Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ny bössa?

Featured Replies

Publicerat

Såg att du hade kollat på howa och som ägare av en kan jag verkligen rekommendera den. Jag har haft min howa ranchland compact 308 W i ca ett år och den har skjutit riktigt bra ända från köpet. En snabb och smidig bössa med lite rekyl som passar iallafall mig bra som är ganska ung.

Med det priset är den verkligen prisvärd och jag har inte haft några problem med den så det är bara för dig att slå till! ;-)

Publicerat
  • Författare

ja howa har bra kritik även för dess låga pris både en del vapentester och i några jaktaffärer jag har varit i så jag tror nästan att det blir en sån.:wub:

Publicerat

Det låter som ett bra val de!

Många tycker att den är plastig men jag gillar faktist känslan i den och den korta pipan. Sen trycker du på ett beg Trijicon som jag gjorde och du har en bra nybörjarbössa för 10 k :)

Publicerat
  • Författare

jajag har tänkt mig ett meopta eller docter faktiskt men jag hade trijicon i tankarna innan också men jag vet inte vilket.

Kikarsikte är ett fövirrande ämne :wacko:

Publicerat

Min bror har ett meopta meostar och jag tycker att det är likvärdig optik i de båda men jag skulle nog välja trijicon bara för det underbara riktmedlet. Om du ska ha bössan till drevjakt är det enligt mig helt överlägset :blush:

Publicerat
  • Författare

jaha men jag har ska ha den till vak på gris och pyrsch på rådjur men det blir väl någon drevjakt någon gång där på hösten tror jag:D

Publicerat

Okej du får väldigt bra precision med toppen av triangeln vid sådan jakt också.. Men eftersom de sikten du har kollat på är likvärdiga enligt mina erfarenheter så är det ju egentligen bara att bestämma vilket riktmedel som du tycker känns bäst.

Publicerat

jag köpte en begagnad bössa (som inte hade gåt mer än 15 skott iofs), en weatherby vanguard .30-06, som min första bössa med ett bushnell banner 3-9x40 som satt på. siktet är bytt, men jag fullständigt älskar bössan. om du köper en så kommer du knappast bli besviken

Publicerat
  • Författare

ja jag har kollat på dom oxå och dom ligger väl i ungefär samma prisklass som howa och vad jag har läst så är det väl oxå ungefär samma kvalite i dom med(men om ni tycker att antingen howa eller weatherby är ett bättre val än den andra så får ni gärna förklara varför) :rolleyes:

Publicerat

Howa och Weatherby Vanguard är i allt väsentligt samma bössa, Howa tillverkade Vanguardmodellen åt weatherby i många år och det är deras konstruktion. Det som egentligen skiljer är att det sitter ett enklare/sämre trycke på vanguardmodellen än vad det gör på Howas egna bössor.

I grund och botten är de dessutom ett lysande exempel på japanskt kopierande och utvecklande. Howa tittade från början intensivt på Sakos gamla Finnbear/Forester bössor och kopierade dem med den väsentliga skillnaden att man rationaliserade bort styrlisten och sakos klackar för kikarmontage vilket enligt min högst subjektiva bedömning gjorde en vettig konstruktion ännu vettigare.

Skulle jag idag leta efter en billig och bra standardstudsare så känns Howa som den allra vassaste kandidaten på marknaden. Det är en beprövad och enkel konstruktion som för det mesta skjuter riktigt bra, svagheten ligger i deras syntetstockar som precis som de allra flesta andra billiga syntetstockar lämnar en del i övrigt att önska.

Om jag å andra sidan skulle vara på jakt efter en begagnad studsare så finns det såklart en veritabel uppsjö av vettiga alternativ. Tipset är då att leta efter en beprövad pushfeed mekanism om det sedan står remington 700, winchester m 70, Tikka, sako eller browning på vapnet spelar mindre roll tycker jag. Gamla m98 eller derivat av denna skall dock undvikas tycker jag, jag förstår helt klart tjusningen i att bygga en safaribössa av en gammal m98 men de är knappast något bra nybörjarval. Att köpa en gammal Huskvarna 1640 i 30-06 är i mina ögon nog det allra sämsta man kan hitta på som nybörjare :rolleyes:

Oavsett om du köper nytt eller begagnat är det viktigaste att hitta en bössa som passar dig. Sedan bör det vara en kaliber som du har råd att skjuta mycket med och som har så lite rekyl som möjligt, med andra ord är det mycket som pekar mot en 6.5x55 eller 308 win.

