Publicerat Januari 19, 201115 yr I mitt snart perfekt möblerade och alltför trånga vapenskåp behövs en ny hagelbössa, främst till jakt på allt från skator till gås men även för nöje på banan. Valet står mellan en bock typ browning eller något annat outslitligt, alternativt en halvautomat med 61-66 pipor som även passar för slug då grisar och dov är vanligt förekommande på några av mina marker. För en ev halvautomat gäller följande. Pris helst under 10k men kan bli mer om jag gör som man ej borde när jag ser nåt jag vill ha mao köper..... Skall vara driftsäker!!! Skall skjuta det man stoppar i den, från 24g skeet till tunga blyklumpar. Komposkit el trä spelar ingen större roll. Helst ej en turk om ingen lyckas övertala mig..... Inte känslig för smuts el dyl. Bör tilläggas att jag är vänsterskytt, högerbössa passar om den är hyfsat rak i kolven och inte kastar ut hylsor alltför rakt bakåt. Kom gärna med förslag och egna erfarenheter om lämplig bössa. //JP
Publicerat Januari 19, 201115 yr Benelli M2 finns i vänster, nya är de för dyra men som beg finns det exemplar i din prisklass, med din "spec" på funktion osv har jag svårt att se att något annat skulle vara lika bra som alternativ, turkautosarna är verkligen hit or miss, fungerar de så är det bra, om inte, tja då är man ganska körd. Baikal gör en halvis som är lite som ett spett att hålla och skjuta med, men det förefaller hålla för allt, det blir mitt nyköps råd. /Christian
Publicerat Januari 19, 201115 yr jag har en benelli super 90 å jag är vänster skytt å den funkar bra för mig ... jag skulle köpa en begagnad benelli om jag var dig...
Publicerat Januari 19, 201115 yr Ställer mig bakom Christian här, M2 vänster hade jag köpt om jag var vänsterskytt. Har idag en Comfort och är grymt nöjd.
Publicerat Januari 20, 201115 yr Franchi heter Berettadivisionens "billighets" märke. Det är en Benellikopia i funktion (tungs slutstycke) och de tester jag sett visar på en bra bössa i mellankvalité. Dock bör man inte vara rekylkänslig för deras grej är att vara lättast på marknaden och modellen "fast black" väger 2,85kg och "Fast Black Pro" väger 2,65kg, detta i kaliber 12 . Om de finns i vänsterutförande vet inte jag men det bör din handlare kunna svara på och priset på en ny ligger runt 13 000:-så en bra beg. bör kunna hittas för 8-9000:-. Däremot är Franchi ovanliga i Sverige så det kan bli svårt att hitta en beg.
Publicerat Januari 20, 201115 yr http://www.blocket.se/vasterbotten/Franchi_fast_black_30468424.htm?ca=15&w=3
Publicerat Januari 20, 201115 yr http://www.karlssonsjakt.se/cgi-bin/karlssons.cgi?Command=ShowNewWeapon&db_wid=482 Här har du ett intressant alternativ.
Publicerat Januari 20, 201115 yr http://www.blocket.se/vasterbotten/Franchi_fast_black_30468424.htm?ca=15&w=3 Det är väl en höger o det var väl vänster som gällde???
Publicerat Januari 20, 201115 yr Det är väl en höger o det var väl vänster som gällde??? Ursäkta mig. Läste tråden igår och det va puts väck idag Dem växer kanske inte på träd nej... Edit: http://www.blocket.se/kronoberg/Vanster_Vapen_30868620.htm?ca=15&w=3&last=1 Här är e vänsterbenelli. pruta lite så är 10 000 möjligt.
