Publicerat Januari 5, 201115 yr Gick in på AftonBlaskan och såg detta som första stora nyhet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8370375.ab Någon som varit med om något liknande eller era funderingar kring det.
Publicerat Januari 5, 201115 yr Har ingen aning men det är helt klart något skumt med att en flock faller ner död, döende på samma plats, med lite tur får vi veta skälet till detta inom kort. /Christian
Publicerat Januari 5, 201115 yr "Se där.. min supereffektiva ljuddäpare för min hagelautomat i kal 4 fungerar"..
Publicerat Januari 5, 201115 yr Först hände ju samma sak i USA för några dagar sedan. Nu samma här. Mycket underligt. Annars tänkte jag samma sak som tidigare nämnts. Att någon skulle ha (frivilligt eller ofrivilligt) förgiftat en foderplats för djuren. Men eftersom exakt samma sak hänt inom närtid över atlanten så................
Publicerat Januari 5, 201115 yr Går säkert att skylla detta på klimatförändringen, det funkar ju med det mesta nu för tiden
Publicerat Januari 5, 201115 yr Antingen tar man på foliehatten och barrikaderar sig inför kommande appokalyps, eller så väntar man på SVA.
Publicerat Januari 5, 201115 yr Min första tanke var att det måste ha varit i närheten av nån tipp där Hippen står och mular fågel
Publicerat Januari 5, 201115 yr Det första som dyker upp i tankarna, polvändning. De magnetiska polerna har bytt plats med ca 75000 års mellanrum. Nu är det ca 125000 år sedan sist. Vi har under de senaste ca 100-200 åren endast haft ca 75% av polernas magnetiska styrka. Vilket flera forskare tyder som ett tecken på förestående polvändning. Antar att fåglar mm kan tappa orienterings förmågan när jordens magnetfält skiftar. Vilket inte helt osannorligt kan resultera i att dom helt enkelt flyger tills dom dör..... Men vi får väl se om dom hittar några gifter eller sjukdommar hos de döda fåglarna.
Publicerat Januari 5, 201115 yr Någon som vill komma in i Guiness Book of Records med världens största rävåtel? =)
Publicerat Januari 5, 201115 yr Det första som dyker upp i tankarna, polvändning. De magnetiska polerna har bytt plats med ca 75000 års mellanrum. Nu är det ca 125000 år sedan sist. Vi har under de senaste ca 100-200 åren endast haft ca 75% av polernas magnetiska styrka. Vilket flera forskare tyder som ett tecken på förestående polvändning. Antar att fåglar mm kan tappa orienterings förmågan när jordens magnetfält skiftar. Vilket inte helt osannorligt kan resultera i att dom helt enkelt flyger tills dom dör..... Men vi får väl se om dom hittar några gifter eller sjukdommar hos de döda fåglarna. Mm, precis och ungefär samtidigt kommer alla skepp i bermudatriangeln börja navigera igen och ta sig hem..=) Tror att kråkorna hittar buskar och träd även om de inte vet vad som är fram och bak
Publicerat Januari 5, 201115 yr Författare Asch, varför inte gå på "Day after Tormorrow" problemet med "Super-cooled-air" som får helikoptrarna att störta. Fast det förklarar ju inte hur ornitologen hört från ögonvittnen hur fåglarna ramlat ur träden och sedan "krupit" ut på vägen. Då känns det mer som de fått i sig något otalt, men att det skulle så slå så hårt mot så många på sådan relativt liten yta är udda, fast det kanske blir så när de lever flock på det sättet kajorna gör.
Publicerat Januari 5, 201115 yr Författare Gott om apportvilt att träna på/med, fast det kanske är lite onyttigt för hunden.
