Publicerat Januari 21, 201115 yr Hallå, nu har det blivit dags att köpa egen bössa och jag undrar vilka modeller som är bra, har tittat lite på tikka,cg,howa bla, jag har 2 krav och det är att det är 308win och begangnad(eller en billig modell) för jag har bestämt mig för ett meopta och efterssom plånboken inte är så så tjock ännu så vill jag inte lägga 10000 på en studsare också. Tacksam för svar/ adam
Publicerat Januari 21, 201115 yr Husqvarna 1640, bra och billiga studsare om du kan vända dig bort från 308w (tror inte dom har någon i 308w iallafall) det finns ju då 6,5x55 om du vill ha en liknande kaliber, så finns väl iallafall 30-06, 9,3x62 och 8x57IS(JS) jag tycker själv egentligen att 6,5x55 och 8x57JS är dom bästa kalibrarna i klass 1 även om 308w inte heller är fy skamm. Mausers cg-gevär i kal 6,5x55 funkar fint för mig och många andra, men det finns en del som har problem med dom vapnen. Jag tycker att Hva 1640 och mausers cg är rätt lika att skjuta med. Men om du vill hålla dig till 308 så kika på dom billigare bössorn i kalibern på begagnatmarknaden och försök testa så många bössor i kalibern som möjligt innan du bestämmer dig för vilken du vill ha. Man ska nog inte lägga så mycket pengar på första vapnen utan man ska nog hålla sig till billiga vapen tills man kommit igång med jakten, då får man också mera koll på vad för typ av bössa man behöver.
Publicerat Januari 21, 201115 yr Låt inte namnen på fabrikaten styra ditt val allt för mycket. Kläm på lite bössor och se vilken modell och märke som passar din kropp. Man kan få tämligen mycket bössa för inte allt för stora pengar och eftersom .308 anses som en lite "tråkig" kaliber i jaktsammanhang så finns det en hel uppsjö på begagnatmarknaden. Se bara till att pipan inte är helt slut. Många .308 har övningsskjutits med kronans 7.62 och det kan vara slitage på patronläget och även pipan eftersom de som hade tillgång till den ammuitionen hade det i tämligen stora mängder och då kan pipan vara något trött...
Publicerat Januari 21, 201115 yr Författare OK tack, ja det går nog bra med 30-06 om dom inte har några 308:or. Jag har varit i olika jaktaffärer och känt på en del vapen och då tyckte jag att cg1900 var riktigt skön och låg perfekt, men nu är den såld men jag ska fortsätta leta
Publicerat Januari 21, 201115 yr OK tack, ja det går nog bra med 30-06 om dom inte har några 308:or. Jag har varit i olika jaktaffärer och känt på en del vapen och då tyckte jag att cg1900 var riktigt skön och låg perfekt, men nu är den såld men jag ska fortsätta leta Satsa på en .308, det är en riktigt trevlig kaliber! Dessutom finns det massor av bössor på marknaden i kanonbra skick till bra priser. Sen kan du ju prova en massa andra kalibrar under ditt liv som jägare. Man har ju inte bara en kaliber hemma
Publicerat Januari 21, 201115 yr Författare ja jag har skjutit mycket med308 på skjutbanorna och den passar mig bra, men du har rätt livet är långt
Publicerat Januari 23, 201115 yr Författare hej, jag har blivit erbjuden att köpa en 9,3x57(tror attt det var en huskvarna,men inte säker)för en billig peng, men som jag skrivit innan så ville jag ha en 308 men hur är 9,3x57 om man jämför med 308:an. rekylmässigt? kulballistik kortare/längre avstånd? effektivitet på djuret t.ex. älg, gris, rådjur?
Publicerat Januari 23, 201115 yr Ung jägare- strunta i 9,3:an, inte för att det är något fel på den utan för att du som ny jägare har bättre nytta av en mer allround kaliber, med ett större utbud av fabriksammo, som gör att du kan välja kula efter behov. En Sako Forrest/tikka i 308 Win kommer/kan förmodas att ha en egen precision som motsvarar din optimala förmåga att skjuta och kommer att vara främjande för ditt skytte under en utvecklande tid i din jakt/skyttekarriär. /Christian
Publicerat Januari 23, 201115 yr Författare ok tack, du har nog rätt att det är bra att kunna välja kula och tillverkare lite mer random +lite billigare kaliber.
