Publicerat Januari 9, 201115 yr Fick för mig att det var dags att skjuta lite idag. Jag har ett bra gäng med 150gr Sierra kulor liggande och utan laddning så ligger de ju bara där o ser kul ut på hyllan. Hylsorna var redan preparerade så efter lite span på nätet fick det bli en laddstege från 51-54 Gr URP krut. Fick skotta fram min 100m bana men det gick ganska lätt (Valmet is da shit) Inte mycket till vind vilket alltid känns bra och ca 1 plusgrad. Siktet inskjutet på 100+ med TippTSX kulan 51 Gr och ja det är 5 skott 52 Gr ganska skapligt för att vara mig. Eftersom både 51 och 52 Gr laddningarna sköt högt flyttade jag ner riktpunkten till den understa stolpen vilket inte var helt lätt att hålla still på...... Tejpade fast lite klisterlappar för att få en hållpunkt och nu gick det bättre. En liten extra bild. Ska prova lite hetare laddning då det borde gå att knuffa i ett eller två gr till men jag ser ingen direkt anledning att ändra detta. Ska ladda upp lite mer kulor för att se om det blir lika igen. Sista skottet blev en skitavfyrning ala Pang jasso nu small det typ Men det tog ju rätt bra ändå.. //
Publicerat Januari 9, 201115 yr Det ser ju kalasfint ut Lasse, du är ju ingen totalsopa på att skjuta som du försöker skryta på dig Är det någon ide att köra med hetare laddningar när det blir så bra med det du har där?
Publicerat Januari 9, 201115 yr det ser ju inte helt fel ut det där. du har ju nästan två träffbilder med två höga skott och tre i grupp
Publicerat Januari 9, 201115 yr Författare Ja som sagt jag ska ladda upp ett gäng till o se om resultatet blir liknande, men mitt skytte så kan det lika gärna vara tur......eller otur Jag tror inte jag tjänar på att öka laddningen så mycket till men jag vet inte //
Publicerat Januari 9, 201115 yr Najs Lasse! Tänkte själv testa MK 168:or eller 175:or i kommande 7mm RM:en då dessa har rätt intressant bc för att vara såpass billiga
Publicerat Januari 9, 201115 yr Ser att du ligger i hårdträning... Det ser ju riktigt bra ut! Själv skall jag försöka fixa lite bulor som kan grejja de aviserade 500 metrarna... V-Max kanske?
Publicerat Januari 9, 201115 yr Själv skall jag försöka fixa lite bulor som kan grejja de aviserade 500 metrarna... V-Max kanske? För dålig bc skulle jag säga.
Publicerat Januari 9, 201115 yr Författare Najs Lasse! Tänkte själv testa MK 168:or eller 175:or i kommande 7mm RM:en då dessa har rätt intressant bc för att vara såpass billiga Jag tror jag har 10 168or i källaren. Du har ju lite mer punch i Rm:en så varför inte 8-10gr mer krut/laddning gör ju lite på hastigheten Jag slåss med rekylen i min men du har du inte riktigt de problemen vad jag har sett Ska bli intressant att se vad du kommer fram till för värden och laddning. //
Publicerat Januari 9, 201115 yr För dålig bc skulle jag säga. Ok. Vad är ett lämpligt alternativ? Norma Jaktmatch (Elektron) 120 gr? Eller skall man satsa på hålspets... Trodde V-Max hade bra ballistik men den kanske är för lätt... Vill bara ha mig själv att skylla på när jag bommar fett på 500 meter
Publicerat Januari 9, 201115 yr Trodde V-Max hade bra ballistik men den kanske är för lätt... Nej, varmintkulor är alltid lätta för kalibern för att få hög hastighet och vara "flackskjutande" och ge minimalt med rikoschetter = dålig bc (vindavdrift). Vad har du för alternativ? Nån hålspets runt 130-140 grains vore nog bra. Jaktmatchen låter lite för lätt den med, men bättre än varmintkulor iaf.
Publicerat Januari 9, 201115 yr Instämmer med Rick. V-Max är inte helt optimal på dom hållen,försök hitta en matchkula med boattail i 130-140grains. /Mike
Publicerat Januari 9, 201115 yr Kan 6,5x55 Golden Target (130 gr) funka? Och då kommer följdfrågan... Är de svindyra?
