Publicerat Januari 24, 201115 yr Författare WTF??? Man skränker kolven antingen med ett hett oljebad eller med vattenånga och inte med tillhyggen! Är den så fel för dig? Då rekommenderar jag att du jagar fatt i en lös kolv som du gör åverkan på och sparar den matchade. Fast det kanske är en grade 1 bössa du har med lite tråkigare träbit... Hur som kommer du att döda andrahansvärdet på den om du moddar den på det sättet. Kolven är idag redan sabbad med en ganska ful förhöjning på kolvkammen så den behöver tas ner ca en cm. Kommer inte att behöva skränka den då den passar i sida. Ramlar jag över en passande kolv så blir det inköp av en sådan. Vet nån var prislappen på en sådan kan landa på?
Publicerat Januari 24, 201115 yr Kolven är idag redan sabbad med en ganska ful förhöjning på kolvkammen så den behöver tas ner ca en cm. Kommer inte att behöva skränka den då den passar i sida. Ramlar jag över en passande kolv så blir det inköp av en sådan. Vet nån var prislappen på en sådan kan landa på? Aha, om den redan är besudlad får du försöka göra det bästa av situationen. Vad gäller priset på en ny/begagnad kolv så kan jag bara svara: hur lång är ett snöre? Jag har ingen aning och det är inte ofta det finns några på marknaden... Kan möjligen finnas i källarna hos någon större vapenhandlare men du lär få betala många tusenlappar...
Publicerat Februari 24, 201115 yr http://www.blocket.se/blekinge/Winchester_M_101__trap_bossa_32067263.htm?ca=22&w=1 Sen har jag en splirrarns benneli, helt orörd i kartong... Eller koffert... http://www.benelliusa.com/innovations/crio_system.php 14000:-....
Publicerat Februari 24, 201115 yr Hur har det gått för dej, fått ordning på bocken? Hittat en radda grejer som jag tänkte tycka lite kring Största anledningen till att jag överväger en auto är jag har börjat jaga mer fågel, både gås duva och sjöfågel. Har även fått in en fot att sköta skyddsjakten på en soptipp, känns lite smidigare med en auto än en brytbössa. Om du har två vapen som du skjuter lika med dvs din träffprocent påverkas inte av vapenvalet för dagen så hade jag alla dagar i veckan valt halvautomaten för tippenjakt. Dels är det tredje skottet värdefullt där då du dels kan städa skammat, dels kan ta den tredje fågeln vilket du kommer att upptäcka i slutet av juli/början på augusti att det är fullt möjligt. Sen är det rätt nice att slippa bryta vapnet vid omladdning, samma lika vid sjöfågeljakten. Bryter man bössan där så bankar man inte sällan underpipan i kojkanten om du jagar i skåre. Jag ser inte fördelen med en auto vid fågeljakten. Visst har du en extra plugg men de tar betydligt längre tid att ladda. Tror det är dags för en utmaning, lovar dej att man blir rätt snabb efter ett tag En parentes i sammanhanget.. På Harg har vi en sån här kompaktsporting som vi ibland skjuter trippleér på. Först två skott och sen kommer duvan ngn sekund efter sista duvan i dubblén. Vi som skjuter halvautomater har alltid mer tid på oss för tredje duvan än folket med brytvapen Det viktigaste som jag alltid tjatar om är inpassningen av bössan, inte utseendet! Dock är en bock mer driftsäker än en auto, det är svårt att komma ifrån. Mmm en bock, av BRA kvalité, är mer driftsäker än en turkomat. Men fan vet om du jämför med en bättre automat? Helt riktigt så skall det vara en bössa som passar, jo det finns klara fördelar med en bock därför mina bryderier akilleshälen är ju just driftsäkerheten...men av nån anledning har jag snöat in på en auto. Nu såg jag vart du landade, tror det blir bra, men jag tänkte bara påpeka i sammmanhanget att tex vid tippjakt så skjuter du oftast någon typ av jaktplugg dvs driftsäkerheten finns där. En tanke bara, skjuter du höger automat från fel axel så kommer du att få krutstänk i ansiktet förr eller senare. Jävligt störande så ska du byta igen framöver så ta en vänsterautomat! Var på torsbo idag, blev inte mycke klokare av det...men kom hem med en fabarm H368 Lion vänster för testskjutning Nån som vet nåt om denna bössa? Fabarms automater har aldrig tilltalat mej men de ska såvitt jag fattat vara rätt dugliga.. snäppet bättre än turkomater. Benellis Mancio automat har utkastet på fel sida, hustrun hade en förut. Den går att hitta begagand och jag gissar att du kommer att landa där om du får in båda fötterna på tippen och har bra med fågel där. Hyggligt frustrerande att stå med en bock i trångt skydd samtidigt som du har 150 trut över skallen Men som sagt ovan, det hänger verkligen på att du känner dej jävligt trygg med en automat. Vingel där och du skammar tre fåglar per påskjutning i stället för två paket med bocken om symbiosen finns där. Mvh!
