Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vi är av med norrmännen!!!!!

Featured Replies

Publicerat

Ingen jakt för norrmän i Västerbotten fram tills deran egen premiär börjar. Såvida dom inte hyr en svensk jaktguide!

Nu är vi av med idioterna! Det blir fest ikväll!

Publicerat

Idioterna?

Är inte det att dra alla över en kam?

Generellt ser jag både norrmän och finnar som bröder typ. Men som sagt sköter sig inte folk så måste man vidta åtgärder.

Publicerat

Skönt att det äntligen blir ett stopp för Norrmännen under premiärveckorna.

Hur blir det då i Norrbotten ?

Men att kalla våra västra landsmän för idioter, tycker jag är väl magstarkt >:(

Publicerat

Norska turister är de bästa som finns, rika är dom också och knappast blyga med att visa det, finnarna är inte sämre dom heller.  ;D

Publicerat
Ingen jakt för norrmän i Västerbotten fram tills deran egen premiär börjar. Såvida dom inte hyr en svensk jaktguide!

Nu är vi av med idioterna! Det blir fest ikväll!

Det är bättre med en Dramm i timmen än en timme i Drammen.

:D :D :D :D :D

Det är dumt att kalla dom för idioter för alla är det verkligen inte. >:( Jag har flera vänner i Harstad och på Lofoten där jag har varit och fiskat föut i mina yngre dagar på 80-talet. :D

Publicerat

ja norrmän är väl inte idioter. Kanske bara när det gäller avskjutning av svenska vilt

Publicerat

Jag har inget erfarenhet vad det gäller norrmän på fjällen men väl danskar i bockjaktskogarna här i småland.

Jag har inget imot våra bröder i sydväst, väst eller i öst.

Vad det gäller vapendiciplin har vi mycket att lära av de danskar som jag jagat med och om man jämför med  de svenskar jag har jagat med i de svenska skogarna. Slutstycke och patroner kommer först i på passet samt att de har varit väldigt noga med att ta reda på förbjudna skjutriktningar.

Danskarna har alltid varit frikostiga av sig de jag har varit guide för, även om det har funnits mindre bra exempel även hos dem men de har varit få men jag skulle långt ifrån kalla dem idioter.

Publicerat

Mackan; Vårda ditt språk!

Det är inte Norrmännen som satt reglerna.

Nå, tillbaka till ämnet.

Det är i allra högsta grad ett intressant förslag.

Jobb skapas, svenska jägare får mera utrymme...

Hoppas det blir någonting bra av detta.

Publicerat

jag ser alla nordbor som landsmän nästan, men det är bra att det blir lite riktlinjer för den delen!

Publicerat

Är det bara ett förslag eller är det klubbat? Var hittar jag information?

Publicerat
Skönt att det äntligen blir ett stopp för Norrmännen under premiärveckorna.

Men att kalla våra västra landsmän för idioter, tycker jag är väl magstarkt

Kan bara hålla med.

Publicerat

Passar på det där med att kalla norrmän idioter...

Sen är de inte utestängda till deras premiär. Enl VK är de utestängda alt hänvisade till guide de 5 första dagarna. Lite beroende på när älgjakten innebär (då jakten utan guide är stängd för alla) innebär det mellan 1-7 dagar då jakten är öppen för norrmänn innan älgjakten. Skulle tro att vi ser lägre jakttryck första 5 dagarna till glädje för de som har möjlighet att ha semester då för att sedan se samma abnorma jakttryck "mellandagarna" mellan de "fem första dagarna" och älgjaktspremiären. För de som inte är på fjället första fem dagarna ingen skillnad alltså...

Skulle dock tro att detta leder till ett abnormt tryck på SCA/VVO områdenena närmast fjällkommunerna...

Publicerat
Passar på det där med att kalla norrmän idioter...

Sen är de inte utestängda till deras premiär. Enl VK är de utestängda alt hänvisade till guide de 5 första dagarna. Lite beroende på när älgjakten innebär (då jakten utan guide är stängd för alla) innebär det mellan 1-7 dagar då jakten är öppen för norrmänn innan älgjakten. Skulle tro att vi ser lägre jakttryck första 5 dagarna till glädje för de som har möjlighet att ha semester då för att sedan se samma abnorma jakttryck "mellandagarna" mellan de "fem första dagarna" och älgjaktspremiären. För de som inte är på fjället första fem dagarna ingen skillnad alltså...

Skulle dock tro att detta leder till ett abnormt tryck på SCA/VVO områdenena närmast fjällkommunerna...

Hmmm

Blir det som du skriver Anders är detta förslag nästintill sämmre än de är idag.

Rena vildavästern under "mellandagarna" är att vänta med andra ord >:(

• 2 weeks later...
Publicerat

Kan trösta dig Seger med att det blir inskränkningar för norrbaggarna även i BD redan till hösten!

Publicerat

Kan trösta dig Seger med att det blir inskränkningar för norrbaggarna även i BD redan till hösten!

Vet du hur och var det finns att läsa om "dessa beslut" :)

Publicerat

Är inte officiellt än men det bör komma ganska snart..

