Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kortdrivare

Featured Replies

Publicerat

Det här är inte lätt!

Håller på och tittar efter hund och vill gärna ha en kortdrivare.

Markerna som jag jagar på är inte så stora ( ca 50 hektar ) man vill ju gärna inte att det ska gå för mycket utanför gränsen

Har tittat på basset griffon och basset fauve, men det är svårt att bestämma sig.

Är det någon som har något förslag att komma med, tacksam för allt.

Har kanske kört fast för mycket på dessa raser.

Publicerat

varför inte kolla efter en Wachtel eller korningar eller en Terrier ^_^

Publicerat
  • Författare

varför inte kolla efter en Wachtel eller korningar eller en Terrier ^_^

Har inte haft hund tidigare, så jag har blivit avrådd från att skaffa en Wachtel som första hund.

Det jag har hört är dom kräver en erfaren hand, och då kanske det blir pannkaka av allt.

Publicerat

Ärligt talat tycker jag du behöver mer mark att jaga på innan du skaffar en drivande hund. Ska du få en duktig hund behöver du vara ute 2-3ggr per vecka och då räcker inte 50ha för en kortdrivare.

En stötande som söker ut och förföljer några hundra meter kanske funkar men de raserna har inte jag någon erfarenhet av.

/Peter

Publicerat

Skulle nog tittat åt borderterrier eller spaniel

Publicerat
  • Författare

Skulle nog tittat åt borderterrier eller spaniel

Har för dålig kunskap om spaniel, är det mer en stötande hund eller fungerar den som kort drivare.

Publicerat

spanieln är vad jag hört vet en stötande.. alltså den följer vilt en kort bit några hundar meter för att sedan komma tillbaka

Publicerat

Har för dålig kunskap om spaniel, är det mer en stötande hund eller fungerar den som kort drivare.

En spaniel är en stötande småviltshund. Den skall dessutom stanna när den rest viltet. Så är det tänkt. Sen har ju tyvärr en del mindre nogräknade uppfödare upptäckt att den gärna förföljer vilt o vissa skallar dessutom. Förföljandet brukar inte vara längre än några hundra meter. Har dock hört talas om dreverspaniels :o

Min gamla bordertik har aldrig varit borta längre än 5 min under jakt

Publicerat
Har tittat på basset griffon och basset fauve, men det är svårt att bestämma sig.

Petit och Fauve är nog ingen bra idé om man bara har 50 hektar att tillgå!!! Dom flesta jag har jagat med driver allt mellan 45min till mååånga timmar. Jag skulle ha valt en tjt om jag hade varit i dina kläder.

Publicerat
  • Författare

Petit och Fauve är nog ingen bra idé om man bara har 50 hektar att tillgå!!! Dom flesta jag har jagat med driver allt mellan 45min till mååånga timmar. Jag skulle ha valt en tjt om jag hade varit i dina kläder.

Hur funkar en TJT, stöter dom eller driver dom bara några minuter?

Publicerat

Högst individuellt, om du frågar mig. Jag har jagat med tyskar som bara drivit några minuter, medan andra har hållit igång drevdjuren upp emot timmen.

Nu har jag inte så bra koll på rasen och deras linjer. Så det finns nog mer lämpade forumister här som kan råda dig till vad man ska köpa om man vill ha tag på en tjt som har dom bästa förutsättningarna att driva med skall.

Publicerat

[

Publicerat

Det här är inte lätt!

Håller på och tittar efter hund och vill gärna ha en kortdrivare.

Nej det är inte lätt, men för en 10 minuters hund med skall finns inget säkrare alternativ än en wachtel. Driver allt med rätt linjer och på köpet får du en hund som såväl apporterar som spårar bra. Min ställer gris rätt skapligt också även om målet alltid är att få loss djuren. River ner skadat vilt upp till rådjurs storlek.

Publicerat

Nej det är inte lätt, men för en 10 minuters hund med skall finns inget säkrare alternativ än en wachtel. Driver allt med rätt linjer och på köpet får du en hund som såväl apporterar som spårar bra. Min ställer gris rätt skapligt också även om målet alltid är att få loss djuren. River ner skadat vilt upp till rådjurs storlek.

+1

• 4 weeks later...
Publicerat

Har inte haft hund tidigare, så jag har blivit avrådd från att skaffa en Wachtel som första hund.

Det jag har hört är dom kräver en erfaren hand, och då kanske det blir pannkaka av allt.

Jag köpte min Wachtel som första hund. Ångrar det inte en sekund! Otroligt lättlärd jycke som nog skulle passa utmärkt för ditt behov. Att dom skulle kräva en erfaren hand har nog mkt med individen att göra. Du kan ju få en "tjurskallig" hund oavsett ras.

Publicerat

Alltså,.. jag kanske jagar med underliga Wachtlar men flera av de håller ofta i längre än 10 minuter,..

• 2 weeks later...
Publicerat

Min första hund är en Wachtel o jag ser inte som om de är svårare än någon annan hund.

De ända som jag är lite skeptisk till är din jakt mark. 50 hektar är inte mycke att släppa en hund på.

• 4 weeks later...
Publicerat

Tycker som tidigare att 50ha inte är mycket för en drivande hund...