Publicerat Januari 9, 201115 yr Kan 6,5x55 Golden Target (130 gr) funka? Och då kommer följdfrågan... Är de svindyra? Ja, ett grymt bra val! Menar du fabrixammo? Patroner kostar ca. 6 spänn styck, och kulor kostar 2:20 styck (från Norma-ombuden). http://www.norma.cc/assets/pdf/prislista2011.pdf
Publicerat Januari 9, 201115 yr Kan 6,5x55 Golden Target (130 gr) funka? Och då kommer följdfrågan... Är de svindyra? Ett mycket bra val,om du kan köpa från ett skytteombud så är dom klart prisvärda. /Mike
Publicerat Januari 9, 201115 yr Ja, ett grymt bra val! Menar du fabrixammo? Patroner kostar ca. 6 spänn styck, och kulor kostar 2:20 styck (från Norma-ombuden). http://www.norma.cc/assets/pdf/prislista2011.pdf Kollade upp dem och de verkade ha bra bc. Hittade för 412 kr för en 50-ask så de var inte så farliga. Då blir det ut och handla 4 lådor då Tack för hjälpen!
Publicerat Januari 9, 201115 yr Författare Va ska du inte skjuta med 9,3x62an 21 grammarna plongar vackert Hårdträning vet jag inte men nog behöver jag träna för att inte skämma ut mig totalt //
Publicerat Januari 9, 201115 yr det är ju assvårt att bestämma vilken kula som skall få ta täten hos dig! jag funderar på om man inte skulle ta chansen att låta flera olika visa vad de går för på längre håll och få lite indata till mina fina kort vi har ju dåligt med 500-banor här nere... /Kalle
Publicerat Januari 9, 201115 yr Va ska du inte skjuta med 9,3x62an 21 grammarna plongar vackert Hårdträning vet jag inte men nog behöver jag träna för att inte skämma ut mig totalt // Klart som korvspad att jag skall skjuta med den bössan oxå! Fast man lär nog snabbt bli mör som fan med den bössan eftersom den är totalt felstockad för liggande skytte Majoriteten blir med sexochenhalvan helt klart! Dock skall jag nog fila trycket innan det blir av... En sak är att man kan peta in en femkrona på 100 meter med ett sunktrycke men på 500 meter blir marginalerna på tok för stora.
Publicerat Januari 10, 201115 yr Hmm orka ladda ngt vettigt till .222:an eller lyfta över Tasco Wordclass 6-24x40 till Finnlighten??? Kan man skjuta 500 med 17 Mach2? Nope.. Får sikta in mej på att bli säkrare i skyttet på upp till 250 meter med Vixen. Mvh!
Publicerat Januari 10, 201115 yr Författare Hmm orka ladda ngt vettigt till .222:an eller lyfta över Tasco Wordclass 6-24x40 till Finnlighten??? Kan man skjuta 500 med 17 Mach2? Nope.. Får sikta in mej på att bli säkrare i skyttet på upp till 250 meter med Vixen. Mvh! Du har väl 308an...... Fan, jag måste ju klå dig med .222an åxå ju. Jag kommer troligen att köra med mina Bt 50gr med .222an ev har jag en laddning på g med lite helmantel lapua men jag har ingen aning om hur de går. Laddade upp 10 nya pilar med SMK i går, ska bara hinna skjuta med, det satans ljuset försvinner ju ochj ag jobbar till 5 denna veckan //
Publicerat Januari 10, 201115 yr Sako Finnligt m Varipoint 1,5-6x42.. jo just det, optimal rigg för skytte på 500.. Ids inte rodda med det alltså blir det Vixen och 250 m! Mvh!
Publicerat Januari 10, 201115 yr Författare Sako Finnligt m Varipoint 1,5-6x42.. jo just det, optimal rigg för skytte på 500.. Ids inte rodda med det alltså blir det Vixen och 250 m! Mvh! Jag sköt med min .222a på 500 förra året............just ja jag träffade Det går men är nog onödigt svårt. Lite OT så tycker jag att min .222a har börjat att låta mera, ska bli kul att jämföra för visst har vi samma dämpare? //
Publicerat Januari 10, 201115 yr Lite OT så tycker jag att min .222a har börjat att låta mera, ska bli kul att jämföra för visst har vi samma dämpare? Japp! Läst om slitage och sånt, ska bli intressant att höra om du drabbats av det.. Har två T30 nu, en i kal .22 och en till .17.. fan livslängden är typ ngr hundra skott bara.. Mvh!
Publicerat Januari 10, 201115 yr Författare Japp! Läst om slitage och sånt, ska bli intressant att höra om du drabbats av det.. Har två T30 nu, en i kal .22 och en till .17.. fan livslängden är typ ngr hundra skott bara.. Mvh! Hmm jag har nog släppt iväg närmare 4-500 skott genom min...Ska nog ringa Roger o kolla. //
Publicerat Januari 10, 201115 yr Japp! Läst om slitage och sånt, ska bli intressant att höra om du drabbats av det.. Har två T30 nu, en i kal .22 och en till .17.. fan livslängden är typ ngr hundra skott bara.. Mvh! Kan ni fråga om samma sak gäller för T41:an oxå Har en sådan pjäs på sexochenhalvan och jag pangar ju lite med den liksom... Surt om den fiser ihop efter typ 500 plugg...