• 2 weeks later...
Publicerat

Etter å ha fulgt med en stund i diskusjonen rundt den så  kallede frie fjelljakten,ER JEG MEGET GLAD JEG IKKE ER SVENSK.Man skall få lete lenge etter en sådan skitkasting som fåregår her på forumet rettet mot norske jegere.Det skall bli interesant å se hva dere blir å skylle på til høsten når jakten har gått skit,å ingen norrman finns å trakkasere,for når det gjeller rype jakt har dere en hel del att lere,det gjeller både høst og vinter.    Lykke til og skit jakt

Publicerat
Etter å ha fulgt med en stund i diskusjonen rundt den så  kallede frie fjelljakten,ER JEG MEGET GLAD JEG IKKE ER SVENSK.Man skall få lete lenge etter en sådan skitkasting som fåregår her på forumet rettet mot norske jegere.Det skall bli interesant å se hva dere blir å skylle på til høsten når jakten har gått skit,å ingen norrman finns å trakkasere,for når det gjeller rype jakt har dere en hel del att lere,det gjeller både høst og vinter.     Lykke til og skit jakt

Nu är Du orättvis. Du ska inte dra alla över en kant. Det är väl just på den här tråden som det har förekommit, och jag har inget ont med norrmännen. Osaken var väl det som skedde i höstas under fjälljakten.

Jag tänker inte svara flera gånger på denna tråd, men jag tycker att Du borde tänka om lite grann över vad Du skrev.

Mvh

Stefan Jonsson

Publicerat
Etter å ha fulgt med en stund i diskusjonen rundt den så  kallede frie fjelljakten,ER JEG MEGET GLAD JEG IKKE ER SVENSK.Man skall få lete lenge etter en sådan skitkasting som fåregår her på forumet rettet mot norske jegere.Det skall bli interesant å se hva dere blir å skylle på til høsten når jakten har gått skit,å ingen norrman finns å trakkasere,for når det gjeller rype jakt har dere en hel del att lere,det gjeller både høst og vinter.     Lykke til og skit jakt

Oj då vad du hetsar upp dig.....

Vad skulle ni Norrmänn lära oss igentligen när det gäller ripjakt ?

Att inte hålla igen på skotten och skjuta så mycket fågel som möjligt eller ?

Nä Lilgun, ta och tänk till innan du kastar skit på Svenska jägare, det är faktiskt hos oss och på våra marker ni jagar .. jagade :P

Fri fjälljakt åt Svenskar heter det väll om jag inte minns fel  ::)

Publicerat
Oj då vad du hetsar upp dig.....

Vad skulle ni Norrmänn lära oss igentligen när det gäller ripjakt ?

Att inte hålla igen på skotten och skjuta så mycket fågel som möjligt eller ?

Nä Lilgun, ta och tänk till innan du kastar skit på Svenska jägare, det är faktiskt hos oss och på våra marker ni jagar .. jagade :P

Fri fjälljakt åt Svenskar heter det väll om jag inte minns fel  ::)

Han brusade upp sig lite för mycket. ::)

Publicerat

Vi ska inte klaga på de laglydiga norrmännen som jagar i Sverige, de gör inget fel så länge de håller sig till baglimit och regler. Det är vårat jaktsystem som tillåter att utlänningar får jaga fritt som vi ska kritisera. Norrmänn  i allmänhet förtjänar ingen skit, de är precis lika trevliga och vanliga som oss svenskar. Det är rötäggen vi ska kritisera, men de bär både norsk och svensk flagg...

Det är inte så roligt att se norska bilar på varenda parkeringsficka mellan Kiruna och Riksgränsen under den första jaktveckan, men DE gör inget fel. Det är mitt och ditt fel att de är där.

Publicerat

Och jag som trodde att vi blev av med norrmännen redan 1905. ;) ;)

Tänk vad fel man kan ha. ::) ::)

Publicerat
Och jag som trodde att vi blev av med norrmännen redan 1905. ;) ;)

Tänk vad fel man kan ha. ::) ::)

Då hade Vi kanske varit rika idag och haft en bra sjuk- & äldrevård med tanke på all olja & gas om Norge & Sverige hade varit ett land. ;)

Publicerat
Då hade Vi kanske varit rika idag och haft en bra sjuk- & äldrevård med tanke på all olja & gas om Norge & Sverige hade varit ett land. ;)

Ska vi gå ihop till ett land igen? :) Det skulle vara perfekt, Norge har förmodligen den vackraste naturen i världen! Men aj aj aj så jobbigt att klättra på deras fjällsidor för att jaga... :) Men ska sanningen fram så vill vi nog hellre ha Norge än vad Norge vill ha oss... :);) Förutom ripjakten då.  ;D

Publicerat
Ska vi gå ihop till ett land igen? :) Det skulle vara perfekt, Norge har förmodligen den vackraste naturen i världen! Men aj aj aj så jobbigt att klättra på deras fjällsidor för att jaga... :) Men ska sanningen fram så vill vi nog hellre ha Norge än vad Norge vill ha oss... :);) Förutom ripjakten då.  ;D

Ja, dom har en fin natur och oehört bra havsfiske. Då är det väl Sverige som hellre ha Norge än oss. Hahaha! :D Jag har varit flera resor upp till Harstad och Lofoten medans jag bodde i Huskvarna och fiskat, :D och haft hur kul som helst. :D Gott om brudar. :D