Publicerat Februari 26, 200620 yr Ska köpa en terrier till grytjakt och undrar om där är några tips man kan få när det gäller hundköp mer än föräldrar & storlek...är ju rätt grön på detta om man säger som så...tanken är att använda den till både räv och grävling....
Publicerat Februari 26, 200620 yr Mentaliteten är viktig! Inget roligt med "överskarpa" jaktidioter som saknar allt vad självbevarelsedrift heter.
Publicerat Februari 26, 200620 yr Ett tips är att kontakta valpförmedlaren för den hundras du söker, vad hade du tänkt dig för ras ??
Publicerat Februari 26, 200620 yr Författare Ett tips är att kontakta valpförmedlaren för den hundras du söker, vad hade du tänkt dig för ras ?? har inte bestämmt mig för någon ras än, då jag tror att individen är viktigare än rasen när det gäller gryt jakt...
Publicerat Februari 26, 200620 yr Är det enbart grytjakt man är ute efter så är mitt val självklart foxterrier.....
Publicerat Februari 26, 200620 yr Är det enbart grytjakt man är ute efter så är mitt val självklart foxterrier.....Foxterrier ???...i gryt ???
Publicerat Februari 26, 200620 yr Ska köpa en terrier till grytjakt och undrar om där är några tips man kan få när det gäller hundköp mer än föräldrar & storlek...är ju rätt grön på detta om man säger som så...tanken är att använda den till både räv och grävling....Dom viktigaste egenskaperna är storleken på föräldrarna och att föräldrarna fungerar i grytena så som du vill att din hund också skall fungera...om du skall använda den på grävling så skall du inte ta undan föräldrar som är allt för skarpa för då löper du stor risk att din hund blir allt för skarp också...med mycket stryk som följd.Ps.Om jag vore du skulle utan att tveka välja en Jack Russel Terrier
Publicerat Februari 26, 200620 yr Jack russell eller foxterriern är ju kanon hundar om du bara ska jaga gryt. Jag såg att du bor här neråt landet och jag vet att det finns mycket bra tyskjakterrier uppfödare på det hållet, men det kanske ses som lite mer allround hund :- det är i allafall vad jag ska ha min tysk till
Publicerat Februari 27, 200620 yr jag skulle nog välja en tyske med lite mildare stam eftersom dom oftast är lite mer mångsidiga. men ska man ha den i gryt så får man kika lite extra noga på föräldradjuren efterssom aveln på tyskarna inte längre verkar vara så inriktad på grytjakten som den borde. så ska man givetvis passa sej för hundar som är för skarpa oavsett ras efterssom det blir dyrt med klippkort hos vetrenären + att om hundarna är för skarpa så brukar grytjakten ha en förmåga att bli långvarig, och det är ingen höjdare att tillbringa 8 timmar i 15 - utanför ett stengryt!
Publicerat Februari 27, 200620 yr Måste bara tilllägga att ...oberoende av vilken ras du än väljer så träna lydnad innan du släpper ner den i grytet för annars riskerar du att få en hund som själv bestämmer när ni ska åka hem och inte du.Och en sån hund vill inte många ha. Min tik så får jag alltid ur gryt när jag vill...vilket mina jaktpolare imponeras av alltid. För det finns tillfällen då det är bäst både för hunden och ägaren om hunden kommer ur grytet när du själv vill.
Publicerat Februari 27, 200620 yr Jakter selv med foxterrier og er godt fornøyd med det. Den har jeg ingen problemer med å kalle ut , uansett situasjon. Men inne på grythundklubben.com så vil du kanskje finne noen svar på dine spørsmål , her finnes også lenker til uppfødere.
Publicerat Mars 1, 200620 yr jag använder mina tyskar i gryt både på grävling som förliggare och på räv som sprängare
Publicerat Mars 2, 200620 yr Författare Tack för alla svar! har fått en del hjälp här och en del hjälp från andra personer, har dock bestämt mig för att det kommer bli någon av följande, Jack russel-, tysk- eller fox-terrier får letta och prat med avelsråd nu så blir det antagligen en valp i sommar....har ni fler tips så är jag tacksam för det...
Publicerat Mars 10, 200620 yr det är inte alltid en fördel med en allraund hund.om jag ska jaga mink måste jag ut på öarna,jagar jag vid land blir det mycket rå drev.jag jagar med border
Publicerat Mars 11, 200620 yr Författare det är inte alltid en fördel med en allraund hund.om jag ska jaga mink måste jag ut på öarna,jagar jag vid land blir det mycket rå drev.jag jagar med border Har redan två "allround" hundar och terrier skall endast användas till grytjakt...
