Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Första/Sista gången med Scenar

Featured Replies

Publicerat

Slaktade mina fåglar från toppjakten idag. Visst hade jag sett att det såg lite grisigt ut på de 2 tjädertuppar jag sköt, men SÅ illa trodde

jag inte det var!

Av de 4 fåglar som sköts var det bara 1 orrtupp som var OK - skjuten genom båda brösten med ett något större utgångshål.

På de andra var utgångshålet inget hål - det var en krater! :angry:

ALDRIG mer Scenar till fågel för min del!

Jag vet att en del av er använder den med framgång, men det funkade inte för mig.....

Använde 139gr Scenar i en 6.5x284, 885 m/s

/s

Publicerat

låter som att hastigheten busar med dig. blir kulbanan åt helsikke om du laddar lite lugnare?

lite trist med din kaliber kanske men en ide.

mvh

Publicerat

men det är ju en hålspets.och detta resultat får man med hålspets.

Publicerat

men det är ju en hålspets.och detta resultat får man med hålspets.

Skojar du? Finns ju massor med folk som skjuter toppfågel med Scenar och är toknöjda.

Väntar på att Lars ska hitta tråden...

Publicerat
  • Författare

låter som att hastigheten busar med dig. blir kulbanan åt helsikke om du laddar lite lugnare?

lite trist med din kaliber kanske men en ide.

mvh

Jäpp, dötrist... ;)

Skaffade ju den just för det. Får prova med mina Barnes - hopas dom ger tillräcklig effekt.

Publicerat

har samma erfarenhet av scenar den måste skedas och skjutas mycket långsammare men ändå funkar DL 130 gr bättre i alla lägen.

skit i scenar i 6,5 till toppjakten är mitt råd.

skaffade du 6,5x284 bara för toppjakten var det ett dåligt drag 6,5x55 har fart så det räcker och blir över (om man ska äta fågeln).

Publicerat

Jäpp, dötrist... ;)

Skaffade ju den just för det. Får prova med mina Barnes - hopas dom ger tillräcklig effekt.

Hej

Synd att fåglarna blev trasiga men jag har inte någon dålig erfarenhet av scenar kulan jag använder den själv i min br, har dock inte skjutit några mängder med fågel med den. Men dom som jag skjutit har varit hela och fina.

Vet flera som använder scenar kulan i vanliga 6,5x55 och är toknöjda är det bästa dom har provat säjer flera som jag har jagat med.

Att skjuta fåglar med barnes kulan om det är en tsx kula är inget som jag skulle göra om, har gjort det och det blev inte bra.

Hålen i fåglarna blev minst sagt stora.

Mvh Jocke

Publicerat

I höga hastigheter (kaliber .257) har jag testat Barnes banded solids med bra resultat. Effekten liknade Hornadys FMJ både i fågel och när jag testsköt i mjölktetror fylld med blött tidningspapper. Laddade min .25-06 i 1045 m/s med 90gr BBS och dom sköt bäst av allt jag testade i bössan.

Publicerat
  • Författare

har samma erfarenhet av scenar den måste skedas och skjutas mycket långsammare men ändå funkar DL 130 gr bättre i alla lägen.

skit i scenar i 6,5 till toppjakten är mitt råd.

skaffade du 6,5x284 bara för toppjakten var det ett dåligt drag 6,5x55 har fart så det räcker och blir över (om man ska äta fågeln).

Nej, skaffade den för långhållsskytte oxå ;)

Hastighet tror jag inte på - sköt en av tupparna på 255m, där borde hastigheten legat på 756 m/s......

Jocke, INTE Barnes TSX - Barnes Banded Solids.

Publicerat

Hastighet tror jag inte på - sköt en av tupparna på 255m, där borde hastigheten legat på 756 m/s......

Okej jag tänkte väl det :D har vart med och skjutit ett par tjädertuppar som svågern sköt med sin .243:a med tsx och det såg förjävligt ut faktiskt. Gick alldeles utmärkt att titta rakt igenom pippin och då var det inte ens speciellt nära den ena tuppen sköts på ca 200 meters håll och den såg sådär lagomt kaputt ut. Den andra var närmare och den blev som jag ser det hel kaputt.

