Publicerat Januari 7, 201115 yr Har Manlicher 222:a ärvd efter min far som duger utmärkt på räv & en & annan råbock. Nackdelen med 22 hornet är att den är klass 3. 6,5x55 är väl i & för sig en bra kaliber men den smäller betydligt mycket högre än en 222:a & den är klass 1. Är det så att man under jaktsäsongen skall andvända vapnet lite mot räv, lite mot gråfågel, lite rå, lite mot räv ...... Kan man inte hålla på & byta patroner fram & tillbaka för varje patron byte kräver ett skjutbane besök ...... Vad man då behöver är en blyspets för att andvändas på räv, rå & en helmantel för gråfågel. Skall då andvända fabriksladdningar faller 6,5x55 direkt bort för det finns inte ute handeln en blyspets & en helmantel som skjuter lika. Det finns det däremot för 222 rem . 223 vet ej . //Lasse D
Publicerat Januari 7, 201115 yr Jag håller fullständigt med om att 222 rem är svårslagen för en kombinerad räv och rådjursbössa, i vart fall om tonvikten ligger på rävjakten. För rådjuren är 222 OK men jag föredrar lite mer kula än vad som normalt laddas i en 222 rem till vårt minsta högvilt Jag har inte skjutit tillräckligt med rävar med 22 hornet och Hornadys 40 grains Vmax för att vara speciellt kategorisk men det har blivit sju rävar hittills och ingen av dem har haft något utgångshål vilket känns rätt smakligt. Hur en Vmax uppträder skjuten ur en 222 rem skall jag låta vara osagt eftersom jag inte har någon egen erfarenhet av den kombinationen. Anledningen att så många pratar sig varma om Sako Vixen i 222 rem är nog att det dels är en av de få mekanismerna som faktiskt är byggda för dessa små patroner, dessutom är de som regel välgjorda och som lök på laxen finns det rätt gott om dessa bössor till rätt vettiga pengar. Samtidigt är en av de saker jag verkligen ångrar att jag inte slog till på den lilla mannlicherhelstock i 222 rem som jag sprang på för ett antal år sedan, även mannlicher har (eller snarare hade) en liten mekanism anpassad för 222 familjen. Nu ser man inte dessa skapelser så ofta på begagnatmarknaderna men de är riktiga små juveler när man väl springer på dem och faktiskt ännu smidigare än en vixen av standardmodell. Henrik
Publicerat Januari 7, 201115 yr Vilken modell på gevär har du till den kalibern ? Är ammunitionen i samma prisklass som 222-223? en sako L-46 från -48:a laddar själv,det är ganska dyrt att köpa skott till den.
Publicerat Januari 7, 201115 yr Jag håller fullständigt med om att 222 rem är svårslagen för en kombinerad räv och rådjursbössa, i vart fall om tonvikten ligger på rävjakten. För rådjuren är 222 OK men jag föredrar lite mer kula än vad som normalt laddas i en 222 rem till vårt minsta högvilt Jag har inte skjutit tillräckligt med rävar med 22 hornet och Hornadys 40 grains Vmax för att vara speciellt kategorisk men det har blivit sju rävar hittills och ingen av dem har haft något utgångshål vilket känns rätt smakligt. Hur en Vmax uppträder skjuten ur en 222 rem skall jag låta vara osagt eftersom jag inte har någon egen erfarenhet av den kombinationen. Anledningen att så många pratar sig varma om Sako Vixen i 222 rem är nog att det dels är en av de få mekanismerna som faktiskt är byggda för dessa små patroner, dessutom är de som regel välgjorda och som lök på laxen finns det rätt gott om dessa bössor till rätt vettiga pengar. Samtidigt är en av de saker jag verkligen ångrar att jag inte slog till på den lilla mannlicherhelstock i 222 rem som jag sprang på för ett antal år sedan, även mannlicher har (eller snarare hade) en liten mekanism anpassad för 222 familjen. Nu ser man inte dessa skapelser så ofta på begagnatmarknaderna men de är riktiga små juveler när man väl springer på dem och faktiskt ännu smidigare än en vixen av standardmodell. Henrik det är just varför jag skaffade horneten så man får några hela rävar,jag bryr mig inte om smällen men det ska vara hela skinn är dom trasiga går dom ej att sälja,och då har jag skjutit räv med .222 30-06 7,62x53r och då är det bäst med 30-06 men man har förde ett utgångshål sämst är .222 alltid utgångshål i storlek med tennisbollar ( ja jag har laddat ner ammon ochså) sen var ju valet med horneten att jag får frakta ut med skoter ut på markena som man inte hinner åka ut med skidor.