Publicerat Januari 23, 201115 yr Ung jägare- strunta i 9,3:an, inte för att det är något fel på den utan för att du som ny jägare har bättre nytta av en mer allround kaliber, med ett större utbud av fabriksammo, som gör att du kan välja kula efter behov. En Sako Forrest/tikka i 308 Win kommer/kan förmodas att ha en egen precision som motsvarar din optimala förmåga att skjuta och kommer att vara främjande för ditt skytte under en utvecklande tid i din jakt/skyttekarriär. /Christian +1 på Christians inlägg. En begagnad Sako eller Tikka ger dig sjukt mycket bössa för pengarna och de bössorna skjuter som regel som en gud i rätt händer och tål att skjutas tusentals skott som man gärna gör som nybliven jägare Lycka till i ditt letande!
Publicerat Januari 23, 201115 yr Författare tack, jag har suttit nästan hela helgen och tittat efter studsare men antingen är det rätt kaliber så är den för dyr eller lagom pris men alldes för grov kaliber, men jag har bestämt att jag ska åka in till några jaktaffärer och titta lite. Vad tror ni om en ny browning x-bolt i 308win
Publicerat Januari 23, 201115 yr tack, jag har suttit nästan hela helgen och tittat efter studsare men antingen är det rätt kaliber så är den för dyr eller lagom pris men alldes för grov kaliber, men jag har bestämt att jag ska åka in till några jaktaffärer och titta lite. Vad tror ni om en ny browning x-bolt i 308win Det är ett bra vapen, lite rått i finishen kanske och jag skulle helt klart välja laminatkolv före plast, då den förmodligen är sladdrig men annars är det ett solitt vapen och med god potential. Men denna pang eller denna pang eller denna eller denna där iofs enbart den sista är i 308 Win och övriga är i 6,5x55 eller annan kaliber men för flera av dem som jag föreslår är priset under 5 000 kr. Det är bra priser och bra vapen i princip, de ser även bra ut i bild. /Christian
Publicerat Januari 23, 201115 yr Författare ja dom var fina särskilt sako foresten i kristiansdag och det är lagom avstånd att köra det är ioförsig landskrona också då jag bor ungefär mittemmellan dom 2 platserna
Publicerat Januari 27, 201115 yr Beroende på vad du får betala för 9,3:an så skulle det kunna vara ett bra komplement till en 308W. Köp en begagnad Aimpoint till 9,3:an så har du en ypperlig drevjaktsbössa. Beträffande 308:an så skulle jag letat efter en Tikka M55..
Publicerat Januari 27, 201115 yr ja dom var fina särskilt sako foresten i kristiansdag och det är lagom avstånd att köra det är ioförsig landskrona också då jag bor ungefär mittemmellan dom 2 platserna Som du säkert upptäckt så finns det väldigt många Sako och Tikka ägare på detta forum och de vill gärna ha med fler i klubben om man säger så. Ibland upplever jag att det gränsar till fanatism. Misstolka mig inte nu och tro att jag tycker att alla Sako/Tikka bössor är skräp för det tycker jag inte men däremot upplever jag att de är övervärderade. Det finns många andra fabrikat som har samma prestanda till lägre priser så håll ögonen öppna åt alla håll. Ett tipps är att om du hittar en bössa du gillar men tycker att trycket är risigt så påtala det för handlaren så justerar han med största säkerhet det till dig vid affär eftersom det normalt endast kostar några hundringar att få det justerat. Exempelvis så har bössor från USA ofta väääldigt hårda tryck beroende på att tillverkarna därifrån är livrädda för att bli stämda för att bössan gått av och nån blivit skadad p g a ett lågt ställt tryck från fabriken.
