Publicerat Februari 22, 200620 yr Hur många är köttjägare på denna sida???? Och hur många skulle välja jakten före köttet??? Var tycker ni att gränsen går för att vara köttjägare??? Bara en kul grej inget dumt i denna fråga!!! MVH/ Stefan
Publicerat Februari 22, 200620 yr Då är frågan vad en köttjägare är? För egen del så skjuter jag hellre en spets (Dov) än en kapital skovel då det skiljer rätt mycket på köttkvaliten. Jag är väldigt försiktig med att skjuta hondjur överhuvudtaget och släpper de allra flesta varje säsong. I min familj äter vi dov ca en gång i veckan året runt,vi köper nästan aldrig nötkött. Jag skjuter inte fler djur än att min jakt är uthållig. Men kötttillskottet är viktigare för mig än eventuella trofe'er. Om det gör mig till en köttjägare, ja då får jag vara det,jag kommer inte skämmas för jag tycker köttet är en stor del av jakten. Att i mina ögon vara en köttjägare i negativ bemärkelse är en person som endast har ett intresse av att fylla frysen på så kort tid som möjligt med vilka individer som helst,som hellre skjuter ett skott för mycket än ett för lite(om det kommer Hind med två kalvar så skjuter man alla om möjlighet ges). Rovviltefterhållning håller en sådan person inte på med då det inte ger något tillskott i frysen. Övningsskytte och viltvård är lika ointressant då det endast tar tid och inte ger något tillbaks. Denna personlighet har jag träffat på ett par gånger men dom är nog på utdöende. /Micke
Publicerat Februari 22, 200620 yr Jag kan nog villigt erkänna att älgjakten är en kombination av köttjakt och spänningsjakt. All annan jakt jag bedriver är efter icke-ätbara djur så den kan inte räknas som köttjakt. Ser man det i tid så ägnar jag 90% av min totala jakttid till att jaga icke-ätbara djur.
Publicerat Februari 22, 200620 yr Var det för köttets skull sålde jag nog hela arsenalen och köpte oxfile fram till pensionen som jägare för pengarna som jag lägger ut på jakt. Det går aldrig att räkna hem någon ekonomisk vinst på jakt. Älg däremot jagar jag inte överhuvudtaget då jag inte kan se nöjet i att tillgodose skogsbolagens utrotningsbegär och samtidigt betala alldeles för dyra pengar för ett arbete som ska utföras. Dessutom får vi jägare bära hundhuvudet när älgstammen är utplånad.
Publicerat Februari 22, 200620 yr Att vara köttjägare här uppe i norr är knappast en god idé.. Men visst varför ska man jaga ätbart vilt om inte köttet är ett av huvudmålen? Då hade jag hellre lämnat bössan hemma och tagit med kameran istället.
Publicerat Februari 22, 200620 yr Tja de kött jag jagar ihop på en jaktsäsong skulle vem som helst svälta ihjäl av! :- Jagar endast småvilt o köper älg. Men självklart e köttet en bonus då bättre/godare råvara ej finns. Skulle de ej gå att äta bytet skulle jag nog ej syssla med jakt. Men även skinn e av intresse! Å andra sidan fiskar ja en hel del me under icke jaktsäsong men 95%av fisken (om inte mer) släpper jag tillbaks! Nån ekonomisk vinst. ;D Skulle inte tro det ;D
Publicerat Februari 22, 200620 yr Som Jonti påpekade, Här uppe i norr svälter man ihjäl om man endast jagar för köttet...tacka vet jag köttdisken på coop ...Personligen så brukar det inte bli så mycket kött, vänner och bekanta till familjen brukar vilja köpa köttet istället, och som fattig student så uppskattas det. Men allt kött som inte säljs hamnar självklart i magen. Men det är inga mängder kött det handlar om...årets sesong gav 1 rådjur (1000:- rikare ) ett tiotal sjöfåglar (mums...jag är mätt)... Mvh Fredde
Publicerat Februari 22, 200620 yr Va ska jag göra med allt kött.....får nog köpa en frysbox till. Kött eller inte.....jag jagar ändå. ;D
Publicerat Februari 23, 200620 yr Köttet är en viktig del i jakten för mig. Men överleva på det skulle jag inte då det blir ca 15kg älgkött varje höst och ett rådjur. Mycket av jakten är rent intresse och en chans att få komma ut i skogen. Man kan kalla det för naturmedicin ;D för en stadsbo. Det är trevligt att kunna bjuda på en god älgstek om man har gäster, gärna en "bage in box" med rödvin eller bjuda över granntjejen på en rådjurs sadel och lite tända ljus på bordet. Får man tag i en fin trofé eller bra skinn så är det en bonus, jag anser att man ska ta tillvara på sånt om möjlighet ges. Det är ju roligt att vara på skjutbanan och träna, vad skulle man annars gjor?? Titta på tv eller surfa runt på internet?? /Henrik
Publicerat Februari 23, 200620 yr Jag brukar se till att jag har kött så att jag klarar mig sedan ger jag bort ganska mycket, bl a gav jag bort ett vildsvin i somras och en spetshjort i höstas i födelsedagspresenter. När det börjar bli tomt i frysen kan man väl säga att jag är köttjägare men sedan när det är fullt är allt normalt igen. Jag jagar ofta som gäst och då får jag inget av djuren som jag skjuter. Samma gäller för älgjakten i Dalarna, jag har egentligen gått ur älgjaktlaget (för mycket varg och för lite älg) men kommit tillbaka endast som skytt för gemenskapens skull.