Publicerat Mars 11, 200620 yr Har själv en Jack Russel som "rävsprängare". Ska du ha en hund till grävling oxå så ska man va försiktig med terriers de tror nämligen att de kan sätta en grävling på plats. Kommer ut ur grytet som en trasig hund effteråt, inte så kull att se. Jag tror på Tax som förliggare på grävling. Efter att ha provat grytjakt ett tag har jag tappat sugen "nästan". Mycket som kan gå snett se bara Badgerhills x-po, tyvär ett tråkit slut som många grythundar får. Men smaken är som baken!
Publicerat Mars 12, 200620 yr Har själv en Jack Russel som "rävsprängare". Ska du ha en hund till grävling oxå så ska man va försiktig med terriers de tror nämligen att de kan sätta en grävling på plats. Kommer ut ur grytet som en trasig hund effteråt, inte så kull att se. Jag tror på Tax som förliggare på grävling. Efter att ha provat grytjakt ett tag har jag tappat sugen "nästan". Mycket som kan gå snett se bara Badgerhills x-po, tyvär ett tråkit slut som många grythundar får. Men smaken är som baken! Vet inte riktigt vad du syftar på här ang. X-po. Antyde du att han blev ihjälbiten så är det helt fel, grytet rasade över honom och räven...men det kanske var det du syftade på.
Publicerat Mars 12, 200620 yr en fråga till kettu,kunnde du gå med foxen lös i skogen utan att det blev drev .detta saknar jag hos mina bodrar,är annars nöjd med denna ras
Publicerat Mars 12, 200620 yr en fråga till kettu,kunnde du gå med foxen lös i skogen utan att det blev drev .detta saknar jag hos mina bodrar,är annars nöjd med denna ras Jodå, det var inga problem alls, foxarna springer bara fram å tillbaka framför en. Kom de på en pinfärsk löpa av nåt slag så kan de väl hålla efter djuret en stund..ca 10 minuter men sedan kommer de tillbaka. Det finns foxar som driver..men det är sällsynt..oerhört sällsynt och personligen så vill jag inte ha en grythund som driver. Det har ju hänt att man bommat nån räv vid gryt och att man inte hunnit koppla terriern när den kom ut...och hakar den då på räven en längre tid så är det ju inte så kul. Nog kunde han haka på en stund..men det blev som sagt var väldigt korta stunder.
Publicerat Mars 12, 200620 yr tacka för ditt svar.jag har träffaat på lite foxar på träning och jakt och jag gillar dom skarpt.nästa gryt hund blir nog en fox,då jag oxså anser att det är ett hinder med för klöv glada grythundar.
Publicerat Mars 12, 200620 yr Använder själv borders. Den yngsta kan gå lös till grytet. Nog för att det har hänt att det blivit ngt kortare rådjursdrev men då har jag kunnat vissla tillbaka henne. Har då drivit i ett par minuter. nere. Tycker också att det verkar vara en mognadsfråga. Rådreven var vid förra säsongens minkjakter, på fastland, mera vanliga. Iår verkar hon förstå mera vad som skall jagas och att husse inte är någon rådjursjägare. Det jag värdesätter mest med henne är dock att hon kan "tagga" ner om det ligger en grimbart i grytet. vilket inte är helt ovanligt på sina ställen här
Publicerat Mars 13, 200620 yr jag vill nog få det till att man till och med kan få en tyske rådjursren om man orkar jobba lite, om inte annat så kan man ju lära den inkallning våra tyskar driver rådjur, men inte påväg till och ifrån gryten, dom driver inte heller räven om den lämnar grytet utan att bli skjuten.
Publicerat Mars 13, 200620 yr jag vill nog få det till att man till och med kan få en tyske rådjursren om man orkar jobba lite, om inte annat så kan man ju lära den inkallning våra tyskar driver rådjur, men inte påväg till och ifrån gryten, dom driver inte heller räven om den lämnar grytet utan att bli skjuten. Givetvis har du rätt, allt går bara man vill och rätt material är en grund förutsättning har själv en tysk och det är träning och åter träning som gäller.... nåt jag tycker är lite synd vad beträffar tysken är faktiskt att folk har väldigt förutfattade meningar när det kommer till lydnad, hur ofta hör man inte orden: får du en tysk att komma på inkallnig e´ du inte dålig hehe, och dom ska bara jaga.... oså vidare. För var tyskarna ganska otrevliga och för tjurskalliga men jag tycker att man till stor del har kommit till bukt med detta beteende. jaja lite tjurskallig är de väl fortfarande
Publicerat Maj 31, 200619 yr Författare har köpt en jack rusell terrier av en gamekepeer i scotland nu...kommer i slutet på juli
Publicerat Maj 31, 200619 yr har köpt en jack rusell terrier av en gamekepeer i scotland nu...kommer i slutet på juliHelt rätt Linus...Jack Russell skall det vara. Hane eller tik. ??? Du får skicka bilder på den åt mig när du hämtat den...är nämligen liiite intresserad av hur den ser ut.