Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

"Döda fåglar föll ner från himlen"

Featured Replies

Publicerat

Nåt liknande hände väl i USA häromdagen? Teorin där var att de skrämts ihjäl - förmodligen av fyrverkeripjäser.

Publicerat

I den lokala tidningen uttalade sig en veterinär om saken och menade att fåglarna kan ha blivit skrämda under natten och flög in i saker. Matbrist kan ha gjort dem svaga. Det där med att flyga in i saker var väl bara en teori men det låter lite märkligt.

Publicerat

FALKÖPING/STOCKHOLM. Samtalet till Länsveterinären kom vid elvatiden i dag.

– En yrkeschaufför ringde och berättade att han körde över en stor flock med kajor i går kväll på den aktuella vägen, säger Christer Olofsson på Räddningstjänsten till Aftonbladet.

Och därmed kan mysteriet med fågeldöden i Falköping vara löst.

Eller?

Mannen, som är yrkeschaufför, kom åkande med sitt tunga fordon sent i går kväll på Wetterlinsgatan i Falköping.

Plötsligt såg han ett 70-tal fåglar, som enligt honom var vid liv och förmodligen kalasade på saltet som lagts på vägen.

– Han körde över en hel del av dem och tyckte inte att det var något märkvärdigt då, men insåg i dag att det uppmärksammats inte bara i svensk media utan även utomlands, säger Christer Olofsson.

Publicerat

FALKÖPING/STOCKHOLM. Samtalet till Länsveterinären kom vid elvatiden i dag.

– En yrkeschaufför ringde och berättade att han körde över en stor flock med kajor i går kväll på den aktuella vägen, säger Christer Olofsson på Räddningstjänsten till Aftonbladet.

Och därmed kan mysteriet med fågeldöden i Falköping vara löst.

Eller?

Mannen, som är yrkeschaufför, kom åkande med sitt tunga fordon sent i går kväll på Wetterlinsgatan i Falköping.

Plötsligt såg han ett 70-tal fåglar, som enligt honom var vid liv och förmodligen kalasade på saltet som lagts på vägen.

– Han körde över en hel del av dem och tyckte inte att det var något märkvärdigt då, men insåg i dag att det uppmärksammats inte bara i svensk media utan även utomlands, säger Christer Olofsson.

Kan nog vara en trolig förklaring för visst verkar det vara rätt mycket dun och fjädrar spridda på bilden :unsure:

Men måste väl ändå vara rätt ovanligt att köra ihjäl så många fåglar på en gång tycker jag

Publicerat

Var det inte någon som sett fåglarna krypa runt på vägen innan dom dom också?

Jaja en förklaring lika god som någon...

Publicerat

Sen att fåglarna just trillat ned på en väg isåfall??? Hur stora är oddsen att alla döda fåglar ligger mitt på vägbanan på så kort sträcka. Nä, jag tror på påkörningen av fordon som nån här skrev.

Publicerat

Var det inte någon som sett fåglarna krypa runt på vägen innan dom dom också?

Jaja en förklaring lika god som någon...

Kan ju vara så att dom lockades dit av saltet. Och att det "krypande" som beskrivs egentligen är "pickande"

Publicerat

Ett ypperligt tillfälle att ta sig upp en bit i JJ's rovdjurskampanj :D

Publicerat

Ett ypperligt tillfälle att ta sig upp en bit i JJ's rovdjurskampanj :D

Vore väl konstigt om inte någon i vaggerydstrakten vinner den i år. Finns väl några där som fångat tusentalet minkar i år...

Publicerat

Min första tanke var att det måste ha varit i närheten av nån tipp där Hippen står och mular fågel :lol:

Oskyldig :rolleyes:

Måste varit hippen som har gått i sömnen..

Icke.. jobbade natt :lol:

Detta är jävligt skumt faktiskt.. detta med yrkeschaufför låter inte trovärdigt, hade det varit en lastbil som fimpat så mycket fågel så kan man räkna med det dubbla antalet skadade som kutar runt i omgivningen. Hade närboende fått fnatta runt i omgivningarna med tennisracket och mula kajor så hade det stått i media. Tycker det är helskumt faktiskt och jag hoppas SVA fått ett tjog att leka med.

Mvh!

Publicerat

OM en lastbil är "boven" i dramat borde där finnas en hel del mkt platta fåglar

Publicerat

Det var/är säkert någe giftigt i vägsaltet.

Publicerat

Det tror jag med..

Nu vet jag inte men jag tror inte det var någon motorväg direkt alltså borde lastbilen kört hyggligt sakta och fåglar som då träffas borde klara sig i viss utsträckning. Dessutom lär de lyfta då lastbilen kommer. Skjutit kajor nattetid i täta träd och kajorna har inga problem att lämna trädet trots att det är mörkt och trots att de sitter nära stammen och måste passera väldigt mycket gren innan de är ute i fria luften. Och inte en enda trillade död ner av choken att bli påskjutna nattetid..förutom den påskjutna ;)

Publicerat

Fåglar äter inte salt!!!

Gör dom det av misstag brukar dom torka ut och dö. Så ifs om dom ätit vägsalt så är det inte konstigt att dom dör heller.

Annars brukar dom picka grus på vägarna eftersom fåglarna saknar magsyra. Dom sväljer gruskorn i muskelmagen för att mala maten istället.

Många fåglar hittar faktiskt mat på vintern men brukar ha problem att hitta grus. Så att sätta up grusautomater på jaktmarkerna gynnar fågeln!

Även vatten brukar vara svårt för fåglarna, så det är ingen naktdel att utfodra med vätskerikt foder till fåglarna förutom det vi vanligen fodrar med.

Publicerat
  • Författare

På bilden där de sitter på vägen är det väl ändå intressant att det sitter så många på så liten yta, verkligen tätt packade. Känns som något borde lockat dit dem.

Publicerat

Verkar troligen vara förgiftning eller syrebrist.

Publicerat

Inget konstigt fenomen alls, helt normal nederbird. :rolleyes:

Publicerat

Inget konstigt fenomen alls, helt normal nederbird. :rolleyes:

:D:D:lol:

Publicerat

Tog hippen en longweekend i Italien med lite duvjakt på schemat?

Publicerat
  • Författare

Tog hippen en longweekend i Italien med lite duvjakt på schemat?

Känns inte helt otroligt. ;)

• 2 weeks later...
Publicerat

Det finns en relativt bra förklaring till fågel döden samt fisk döden, jag har ingen jättekunskap om detta men iaf. tänkte dela med mig lite.

Det hela baserar på flera orsaker det är kanske alla är överens om, men den stora orsaken är att jordens magnetiska poler byter plats med varandra vilket leder till att det skapar problem för djur riket.

detta är inget okänt fenomen utan det sker med jämna mellanrum på ett par hundra tusen år. och i samband med polskifte så dör mycket djur som är beroende av magnetfältet för att navigera. och polskiftet har enligt många forskare börjat. så vi kommer se mer av detta under en lång tid framöver.