Mvh Jocke

Publicerat

Hej

Synd att fåglarna blev trasiga men jag har inte någon dålig erfarenhet av scenar kulan jag använder den själv i min br, har dock inte skjutit några mängder med fågel med den. Men dom som jag skjutit har varit hela och fina.

Vet flera som använder scenar kulan i vanliga 6,5x55 och är toknöjda är det bästa dom har provat säjer flera som jag har jagat med.

Att skjuta fåglar med barnes kulan om det är en tsx kula är inget som jag skulle göra om, har gjort det och det blev inte bra.

Hålen i fåglarna blev minst sagt stora.

Mvh Jocke

I höga hastigheter (kaliber .257) har jag testat Barnes banded solids med bra resultat. Effekten liknade Hornadys FMJ både i fågel och när jag testsköt i mjölktetror fylld med blött tidningspapper. Laddade min .25-06 i 1045 m/s med 90gr BBS och dom sköt bäst av allt jag testade i bössan.

Nä, TSX skall man ge tusan i på fågel! Testade en smäll i en mjölktetra fylld med tidningspapper och reklam, hela skjutvallen var draperad i småsmulor! En vanlig 87 gr sierra Varminter var inte ens i närheten av att vara lika explosiv! TSX spöade Varmintkulan med en faktor på tre, MINST. Vi låg på 100 m vallen och asgarvade av förvåning och förtjusning när TSX-en förintade tetran, bara botten stog kvar!

Publicerat

skeda och dra ner till ca 800 m/s jämt så funkar det men som sagt inte lika bra som en dl i 860 m/s.

Publicerat

skeda och dra ner till ca 800 m/s jämt så funkar det men som sagt inte lika bra som en dl i 860 m/s.

Tur att du köpte på dig ett 500-pack GT 130:or, Sem ^_^

Fast du är väl inte helt främmande för att skeda heller :lol:

Publicerat

Tur att du köpte på dig ett 500-pack GT 130:or, Sem ^_^

Fast du är väl inte helt främmande för att skeda heller :lol:

500 st vad tar du mig för det räcker ju ingenstans. :D

räknade ihop mina kulor i skåpet i förrgår och ca 8000 st blev det, ca hälften av det är norma 130gr.

skeda är mycket jobb för nästan ingenting så jag använder inte scenar i 6,5 till toppfågeln det är enklast, i 6mm är den mycket tuffare.

jag vet att det finns folk som är nöjda men det finns mycket avvikande personer överallt tex carl serung.

Publicerat

Mitt inlägg var riktat till Münsterlove :blush:

Publicerat

Fan va trist Sem, jag hade ju väntat mig en god fuggelmiddag men det lär ha skitit sig kraftigt. <_<

Publicerat

Ja, Normas 8,2 gram VLD/Diamond line är suverän. Går det överhuvudtaget att få den att skjuta dåligt...

Även Lapuas 8 och 9 grams Scenar skjuter snortätt i min bössa, därför har jag varit sugen att testa 8:an på toppfågel. Men man kanske skulle passa sig...

Maddog -är Normakulan hårdare alltså?

//Danne

Publicerat

Jag kör med 7gr Scenar. (6,5x55 930m/s...)

Är det fler än jag som upplever det som att den manteln är något hårdare?

(Eller om det är spetsen som är "tätare")

Var dum nog att skjuta en tupp snett bakifrån i mellandagarna och där försvann visserligen halva vänstra bröstet.

Men annars har jag inte sprängt några fåglar.

För något år sedan skedade jag en sats men då fick jag för många "långflygare".

Nästa år skall jag ta med mig både delarna så jag kan välja efter hur fågeln sitter. Jag har för dålig karaktär för att låta bli att skjuta om de sitter "fel"...

Publicerat

Lapua fmj 8 g är att föredra ist. Jag har den t min 308 win.:D

Publicerat

Ja, Normas 8,2 gram VLD/Diamond line är suverän. Går det överhuvudtaget att få den att skjuta dåligt...

