Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Harpiskor på forumet

Featured Replies

Publicerat

Startar den här tråden med syftet att få lite överblick på vilka stövare som finns på forumet med harjakt som specialitet. Bifoga gärna en liten beskrivning av hundens drevsätt, stamtavla och kanske någon bild på dyrgripen ^_^

Jag börjar med en av mina två:

Namn: Poker (finnstövarhane f 2007, ännu ostartad på prov och utställning )

Mamma : SJCH RR Mokällans Tindra

Pappa : SJCH SUCH Kilabackens Raju-Lucas

Morfar : SJCH SUCH Jack

Mormor : SJCH SUCH RR Mokällans Pila

Farfar : FINJCH Vili

Farmor : FINJCH Kuturan Kilinä

Drevsätt på hare : Lungt tempo på mellan 8-15 km/h. uthållig i tapptarbetet. Ärlig skallgivning.

post-1771-0-06000900-1295284569_thumb.jp

Publicerat

Trevlig tråd! ^_^

Här kommer en presentation av mitt lilla pucko :wub:

Namn: Siri (Nordbykullens Sickan född 2007 Ostartad på prov. Skall försöka få tummen ur till hösten, iaf på RR)

Mamma: Bellåsens Tora RR SJCH SUCH NJCH

Pappa: Spärns Storm RR SJCH SUCH INTUCH NORD UCH NJCH

Mormor: Bellåsens Ladda RR SJCH SUCH

Morfar: Hetseryds Rasken RR

Farmor: Sinksjöns Sua SJCH SUCH

Farfar: Risajärvens Jäger

Driver fort, Förspringer sig titt som tätt (Orutin)!! Inte så speciellt spårnoga. Driver allså i vind. Lite väl glapp i käften. Envis! Har ett underbart dubbelskall när hon ligger tätt efter haren :rolleyes: Hon är väll inte jaktchampion"material" Men duger gott åt mej. Och med de förutsättningarna som hon fått så har jag inte förväntat mej så mycket mer heller.. Men hon är iaf min ögonsten :rolleyes::wub:

post-4432-0-70776800-1295292349_thumb.jp

post-4432-0-76723600-1295292382_thumb.jp

Publicerat

Får en beagle harpiska vara med? :blush:

Publicerat

Har 2 stövare i huset. Den yngre äges i bolag men huserar hemma hos mig. För mig så vill jag att stövaren skall driva både hare och räv (jakt på mårdhund är bonus) . Tyvärr så har jag inte riktigt lyckats få den optimala stövare då det gäller hare och räv i den äldre hunden. Det är en harhund. Delvis bristande intresse, brist på räv och dåliga vintrar har gjort injagande på räv bristfälligt...så kan ju ägaren alltid titta i spegeln då det inte går som man önskar ....

Hare driver hon hafsigt med förspringningar osv ... relativt bra skall och rätt ärlig. Hastigheten är för hög...dock har det ju börjat gå mera sakta i backarna med åldern. Ingen provhund men duger att ta till skogs.

Den yngre är ett oskrivet (yrväder) kort än så länge .... Förhoppningsvis i första hand en bra jakthund och om det duger så hoppas jag även på provstarter i framtiden...

Stamtavlor :

http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoira.aspx?RekNo=FIN43433/02&R=51

http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoira.aspx?RekNo=FI46046/10&R=51

post-377-0-29736000-1295364673_thumb.jpg

Publicerat

min stövare

post-926-0-06471000-1295366392_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Fina piskor ni har !!

Här kommer min andre:

Namn: Malte (Schillerhane f 2006 )

Mamma : RR Käbbskogens Jill

Pappa : RR Gyltbos Kruze

Morfar : RR Börsgårds Tor

Mormor : RR SJCH SUCH Käbbaskogens glimma

Farfar : RR SJCH SUCH Kjölsjöns Rambo

Farmor : RR Ormbergets Disa

Drevsätt : Lungt tempo, extremt spårnoga. Nystar upp tappter genom att plocka sig fram "stamp för stamp", ringar sällan. Grov i skallet men också mycket hård i skallgivningen ( något som tyvärr gör att man inte kan starta honom på prov )

Malte tar upp...post-1771-0-81522000-1295467807_thumb.jp

Någon timme senare ;)post-1771-0-43886900-1295467850_thumb.jp

Publicerat

Har ingen själv, men en jaktkamrat har en duktig Schillerstövare som vi med lite tur luftar på fredag om inte snön är för vass.

Info om Ronja finns på: http://www.barrsjons.com/stamtavla_ronja.htm

Hon prioriterar hare men råkar hon på ett färskt rävspår så händer det att hon tar sig an det.

Publicerat

ser attpå korten är alla harar bruna,,finns det inte vanliga harar där eller?

Publicerat
  • Författare

ser attpå korten är alla harar bruna,,finns det inte vanliga harar där eller?

