Publicerat Februari 24, 200620 yr Ingen jakt för norrmän i Västerbotten fram tills deran egen premiär börjar. Såvida dom inte hyr en svensk jaktguide! Nu är vi av med idioterna! Det blir fest ikväll!
Publicerat Februari 24, 200620 yr Idioterna? Är inte det att dra alla över en kam? Generellt ser jag både norrmän och finnar som bröder typ. Men som sagt sköter sig inte folk så måste man vidta åtgärder.
Publicerat Februari 24, 200620 yr Skönt att det äntligen blir ett stopp för Norrmännen under premiärveckorna. Hur blir det då i Norrbotten ? Men att kalla våra västra landsmän för idioter, tycker jag är väl magstarkt >
Publicerat Februari 24, 200620 yr Norska turister är de bästa som finns, rika är dom också och knappast blyga med att visa det, finnarna är inte sämre dom heller. ;D
Publicerat Februari 24, 200620 yr Ingen jakt för norrmän i Västerbotten fram tills deran egen premiär börjar. Såvida dom inte hyr en svensk jaktguide!Nu är vi av med idioterna! Det blir fest ikväll! Det är bättre med en Dramm i timmen än en timme i Drammen. :D :D Det är dumt att kalla dom för idioter för alla är det verkligen inte. > Jag har flera vänner i Harstad och på Lofoten där jag har varit och fiskat föut i mina yngre dagar på 80-talet.
Publicerat Februari 24, 200620 yr ja norrmän är väl inte idioter. Kanske bara när det gäller avskjutning av svenska vilt
Publicerat Februari 24, 200620 yr Jag har inget erfarenhet vad det gäller norrmän på fjällen men väl danskar i bockjaktskogarna här i småland. Jag har inget imot våra bröder i sydväst, väst eller i öst. Vad det gäller vapendiciplin har vi mycket att lära av de danskar som jag jagat med och om man jämför med de svenskar jag har jagat med i de svenska skogarna. Slutstycke och patroner kommer först i på passet samt att de har varit väldigt noga med att ta reda på förbjudna skjutriktningar. Danskarna har alltid varit frikostiga av sig de jag har varit guide för, även om det har funnits mindre bra exempel även hos dem men de har varit få men jag skulle långt ifrån kalla dem idioter.
Publicerat Februari 24, 200620 yr Mackan; Vårda ditt språk! Det är inte Norrmännen som satt reglerna. Nå, tillbaka till ämnet. Det är i allra högsta grad ett intressant förslag. Jobb skapas, svenska jägare får mera utrymme... Hoppas det blir någonting bra av detta.
Publicerat Februari 25, 200620 yr jag ser alla nordbor som landsmän nästan, men det är bra att det blir lite riktlinjer för den delen!
Publicerat Februari 25, 200620 yr Är det bara ett förslag eller är det klubbat? Var hittar jag information?
Publicerat Februari 25, 200620 yr Skönt att det äntligen blir ett stopp för Norrmännen under premiärveckorna.Hur blir det då i Norrbotten ? Men att kalla våra västra landsmän för idioter, tycker jag är väl magstarkt Kan bara hålla med.
Publicerat Februari 27, 200620 yr Passar på det där med att kalla norrmän idioter... Sen är de inte utestängda till deras premiär. Enl VK är de utestängda alt hänvisade till guide de 5 första dagarna. Lite beroende på när älgjakten innebär (då jakten utan guide är stängd för alla) innebär det mellan 1-7 dagar då jakten är öppen för norrmänn innan älgjakten. Skulle tro att vi ser lägre jakttryck första 5 dagarna till glädje för de som har möjlighet att ha semester då för att sedan se samma abnorma jakttryck "mellandagarna" mellan de "fem första dagarna" och älgjaktspremiären. För de som inte är på fjället första fem dagarna ingen skillnad alltså... Skulle dock tro att detta leder till ett abnormt tryck på SCA/VVO områdenena närmast fjällkommunerna...
Publicerat Februari 27, 200620 yr Passar på det där med att kalla norrmän idioter...Sen är de inte utestängda till deras premiär. Enl VK är de utestängda alt hänvisade till guide de 5 första dagarna. Lite beroende på när älgjakten innebär (då jakten utan guide är stängd för alla) innebär det mellan 1-7 dagar då jakten är öppen för norrmänn innan älgjakten. Skulle tro att vi ser lägre jakttryck första 5 dagarna till glädje för de som har möjlighet att ha semester då för att sedan se samma abnorma jakttryck "mellandagarna" mellan de "fem första dagarna" och älgjaktspremiären. För de som inte är på fjället första fem dagarna ingen skillnad alltså... Skulle dock tro att detta leder till ett abnormt tryck på SCA/VVO områdenena närmast fjällkommunerna... Hmmm Blir det som du skriver Anders är detta förslag nästintill sämmre än de är idag. Rena vildavästern under "mellandagarna" är att vänta med andra ord >
Publicerat Mars 13, 200620 yr Hur blir det då i Norrbotten ?Kan trösta dig Seger med att det blir inskränkningar för norrbaggarna även i BD redan till hösten!