Publicerat Januari 7, 201115 yr Tikka M55 i 222rem finns säkert flera, en provskjutning brukar visa om det duger! Den duger, laddad med ballistic tip i 50 grains så brukar resultatet blir förödande för räven, dock är plastmaggen till denna inte helt hundra.
Publicerat Januari 7, 201115 yr Författare Mycket att tänka på helt klart. Ljud dämpare är något jag helst undviker eftersom jag vill att geväret ska vara smidigt,,, kan vara en fördom med tanke på att jag aldrig användt ljuddämpare Jag har liksom utgått från att en 222:a med Varmintammunition inte slår igenom en räv utom vid enstaka tillfällen med tanke på att alla verkar föredra den (då menar jag inte bara denna tråden utan generellt) har jag fel där? Jag gillar 222:an också för avsaknad av rekyl som 6,5:an inte riktigt hänger med på samtidigt som en kort låda är väldigt lockande för snabba fina omladdningar. Jag har aldrig hållit i en Vixen men den blir mer intressant ju längre tråden går Helt och fullt håller jag med om att man inte ska ha för många typer av ammo till ett gevär för jag skulle troligen inte göra provskjutningar för varje typ och mellan varje patronbyte så en rävbössa med allt att önska är nog melodin Mannlicher det låter exklusivt var ligger de gevären i prisklass??
Publicerat Januari 7, 201115 yr Kör du på .222 och tex V-max som är hyggligt blöt så får du rätt stora hål faktiskt. Tror jag har ngn räv skjuten fram eller bakifrån där kulan stannat i räven men oftast går det rätt igenom. Kapar du ned pipan till säg 50 cm och monterar en smidig dämpare så har du en bössa av standardmått som är tyst och trevlig. Mvh!
Publicerat Januari 7, 201115 yr Jag håller fullständigt med om att 222 rem är svårslagen för en kombinerad räv och rådjursbössa, i vart fall om tonvikten ligger på rävjakten. För rådjuren är 222 OK men jag föredrar lite mer kula än vad som normalt laddas i en 222 rem till vårt minsta högvilt Jag har inte skjutit tillräckligt med rävar med 22 hornet och Hornadys 40 grains Vmax för att vara speciellt kategorisk men det har blivit sju rävar hittills och ingen av dem har haft något utgångshål vilket känns rätt smakligt. Hur en Vmax uppträder skjuten ur en 222 rem skall jag låta vara osagt eftersom jag inte har någon egen erfarenhet av den kombinationen. Anledningen att så många pratar sig varma om Sako Vixen i 222 rem är nog att det dels är en av de få mekanismerna som faktiskt är byggda för dessa små patroner, dessutom är de som regel välgjorda och som lök på laxen finns det rätt gott om dessa bössor till rätt vettiga pengar. Samtidigt är en av de saker jag verkligen ångrar att jag inte slog till på den lilla mannlicherhelstock i 222 rem som jag sprang på för ett antal år sedan, även mannlicher har (eller snarare hade) en liten mekanism anpassad för 222 familjen. Nu ser man inte dessa skapelser så ofta på begagnatmarknaderna men de är riktiga små juveler när man väl springer på dem och faktiskt ännu smidigare än en vixen av standardmodell. Henrik Även Manlicher halvstocken är mycket smidig & har ett system byggt för kalibern det enda problemet med dem är plastmagasinen . Tyvärr så är de inte så lätta att få tag på men har inte en känsla av att priserna är direkt extrema . //Lasse D.
