Publicerat April 4, 201115 yr Oj oj känns som att det blev en överreaktion. Det med timmen håller jag med om. Men alla älghundar som används som grishundar? taxen som sagt? vorstehn? har någon gång till och med läst om pudel i jaktliga sammanhang. nya viltarter, kunskaper och erfarenheter gör ju att jakten förändras och så även hundanvändningen. Ang. pudel så är det faktiskt en vattenapportör från början. Om ngn vill använda ÄLGHUNDAR till gris so be my guest
Publicerat April 4, 201115 yr Ang. pudel så är det faktiskt en vattenapportör från början. Om ngn vill använda ÄLGHUNDAR till gris so be my guest jo men förstår du inte vad jag menar? många hundar idag används till helt andra saker än de ursprungligen är framavlade till. om man fördömer att använda spaniels som stöthundar (ej entimmesresonemanget) på klövvilt så är det väl lika fel att använda andra hundar till jakt som de inte är avlade till för hundra år sedan som du uttryckte. Ett förändrat djurliv och nya jaktmetoder förändrar ju även användandet av hundar. pudeln för övrigt jagade gris.
Publicerat April 4, 201115 yr jo men förstår du inte vad jag menar? många hundar idag används till helt andra saker än de ursprungligen är framavlade till. om man fördömer att använda spaniels som stöthundar (ej entimmesresonemanget) på klövvilt så är det väl lika fel att använda andra hundar till jakt som de inte är avlade till för hundra år sedan som du uttryckte. Ett förändrat djurliv och nya jaktmetoder förändrar ju även användandet av hundar. pudeln för övrigt jagade gris. Jo jag fattar alldeles utmärkt. Är inte dum bara Skåning. fattar du vad jag menar är nog min fråga till dig ????????? Vattenapportende pudel o gris ?????????
Publicerat April 4, 201115 yr nej jag kan ha missuppfattat dig! nu tänker inte jag förstöra den här tråden mer. synsätten är olika och jag tyckte olika mot vad du skrev. känns som att vi inte kommer längre.
Publicerat April 4, 201115 yr Med den storlek på mark skulle jag titta på spaniel eller rent av en labbe.Båda stöter villt o spårar oftast bra,funkar garranterat att apportera med dessa raser om det kan vara intressant.
Publicerat April 4, 201115 yr jo men förstår du inte vad jag menar? många hundar idag används till helt andra saker än de ursprungligen är framavlade till. om man fördömer att använda spaniels som stöthundar (ej entimmesresonemanget) på klövvilt så är det väl lika fel att använda andra hundar till jakt som de inte är avlade till för hundra år sedan som du uttryckte. Ett förändrat djurliv och nya jaktmetoder förändrar ju även användandet av hundar. pudeln för övrigt jagade gris. Sakta i backarna nu. Angående drevtider så är detta vad ägaren i fråga har hört att det kan handla om, och då är det vildsvin det handlar om, och alla de filmer med aktuella springer-typer jag sett så är en stor del av tiden som någon form av ståndskall. Det handlar alltså inte om att driva rådjur i en timme i full fart. Men det är rätt att de inte är tänkta som rena stöthundar. Och visst rimmar det illa med hur man har använt spanieln förut, men så är livet, saker förändras på gott och ont MVH
Publicerat April 4, 201115 yr Jag tror du måste ta till en gråwachtel eller liknande för att få till lite arealer
Publicerat April 4, 201115 yr en pudel fick se nedlagd gris som min tjt valp 9v luggade örat på, pudeln som annars är tuff blev vettskrämd och är numera mörkrädd. Man ska nog tänka sig för vad man experimenterar med. Ang ditt hundval. Kanske är det så att du rentav finner nya marker att jaga på och hunden blir sporre till vidare jakt?! Tycker du ska välja en hund du kan tänkas trivas med och använda till den jaktform som passar dig bäst. En stående fågelhund håller sig nog inom 50ha men vad gör det om du inte ska jaga fasan?! Sen begår man misstag vare sig man har sin 1a hund eller 10e. Sållar mig sålunda till den skaran som inte tycker där finns en perfekt 1a hund inom de mer använda jaktraserna. T.ex. Finner jag min tyska mkt enklare än de settrar jag haft... Nog för att jag e terrier själv hehe