Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur går det med fällfångsten ?

Featured Replies

Publicerat

Skriv lite hur det går eller vad ni har för ide`er om kommande  fällfångst sesång

Publicerat

Hej .för mig går det åt H*****E med fällfångsten. jag har inte fått en enda räv i mina räv-fällor fast dom är innåtlade men  jag har fått 2 mårdar i dom  men en av dom smet  >:(  sen har jag bara fått 3 minkar .och kråkorna vill inte gå inn i kråk-fällorna . så den hära fångs-säsongen är misslyckad / men jag får vell försöka ta dom nästa säsong  :D  .

Publicerat

Går väldigt trögt faktiskt. Har inte tagit en enda räv i dom 2 fällor jag har. och skatfällan går älv skapligt. Har fått 6 skator och ett antal nötskrikor på några veckors tid. Men bättre kan det bli!!

// "TB"

Publicerat

3 minkar, och en fjärde på G.  :) den har varit in i fällan flera gånger men jag har haft slagjärnet hemma för uppfräschning. Men ikväll var jag dit med slagjärnet så jag hoppas minken sitter där om nån dag!  :) 1 förlorad räv har jag också, den hade gått i fällan, men fällan lämnade hänga på is när den slog så räven slapp... shit happens...

Publicerat

Fällfångsten på räv går mycket dåligt, tyvärr. Har två fällor igång men inte ett liv. Rävarna verkar vara lite för listiga, finns gott om spår runt fällorna. >:(

Kalle

Publicerat

Hejsan . jo jag undrar om  man ska gnida inn lukten från en räv i fällan. ska man gnida rumpan mot inngången och innuti fällan ????är det bra att göra det ??

• 2 weeks later...
Publicerat

Idag sköt jag årets första räv!

Hade nästan gett upp hoppet. En ganska stor hona blev det.

Mvh Kalle

Publicerat

Fick idag en stor minkhane på 2.1 kg i slagfällan.  :)  det hela började med grytjakt. Vi fick tag på en mink, som kröp under en stor sten. Och vi fick inte den därifrån, så vi grävde för alla ingångar utom en, där vi lade en slagfälla. Efter tre dagar (eller idag) satt den där. Måste ha varit en mycket skygg varelse.  :)

Publicerat
Fick idag en stor minkhane på 2.1 kg i slagfällan.  :)  det hela började med grytjakt. Vi fick tag på en mink, som kröp under en stor sten. Och vi fick inte den därifrån, så vi grävde för alla ingångar utom en, där vi lade en slagfälla. Efter tre dagar (eller idag) satt den där. Måste ha varit en mycket skygg varelse.  :)
Grattis AndreaS...jag har också spårat mink idag men fick ge mig efter att följt efter spåret i flera km så hade den gått in till byn så det var bara att ge sig.(för nära gårdarna)  :(
Publicerat

Grattis , Kalle  :D

Publicerat
Grattis AndreaS...jag har också spårat mink idag men fick ge mig efter att följt efter spåret i flera km så hade den gått in till byn så det var bara att ge sig.(för nära gårdarna)  :(

Äh!  ;D då du försöker få ut minken som har gått under någons veranda kan man börja tala om nära..  ;D haha..  du har det lite bättre som har grythund. Har börjat fundera på en lövblåsare, har en som går på el, men det skulle vara bensin. Har nämligen sett ett antal "minkgryt" där de gärna håller till. Där skulle en lövblåsare vara kanon!  :) Istället för att gräva sönder alla ställen...

Publicerat

Hittade idag en riktig "minkmotorväg"  :) mycket trafikerat! så jag la ut två slagfällor. Ett framför ett hål i isen där minken(-arna) går ner och upp. Och sen en till mitt i motorvägen som jag la ut så naturligt som möjligt och smörjde in med lite gäddlukt!  ;D så förhoppningsvis sitter den där nu snart och pengarna rullar in..  ;D haha

Publicerat
Hittade idag en riktig "minkmotorväg"  :) mycket trafikerat! så jag la ut två slagfällor. Ett framför ett hål i isen där minken(-arna) går ner och upp. Och sen en till mitt i motorvägen som jag la ut så naturligt som möjligt och smörjde in med lite gäddlukt!  ;D så förhoppningsvis sitter den där nu snart och pengarna rullar in..  ;D haha
Jag har också spårat mink nu varje dag...men dom springer så otroligt långa streckor att jag inte hunnit fatt dom...när jag spårade mink i gårkväll hittade jag ett farmrävsspår som jag började skida efter i stället men den hade farit till grannbyn över isen så jag fick ge mig med den också. :(
Publicerat