Publicerat Januari 8, 201115 yr Författare Tackar för alla goda råd! Det underlättar för vidare eftersök
Publicerat Januari 10, 201115 yr Ja eftersom mitt svar är en Tikka 6,5x55 även till räven Gör allt 222an klarar och är man inte handladdare är det rätt kaliber om man vill träna skytte till vettig kostnad. Meh, då kan jag ju gå och plocka ut frugans bössa ut skåpet (som råkar vara just en Tikka 6,5*55. Det går ju inte. Vi måste ha olika kalibrar för att försvåra all ammunitionshantering. Idag: Jag: 30-06, kal 12, frugan 6,5*55 och kal 20.
Publicerat Januari 10, 201115 yr Kapar du ned pipan till säg 50 cm och monterar en smidig dämpare så har du en bössa av standardmått som är tyst och trevlig. Börjar du inte "talla" på precisionen när du kapar ner pipan till den längden ? Eller är förändringen vad en "vanlig jägare" skulle acceptera? Jag faller nog inom "vanlig jägare" epitetet då jag inte ligger och jagar millimeter på skjutbanan. Eller så kanske jag är den som är "ovanlig".
Publicerat Januari 10, 201115 yr Börjar du inte "talla" på precisionen när du kapar ner pipan till den längden ? Eller är förändringen vad en "vanlig jägare" skulle acceptera? Jag faller nog inom "vanlig jägare" epitetet då jag inte ligger och jagar millimeter på skjutbanan. Eller så kanske jag är den som är "ovanlig". Nej om kapningen sköts snyggt av smed som vet vad denne pysslar med så tappar du ngr få m/s i utgångshastighet men bössan ska ffa skjuta, min gör det iaf. Pipan är/var rätt kort på min innan, förmodar att det var standardlängd, så själva kapningen blev bara 5-6 cm om jag inte minns fel. Trots detta så har jag en av Quick Load uppskattad utgångshastighet på 1060 m/s och det räcker åt mej Mvh!
Publicerat Januari 10, 201115 yr Jag har liksom utgått från att en 222:a med Varmintammunition inte slår igenom en räv utom vid enstaka tillfällen med tanke på att alla verkar föredra den (då menar jag inte bara denna tråden utan generellt) har jag fel där? Jag tillhör Vixendyrkarna och det beror framförallt på smidigheten och känslan i bössan. Man(jag)får ett enormt självförtroende i skyttet eftersom den skjuter otroligt bra och helt saknar rekyl. Vad gäller genomslaget har jag ännu inte hittat ngn fabriksladdad kula som INTE går igenom på avstånd under 70m. Normalt skiter jag i det eftersom räven alltid blir kvar. Problemet är nu, när räven är fullpälsad och man vill ta reda på skinnet. Senaste försöket gjorde jag i helgen med Sakos Gamehead med plastspets som ska "öppna" kulan blixtsnabbt vid träff. Resultatet blev inget vidare trots att jag sköt ett högt halsskott snett framifrån och från ett högt läge.Man kunde kasta in hatten i bröstkorgen. Lösningen blir nog att börja ladda själv. Mvh!/
Publicerat Januari 10, 201115 yr Tror lösningen är helmantel och riskera att få traska lite för att hämta en skjuten räv om man ska spara skinnet.. Mvh!