Publicerat Februari 24, 201115 yr Tror det är dags för en utmaning, lovar dej att man blir rätt snabb efter ett tag En parentes i sammanhanget.. På Harg har vi en sån här kompaktsporting som vi ibland skjuter trippleér på. Först två skott och sen kommer duvan ngn sekund efter sista duvan i dubblén. Vi som skjuter halvautomater har alltid mer tid på oss för tredje duvan än folket med brytvapen Träningssak. När vi sköt flush med 400 eller 800 lerduvor så gällde det att ladda om snabbt men det går ju i en reflexartad rörelse och man behöver ju inte titta när man laddar snabbt. Visst strider det mot principen att man alltid skall titta i loppen innan man laddar en ny men när man trycker av 250 skott per person på några få minuter så får man helt enkelt hoppa över det. Mmm en bock, av BRA kvalité, är mer driftsäker än en turkomat. Men fan vet om du jämför med en bättre automat? Jo det finns ju bra, dyra och driftssäkra automater också! Dock känns det som att många skaffar en automat eftersom de är så pass mycket billigare än en bra bock här i svedala, och då blir det ofta turkar. Men hade automater haft samma driftsäkerhet generellt hade vi nog sett dem på sportingscenen, och där är det i princip 100% hagelbockar.
Publicerat Februari 24, 201115 yr Tror utan att veta att ska man bara peta i en ny bula så är automaten snabbare än bocken avseende omladdningen. Anar att det blir trassel om man ska i med två Sen så har nog automaterna fler rörliga delar osv så .. jo om jag jämför min gamla sunkbock med Comforten så har jag nog haft fler fuck-ups med automten. Läste om Ledel även som hade klick var 20-e plugg nyligen på lerduvor så ok, ger dej den Mvh!
Publicerat Februari 24, 201115 yr Tror utan att veta att ska man bara peta i en ny bula så är automaten snabbare än bocken avseende omladdningen. Anar att det blir trassel om man ska i med två Man laddar båda samtidigt ganska enkelt. Antingen har man ett mindre bord på varje sida om sig med patronerna vända upp&ner eller så har man en speciell ammoväska som matar fram två plugg i taget. Man bara greppar dessa och trycker i och sedan är det bara att stänga och skjuta. Om båda skyttarna är duktigt drillade blir det nog jämt skägg om det handlar om två plugg.
Publicerat Februari 26, 201115 yr Författare Då blev det ännu mer ommöblering i skåpet. Var och köpte från ett dödsbo en mirokubock kal 20 vet ej modellen, men den är tillverkad 1979 och är i absolut nyskick. Ser ut som en browning 325 med gravyr. Jag som hade bestämt mig att inte byta ut fler vapen...........men den var ju så fin och satt ju så bra.....