Publicerat Januari 5, 201115 yr Mm, precis och ungefär samtidigt kommer alla skepp i bermudatriangeln börja navigera igen och ta sig hem..=) Tror att kråkorna hittar buskar och träd även om de inte vet vad som är fram och bak En störning, även om det är lokalt, i jordens magnetfält skulle vara förödande för både djur och växtriktet samt väder och vind. Foliehatt eller inte så har man experimenterat med att försöka styra vädret i militära syften sedan 1967 (mig veterligen) och de håller fortfarande på med olika tekniker för detta i dag. HARP projektet har erkänt att de under en del försök har "satt eld på atmosfären"... Fast det skulle lika gärna kunna hända om fåglarna flög bredvid en kraftledning med en ljusbåge gissar jag på.
Publicerat Januari 5, 201115 yr Mm, precis och ungefär samtidigt kommer alla skepp i bermudatriangeln börja navigera igen och ta sig hem..=) Tror att kråkorna hittar buskar och träd även om de inte vet vad som är fram och bak Nja riktig så lär det nog inte funka...... Fågalrna sk ju tydligen navigera med hjälp av magnetfälten. "Spretar" magnetfälten så är det inte säkert att dom riktigt vet vart dom är och blir stressade av det. Nu kan dom säkert hitta en pinne att sitta på. Men jag tror att stressen kan göra att dom flyger runt för att försöka orientera sig. Då "glömmer" fåglarna bort att sätta sig att vila. Vad gäller fiskarna så är det inte helt omöjligt att dom får problem med orinteringen också. Kanske tom att dom får svårt att veta vad som är upp och ner. Nu behöver det inte betyda att i morgon byter polerna plats, men magnetfälten kan "spreta" ut lite random så där ibland. Vi kan fortfarande ha 100 eller 1000 år kvar innan polerna vänder. Men under tiden kan magnetfälten vara lite oberäkneliga. Med lite konstiga fenomen som dyker upp utan förklaring. Även de "normala" pol förflyttningarna kan skapa problem. För det är inga fixpunkter utan dom rör sig årligen över en många kvadratmils yta. Både axelpolerna och de magnetiska polerna flyttas runt.
Publicerat Januari 5, 201115 yr Författare Jag tror det vara sådana här som tog dem: [snipp] Bilden bortklippt! Fy f*n vilken hemskhet, blev ju rädd på riktigt nästan... Skönt fotomontage iaf.
Publicerat Januari 5, 201115 yr Fy f*n vilken hemskhet, blev ju rädd på riktigt nästan... Skönt fotomontage iaf. Ja den är bra gjord =) Inte av mig dock =)
Publicerat Januari 5, 201115 yr Skulle vara intressant att veta vad som finns ovanför där fåglarna låg döda? Fanns något som dem kunde krocka med kan det kanske vara förklaringen eller fanns deras natt träd där skulle det kunna vara förgiftning när dem satt stilla under natten annars borde dem varit mera spridda.
Publicerat Januari 5, 201115 yr Kan tänka mig att en del fåglar inte mått bra när de flugit över Akzo Nobel här vid vissa driftstopp... Finns nog en mängd "naturliga" förklaringar på detta. Ska bli intressant om de lyckas härleda det till ngt specifikt.
Publicerat Januari 5, 201115 yr Skulle vara intressant att veta vad som finns ovanför där fåglarna låg döda? Fanns något som dem kunde krocka med kan det kanske vara förklaringen eller fanns deras natt träd där skulle det kunna vara förgiftning när dem satt stilla under natten annars borde dem varit mera spridda. Väl tänkt Lars, jag vet att en gammal metod för att avliva duvor i mängd var att gasa dem med kolmonoxid när de satt i träden för natten. /Christian
Publicerat Januari 5, 201115 yr Man kan ju fråga sig om det är en massa giftiga kemikalier i fyverkerierna nu för tiden som de får i sig?? Men det känns ju rätt långsökt. Man skulle ju kunna tänka sig att det är svält men att alla dör samtidigt är ju inte heller troligt. Förgiftning av något slag ligger ju närmast till hands. Vet inte hur kallt där var för tillfället men det kan ju även varit så att de frös ihjäl sittandes i något träd. Sista gissningen är ett helt vanligt virus. Nu har jag gissat färdigt haha =)