Publicerat Januari 10, 201115 yr Jag tillhör Vixendyrkarna och det beror framförallt på smidigheten och känslan i bössan. Man(jag)får ett enormt självförtroende i skyttet eftersom den skjuter otroligt bra och helt saknar rekyl. Vad gäller genomslaget har jag ännu inte hittat ngn fabriksladdad kula som INTE går igenom på avstånd under 70m. Normalt skiter jag i det eftersom räven alltid blir kvar. Problemet är nu, när räven är fullpälsad och man vill ta reda på skinnet. Senaste försöket gjorde jag i helgen med Sakos Gamehead med plastspets som ska "öppna" kulan blixtsnabbt vid träff. Resultatet blev inget vidare trots att jag sköt ett högt halsskott snett framifrån och från ett högt läge.Man kunde kasta in hatten i bröstkorgen. Lösningen blir nog att börja ladda själv. Mvh!/ Skulle nog påstå att den mest expansiva kulan för "varmint" är V-max, den finns i en 35 grains variant som inte klarar kraven men även en 40 grains som klarar de legala kraven, helt klart den mest explosiva kulan på marknaden, men samtidigt blir det för mycket energi och fart för att inte slå sönder en fin räv om man skjuter på under 100 meter och med en 222 Rem, det är tämligen ofrånkomligt, för de kortare hållen är en 22H ett bättre förslag. För egen del håller jag min nu sålda 6 mm TCU för en rävdråpare av rang, allt dör och lite till skulle jag vilja säga, men det faller utom ramen för frågan. /Chris
Publicerat Januari 10, 201115 yr Tror lösningen är helmantel och riskera att få traska lite för att hämta en skjuten räv om man ska spara skinnet.. Mvh! Jag har provat det också. Problemet är (som Christian skriver) på dom kortare hållen är det för mycket energi om man ska hålla klass 2. Jag sköt en jättegrävling i höstas med FMJ. Utgångshålet var 20-25cm!!
Publicerat Januari 10, 201115 yr På räv behövs det inte någon märkvärdig kula om patronen är 222. Den kula jag andvänt mest på räv är normas vanliga 3.2 grams blyspets & då brukar rävarna lägga sig. Pälsen blir heller inte sönderslagen. 3,2 grams helmantel slår exact lika om man föredrar det & är utmärkt på skogsfågel . Någon märkvärdigare kula behövs inte på klass 3 vilt. Har också fällt att antal bockar med den kulan även så om en lite tyngre kula där är bättre . //Lasse D
Publicerat Januari 10, 201115 yr Jag har provat det också. Problemet är (som Christian skriver) på dom kortare hållen är det för mycket energi om man ska hålla klass 2. Jag sköt en jättegrävling i höstas med FMJ. Utgångshålet var 20-25cm!! Hepp! Där ser man.. ja då vet jag inte riktigt. En del av mina V-max rävar har sett hyggligt otrevliga ut men jag har för mej att de flesta mest dött snabbt och inga större hål. Möjligt och rent av troligt att 22 Hornet är ett bättre alternativ om man ska behålla pälsen. Mvh!
Publicerat Januari 10, 201115 yr Författare Tråden har gått över till kaliber/kulval inte vad den startade med men nog så intressant Jag har själv börjat rota i Millforce Varmintline men har inte fått tag i dem ännu, ska bli intressant när det beger sig. Dessa Varmintkulor när de slagit igenom räven vilket det helt tydligt gör , har de mycket kraft kvar? kan de vara försvarbara att skjuta med av den anledningen också??
Publicerat Januari 10, 201115 yr Jag skjuter med 50 grains V-max fast då med den lite snabbare 22-250 och det är sällan genomslag på räv inte ens en trut framifrån blir hål igenom.. dom gånger jag provat .. den kulan är rent explosiv... sedan hur räven ser ut när man klär av den har jag ingen aning om då jag inte sysslar med det ... Men om det nu skulle bli genomslag så är det oftast bara fragment som kommer igenom.. vilket är en av anledningarna att jag skjuter den kulan. Det känns bra att kulan förintas efter träff då man skjuter på lite håll. Efter ett penetrations prov i blöta telefonkataloger så är det bara smulor kvar av kulan.
Publicerat Januari 29, 201115 yr Lånar denhär tråden Min bror funderar på att skaffa en till bössa nu i kl 2 Han är vänsterskytt vilket begränsar endel. Det ska bli ffa en bössa för räv men helst funka till rådjur. Avstånd upp till 200m Han har tittat på Rem 700 SPS varmint finn spå torsbo för 9000 kr i 22-250 Vad tror ni? Jag tänker att en vixen vore fin men har aldrig sett ngn i vänster. pris ligger på max 10 ungefär hoppas på tips Mvh Fredrik
Publicerat Januari 31, 201115 yr .950 JDJ torde vara lagom, laddas med en 3600 gr(260 gram) kula som med en hastighet utav 670m/s levererar 52450J. Källa http://en.wikipedia.org/wiki/.950_JDJ