Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken allroundkaliber ska man välja, .308W eller .30-06?

Featured Replies

Publicerat

Då jag går i tankar om att införskaffa mig en ny bössa inom en överskådlig framtid skulle jag gärna vilja ha hjälp med att välja den bästa allroundkalibern i klass 1, dvs. jag vill kunna använda den till det mesta viltet i vårt land, allt från björn ner till skogsfågel.

De lämpligaste kalibrarna för detta jag själv kommer att tänka på är .308W och .30-06. Så för tillfället står valet mellan dessa två. Det finns säkert både för- och nackdelar med dessa båda men i det stora hela vill jag veta om det är motiverat med en .30-06. istället för en .308W då de båda är snarlika i prestanda upp till 150-200m. Har svårt att tänka mig att jag kommer skjuta på längre avstånd än detta i framtiden.

Idag har jag en .30-06 men det är mest för att både farsan och farfar har var sin sån och varför skulle jag då vara annorlunda?! :P

Kort sagt, vilken allroundkaliber ska jag välja, .308W eller .30-06???

Tacksam för all hjälp!

// Andreas

Publicerat

Det är nog en smakfråga!

Själv föredrar jag 30.06 framför 308. Jag provade 308 för ganska många år sedan, men gick tillbaka till 6,5x55. Blev aldrig nöjd med 308:an.

Nu på senare tid så ville jag ha en lite kraftigare bössa på grund av grisarna. Då föll valet på en 30.06:a, ett val jag inte ångrat. Den har gjort att 9,3x57:an hamnat längst in i skåpet och 6,5:an blivit alltmer en övningsbössa.

30.06, jaktvapnens Volvo kaliber, inte bäst på nåt, men bra till allt! :wub:

Publicerat

Jag har haft 30 - 06 tills jag skaffade .308 förra eller förrförra året. Personlig gillar jag 308 bättre. Smidigare och lättare samt den smäller inte lika "hårt". Prestanda skillnad? Tja, det sitter mer i skytten än i kalibern i detta fall. :rolleyes:

Träffar du där du ska är det ingen skillnad på dessa kalibern men vad vet jag som köper ammunition för att den är snygg. -_--_-

Publicerat

Som svar på rubriken så; 8x57JS.

Mvh ;)

Publicerat

Volvo, jovisst är båda kalibrarna lite Volvo ^_^

Skillnaden i prestanda är nog marginell i praktiken, om du lyckas pressa lite mer fart ut 30-06 så expanderar inte kulan särskilt mycket mer ändå, lika stora hål blir det och det du skjuter på dör om du skjuter där du ska. Korta mekanismer har ju sin smidighet, men det är också en smaksak. Massor av fabriksammo att välja på finns också till båda. Många 30-06or ute på marknaden är av lite äldre modell och stockade därefter, det tror jag är en av orsakerna till att 30-06 anses sparka lite mer, men det gör den enligt min ringa erfarenhet.

Båda två är ohyggligt allround. Jag skulle nog gå på 308, men det finns väldigt många billiga lite äldre 30-06or ute om priset är ett tema.

8*57 är naturligtvis ett alternativ.

Publicerat

Som svar på rubriken så; 8x57JS.

Mvh ;)

+1 dunderklumpen! -_- men det är en smaksak jag tror din 30-06 räcker gott å väl tycker jag men du kan spana in denna länk!

Publicerat

Skulle tveklöst välja 308. Betydligt snällare rekyl, går ner i kortare mekanismer,funkar fint i korta pipor om man nu gillar det. Generellt ska det ju vara lättare att få en 308 att skjuta tätt, någon praktisk skillnad i effekt går nog inte att se, möjligen att 30.06 hanterar tyngre kulor bättre.

Själv har jag en 30.06............men det är ju en annan sak......skulle jag köpa nytt idag blev det 308. som enda kaliber.

Publicerat

Här är även en länk som kan hjäpa dig lite på traven!

Publicerat

ställde frågan till lokala handlaren för någon vecka sedan...

Svaret blev att det skjuter du fabriksladdat så är det i princip helt samma... ska du ladda själv så kan du mekka lite mera med 30-06...

Publicerat

hadde tagit 308 alla dagar i veckan före 30-06an

mildare rekyl i 308an men samma död i kulorna

Publicerat

Frågan är vad du kommer att skjuta mest!?

Är älg ditt vanligast fällda villebråd 308 ett bra val.(Kan bli väl så stora hål på fågel, men finns många kulor att välja på så kanske någon funkar bra även där)

Skjuter du mest på björn och gris skulle jag ta 30-06, och kanske ladda själv annars tämligen likvärdig med 308 fast "klumpigare".

