju örnen helt ok när han snurrar runt öar där man själv inte är för då brukar sjöfåglarna komma flygande för de vill ju inte ligga kvar där örnen är. Dock är det ju mindre kul när han är och snurrar över huvudet, då brukar det bli väldigt lungt ett tag. Men jag kan inte säga att jag _hatar_ dem för det. Men du kanske tog i lite extra för du just var irriterad på att din topjakt den dagen inte blev som planerad...
Publicerat Januari 5, 201115 yr Samma gäller förstås även för skogsfågel och kungsörn, dvs de rör om i grytan... Inte bra om man redan hittat fågel, men kan vara bra om de finns på annat håll. Såg varken skogsfågel eller örn när jag skidade härom dagen. Gissar att fåglarna hölls i de inre delarna av marken dit jag inte tog mig i lössnön... en örn eller två där hade varit bra... !
Publicerat Januari 5, 201115 yr Jag tycker nog att örnen är tämligen maffig att se. Vet egentligen inte hur allvarligt hot den är mot skogsfågeln. Det kanske Outdoor kan skriva något om? Personligen tror jag att vädret undet kläckningstid påverkar betydligt mer. Men det är klart. Man hittar inte många tjädrar i topp efter att örnen flugit förbi. Men vet man var man har sina grantätningar kan det vara läge att ta fram hagelsprutan... MVH // Henrik
Publicerat Januari 5, 201115 yr Samma gäller förstås även för skogsfågel och kungsörn, dvs de rör om i grytan... Inte bra om man redan hittat fågel, men kan vara bra om de finns på annat håll. Såg varken skogsfågel eller örn när jag skidade härom dagen. Gissar att fåglarna hölls i de inre delarna av marken dit jag inte tog mig i lössnön... en örn eller två där hade varit bra... ! Visst gör den det men sällan fågeln sätter sig öppet efter att blivit stött av örn så fördelen med örn på toppjakten tåls att diskutera, men faktum är att det oftast är mycket örn på dem bästa toppjakt markerna så kanske man skulle kunna säga att skogsfågeln trivs där det finns örn samma har man väl kommit fram till när det gäller mård? Sanningen är nog den att vart ska sleven vara om inte i grytan.... Rubriken på tråden är väl rätt provocerande men faktum är att även jag svär varje gång man ser dem på toppjakten fast hatar givetvis inte örnen för det.
Publicerat Januari 5, 201115 yr Författare Ett klarläggande från min sida. Rubriken är väl lite hårt satt. Men jag "ASVKYR ATT HA KUNGSÖRNAR DÄR JAG ÄR OCH JAGAR". Dels skyr skogsfågeln området och sedan jag fick skjuta en smäll med 6,5 förra vintern för att skrämma en örn vilken slog efter min finnspets, så är ju örn inte min favoritfågel .... Å enligt § 28 så får man ju inte ta ihjäl en örn om den tar din hund. Eller har jag fel??
Publicerat Januari 6, 201115 yr Ett klarläggande från min sida. Rubriken är väl lite hårt satt. Men jag "ASVKYR ATT HA KUNGSÖRNAR DÄR JAG ÄR OCH JAGAR". Dels skyr skogsfågeln området och sedan jag fick skjuta en smäll med 6,5 förra vintern för att skrämma en örn vilken slog efter min finnspets, så är ju örn inte min favoritfågel .... Å enligt § 28 så får man ju inte ta ihjäl en örn om den tar din hund. Eller har jag fel?? Nej. Men sannolikt kan man undgå ansvar genom åberopande av nöd jmf 24 kap 4 § BrB. OBS går inte att använda i preventivt syfte
Publicerat Januari 7, 201115 yr Nu hatar jag inte örnar (no surprise there) men om dom skulle slå efter min hund skulle jag nog skjuta oavsett vad lagen säger. Vad lagen säger får däremot sedan ligga till grund för jag skulle göra med den döda kungsörnen.
Publicerat Januari 7, 201115 yr Ingen fan va örn heller.. Både i år och förra året har jag haft kungsörn som har haft siket inställt på att äta upp min lilla röda!
Publicerat Januari 7, 201115 yr Nu hatar jag inte örnar (no surprise there) men om dom skulle slå efter min hund skulle jag nog skjuta oavsett vad lagen säger. Vad lagen säger får däremot sedan ligga till grund för jag skulle göra med den döda kungsörnen. För egen del så kan jag väl säga så här... Förbundet jobbar via lobby/politiker m.m. med att försöka få till förändringar i rutiner och regler för hur polisen skall agera under den perioden eventuella förundersökningar pågår. (Gäller t.ex. omhändertaganden av vapen osv) Det finns dessutom ett antal fall där en olycklig skytt anmält sig själv utan att detta har angetts som en förmildrande omständighet i domen. (Visserligen varg) Vad jag har kunnat se behandlas dylika händelser tämligen godtyckligt från myndigheternas sida. Måste väl erkänna att jag mistänker att hur politiker, polis och domstolar agerar i de här frågorna framöver har stor inverkan på hur stor andel av dylika händelser som kommer att anmälas... Än värre om Örn. Varg eller Lo angrep en människa. Är inte säker på att jag har så stort förtroende för rättsapparaten i ett sådant läge...
Publicerat Januari 7, 201115 yr Ingen fan va örn heller.. Både i år och förra året har jag haft kungsörn som har haft siket inställt på att äta upp min lilla röda! Hua! man skulle kanske upppfinna ett skrämskott som är effektivt, en kula som är som en visselpipa!
Publicerat Januari 7, 201115 yr Får man verkligen inte skjuta en örn som slår hunden? Visserligen inte helt lätt att rädda hunden med geväret men antar att man skulle försöka.
Publicerat Januari 7, 201115 yr Får man verkligen inte skjuta en örn som slår hunden? Visserligen inte helt lätt att rädda hunden med geväret men antar att man skulle försöka. Har aldrig funderat på saken, men varför inte?
Publicerat Januari 7, 201115 yr Har aldrig funderat på saken, men varför inte? Ja tycker det låter konstigt att man inte skulle få skydda sin hund mot en örn. Har för mig att jag läst om en som dräpten örnan med handkraft eller om det var hunden som lyckades försvara sig