När du sedan lärt dig skjuta och jagat lite grann kommer du garanterat att få en tydligare känsla för vad du vill ha baserat på vilken typ av jakt du bedriver och hur ditt intresse utvecklas. Om du börjar med en lite klenare klass 1 kaliber i en vettig pushfeed mekanism så har du en av de bästa grunderna du kan skaffa dig för en framtida vapengarderob. Sedan kan du fylla på med en klass 2 bössa, en grovbössa, en bygelrepeter, dubbelstudsare, drilling eller kombi eller något av alla de andra spännande och roliga alternativen som finns på marknaden. För egen del håller jag fortfarande efter 25 års jakt och skytte på med ett leta efter den optimala vapengarderoben utan vare sig förhoppning eller ens vilja att någonsin nå dit.:blush:

Men som sagt rekommendationen till dig blir en Howa i 308 win om du vill ha en ny bössa.

Henrik

Publicerat
  • Författare

Tack för ett utförligt och intressant och utförligt svar Henrik och det blev samma studsare som Wallinarn tyckte så det blir nog den med ett trijicon på. :D

Publicerat

glömde helt bort att nämna trycket ja. lämnar en hel del att önska, stenhårt och mkt släp. men iom att det är .30-06 och jag bara jagar älg med den än så länge så märker jag inte av det vid älgbanan :P. howa kommer nog bli asbra, längtar tills du köpt bössa (oavsett vilken det blir), och lämnar recension. alltid kul att läsa om nya köp och tester ^^

Publicerat
  • Författare

ja men tyvärr så kommer den inte att inhandlas förrens i april månad :angry::(

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Hej, längesen jag eller någon annan skrev här men jag helt plötsligt på den här frågan.

Kan man byta pipa till en 308win och säkring på en gammal Huskvarna eftersom jag har blivit erbjuden en och vad tror ni att det på ett ungefär skulle kunna kosta, dels om man kärnar på att göra så än att köpa en ny och för att han jag ska köpa den jag i såna fall inte sälja den ifrån vänskapskretsen då han har fått ärva den.

Om det skulle kunna gå så kan man ju vara så schysst att man köper den.

//Adam

Publicerat

Om det går att pipa om till .308 och om det är lönsamt - beror på vilken orginalkaliber bössan har och vilken mekanism det handlar om.

Är HVA:n kamrad för 6,5mm, 30-06, 8X57 m.fl, så kan du lika gärna behålla orginalkalibern.

Då handlar det om en relativt lång låda, och då faller en del av vitsen med den korta .308-patronen.

Snöa alltså inte in på .308W. Det är en jättebra patron på många sätt, men knappast oumbärlig.

Jag har själv en custombyggd Sako varmint i .308. En kanonbra bössa - men själva kalibern var ett "nödvändigt ont".

Själva idén om att pipa om en gammal bra mekanism med ett ny fin pipa, är mycket bra.

Det ger oftast ett bättre vapen (bättre precision) än en ny fabriksbössa. Men det behöver inte bli dyrare.

Känslan av att man har ett personligt vapen är också värt mycket.

//Danne

Publicerat

Härlig läsning detta när i princip ska börja papperskriga om ny bössa nästa vecka... Har hagel och .22a redan, så detta blir första tyngre studsaren... Behöver bara klämma lite på den så jag kan känna efter ifall den passar mig... På pappret är den väl godkänd....

Blir lite glad för det jag läser för bössan är en begagnad

Sako 75 hunter i 30-06... den har gått ca 300 skott...

Blir nog hyvens tror jag!

Publicerat
  • Författare

Original kalibern är 9,3x57 och jag vill byta pga billigare kaliber och finns mer utbud.

//Adam

• 6 months later...
Publicerat

Jag bara lånar denna tråden lite för att fråga om någon har bra koll på DENTON & KENNEL bössor. Såg en som var till salu för 4000 spänn men jag har inte en aning om hur dom står sig. Koll på detta NÅGON ??

• 1 year later...
Publicerat

Köp begagnat och våga lägg lite tid på det. Kolla mycket runt på internet. Här är en användbar sida http://www.hittavapen.se där du hitar jakt vapen.

Publicerat

Det är svårt att köpa begagnat om man inte har koll på vad man ska kolla efter.

Den kanske ser bra ut och känns bra, men kan bli en riktig dyr affär.

Får man med sig någon kunnig person så absolut, köp begagnat!! Men att själv göra det valet kan stå en dyrt, och man har inte alls lika stora rättigheter i en affär mellan privatpersoner.

Såg nu att tråden var från 2011...

Redigerad med zkiddz