Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hatar örnar

Featured Replies

Publicerat

Ja tycker det låter konstigt att man inte skulle få skydda sin hund mot en örn.

Har för mig att jag läst om en som dräpten örnan med handkraft eller om det var hunden som lyckades försvara sig :unsure:

enligt §28 så står inte örn med, men man kan väl hävda nöd enligt 24:4 som Ulf tidigare påpekat. då kan det vara bra att veta vad en örn är värd, för är den värd mer än din jakthund så funkar det inte.

Publicerat

enligt §28 så står inte örn med, men man kan väl hävda nöd enligt 24:4 som Ulf tidigare påpekat. då kan det vara bra att veta vad en örn är värd, för är den värd mer än din jakthund så funkar det inte.

Gäller att man håller sig med välmeriterade hundar då

Absurt att man inte skulle få försvara sin hund om man är där då det händer :angry:

Publicerat

Ja tycker det låter konstigt att man inte skulle få skydda sin hund mot en örn.

Har för mig att jag läst om en som dräpten örnan med handkraft eller om det var hunden som lyckades försvara sig :unsure:

Vill minnas att det var en äldre herre någonstans vid Mattisudden (funnits örn där så länge jag kan komma ihåg) som slogs med en örn med handkraft som dök på hans spets. Nu börjar minnet tryta hur det slutade, men jag kommer inte ihåg något om att han blev straffad för det.

Publicerat

jag har för mig att han ströp den? eller så va de nån annan.

Publicerat

§28 förutsätter ju att man gjort allt annat innan, dvs försökt skrämma iväg den osv. Att döda den är det absolut sista alternativet, därav skrivningarna i paragrafen och därav de undersökningar som görs efteråt för att utröna om det varit rimligt eller inte.

När det gäller björn och kanske varg är det rimligt att det är svårt för en människa att handgripligen gå och sparka bort djuret från sitt tamdjur, men i fallet örn är det svårare att tänka sig att angreppet inte upphörde på annat vis än att man blev tvungen att använda vapen.

Skulle jag kunna tänka mig.

Publicerat

När det gäller björn och kanske varg är det rimligt att det är svårt för en människa att handgripligen gå och sparka bort djuret från sitt tamdjur,

Fegis... ;-)

Skämt åsido så har jag varit med om att en Nobs hade Hybris och skällde på en örn som satt i en myrtall 50m ut på myren.

Man hinner inte göra så mycket från det att örnen lyfter från toppen tills den slår. I mitt fall vinklade den turligt nog innan jag ens hunnit skrika.

Kanske var det t.o.m. så att den inte alls var intresserad av hunden utan lyfte för att jag skrämt den.

Nej jag är ganska övertygad om att i över 90% av fallen så har man bara möjlighet att skrika, skjuta varningsskott eller verkanseld.

Och det gäller nog oavsett om det är örn, varg, Lo eller björn.

Lite skillnad om det gäller häst eller nöt som örnen/Lo knappast ger sig på och som kan hålla björn, varg på avstånd åtminstone några sekunder.

Publicerat

Vill minnas att det var en äldre herre någonstans vid Mattisudden (funnits örn där så länge jag kan komma ihåg) som slogs med en örn med handkraft som dök på hans spets. Nu börjar minnet tryta hur det slutade, men jag kommer inte ihåg något om att han blev straffad för det.

I en annan tråd för en tid sedan var detta uppe men jag minns ej riktigt hur den tråden slutade.

Minns ej riktigt heller hur det var men om jag nu minns rätt var det så här:

Min far känner har en granne som hade/har släkt i "Norrland" där en bekant/släkting slog ihjäl en örn som angrep hans hund. (Jag mötte Lassie blev det nästan av detta...nåja, jag kan höra hur det var egentligen om intresse finns.)

Den som slog ihjäl örnen blev i alla fall av med sina vapen i tre år (3 år!!! :o ) innan de kom fram till att han var oskyldig till brott. Då fick han tillbaka vapnen...

Snacka om att man hade varit bitter! :angry:

Publicerat

Det var en herre för några år sedan vars hund blev attackerad av örn inte alls långt ifrån husse. Hundägaren var tvungen att STÄLLA sig på örnen för att freda hunden. Örnen dog, killen gick fri(det var under jakt), och hör och häpna: det sägs att han inte har varit med om nån likadan händelse sen dess.

Publicerat

Hemskt att behöva vara jurist för att försvara sin hund!!

Det är nog få jägare som tänker på paragrafer i det läget för när örnen väl har landat på hunden så kan ju ryggen redan vara knäckt, eller misstar jag mig?

Har ingen byracka för tillfället men även en bjäbbig blandras skulle nog gå före där.

Så länge samvetet är rent så finns inga svarta moln :rolleyes: