Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vi är av med norrmännen!!!!!

Featured Replies

Publicerat

Lofoten är otroligt fint! Men fastän jag bor i Kiruna så är det långt dit, om man rätar ut de norska vägarna och mäter!  ;D

Norska jentor är fina, men gräset är alltid grönare på andra sidan.. ;)

Publicerat

Jaaa! Det tar 2 tim att köra 10 mil i Norge på deras krokiga vägar jämfört med i Sverige. ;) Jaaaa och alltid trevliga! ;)

Publicerat
Jaaa! Det tar 2 tim att köra 10 mil i Norge på deras krokiga vägar jämfört med i Sverige. ;) Jaaaa och alltid trevliga! ;)
Hmm ! Jag tror Jonsson haft riktigt trevligt i vårt västra grannland ;) ;) ;)
Publicerat

Mm, det låter så! :D

Publicerat

Svenskar med hund gör inte sådär ibland menar ni? Tycker man lite för ofta hör ryktesvägar där man talar om långt mer än en ripsäck, som dagens skörd även bland Svenskar..

Döm nu inte ut våra grannar för vad nåra har gjort och sedan ertappats för, det är ett fint folk och viktiga för turistnäringen, speciellt för oss i Kiruna kommun som mer eller mindre lever på rika norskar.

Mvh Jonas - norsk same i blodet, tårnedaling därtill och inte det minsta Svensk vilket han är stolt över förutom när det är OS, för då vill man gärna vara Svensk  ;D

Publicerat

Jag håller med om att även många Svenska jägare skjuter för mycket ripa och sköter sig illa, men denna fråga handlar inte om detta.

Utan om varför norrmännen får komma hit och jaga hur mycket de vill på våra fjäll.

Dagarna efter premiären stod det ungefär en norsk bil på varje kilometer efter pulsujärvi vägen i Kiruna kommun och vägen är ca 6 mil >:(

De svensregistrerade bilarna var det kanske i snitt 5 km emellan, så nog måste alla inse att något är på tok fel här.

De flesta jagande norrmännen betyder inte skit för turistnäringen i Kiruna eller någon annan fjällkommun.

De kör över gränsen, i bästa fall köper de jaktkort och åker hem igen på kvällen, eller bor i tält/husvagn nära jaktmarken.

Bara ett fåtal hyr stugor eller flyger ut med något fjällflyg och på så sätt bidrar med pengar till turistverksamheten.

Skulle vi däremot införa guidetvång de första veckorna efter premiären för våra kära grannar skulle fjällkommunerna gynnas och många arbetstillfällen skulle det bli.

Jag skulle tänka mig att vi släpper Norrmän fritt när deras egen ripjakt börjar den 10 sep, då skulle vi slippa jaga "lediga" marker runt om i fjällen i jaktens början. :'(

Jag gillar Norge och dess invånare skarpt, skulle helt klart kunna tänka mig att bo där faktiskt :)

Publicerat

Är det någon som vet hur det blir med utlänningar och jakt i norrbotten. Har det blivit bestämt nått? Har inte riktigt hängt med i dessa diskussioner på slutet. Jag hoppas det blir ändring precis som i västerbotten!

Måste bara tillägga att jag också gillar norrmännen. Har gått en del jaktprov med dem och dom är riktigt trevliga! Har även köpt hund från norge två gånger och har en superbra uppfödare!  Finns dock både svenska och norska "nötter" som förstör för andra, men även om jag gillar norrmännen personligen så tycker jag det är helt rätt att reglerna behöver ändras! Vi skall inte stå i andrahand i vårt eget land!

Publicerat

För ett tag sedan träffades länsstyrelserna i dom 3 nordligaste länen för att diskutera hanteringen av den fria småviltjakten.

Erik Gustavsson, ansvarig i BD, sa då att kraftiga restriktioner skulle införas för norrmännen redan till kommande hösten.

Vi får hoppas att han är en man som står för sitt ord.......

Förhoppningsvis så blir det samma som för jämtlänningarna, då kan knappast ynkryggarna på lst i AC behålla det nuvarande systemet!

Publicerat
För ett tag sedan träffades länsstyrelserna i dom 3 nordligaste länen för att diskutera hanteringen av den fria småviltjakten.

Erik Gustavsson, ansvarig i BD, sa då att kraftiga restriktioner skulle införas för norrmännen redan till kommande hösten.

Vi får hoppas att han är en man som står för sitt ord.......

Förhoppningsvis så blir det samma som för jämtlänningarna, då kan knappast ynkryggarna på lst i AC behålla det nuvarande systemet!

Jaha, se där ja!

Publicerat

Låter kanon!!! Får verkligen hoppas han är en man som står för sitt ord!!!