Publicerat Mars 13, 200620 yr Hur blir det då i Norrbotten ?Kan trösta dig Seger med att det blir inskränkningar för norrbaggarna även i BD redan till hösten! Vet du hur och var det finns att läsa om "dessa beslut"
Publicerat Mars 26, 200620 yr Etter å ha fulgt med en stund i diskusjonen rundt den så kallede frie fjelljakten,ER JEG MEGET GLAD JEG IKKE ER SVENSK.Man skall få lete lenge etter en sådan skitkasting som fåregår her på forumet rettet mot norske jegere.Det skall bli interesant å se hva dere blir å skylle på til høsten når jakten har gått skit,å ingen norrman finns å trakkasere,for når det gjeller rype jakt har dere en hel del att lere,det gjeller både høst og vinter. Lykke til og skit jakt
Publicerat Mars 26, 200620 yr Etter å ha fulgt med en stund i diskusjonen rundt den så kallede frie fjelljakten,ER JEG MEGET GLAD JEG IKKE ER SVENSK.Man skall få lete lenge etter en sådan skitkasting som fåregår her på forumet rettet mot norske jegere.Det skall bli interesant å se hva dere blir å skylle på til høsten når jakten har gått skit,å ingen norrman finns å trakkasere,for når det gjeller rype jakt har dere en hel del att lere,det gjeller både høst og vinter. Lykke til og skit jakt Nu är Du orättvis. Du ska inte dra alla över en kant. Det är väl just på den här tråden som det har förekommit, och jag har inget ont med norrmännen. Osaken var väl det som skedde i höstas under fjälljakten. Jag tänker inte svara flera gånger på denna tråd, men jag tycker att Du borde tänka om lite grann över vad Du skrev. Mvh Stefan Jonsson
Publicerat Mars 27, 200620 yr Etter å ha fulgt med en stund i diskusjonen rundt den så kallede frie fjelljakten,ER JEG MEGET GLAD JEG IKKE ER SVENSK.Man skall få lete lenge etter en sådan skitkasting som fåregår her på forumet rettet mot norske jegere.Det skall bli interesant å se hva dere blir å skylle på til høsten når jakten har gått skit,å ingen norrman finns å trakkasere,for når det gjeller rype jakt har dere en hel del att lere,det gjeller både høst og vinter. Lykke til og skit jakt Oj då vad du hetsar upp dig..... Vad skulle ni Norrmänn lära oss igentligen när det gäller ripjakt ? Att inte hålla igen på skotten och skjuta så mycket fågel som möjligt eller ? Nä Lilgun, ta och tänk till innan du kastar skit på Svenska jägare, det är faktiskt hos oss och på våra marker ni jagar .. jagade Fri fjälljakt åt Svenskar heter det väll om jag inte minns fel :
Publicerat Mars 27, 200620 yr Oj då vad du hetsar upp dig.....Vad skulle ni Norrmänn lära oss igentligen när det gäller ripjakt ? Att inte hålla igen på skotten och skjuta så mycket fågel som möjligt eller ? Nä Lilgun, ta och tänk till innan du kastar skit på Svenska jägare, det är faktiskt hos oss och på våra marker ni jagar .. jagade Fri fjälljakt åt Svenskar heter det väll om jag inte minns fel : Han brusade upp sig lite för mycket. :
Publicerat Mars 28, 200620 yr Vi ska inte klaga på de laglydiga norrmännen som jagar i Sverige, de gör inget fel så länge de håller sig till baglimit och regler. Det är vårat jaktsystem som tillåter att utlänningar får jaga fritt som vi ska kritisera. Norrmänn i allmänhet förtjänar ingen skit, de är precis lika trevliga och vanliga som oss svenskar. Det är rötäggen vi ska kritisera, men de bär både norsk och svensk flagg... Det är inte så roligt att se norska bilar på varenda parkeringsficka mellan Kiruna och Riksgränsen under den första jaktveckan, men DE gör inget fel. Det är mitt och ditt fel att de är där.
Publicerat Mars 28, 200620 yr Och jag som trodde att vi blev av med norrmännen redan 1905. ;) Tänk vad fel man kan ha. : :
Publicerat Mars 28, 200620 yr Och jag som trodde att vi blev av med norrmännen redan 1905. ;)Tänk vad fel man kan ha. : : Då hade Vi kanske varit rika idag och haft en bra sjuk- & äldrevård med tanke på all olja & gas om Norge & Sverige hade varit ett land.
Publicerat Mars 28, 200620 yr Då hade Vi kanske varit rika idag och haft en bra sjuk- & äldrevård med tanke på all olja & gas om Norge & Sverige hade varit ett land. Ska vi gå ihop till ett land igen? Det skulle vara perfekt, Norge har förmodligen den vackraste naturen i världen! Men aj aj aj så jobbigt att klättra på deras fjällsidor för att jaga... Men ska sanningen fram så vill vi nog hellre ha Norge än vad Norge vill ha oss... Förutom ripjakten då. ;D
Publicerat Mars 28, 200620 yr Ska vi gå ihop till ett land igen? Det skulle vara perfekt, Norge har förmodligen den vackraste naturen i världen! Men aj aj aj så jobbigt att klättra på deras fjällsidor för att jaga... Men ska sanningen fram så vill vi nog hellre ha Norge än vad Norge vill ha oss... Förutom ripjakten då. ;D Ja, dom har en fin natur och oehört bra havsfiske. Då är det väl Sverige som hellre ha Norge än oss. Hahaha! Jag har varit flera resor upp till Harstad och Lofoten medans jag bodde i Huskvarna och fiskat, och haft hur kul som helst. Gott om brudar.