Publicerat Januari 24, 201115 yr ?????? Det där hängde jag inte alls med på..... jag likt dig har haft mycket bra resultat precisions mässigt med 9 grams scenar men laddningen funkar ej på fågel.
Publicerat Januari 24, 201115 yr Hur skjuter ni era fåglar då ni har sådana problem? "Rätt genom båda brösten" då ska man vara glad att man har kula med lite effekt, en skedad scenar "rätt genom båda brösten", den tjädern ser man nog aldrig mer.. Har naturligtvis lyckats få flertalet fåglar att se stygga ut men men vad spelar det för roll om "maten" är kvar, själv brukar jag fokusera i nämnd ordning på att 1, fågeln ska komma ner 2, Brösten ska vara hela till största del Hur den sen ser ut när det är uppfyllt kvittar. Skjuter man en fågel där man ska, nånstans mellan vingknogen och ryggplåten brukar det "öppna upp" bra med en hålspets men det kvittar för då är det långt ner till "maten". De gånger fåglarna är fula är när man skjutit fel, för lågt, genom muskelmage osv och då ska man vara glad åt en stadig effekt för alternativet med skärskott är då skadskjutning. HEllre en trasig fågel i snön än en "hel" som glider bort. Rakt framifrån mitt i bröstbenet, bekymmer, visst men tycker mig alltid hamna att skjuta sidskott med lite planering. Bakifrån har sällan lett till problem även om jag alltid söker sidoskott, sprängd övre del av ryggplåt + en bortsprängd kräva ser inte snyggt ut men kvittar fullständigt när bröstet är helt till största del. Höga skott, knallåfall från "ryggplåtstouch" ner till vingknoge, lägre ska man aldrig hamna. Gör man det skjuter man antagligen på för långt håll vilket inte alls verkar vara ovanligt iofs.. likt att det finns två olika sorters skott (bra och dåliga) finns det även två sorters kulor (bra och dåliga). på dom avstånden jag oftast skjuter på blåser man bort halva tjädern med scenar, helt onödigt enligt mig.
Publicerat Januari 25, 201115 yr Jag har använt 123 grains scenar i min 6,5-06 och det går bra när man skjuter på avstånd över 200m under det är det halsskott som gäller. Jag har laddat dom till 970m/s. Men efter att ha sprängt några orrar så skaffade jag en 6mm PPC som har skött sig väldigt bra men som jag tycker är i klenaste laget för de håll jag skjuter på. Funderar på att sälja nästan hela garderoben och köpa en bössa med ett jäkligt bra sikte för all jakt jag bedriver.
Publicerat Januari 25, 201115 yr Självklart maddog, och skedade, skärande tillhör även de kategorin "dåliga". Särskilt för dem som tar "dåliga" beslut att lägga sig på +200 m
Publicerat Januari 25, 201115 yr Författare Anders, Kan inte tycka annat än att du uppfattar mig ( och maddog) som dålig skytt som tar dåliga beslut och skjuter på för långa håll? Det vet du absolut ingenting om - annat än att jag sköt 1! tupp på 255m. Jag tänker inte ge mig in i en diskussion om ¨rätt och fel¨- mitt inlägg var om hur jag upplevde problem med Scenaren, vilket jag tydligen inte var ensam om..... /s
Publicerat Januari 25, 201115 yr Skjuter man in på 200 meter och klarar att sätta tre skott inom en krona på det avståndet så ser jag inga problem med att skjuta på både 250 och 300 meter. Men om man tillhör kategorin älgjägare som tar fram bössan samma dag som man går ut i skogen och köper ammunitionen styckvis så är nog allt över 40 meter på orre åt helvete och 80 meter på älg ett gigantiskt avstånd som bör undvikas. Efter att ha varit med om folk som bukskjutit älg på 40 meter med stöd så kan jag förstå om det känns stötande att andra klarar av att sätta tre skott inom en tändsticksask på 300. Men döm inte andra efter egen skjutförmåga. Här på forumet finns personer som klarar samma sak på ytterligare några hundra meter. Det handlar om träning, material och eget intresse samt till viss del talang precis som allt annat så spy inte galla. Toppfågeljakt handlar om små mål och ofta långa avstånd under sträng kyla och kräver träning för att bli duktig på.