....här är alla "vanliga harar" bruna :P

Publicerat

ok å här har jag aldrig sett en brun hare på vintern,,,du får komma med stövaren till hösten så du får dej några "vanliga"harar ^_^

Publicerat

....här är alla "vanliga harar" bruna :P

Har ni fältharar då bara ? ...hos oss är alla harar bruna på sommare och hösten för att på vintern bli vita....med undantag fälthararna då. :rolleyes:
Publicerat
  • Författare

Har ni fältharar då bara ? ...hos oss är alla harar bruna på sommare och hösten för att på vintern bli vita....med undantag fälthararna då. :rolleyes:

Det var som tusan, här är det precis tvärtom. Hararna är bruna på vinter och vita på sommaren :lol: :lol:

Skämt å sidor vi har ju mest bara fälthare här. Någon gång ibland får man tag på en skogshare men det är glest mellan tillfällena. Således är de flesta harar som fastnar på mina bilder bruna när helst de är skjutna på året.

• 3 months later...
Publicerat

Kul att höra andras omdömen om sina egna hundar. Själv har jag fått min beskärda del av stolta ögonblick och grova besvikelser i harskogen. Nu är jag i den tacksamma situationen med en unghund att förhoppningen fortfarande lever om att detta blir ett ESS i skogen :rolleyes: . Förra året började väldigt lovande men säsongen tog slut alldeled för tidigt för Helmer och mig :angry: .

Namn:Gaps Mattis ("Helmer")

Fader: J Buholmens Wejron

Mor: SJCH SUCH Käbbaskogens Glimma

post-8329-0-19082300-1304602349_thumb.jp

Publicerat

Kul att höra andras omdömen om sina egna hundar. Själv har jag fått min beskärda del av stolta ögonblick och grova besvikelser i harskogen. Nu är jag i den tacksamma situationen med en unghund att förhoppningen fortfarande lever om att detta blir ett ESS i skogen :rolleyes: . Förra året började väldigt lovande men säsongen tog slut alldeled för tidigt för Helmer och mig :angry: .

Börja med en dagbok så man får följa ditt blivande ess!

Publicerat

Har en schillerhane ihop med min far.

Det är en revlig hane med ett ärligt drevsätt.

2 öppen klass 1or.

Ångrar att man inte körde han lite mer på prov när han hade åldern inne. 9år nu.

Han har ett par tikar parade i år så valpar väntas nu här i Maj. Sklle vara kul

att behålla en valp, men vet inte hur det blir nu när det blir ett vargrevir på markena.

Namn STENRYDENS REX

Far TOMTERNAS FAXE

Mor BÄCKASKALLETS AKKA

Publicerat

Häftig bild!

Va det upptag på en skadad hare eftersom det är ett par stället med blod med på kortet?

Mvh Niklas

Publicerat

Nä men titta vem som dykt upp här B) ...du får väl dunka in några inlägg så du kan skaffa dig en dagbok i vilken vi sen kan följa Helmers utveckling.

Välkommen hit..brorsan B)

Publicerat

Häftig bild!

Va det upptag på en skadad hare eftersom det är ett par stället med blod med på kortet?

Mvh Niklas

Ett tips är aldrig battla med Urax om vinna jaktdagen med MMS,,han fullkomligt lägger dom på hög.. ;)

Publicerat

Nä men titta vem som dykt upp här B) ...du får väl dunka in några inlägg så du kan skaffa dig en dagbok i vilken vi sen kan följa Helmers utveckling.

Välkommen hit..brorsan B)

Under lågsäsong är väl detta enda sättet att få umgås lite med familjen :lol: .

Publicerat

Under lågsäsong är väl detta enda sättet att få umgås lite med familjen :lol: .

Hoppas innerligt din lågsäsong inte är lika stressig som din brors ;) Skulle kalla hans lågsäsong väldigt väldigt krävande hög..

Publicerat

Hoppas innerligt din lågsäsong inte är lika stressig som din brors ;) Skulle kalla hans lågsäsong väldigt väldigt krävande hög..

Äsch, han är bara lite stress-känslig :lol: .

Vid lågsäsong här finner man lite tröst i en eller annan kväll vid bäverhyddan. Det kan inte kallas stressigt!

Publicerat
  • Författare

Äsch, han är bara lite stress-känslig :lol: .

....multitasking är inte hans paradgren ^_^:lol:

Publicerat

....multitasking är inte hans paradgren ^_^:lol:

...hmmm Sten i glashus kommer osökt till mig när jag läser detta ;)

Publicerat
  • Författare

...hmmm Sten i glashus kommer osökt till mig när jag läser detta ;)

....:blush:

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Fortfarande en bra stund kvar innan man får stryka kopplet igen compadres -_- . Gnager på här med fyrhjulingen ett par gånger i veckan, så hundarna får springa av sig en 5-6 km utan avbrott. Har funderingar på att åka upp en vecka i början av september till Vilhelmina/Storuman för lite "kickoff" med Poker & Malte i harskogen ^_^