Otur otur...  :( skidar jaa... rör mig på ganska stora områden jag så ofta tar jag skotern, kommer hem sent från skolan också så man hinner inte skida om man ska hinna med någonting annat på kvällen. Man kan jo fundera om det lönar sig att köra skoter, tar ju mycket bränsle. Men man kan ju kombinera nytta med nöje..  ;)

Publicerat

Jaa.. back in black..  :) minkmotorvägen jag skrev om har fått en mindre trafikant.  :) Fick en minkhane där idag. Återstår att se om det rör sig fler minkar efter "vägen"  :D Var också en vända till grytet där jag fick storminken, o vad ser jag där! joo, fällan är slagen, men ingen mink. Stoppar in huvudet i grytet och känner att det stinker mink! Så jag spände upp fällan pånytt. Ska se om den har gått i pånytt imorgon. Den kan vara skadad också, eller rentav död. Men imorgon åker jag dit pånytt och gräver upp det igen.  :) Kanske man får sig ännu en mink då. Något jag också har märkt e att så fort jag har fått en mink (alla hanar utom en) så har det vandrat in nya individer. Verkar vara väldigt revirlystna.  :)

Publicerat
Grattis , Kalle  :D

Tackar!  :)

Publicerat

Fick idag ännu en mink vid "motorvägen"  :D en hane det också. Sen så lade jag ut några fällor vid ett annan populärt plats. Tar nog inte länge innan det sitter en mink där heller. Sen så den där minken som jag trodde var skadad eller död, så var nog helt frisk. Antagligen har han gått bredvid fällan som har stjälpt och slagit. Hittade utspår så jag spårade dem länge och märkte att den var helt frisk.  :)

Här kommer bilder på de 3 senaste minkarna. Tyvärr lite otydliga bilder...

post-104-1142689304_thumb.jpg

post-22-1142689304_thumb.jpg

post-22-1142689305_thumb.jpg

Publicerat

AndreaS ...du har flyt med minkfångsten du...bra jobbat  :D

Var i gårkväll ut med snöskoter och kollade runt lite och det fanns hur mycket minkspår som hellst...även mycket mårdhundsspår...synd bara att man har lite dåligt med tid nu för att jaga dom...men i kväll skall jag ut en sväng och se vad jag hittar.

Publicerat

Hejhej...  :)

Har varit och kollat fällorna idag. Efter lite omplaceringar så kan jag säga att jag har 3 minkar på G.  :D Vid "motorvägen" var det nya spår. Dit med en fälla!  :) Vid grytet spår igen! dit med en fälla..  ;) och sen ett till ställe på en liten holme.. där var en till minkstig.. dit med en fälla  ;)        snart smäller det igen och en till mink är skickad till andra jaktmarker!  :D

Publicerat

Hej igen! Var i går ut igen på minkjakt och hittade ett spår som jag följde. Spåret for till en strandbastu...minken hade tagit daglega under den.

Terrierna arbetade med den i ett par timmar men dom slapp inte åt den så jag gillrade en fälla i stället...och där satt en några timmar senare. :D

post-438-1142920646_thumb.jpg

post-22-1142920646_thumb.jpg

post-22-1142920647_thumb.jpg

post-22-1142920648_thumb.jpg

Publicerat

bra jobbat

Publicerat

Grattis igen! Och snyggt med bilder. Ska börja ta med kameran när jag åker ut och fota lite på samma gång. Mycket trevligare att läsa med bilder..  :) men i jaktens iver vill man glömma kameran  ;D

Publicerat

Lite motgångar nu efter all tur..  :D har börjat tampas med lite skyggare minkar.  :) men jag tog iaf ett par bilder av grytet, "motorvägen" och ett hål i isen där minkarna kommer upp.

post-104-1143052013_thumb.jpg

post-22-1143052013_thumb.jpg

post-22-1143052014_thumb.jpg

post-22-1143052015_thumb.jpg

Publicerat

Nå nu!  :) äntligen en till mink. Ännu en minkhane vid "motorvägen". Har tagit 3 där nu  :D

Ett par bilder denna gång också  ;) (med ett gammalt foto från samma ställe)

post-104-1143182977_thumb.jpg

post-22-1143182977_thumb.jpg

post-22-1143182978_thumb.jpg

Publicerat

Grattis  :D Han ser lite trött ut minken på första bilden... ;)