Publicerat Januari 5, 201115 yr Det finns säkert en uppsjö av liknande inlägg men jag vill ändå kasta ut frågan! Vilka gevär ska jag titta på för att finna en begagnad inte alltför dyr välskjutande klenod i cal:222 eller 243 eller vilken kaliber skulle ni föredra som rävdräpare och samtidigt råbocks pursh gevär som samtidigt är billigt att skjuta med och varmint ammunition bör finnas fabriksladdat för jag har ännu inte funnit intresse i handladdning, kommer troligen inte göra det heller för jag är nog för slarvig och otålig för att ladda fram de perfekta skotten Mitt eget förslag skulle vara en välvårdad Sako vixen i cal 222
Publicerat Januari 6, 201115 yr Du har redan funnit svaret Exakt! Grejen är att med en flackare kaliber når du kanske ut till 250 meter i stället för 200 med .222. Samtidigt börjar rävarna bli ruskigt svåra att träffa på så stora avstånd så jag har mer och mer kommit till insikten att just .222 är förbannat lagom i sammanhanget.
Publicerat Januari 6, 201115 yr Om man vill kombinera in rävdräparen med en topfågelbössa också, blir svaret fortfarande detsamma?
Publicerat Januari 6, 201115 yr Författare Det verkar som alla är rörande eniga om att Sako Vixen är förträfflig Finns det ingen som har andra förslag som är lika bra eller bättre , jag tror att de här killarna är lite jäviga annars så börjar jag kanske att leta efter en Vixen inom kort 222 naturligtvis,, finns det någon som är är tokig nog att sälja sin
Publicerat Januari 6, 201115 yr Ok du ska få ett annat förslag, något jag valt om jag haft möjligheten när jag skaffade min rävdräpare.. Sako Vixen kal .223! Mvh!
Publicerat Januari 6, 201115 yr Tikka M55 i 222rem finns säkert flera, en provskjutning brukar visa om det duger!
Publicerat Januari 6, 201115 yr Det verkar som alla är rörande eniga om att Sako Vixen är förträfflig Finns det ingen som har andra förslag som är lika bra eller bättre , jag tror att de här killarna är lite jäviga annars så börjar jag kanske att leta efter en Vixen inom kort 222 naturligtvis,, finns det någon som är är tokig nog att sälja sin Man säljer inte familjens kvinnor och i synnerhet inte Vixen. Man gör inte ens slut med henne Vixen=Rävtik Hipshot: Har dom gjorts i .223 standard? Mvh!/
Publicerat Januari 6, 201115 yr Kan bara hålla med om Vixen, otroligt skön och kul bössa att skjuta med. Ligger en hel bunt på Blocket just nu i varierande skick och priser
Publicerat Januari 6, 201115 yr Författare Kan bara hålla med om Vixen, otroligt skön och kul bössa att skjuta med. Ligger en hel bunt på Blocket just nu i varierande skick och priser Jo jag var ute och spanade på dem och det är klart man blir intresserad alla är i kaliber 222 så jag antar att det är den som regerar, jag har jagat ganska mycket med en Tikka kombi 12/222 modell lastgammal men vilket trycke den har och vilken precision riktig kanon bössa, dock är det min Mors så jag får väl låta henne ha den i fred tills mina bröder är klara med sina jägarexamen , för då går den väl varm igen kan tänkas. Dessutom så blir det för jobbigt att vela med lånelicenser med tanke på att jag vill ha gevären hemma direkt , det kanske dröjer 5 sekunder mellan jakttanke och jakthandling när jag sätter igång och då vill jag inte knacka dörr först.
Publicerat Januari 6, 201115 yr Kan bara hålla med om Vixen, otroligt skön och kul bössa att skjuta med. Ligger en hel bunt på Blocket just nu i varierande skick och priser Har faktiskt ringt/mailat på alla, men endel vill helst inte skicka med post och en annan har fel räffelsort. En Vixen är dock en av mina våtaste drömmar...
Publicerat Januari 6, 201115 yr Böt in min superba Vixen på Kjells Vapen i fjol. Kanske finns den kvar?
Publicerat Januari 7, 201115 yr Författare .22 Hornet med V-MAX Vilken modell på gevär har du till den kalibern ? Är ammunitionen i samma prisklass som 222-223?