Publicerat Januari 26, 201115 yr Jag har nog haft tur. har jagat med scenar i 6,5*55 och inte "sprängt" någon fågel. Och då har jag skjutit framifrån, bakifrån och från sidan. Numera använder jag 77gr HP kula i kal 6mm och även här har jag haft tur eftersom alla fåglar jag skjutit i år har klarat sig bra (ej sprängda). jag har bara bra erfarenheter från båda kulorna men jag har nog haft tur. Å andra sidan har jag inte reflekterat så mycket över om det blir ett lite större hål i fågeln, har dock inte upplevt att behövt kassera kött. Jag tillhör nog dom som anser att båda kulorna fungerar bra men som sagt, smaken är som baken :-)
Publicerat Januari 26, 201115 yr Jag har liten erfarenhet av Scenar i 6,5 men det jag sett gillar jag inte för stygg för min smak och dem lättare 7grams är sämst tycker jag. Däremot änvänder jag 90gr. Scenar i 6br och är nöjd med den trasat några orrar i vinter men det var nog låga träffar på fåglar med baken mot mig, ska man skjuta för uppstoppning är Scenaren gränsfall även i 6mm då måste man verkligen finskjuta och inte träffa vingknogar. Är för övrigt på just toppjakt med Scenar och br
Publicerat Januari 26, 201115 yr Skjuter man in på 200 meter och klarar att sätta tre skott inom en krona på det avståndet så ser jag inga problem med att skjuta på både 250 och 300 meter. Men om man tillhör kategorin älgjägare som tar fram bössan samma dag som man går ut i skogen och köper ammunitionen styckvis så är nog allt över 40 meter på orre åt helvete och 80 meter på älg ett gigantiskt avstånd som bör undvikas. Efter att ha varit med om folk som bukskjutit älg på 40 meter med stöd så kan jag förstå om det känns stötande att andra klarar av att sätta tre skott inom en tändsticksask på 300. Men döm inte andra efter egen skjutförmåga. Här på forumet finns personer som klarar samma sak på ytterligare några hundra meter. Det handlar om träning, material och eget intresse samt till viss del talang precis som allt annat så spy inte galla. Toppfågeljakt handlar om små mål och ofta långa avstånd under sträng kyla och kräver träning för att bli duktig på. Har inte dömt nån som dålig skytt i mina inlägg. MAddogs förmåga har jag hört stora ord om från trovärdiga källor tom. Du verkar däremot dömma min. Känner mig inte lika trygg att hålla femkronan på 300 med min br som på 120, därför väljer jag 120 eftersom den valmöjligheten finns i 9 fall av 10 i normal svensk skogsmark (åtminstone -150m). Och den som hävdar att man är lika trygg på 300 som 120 svamlar, vem det än är, hur mkt man än tränat, med vilken bössa man än har. Det är naturlag. Tråden gällde kulor, 90 gr scenar i br, 100% hittills men önskar lite mer "effekt". Ett antal med 8 gr Scenar i 6,5, gick bra, de flesta med DL i 6,5. För lite effekt (för lite marginal)enl min åsikt. Och det är just "strävan" efter lite effekt (Skedning) i denna tråd som jag ifrågasatte. Totalsprängning, fine, ogillas, men att att kalla bortblåsta ryggplåtar på höga träffar problem tycker jag är att fokusera på fel saker, vet inte vad ni menar men det är ofta det man sett när man pratat "sprängning". Att doppa 3-4 cm händer även den bäste på +250 m och åd vill det jävlar till att man har just lite sprängeffekt om fågeln skall hamna i säcken och inte ett dåligt samvete.
Publicerat Januari 27, 201115 yr Jag tillhör de som gillar Scenar. (7gr Molly) Men man skall nog vara medveten om och lyssna till de som haft problem. Framförallt när det är folk med ganska stor erfarenhet som uttalar sig. Det finns dock lite naturlagar man har svårt att komma ifrån. Ju mer "riv" det är i kulan desto större risk för sprängning. Desto mindre riv desto större risk för långseglare. Jag hade några långseglare det året jag skedat mina Scenarer. Då är det givetvis roligare att skylla på kulan än mitt eget skytte. I år fick jag kasta en halv bröstbit som jag kanske hade kunnat behålla med en annan kula. Kanske omvärderar jag det i framtiden när jag blivit bättre skytt. (Största problemet för mig är avstånds och vindbedömning. Där kan man sammanfatta det med att jag "suger"...) Men skall jag ge ett råd till andra som funderar över val av kula till toppfågeljakten så rekomenderar jag att använda den kulan du fått bäst träffbilder med. Om du har så bra träffbilder att du kan kosta på dig att välja en kula med sämre träffbilder än den bästa så behöver du nog inga råd. OT När det gäller jakt på skogsfågel har jag annars noterat en intressant sak. (Gäller kanske inte just kulval) Nybörjare vet givetvis väldigt lite om hur man skall göra. Men de med hyffsad erfarenhet vet massor. Och de med massor av erfarenhet vet inte en bråkdel av vad de med lite mindre erfarenhet vet! Och jag själv vet att jag antagligen har fel i det mesta av det jag vet. Så med lite mer erfarenhet så vet jag nog snart ingenting. Utom givetvis att så länge jag sitter här på kontoret skjuter jag ingen fågel...