Publicerat Januari 20, 201115 yr Författare Skall till torsbo och klämma o känna på fre, bössan behöver inte vara en renodlad vänster då jag är högerhänt men skjuter vänster. Så länge stockningen stämmer och man ej får hylsor eller stänk i ögat kan det funka lika bra med en höger, tog många år innan jag bytte ut studsaren till en vä-repeterad. Nån som vet nåt om Beretta ES100? trevlig prislapp iaf. Provsköt en "franchi raptor" tror den hette 712 för några år sedan och vill minnas att den kändes lite vinglig, skall kolla om nån handlare i närheten har en "fast black" hemma. Isf blir det ett besök. /JP
Publicerat Januari 20, 201115 yr De flesta halvisar spottar lite då som nu, iofs helt ammo beroende men ögon har man bara två av. Berettan är bra, jag har läst goda saker om den. /Christian
Publicerat Januari 20, 201115 yr Som icke-idkare av halvautomater så finns det faktiskt en som jag tycker är helt ok. (eller två men den andra ligger lite utanför din prisklass...) Beretta Urika II skulle jag satsa på. Många sålda och de är tämligen driftsäkra gasomladdade bössor som du borde hitta begagnade för en vettig summa! Den andra är Extrema II i opluggat utförande men den kan du glömma i Sverige Benellisarna tycker jag känns himla mysko att hålla i men det är en smaksak. Dock vill jag bara säga att om du bara funderar på slug men troligen inte kommer att använda det aktivt så skulle jag satsa på en Browning bock men det förväntar sig nog alla att jag skulle säga vilket fall som helst
Publicerat Januari 20, 201115 yr Författare Största anledningen till att jag överväger en auto är jag har börjat jaga mer fågel, både gås duva och sjöfågel. Har även fått in en fot att sköta skyddsjakten på en soptipp, känns lite smidigare med en auto än en brytbössa. Kommer nog inte att jaga med slugg ev till eftersök isf Skall som sagt till torsbo imorgon så man får väl se vad man hittar....kanske blir nåt helt annat
Publicerat Januari 20, 201115 yr Största anledningen till att jag överväger en auto är jag har börjat jaga mer fågel, både gås duva och sjöfågel. Har även fått in en fot att sköta skyddsjakten på en soptipp, känns lite smidigare med en auto än en brytbössa. Kommer nog inte att jaga med slugg ev till eftersök isf Skall som sagt till torsbo imorgon så man får väl se vad man hittar....kanske blir nåt helt annat Jag ser inte fördelen med en auto vid fågeljakten. Visst har du en extra plugg men de tar betydligt längre tid att ladda. Det viktigaste som jag alltid tjatar om är inpassningen av bössan, inte utseendet! Dock är en bock mer driftsäker än en auto, det är svårt att komma ifrån. Lycka till på Torsbo! Hojta om du ser någon trevlig SBS i kaliber 28
Publicerat Januari 20, 201115 yr Författare Jag ser inte fördelen med en auto vid fågeljakten. Visst har du en extra plugg men de tar betydligt längre tid att ladda. Det viktigaste som jag alltid tjatar om är inpassningen av bössan, inte utseendet! Dock är en bock mer driftsäker än en auto, det är svårt att komma ifrån. Lycka till på Torsbo! Hojta om du ser någon trevlig SBS i kaliber 28 Helt riktigt så skall det vara en bössa som passar, jo det finns klara fördelar med en bock därför mina bryderier akilleshälen är ju just driftsäkerheten...men av nån anledning har jag snöat in på en auto.
Publicerat Januari 20, 201115 yr Helt riktigt så skall det vara en bössa som passar, jo det finns klara fördelar med en bock därför mina bryderier akilleshälen är ju just driftsäkerheten...men av nån anledning har jag snöat in på en auto. Då tycker jag att du skall skaffa en auto och ge den några år, sedan kan du utvärdera! Testar man aldrig någonting nytt lär man sig inget heller!
Publicerat Januari 20, 201115 yr Tycker en bock är bättre i nästan alla lägen, men jag har en Beretta Urika (AL 391) och är högerskytt, stänk i ögonen har jag fått ett flertal gånger i alla fall. Kan hur som helst rekomendera den om du absolut vill ha en auto, Torsbo säljer nya för 10900:- och har för mig att dom har nån kontant rabatt just nu på 10%. Jag tycker att 66 cm pipan blir vinglig, nästan 71 cm åxå, men det är ju en smaksak.