Publicerat Februari 23, 200620 yr Älg jagar jag enbart för köttets skull, vad gjorde man utan älg kött ??? ??? småviltet jagar man för att det är skoj ,för då är man ju sin egen herre utan jaktledare och annat löst folk, och då kan man sota det man känner för ;D så man är nog köttjägare
Publicerat Februari 23, 200620 yr Jag vill inte köpa nötkött eller köttfärs, det känns fel, för hur jag än vrider och vänder så är de ca. 30 kg jag får av älgjakten och om det blir nåt mer mycket godare och nyttigare än köpkött, både i smak och hur jag fick hem det. Jag jagar inte för köttets skull, men jag skulle knappast tänka mig vara utan det, som en återbäring av all tid och alla pengar man lägger ner.
Publicerat Februari 23, 200620 yr Precis som många andra jagar jag älg mest för köttets skull, inte för att jag tycker älgjaktsveckan är otrevlig men skulle det inte ge något kött i boxen skulle jag inte offra en hel vecka för detta. Småvilt däremot är bara för att jag tycker det är så underbart härligt att få vara ute med hundar och bössa i skog och mark Å hur många timmar per år lägger man inte ner på räv och svartfågel som jag inte tror smakar så gott :- Finns det något godare än en lätt grillad blodig älgfilé, nää det gör det inte. Nöt och griskött köper vi väldigt sällan och det är jag bara glad för.
Publicerat Februari 23, 200620 yr Precis som många andra jagar jag älg mest för köttets skull, inte för att jag tycker älgjaktsveckan är otrevlig men skulle det inte ge något kött i boxen skulle jag inte offra en hel vecka för detta.Småvilt däremot är bara för att jag tycker det är så underbart härligt att få vara ute med hundar och bössa i skog och mark Det är bara att instämma! Köper inget nötkött utan käkar hemskjuten älg men handlar dock en hel del korv som man vräker i sig i skogen när man jagar ;D Fisken man drar upp blir uppäten ganska så direkt då den inte håller så många månader i frysen. Nåt år va det fisk 3 gånger i veckan...Man blir lite blasé då tyvärr. Fåglarna man får med sig hem är en klar bonus men inte f.n kan man leva på dem... : Verkar som om man är nån blandning av kött och ideell jägare beroende på vilket byte det är fråga om ???.
Publicerat Februari 23, 200620 yr Äter rätt mycket renkött och sik också såklart varvat med helt vanlig husmanskost, men älgköttet är väl en stor del av basfödan
Publicerat Februari 23, 200620 yr Jag sköt 9 bävrar nästan 10 tjädrar ett antal orrar och ripor. Mycket är redan uppätet men jag kallar mig inte köttjägare för det. Vapen för nästan 100 000 ett par tusen mil bil varje år, övningsskytte för ett antal tusenlappar. Ledigt från jobbet osv. Inte f-n är det ekonomi i jakten som vi bedriver den. Däremot måste man väl säga att det är det mest ekologiskt riktiga att skaffa mat som vi gör. Plocka bär själv, fiska och jaga. Det är ett arv som har följt med sedan urminnes tider men som förr var ett måste. Numer måste vi jobba och skaffa mat med papperslappar som vi får för att göra samhällsnytta. En del får pengar utan att göra nytta och andra får så in i helvete mycket pengar bara för att dom har gjort någonting i gränslandet för vad som är lagligt, något som en vanlig medborgare skulle ha fått rutiga gardiner i stål och gratis mat ett bra tag framöver för. Vi reagerar precis lika med samma glädje för ett fällt vilt nu som för tusen år sedan och vi har samma behov nu som då. Evolutionen av den mänskliga hjärnan har inte hängt med i samma takt på det psykiska planet som vi har utvecklats som människor under industrialisationen sedan vi klättrade ner från träden.