Publicerat Februari 25, 201115 yr Jag tillhör de som gillar Scenar. (7gr Molly) Men man skall nog vara medveten om och lyssna till de som haft problem. Framförallt när det är folk med ganska stor erfarenhet som uttalar sig. Det finns dock lite naturlagar man har svårt att komma ifrån. Ju mer "riv" det är i kulan desto större risk för sprängning. Desto mindre riv desto större risk för långseglare. Jag hade några långseglare det året jag skedat mina Scenarer. Då är det givetvis roligare att skylla på kulan än mitt eget skytte. I år fick jag kasta en halv bröstbit som jag kanske hade kunnat behålla med en annan kula. Kanske omvärderar jag det i framtiden när jag blivit bättre skytt. (Största problemet för mig är avstånds och vindbedömning. Där kan man sammanfatta det med att jag "suger"...) Men skall jag ge ett råd till andra som funderar över val av kula till toppfågeljakten så rekomenderar jag att använda den kulan du fått bäst träffbilder med. Om du har så bra träffbilder att du kan kosta på dig att välja en kula med sämre träffbilder än den bästa så behöver du nog inga råd. OT När det gäller jakt på skogsfågel har jag annars noterat en intressant sak. (Gäller kanske inte just kulval) Nybörjare vet givetvis väldigt lite om hur man skall göra. Men de med hyffsad erfarenhet vet massor. Och de med massor av erfarenhet vet inte en bråkdel av vad de med lite mindre erfarenhet vet! Och jag själv vet att jag antagligen har fel i det mesta av det jag vet. Så med lite mer erfarenhet så vet jag nog snart ingenting. Utom givetvis att så länge jag sitter här på kontoret skjuter jag ingen fågel... gillar din ödmjukhet! :D
Publicerat Februari 25, 201115 yr Hejsan, jag tjatar på med min 22Hornet - ej blyspets ej hålspets skotthåll 50-130 meter utan problem. Allt kött till Grytan - inge långseglingar eftersom man tar sig så nära att man kan sätta kulan där den ska sitta. 200+ meter skott på fågel med tokkraftig ammu och hög hastiget då blir det nog bara låren kvar... Skjuter icke om jag inte kan få till ett direkt dödande skott med minimal köttförstöring , smyger närmar/bättre position och om fågeln sticker så bätre lycka nästa gång. //bjerka
Publicerat Februari 28, 201115 yr Duva - scenar 155grs-v0 850m/s- 135m Bägge brösten hela Satt och väntade på en bock som aldrig kom, men fågeln kom och landade ute på hygget.. Tyst omladdning till scenar, snabb koll med avståndsmätaren, ingen vind - skott. Räddade en i övrigt händelselös afton. Har skjutit för lite fågel med scenar för att säga nåt tvärsäkert, men den träffar där man siktar..
Publicerat Februari 28, 201115 yr Duva - scenar 155grs-v0 850m/s- 135m Bägge brösten hela Satt och väntade på en bock som aldrig kom, men fågeln kom och landade ute på hygget.. Tyst omladdning till scenar, snabb koll med avståndsmätaren, ingen vind - skott. Räddade en i övrigt händelselös afton. Har skjutit för lite fågel med scenar för att säga nåt tvärsäkert, men den träffar där man siktar.. det är mest på tjäder som effekten blir för mycket. gäss brukar vara bättre testmedium.
Publicerat Augusti 1, 201114 yr Slaktade mina fåglar från toppjakten idag. Visst hade jag sett att det såg lite grisigt ut på de 2 tjädertuppar jag sköt, men SÅ illa trodde jag inte det var! Av de 4 fåglar som sköts var det bara 1 orrtupp som var OK - skjuten genom båda brösten med ett något större utgångshål. På de andra var utgångshålet inget hål - det var en krater! ALDRIG mer Scenar till fågel för min del! Jag vet att en del av er använder den med framgång, men det funkade inte för mig..... Använde 139gr Scenar i en 6.5x284, 885 m/s /s 12g scenar till 308 med lite slö laddning fugerar utmärkt åt mej iaf
Publicerat Augusti 1, 201114 yr Skojar du? Finns ju massor med folk som skjuter toppfågel med Scenar och är toknöjda. Väntar på att Lars ska hitta tråden... precis! Jag skjuter med scenar, blir bara ett runt litet hål i dem. skjuter snuskigt tätt också
Publicerat Augusti 1, 201114 yr 12g scenar till 308 med lite slö laddning fugerar utmärkt åt mej iaf Ja, men uppenbarligen funkar det inte för Sem med 6,5:or.
Publicerat Augusti 2, 201114 yr Ja, men uppenbarligen funkar det inte för Sem med 6,5:or. Nä, precis. Jag har skjutit mycket med skedade eller limmade Scenar i lägre hastigheter och då funkar det nog okej, men bättre val finns. Den absolut största boven vid sönderskjutning är farten. Det lärde jag mig den hårda vägen när jag laddade fullbumpa FMJ till min .220 Swift - jag har skjutit kråkor med 6,5 V-Max som blivit mindre söndertrasade... 650-700 m/s terminalfart är rimligt att sikta på om man inte vill skjuta sönder för mycket men ändå ha tillräckligt mycket "död". -- Mats
Publicerat Augusti 3, 201114 yr Jag har skjutit åtskilliga orrar med 8grams scenar i fullfart från min 6,5-06;a. Tyvärr så blir det några totalsprängningar ibland i synnerhet om avstånden blir kortare än 180 meter. Jag har mer och mer låtit den stanna hemma till förmån för min 6ppc som istället har genererat mera jobb till vorstehn. Funderar på att byta ut hela arsenalen i skåpet mot en 6mm XC och en sako Quad med en lr pipa och en 17hmr pipa.