Publicerat Januari 27, 201115 yr Om jag skulle leva om livet och undvika dåliga affärer, med begränsad budget likt en tonåring så skulle mitt första vapen absolut bli en Sako likt Christians förslag eller kanske ännu hellre en äldre Tikka, när Tikka var Tikka... M55 i 308 eller M65 i 6,5. Tomas
Publicerat Januari 27, 201115 yr "är övervärderade. Det finns många andra fabrikat som har samma prestanda till lägre priser så håll ögonen öppna åt alla håll." Ovanstående citat är inte på något sätt felaktigt, jag kan rent av hålla med RW att det finns ett stänk av märkesfetishm hos dem som alltid säger Tikka/sako, men, o detta är min enda och främsta invändning, det är vapen som är lätta att selektera fram som fungerande för en nybörjare och som samtidigt är prisbeständiga, väljer man att gå andra vägar kan kan man köpa sig en längre och svårare resa fram till ett fungerande jakt/träningsvapen. Helt klart är det dock en god synpunkt, för egen räkning har jag svårt med Krico, Hyem, Sauer mfl märken som jag vet med mig skall vara bra men som jag inte gillar, men så är det ju säkert för oss alla. /Christian
Publicerat Januari 27, 201115 yr Hallå, nu har det blivit dags att köpa egen bössa och jag undrar vilka modeller som är bra, Blocket i all ära men om man är helt ny inom området och inte vet vad man ska titta efter så skulle inte jag rekomendera att köpa begagnade vapen med 30 år på nacken. Browning X-Bolt är ett mycket bra vapen som fått goda betyg tex. Har du ingen inom bekanskapskretsen som är kunnig på vapen så tycker jag du ska köpa nytt för att undvika tråkigheter. Det finns mååånga slitna gamla studsare där ute. /Mike
Publicerat Januari 27, 201115 yr Om jag skulle leva om livet och undvika dåliga affärer, med begränsad budget likt en tonåring så skulle mitt första vapen absolut bli en Sako likt Christians förslag eller kanske ännu hellre en äldre Tikka, när Tikka var Tikka... M55 i 308 eller M65 i 6,5. Tomas Om man tar med i beräkningen att det tilltänkta köparen är nybörjare som knappast kan hitta ev. fel på en bössa, är det inte då bäst att han/hon köper sin bössa hos en handlare eftersom han/hon annars riskerar gå på en mina. Jag roade mig med därför att söka i en av Sveriges största vapenhandlares lager (Torsbo) efter bössa under 10 000:- i kaliber 308W. Då kom det upp 2,5 sidor med olika bössor och inte en enda Sako eller Tikka. Det kom upp en hel del amerikanska, japanska och italienska bössor som var helt nya samt några få beg. tyska av fabrikat som de flesta (utom Sako/Tikka ägare ) håller för att vara av likvärdig eller bättre kvalité än de finska järnen. Detta speglar inte hela saningen för det finns beg. Sako/Tikka bössor hos handlare runtom i landet i rätt kaliber och under 10 000:- men det ger en indikation på att de inte är helt enkla att finna. Det finns däremot en hel del gamla Sako/Tikka hos privatpersoner men då till priser som inte ligger lång efter priset för en helt ny bössa från t ex USA. Så allternativet kan vara att köpa en helt ny bössa hos en handlare med garantier eller att köpa en gammal bössa från finland (eller vilket annat land som helst) från en privatperson utan garanti för ungefär samma peng. Vilket är då mitt råd till nybörjaren, köp nytt! Även om en ny bössa oftast inte är bättre än en gammal så är det ett mycket säkrare köp. Om man sen inte är nöjd med bössan utan vill förändra den så är tillgången på customdelar oändligt mycket större på t ex Remington än till Sako/Tika. Man ska ju ha klart för sig att en hyffsat stor handlare i USA säljer fler bössor på några månader än vad hela Sverige säljer på ett år och i USA är det mestadels (typ 90%) amerikanska studsare som säljs och så många jägare/skyttar kan inte ha helt fel. Nu tror säkert många att jag har endast bössor från USA men faktiskt har jag inte en enda. Jag har en handbyggd sidolås DS från Italien (Zanardini König), en Krico 22:a, en Sauer 200, en Varberger 777sl, en Krieghoff SD drilling & en Benelli Raffaello 123 d v s Italien + Tyskland & Sverige.
Publicerat Januari 27, 201115 yr Blocket i all ära men om man är helt ny inom området och inte vet vad man ska titta efter så skulle inte jag rekomendera att köpa begagnade vapen med 30 år på nacken. Browning X-Bolt är ett mycket bra vapen som fått goda betyg tex. Har du ingen inom bekanskapskretsen som är kunnig på vapen så tycker jag du ska köpa nytt för att undvika tråkigheter. Det finns mååånga slitna gamla studsare där ute. /Mike +1 Du han svara medan jag satt o slipade på mitt inlägg.