• 4 months later...
Publicerat

Da jeg hadde fuglehunder så jaktet jeg en del i NordSverige i de flotte rypeterrengene deres. Ikke for at jeg skjøt skjøt så mye mer fugl der enn jeg gjorde hjemme , men terrengene i Sverige på høyfjellet er mer oversiktlige noe som er " underbart " for en som skal jage inn en unghund for eksempel. Å se hundens arbeid er alfa og omega synes jeg.

Skjønner godt at Svensker blir forbannet når det skjer ting som det i fjor høst. MEN ta nå ikke alle Norbaggare over en kam.

Har jaktet med mange Svenske kompiser både i Sverige og ikke minst i Norge , alltid trivelig det. Har mange Svenske kompiser , er nok et spesielt forhold mellom Svensker og Norsker.

Men å forlange at Nordmenn skal ha guide når han jakter i Sverige , er å fornærme Nordmenn på det groveste , det er nok i første rekke det de fleste Nordmenn reagerer på. Da kunne like gjerne jakta har vært totalt forbudt for oss.......punktum slutt.

Hilsen Foxhound som ønsker alle Svensker velkomne til Norge på jakt å fiske ;)

Publicerat
Da jeg hadde fuglehunder så jaktet jeg en del i NordSverige i de flotte rypeterrengene deres. Ikke for at jeg skjøt skjøt så mye mer fugl der enn jeg gjorde hjemme , men terrengene i Sverige på høyfjellet er mer oversiktlige noe som er " underbart " for en som skal jage inn en unghund for eksempel. Å se hundens arbeid er alfa og omega synes jeg.

Skjønner godt at Svensker blir forbannet når det skjer ting som det i fjor høst. MEN ta nå ikke alle Norbaggare over en kam.

Har jaktet med mange Svenske kompiser både i Sverige og ikke minst i Norge , alltid trivelig det. Har mange Svenske kompiser , er nok et spesielt forhold mellom Svensker og Norsker.

Men å forlange at Nordmenn skal ha guide når han jakter i Sverige , er å fornærme Nordmenn på det groveste , det er nok i første rekke det de fleste Nordmenn reagerer på. Da kunne like gjerne jakta har vært totalt forbudt for oss.......punktum slutt.

Hilsen Foxhound som ønsker alle Svensker velkomne til Norge på jakt å fiske ;)

Ja de hela är en sorglig historia!

Men om jag förstått det rätt är ni fortfarande välkomna så länge ni har sällskap av minst en svensk eller guide som tar ansvaret för jakten.

DET KUNDE VARIT VÄRRE!  ex:totalförbud

O du hade väl  Svenska jaktkamrater.

Ska man sen följa reglementet till punkt o pricka e det väl ungefär likadant i Norge trots att man struntar i det?

Publicerat

Slik det er nå så er det totalforbud for Nordmenn i og med at de må ha guide. Tror 99,99% av Nordmenn ikke vil ha guide med seg på jakt.

Men for meg personlig så betyr det ingenting da jeg ikke jakter ryper lenger.

Når det gjelder rypejakt i Norge for utlendinger så er der ingen restriksjoner såvidt jeg vet.

Men når jeg tenker meg om så har vi jo en annen grei i Norge , og det er fiske for utlendinger. Her er det spesielt mye Svensker og Tyskere. Her har jo Norge en " baglimit " på å føre ut fisk frai Norge. Det vil jo da si 15kg file ut av landet er max. Men dere slipper da guide + samme " jakttid " som Norbaggaren ;)

Nei vi skulle bare slått sammen Norge og Sverige og forent det beste med det ene landet med det beste av det andre............hadde det ikke vært for EU medlemskapet til Sverige da ;D

Publicerat
Slik det er nå så er det totalforbud for Nordmenn i og med at de må ha guide. Tror 99,99% av Nordmenn ikke vil ha guide med seg på jakt.

Men for meg personlig så betyr det ingenting da jeg ikke jakter ryper lenger.

Når det gjelder rypejakt i Norge for utlendinger så er der ingen restriksjoner såvidt jeg vet.

Men når jeg tenker meg om så har vi jo en annen grei i Norge , og det er fiske for utlendinger. Her er det spesielt mye Svensker og Tyskere. Her har jo Norge en " baglimit " på å føre ut fisk frai Norge. Det vil jo da si 15kg file ut av landet er max. Men dere slipper da guide + samme " jakttid " som Norbaggaren ;)

Nei vi skulle bare slått sammen Norge og Sverige og forent det beste med det ene landet med det beste av det andre............hadde det ikke vært for EU medlemskapet til Sverige da ;D

Om jag inte missminner mig så införde Norge restriktioner för svenskar som åker över till Norge och havsfiskar och begränsade deras fångst till runt 15 kg/pers. som dom fick ´ta med sig hem till Sverige.

Publicerat

Jo det stemmer det , som jeg også skrev i forrige innlegget. Jeg forstår nok " forbudet " som er innført i Sverige , etter utallige overtredelser fra Nordmenn. Men synes samtidig at det er noe strengt.

Publicerat

;D ;D ;D