Även Lapuas 8 och 9 grams Scenar skjuter snortätt i min bössa, därför har jag varit sugen att testa 8:an på toppfågel. Men man kanske skulle passa sig...

Maddog -är Normakulan hårdare alltså?

//Danne

ja den är hårdare ladda inte högre än 860 m/s så kommer den att funka klockrent har testat den i alla möjliga hastigheter och där någonstans vill jag säga att brytpunkten finns. dock skjuter jag mycket fågel under 150m och vill inte backa för att få den intakt.

skjuter inte så mycket som dom riktigt ihärdiga men tresiffrigt med fågel har det blivit med dl kulan och jag har haft liten faleringsprocent. om man gilar scenar mer än dl i 6,5 har man för dåligt underlag helt enkelt , ha ha. ;)

Publicerat
  • Författare

Fan va trist Sem, jag hade ju väntat mig en god fuggelmiddag men det lär ha skitit sig kraftigt. <_<

Kan du få ändå - har rätt mycket fågel kvar från augustijakten med hunden ^_^

Maddog, du har rätt -ser inte mig själv sittandes o skeda o sänka hastigheten till 800m/s - byter mycket hellre kula......

Lite tråkigt är det dock, inte bara pga fågelförstöring, utan oxå att den går bra i min 284:a.

Publicerat

Kan du få ändå - har rätt mycket fågel kvar från augustijakten med hunden ^_^

Maddog, du har rätt -ser inte mig själv sittandes o skeda o sänka hastigheten till 800m/s - byter mycket hellre kula......

Lite tråkigt är det dock, inte bara pga fågelförstöring, utan oxå att den går bra i min 284:a.

har gjort samma resa dock skulle jag hellre sluta jaga än notoriskt trasa fågel på fel sätt.

Publicerat
  • Författare

har gjort samma resa dock skulle jag hellre sluta jaga än notoriskt trasa fågel på fel sätt.

?????? :blink:

Det där hängde jag inte alls med på.....

Publicerat

8,4 gram för DL, menade jag förstås. Inte 8,2...

Har skjutit en hel del med den fabriksladdade fältpatronen och den är ljuvlig. Extra kul är att den håller utlovad hastighet hyfsat bra. Det stämde ganska bra i både Sauer och S&L pipan när jag skör nationellt fält med den.

I Tikkan borde den göra någonstans 840-850 m/s. Då stannar jag där. Ingen anledning att friska iväg den fortare alltså.

//Danne

Publicerat

Hur skjuter ni era fåglar då ni har sådana problem?

"Rätt genom båda brösten" då ska man vara glad att man har kula med lite effekt, en skedad scenar "rätt genom båda brösten", den tjädern ser man nog aldrig mer..

Har naturligtvis lyckats få flertalet fåglar att se stygga ut men men vad spelar det för roll om "maten" är kvar, själv brukar jag fokusera i nämnd ordning på att

1, fågeln ska komma ner

2, Brösten ska vara hela till största del

Hur den sen ser ut när det är uppfyllt kvittar.

Skjuter man en fågel där man ska, nånstans mellan vingknogen och ryggplåten brukar det "öppna upp" bra med en hålspets men det kvittar för då är det långt ner till "maten".

De gånger fåglarna är fula är när man skjutit fel, för lågt, genom muskelmage osv och då ska man vara glad åt en stadig effekt för alternativet med skärskott är då skadskjutning. HEllre en trasig fågel i snön än en "hel" som glider bort.

Rakt framifrån mitt i bröstbenet, bekymmer, visst men tycker mig alltid hamna att skjuta sidskott med lite planering. Bakifrån har sällan lett till problem även om jag alltid söker sidoskott, sprängd övre del av ryggplåt + en bortsprängd kräva ser inte snyggt ut men kvittar fullständigt när bröstet är helt till största del.

Höga skott, knallåfall från "ryggplåtstouch" ner till vingknoge, lägre ska man aldrig hamna.

Gör man det skjuter man antagligen på för långt håll vilket inte alls verkar vara ovanligt iofs..