Publicerat Januari 7, 201115 yr Författare Har faktiskt ringt/mailat på alla, men endel vill helst inte skicka med post och en annan har fel räffelsort. En Vixen är dock en av mina våtaste drömmar... Tusan Dunder då slåss vi snart om uppmärksamheten hos dessa säljare Vi får hålla oss uppdaterade så vi inte budar för hårt mot varandra.......... du får lägga dig tidigt
Publicerat Januari 7, 201115 yr Författare Böt in min superba Vixen på Kjells Vapen i fjol. Kanske finns den kvar? Där finns faktiskt en fin Vixen för 4900:- är det densamma? Vad har han lagt på extra på priset sedan du sålde den
Publicerat Januari 7, 201115 yr .22 Hornet med V-MAX Tror det finns ngr Vixen i kal .223 i orginal. Vet att Mad Mike haft en. .22 Hornet.. svintrelig bössa, jagade räv med min Hornet innan jag skaffade Vixen och det fungerade helt ok.. dock tycker jag att man blir begränsad i räckvidden med den. Nu vet jag inte hur pass flackt V-maxen skjuter men jag sköt en dubblé på rävvalp på 170-180 m med min och det fungerade men kändes hyggligt chansartat. Vill nog ha en kaliber med en riktpunkt ut till 200 i alla fall och då går dessvärre Horneten bort. Gillar den skarpt dock! Mvh!
Publicerat Januari 7, 201115 yr Författare Tror det finns ngr Vixen i kal .223 i orginal. Vet att Mad Mike haft en. .22 Hornet.. svintrelig bössa, jagade räv med min Hornet innan jag skaffade Vixen och det fungerade helt ok.. dock tycker jag att man blir begränsad i räckvidden med den. Nu vet jag inte hur pass flackt V-maxen skjuter men jag sköt en dubblé på rävvalp på 170-180 m med min och det fungerade men kändes hyggligt chansartat. Vill nog ha en kaliber med en riktpunkt ut till 200 i alla fall och då går dessvärre Horneten bort. Gillar den skarpt dock! Mvh! 22 Hornet jag trodde det var en kaliber är det en bössmodell då alltså??
Publicerat Januari 7, 201115 yr Hippen, det är du som laddat horneten i halvtaskiga bössor med halvtaskiga kulor Laddar du horneten med en Vmax i en bössa som inte har problem med för kort magasin så klarar den utan tvekan 200m. Min laddning till K95:an ligger på +/- 5cm från riktpunkten ut till 210m, problemet ligger givetvis i vinden men bortsett från denna så har jag nog upplevt den lilla horneten som rätt optimal till räv. Med det sagt vill jag ändå rekommendera en Sako vixen i 222rem som en rätt optimal rävbössa.... Henrik
Publicerat Januari 7, 201115 yr 22 Hornet jag trodde det var en kaliber är det en bössmodell då alltså?? Det är en kaliber, du har helt rätt! Hippen, det är du som laddat horneten i halvtaskiga bössor med halvtaskiga kulor Laddar du horneten med en Vmax i en bössa som inte har problem med för kort magasin så klarar den utan tvekan 200m. Min laddning till K95:an ligger på +/- 5cm från riktpunkten ut till 210m, problemet ligger givetvis i vinden men bortsett från denna så har jag nog upplevt den lilla horneten som rätt optimal till räv. Med det sagt vill jag ändå rekommendera en Sako vixen i 222rem som en rätt optimal rävbössa.... Henrik Hmm.. Bössan skjuter riktigt bra med Wichesters blyspets och hålspets, Anschutz av något slag.. Däremot inser jag att det finns vinster i handladderiet, går säkert att stressa på en V-max ytterligare. Men som sagt, lite symbiotisk med Vixen.. Möjligen att Horneten skulle bli ännu smidigare än Vixen om jag fimpade pipan, monterade dämpare och kortade kolven något.. Hmm.. nej, synd att vanställa den bössan. Mvh!
Publicerat Januari 7, 201115 yr Om man vill kombinera in rävdräparen med en topfågelbössa också, blir svaret fortfarande detsamma? Ja eftersom mitt svar är en Tikka 6,5x55 även till räven Gör allt 222an klarar och är man inte handladdare är det rätt kaliber om man vill träna skytte till vettig kostnad. Norma DL till toppjakt 120gr bt till räven
Publicerat Januari 7, 201115 yr Författare Ja eftersom mitt svar är en Tikka 6,5x55 även till räven Gör allt 222an klarar och är man inte handladdare är det rätt kaliber om man vill träna skytte till vettig kostnad. Norma DL till toppjakt 120gr bt till räven Håller med om att 6,5:an är bra, jag använder den kalibern en hel del och övnings skyttet är kul. Däremot så vet jag inte hur mycket genomslag det blir på räven med Varmint ammo?? i och för sig inte med 222 heller .. Din ammunition hur är den mot pälsen? Jag vill dessutom få ner knallen lite för att inte störa närboende alltför mycket.
Publicerat Januari 7, 201115 yr Ljuddämpare löser ljudet bättre än att gå ner i kaliber, för övrigt har jag precis införskaffat en Vixen varmint i 222 så jag håller med att det är rätt väg att gå... HåkanH