Publicerat Januari 27, 201115 yr jag hade en browning a-bolt i 30.06 o den bössan va kannon som allt i allo bössa.En sån bör du kunna hitta till ganska billig pening, jag hade qr fästen på bössan så jag kunde använda den både på pass o som hundförare.Jag saknar facktiskt den bössan ibland då den va jävligt trevlig o skjuta med o sen hade den ricktigt bra precition ur kartong.
Publicerat Januari 27, 201115 yr "Så alternativet kan vara att köpa en helt ny bössa hos en handlare med garantier eller att köpa en gammal bössa från finland (eller vilket annat land som helst) från en privatperson utan garanti för ungefär samma peng. Vilket är då mitt råd till nybörjaren, köp nytt! Även om en ny bössa oftast inte är bättre än en gammal så är det ett mycket säkrare köp." Om vi talat om kulvapen i standard-lågpriskategorin är jag helt klart benägen att hålla med, det är inget fel i ett sådant val. Att tillägga därvid är väl iofs då det sympatiska i att kanske hitta någon att rådfråga och som handgripligen går med och hjälper en att köpa en bra pang, angående ovanstående och billiga hagelvapen har jag reservationer. "Om man sen inte är nöjd med bössan utan vill förändra den så är tillgången på customdelar oändligt mycket större på t ex Remington än till Sako/Tika. Man ska ju ha klart för sig att en hyffsat stor handlare i USA säljer fler bössor på några månader än vad hela Sverige säljer på ett år och i USA är det mestadels (typ 90%) amerikanska studsare som säljs och så många jägare/skyttar kan inte ha helt fel." Du kör med mass argumentet där, tja men om en miljard flugor osv, vi skall komma ihåg det att det är en stor skillnad på köp mönster mellan Sverige o USA, en amerikan kan bokstavligen köpa en ny pang enkom för att han är lite nyfiken på den och den är "ny" som modell eller kaliber för honom, vi handlar inte riktigt så och å andra sidan har vi förmodligen världens billigaste 2:hands marknad på vapen. "Nu tror säkert många att jag har endast bössor från USA men faktiskt har jag inte en enda. Jag har en handbyggd sidolås DS från Italien (Zanardini König), en Krico 22:a, en Sauer 200, en Varberger 777sl, en Krieghoff SD drilling & en Benelli Raffaello 123 d v s Italien + Tyskland & Sverige." En multikulti garderob av vapen som säkert är sådana som du verkligen gillar, det är ju allas dröm och som ny vill man komma dit, förmodligen lite för fort egentligen, min egen smak har ändrats ganska mycket under åren och har blivit mer ultilitaristisk de senaste åren, ie mer plast o mindre fägring. Även om denna tråd i del kanske den förvirrar en aningens så är det bra får OP:n han får ett bättre underlag att fatta sitt beslut på. /Christian
Publicerat Januari 27, 201115 yr Författare ok tack, jag har hört att tidigare tikkor är av bra kvalitet men jag kan tänka mig att köpa en ganska billig ny studsare, jag har hittat remington 700 SPS 308win(7900 ny) och Weatherby vanguard syntet 308win(7900 ny)och Howa ranchland compact 308 win(6053 ny) och jag undrar vilken av dom som ni tror eller tycker är bäst om jag ska köpa ny som Mad Mike och RW föreslog. Ps! Priserna är enligt jaktvapenguiden 2010. DS
Publicerat Januari 27, 201115 yr eftersom det är din första bössa behöver du knappast slå dig blodig eftersom du har ganska svårt att veta exakt vad du vill ha. Köp någon som känns bra o sen byter du när du börjar få grepp om saker o ting.
Publicerat Januari 27, 201115 yr Hallå, nu har det blivit dags att köpa egen bössa och jag undrar vilka modeller som är bra, har tittat lite på tikka,cg,howa bla, jag har 2 krav och det är att det är 308win och begangnad(eller en billig modell) för jag har bestämt mig för ett meopta och efterssom plånboken inte är så så tjock ännu så vill jag inte lägga 10000 på en studsare också. Tacksam för svar/ adam Hej kan A-boltarna vara ett alternativ? http://www.smalandska.se/index.php?action=show_results&sort=benamning&page=0&art_id=52&vapentyp=0&begagnat=on&nytt=on&fabrikat=0&modell=0&kaliber=0&minpris=&maxpris=&detaljerad=S%F6k+vapen MVH//Gustav