Annars ska man ju inte bara räkna drevtid utan det är ju drevtid kombinerat med hastighet som säger hur långt den jagar.

Av wachtel har jag ingen erfarenhet men att rekommendera TJT till en förstagångs hundägare med 50ha så tycker jag inte är så bra...

Tror nog någon spanielras kunde vara det bästa alternativet. Funkar bra som sällskapshund också, kanske du har möjlighet till lite apportering också!?

Publicerat

En undermålig individ kanske fungerar som stöthund men en rastypisk jaktterrier gör sig inte på 50Ha mark. Ärligt talat så kan det med din tillgång på jaktmark aldrig bli aktuellt med något annan än en ren stöthund. Är ju löjligt att fler av er har föreslagit wachtel som ett seriöst alternativ att jaga med på 50ha. Det heter ju att drevet i huvudsak ska gå på den egna jaktmarken, hur åstadkommer man det med en långbent wachtel som driver i, ska vi säga 10 minuter :wacko:

Publicerat

försök få mera mark före du skaffar hund är mitt råd med.

tråkigt svar? ja.

• 3 weeks later...
Publicerat

En spaniel är en stötande småviltshund. Den skall dessutom stanna när den rest viltet. Så är det tänkt. Sen har ju tyvärr en del mindre nogräknade uppfödare upptäckt att den gärna förföljer vilt o vissa skallar dessutom. Förföljandet brukar inte vara längre än några hundra meter. Har dock hört talas om dreverspaniels :o

Min gamla bordertik har aldrig varit borta längre än 5 min under jakt

Har två kompisar med engelska springer spaniels. De är avlade på att driva klövvilt och skalla. Detta gör de i upp till en timme enligt utsago. Ska också kunna stöta fågel. Uppfödaren finns i Skåne.

Angående topic så har du som sagt för liten mark att jaga in en kommande hund på. Kanske kan du snacka ihop dig med några kompisar och få tag på mer? Annars skulle jag förorda en stötande, typ Kleiner Münsterländer. Jag har en själv och den har vi jagat "allt" med på såtar runt 70 ha utanför Nyköping. Det gick kanon, stötte dov, kron och rå... Driver aldrig mer än någon/några minuter. Gillar även älg och ripor.

MVH Staffan

Publicerat

Har två kompisar med engelska springer spaniels. De är avlade på att driva klövvilt och skalla. Detta gör de i upp till en timme enligt utsago. Ska också kunna stöta fågel. Uppfödaren finns i Skåne.

Angående topic så har du som sagt för liten mark att jaga in en kommande hund på. Kanske kan du snacka ihop dig med några kompisar och få tag på mer? Annars skulle jag förorda en stötande, typ Kleiner Münsterländer. Jag har en själv och den har vi jagat "allt" med på såtar runt 70 ha utanför Nyköping. Det gick kanon, stötte dov, kron och rå... Driver aldrig mer än någon/några minuter. Gillar även älg och ripor.

MVH Staffan

Skrämmande med dylika uppfödare. Här har folk i över 100 år avlat spanieln för ett visst arbetssätt sedan ser ngn dollartecken o avlar på ngt helt annnat. Sjukt :o

Publicerat

Skrämmande med dylika uppfödare. Här har folk i över 100 år avlat spanieln för ett visst arbetssätt sedan ser ngn dollartecken o avlar på ngt helt annnat. Sjukt :o

Kan inte hålla mig riktigt utan måste ge en annan syn på att aveln förändras. Taxen var väl från början framavlad för grytjakt från början. Jakten har ju utvecklats och förändrats på hundra år och då bör väl också hundars användningsområden kunna utökas, förändras. Däremot så är det aldrig bra när pengar styr aveln. Men jakt är ju i mångt och mycket en pengafråga så det är många som vill sko sig på den och ta del av kakan. Att avla på dåliga hundar är ju inte bra.

Publicerat

Du kan strypa mig skjuta mig tortera mig JAG KOMMERR ALDRIG att vika en tum från min övertygelse att hundraser SKALL avlas för sitt ändamål. Om sedan mina valpköpare finner att hunden kan mer sä ..... det kan jag inte styra min avel kan jag styra till stor del. Skulle dock ALDRIG gått ut med info om att mina hundar drev klövvilt i en timme eller mer. FYYYYYYYYYYYYYYYY

Publicerat

Du kan strypa mig skjuta mig tortera mig JAG KOMMERR ALDRIG att vika en tum från min övertygelse att hundraser SKALL avlas för sitt ändamål. Om sedan mina valpköpare finner att hunden kan mer sä ..... det kan jag inte styra min avel kan jag styra till stor del. Skulle dock ALDRIG gått ut med info om att mina hundar drev klövvilt i en timme eller mer. FYYYYYYYYYYYYYYYY

Oj oj känns som att det blev en överreaktion. Det med timmen håller jag med om. Men alla älghundar som används som grishundar? taxen som sagt? vorstehn? har någon gång till och med läst om pudel i jaktliga sammanhang. nya viltarter, kunskaper och erfarenheter gör ju att jakten förändras och så även hundanvändningen.