Publicerat Februari 23, 200620 yr jäkligt svårt ämne det här. men säg såhär, jagar man med bössa enbart för att få en naturupplevelse så tycker jag man kan gott och väl byta ut bössan mot en kamera. ska man döda ett djur så tycker jag att man verkligen måste vilja döda det djuret för att få ut nånting av det. jagar jag matnyttigt vilt vill jag såklart äta det, jagar jag predatorer så vill jag genom min jakt gynna det ätbara viltet. eller få ett skinn tex. säg nu om kråkorna inte vore några predatorer, men samtidigt vore otjänliga som föda, så skulle det aldrig falla mig i att skjuta en kråka bara för skjutandes och dödandes skull.
Publicerat Mars 20, 200620 yr Jag själv jagade i ett älglag där vi fick i mellan 180 till 230 kilo per år o jag var med i 8 år sedan så sa jag upp mig när jag skulle till att flytta dels för att jag tyckte att älgjakten hade blivit rena industrin, vi hade i mellan 20 till 25 älgar per år men så fort vi sa till så fick vi mera älgar i tilldelningen vilket jag lessnade på för jag tyckte att det räckte till. Under den tiden så gick jag som styckare på scan så jag var väldigt less på att ta ledigt första jakt veckan bara för att stå o stycka mera under min så kallade fritid, så numera har jag ett B-licens område + att jag arenderar ett B-licens område med en kompis för älgjakt så tillsamans så har vi två marker. Köttjägare kallar jag dom som inte får nog utav den tilldelning man har utan vill bara skjuta sönder stammen utav Älgen, lika så dom som skjuter sönder en stamm av annat vilt som tex rådjur eller hare eller fågel bara för att man vill ha allt. Nu vet ju jag att det är svårare att kolla småviltstammarna men där är det väl mera så att jägarna som jagar där får ha lite bättre koll o även skjuta med hänsyn till antalet vilt som finns i våra marker ....
Publicerat Mars 23, 200620 yr en äkte köttjägare är en sån som kommer på ca två älgjakter om året och ända roffar åt sig licka mkt kött som alla andra
Publicerat Mars 24, 200620 yr Jag tror jag är lite bortskämd vad gäller kött. Vi är 4 jägare i familjen och alla har sina andelar i olika jaktlag, dvs det blir väldigt mkt kött under året. Jag har nog aldrig köpt köttfärs i butik vad jag kan minnas, men jag skulle deffinitivt fortsätta att jaga även om jag inte fick nå kött alls...så jag tror min inte vara en typsik köttjägare, men å andra sidan är det inte helt fel att ha möjlighet att äta vilt 4 ggr i veckan ;D ;D....fattar inte att jag aldrig lessnar ??? ;D
Publicerat Mars 25, 200620 yr Kan inte kalla mig köttjägare...Skjuter ju i stort sett bara sånt som inte går att äta,dvs räv,grävling,mård och kråkfåglar(går å går..okej)...MEN..jag ska erkänna att jag har skjutit rådjur de senaste 2 åren...bara för att köttet är jäkligt gott. Har ju drygt 100 mjölkkor här hemma vilket gör att man slaktar hemma nån gång varje år..och får på så sätt tillgång till hyfsat mkt kött oxå...
Publicerat Mars 25, 200620 yr Vad beträffar älgjakten så får man nog räkna sig till den skaran kött- & troféjägare. ;D Ang. småviltsjakten så är man sin egen och kan gå som man vill och inte behöver man lyssna på någon jaktledare. ;D
Publicerat April 1, 200620 yr ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D JAG JAGAR MED DREVER "GISSA" : : : : : :