Publicerat Januari 21, 201115 yr I mitt snart perfekt möblerade och alltför trånga vapenskåp behövs en ny hagelbössa, främst till jakt på allt från skator till gås men även för nöje på banan. Valet står mellan en bock typ browning eller något annat outslitligt, alternativt en halvautomat med 61-66 pipor som även passar för slug då grisar och dov är vanligt förekommande på några av mina marker. För en ev halvautomat gäller följande. Pris helst under 10k men kan bli mer om jag gör som man ej borde när jag ser nåt jag vill ha mao köper..... Skall vara driftsäker!!! Skall skjuta det man stoppar i den, från 24g skeet till tunga blyklumpar. Komposkit el trä spelar ingen större roll. Helst ej en turk om ingen lyckas övertala mig..... Inte känslig för smuts el dyl. Bör tilläggas att jag är vänsterskytt, högerbössa passar om den är hyfsat rak i kolven och inte kastar ut hylsor alltför rakt bakåt. Kom gärna med förslag och egna erfarenheter om lämplig bössa. //JP Det finns nya urika II för under 10k. Har en vanlig urika själv till skogsfågeljakten och det funkar riktigt fint. Har aldrig haft problem med omladdning eller några ögonstänk. Förutom en viss gyttorp ammo som inte alltid vill funka. Men det är knappast vapnets fel.
Publicerat Januari 21, 201115 yr Författare Var på torsbo idag, blev inte mycke klokare av det...men kom hem med en fabarm H368 Lion vänster för testskjutning i helgen och en kasse polska pilsner för test dom med Tänkte tömma klädkammaren (läs vapenskåpet) på det jag har hemma i kaliber 12 för att se vad den går för. Nån som vet nåt om denna bössa? Känns trevlig att hålla i åtminstone............och pilsnern var helt ok för 7kr st
Publicerat Januari 23, 201115 yr Författare Fabarmen är provskjuten och den funkade att skjuta allt jag stoppade i den, men har nog tagit mitt förnuft tillfånga och det blir med största sannolikhet en bock ist. Lutar åt en Browning igen, ev en FN-bock. Nån som vet vad en sådan väger? vill minnas att den är hyfsat tung.
Publicerat Januari 23, 201115 yr Fabarmen är provskjuten och den funkade att skjuta allt jag stoppade i den, men har nog tagit mitt förnuft tillfånga och det blir med största sannolikhet en bock ist. Lutar åt en Browning igen, ev en FN-bock. Nån som vet vad en sådan väger? vill minnas att den är hyfsat tung. FN bockarna brukar ligga på ungefär 3.25 kg. Dock är det mycket stabila konstruktioner!
Publicerat Januari 24, 201115 yr Författare Var och lämnade tillbaka plastbössan på torsbo idag, och efter lite botaniserande i hyllorna så blev den nästan perfekta vapengarderoben perfekt. Det blev en browning 325 igen denna gången en kal 12.
Publicerat Januari 24, 201115 yr Var och lämnade tillbaka plastbössan på torsbo idag, och efter lite botaniserande i hyllorna så blev den nästan perfekta vapengarderoben perfekt. Det blev en browning 325 igen denna gången en kal 12. Fan vilket lyft måste jag säga!!! Browning B325 måste vara en av de bästa bössor som någonsin har tillverkats! Det är en tämligen påkostad bössa som har det där lilla extra som de senare modellerna saknar. Det känns verkligen som en dyr bössa medans B425 och B525 vart betydligt tråkigare (och billigare). De andra fabrikaten som också lite avundsjukt börjar på B har inget att komma med i jämförelse! Nu blev jag stolt över ditt val! Välkommen till finklubben
Publicerat Januari 24, 201115 yr Författare Jag har haft både Browning och Beretta innan och anser att Browningen på alla sätt är ett trevligare vapen!! Valde mellan en FN A1 och 325:an men det blev som sagt 325:an. En lite. operation med yxa och bandputs så kommer den sitta som en smäck!
Publicerat Januari 24, 201115 yr En lite. operation med yxa och bandputs så kommer den sitta som en smäck! WTF??? Man skränker kolven antingen med ett hett oljebad eller med vattenånga och inte med tillhyggen! Är den så fel för dig? Då rekommenderar jag att du jagar fatt i en lös kolv som du gör åverkan på och sparar den matchade. Fast det kanske är en grade 1 bössa du har med lite tråkigare träbit... Hur som kommer du att döda andrahansvärdet på den om du moddar den på det sättet.