Skjuter du mer rå, hjort, toppfågel varför inte 6,5-55. Den duger också gott och väl till det andra vilten, även om älgen kan gå några meter längre effter träff.

Är det jämtskägg mellan det jagade så skulle jag ta 308:an...

8-57 har jag valt bort pga av jag inte tycker om den på fågel.(orsakar för stora hål, kanske det finns bättre kulor än de jag testat men jag tycker den slår sönder för mycket på fågel. Sen tycker jag att den droppar för snabbt vid +200m)

Själv har jag fastnat för 7mm rem, pga att jag skjuter oftast på toppfågel och avstånden kan bli långa. Funkar utmärkt även till älg och jag skulle inte tveka på björn.

Publicerat

ställde frågan till lokala handlaren för någon vecka sedan...

Svaret blev att det skjuter du fabriksladdat så är det i princip helt samma... ska du ladda själv så kan du mekka lite mera med 30-06...

+1

Publicerat

Jag tycker att du ska ge dej ut och leta bössa som passar dej och om det sen blir en 308 eller 30-06 kan kvitta. Tittar du efter båda kalibrarna så får du ju dubbelt så stort utbud av bössor att välja mellan och chansen till en riktigt bra affär ökar.

Publicerat

Jag skulle ta .308W av dom två. Skulle jag ha en allroundkaliber skulle jag ta en bra 6,5x55. Men det är nog faktiskt rätt mycket en smaksak, jag gillar 308W och 6,5x55 bättre än 30-06 och har 30-06 enbart för högviltsjakten och kör 6,5x55 till resten.

Publicerat

Du har ju en poäng att farfar och far har samma kaliber, man står sällan utan skott om det skulle drabba en.

Tycker 308 är en klart trevligare kaliber och 6,5 och 270win är nästan ännu trevligare, vad är målet med ditt vapenval, du tränar mera och bättre i början med en kaliber som är snällare, att gå ut o få stryk är ju inte direkt vanebildande :unsure: övningsammo är billigare till 6,5. 30-06 har väl aldrig varit nån populär precisionskaliber.

Publicerat

Jag valde 30-06 som komplement till min 6,5x55 eftersom jag ville ha en tydlig energiskillnad mellan kalibrarna. Vad det gör för skillnad i praktiken vet ej fasen, men mentalt gör det skillnad för mig.

Vilka kalibrar som var intressanta för mig styrdes för övrigt av utbudet på fabriksammo då jag ej handladdar...

Publicerat

Jag valde 30-06 som komplement till min 6,5x55 eftersom jag ville ha en tydlig energiskillnad mellan kalibrarna. Vad det gör för skillnad i praktiken vet ej fasen, men mentalt gör det skillnad för mig.

Vilka kalibrar som var intressanta för mig styrdes för övrigt av utbudet på fabriksammo då jag ej handladdar...

Som komplement till 6,5 eller 7.62 blir det naturliga steget 9,3 ;):D

Publicerat

Som komplement till 6,5 eller 7.62 blir det naturliga steget 9,3 ;):D

lol

har varit där och vänt.

men vad fasen, om två månader fyller jag gubbe så det är väl inte mer än rätt att komma ut som sådan också :D

Publicerat

Du skriver att ditt maxavstånd är 200 meter vilket är långt men sunt.

Jag hade tveklöst skaffat en .308 om inte 6.5x55 var ett alternativ.

Ingen av dessa kalibrar har märkbar rekyl om inte bössan är felstockad men då gör det ont vilket som innan bössan är åtgärdad.

Skulle våga påstå att .308 har bättre precision för skott ut mot 200 meter än vad 30.06 kan leverera men givetvis finns det undantag som bekräftar regeln :blush:

Som RW skrev, hitta en bössa som passar dig i klass 1, sedan kan du oroa dig för kalibern och vad det kostar att skjuta just den kalibern i övningssyfte. Jaktammunitionen skriver man lätt av mot köttet så det skall man inte bry sig om.

Lycka till!

Publicerat
  • Författare

Får tacka så mycket för hjälpen, hörrni :D

Då jag vill ha en allroundkaliber i en allroundbössa så lutar det nog åt en .308W just nu!

Jag vill kunna ha den och skogen och kunna skjuta när tillfälle ges på det mesta av vårt svenska klass 1 vilt utan att behöva fundera på om grejerna fungerar. Och den största felande faktorn när det går på tok brukar ju oftast vara den som håller i grejjerna. Just därför vill kunna träna med bössan på banan en hel del också utan att vare sig jag själv eller plånboken lider alltför mycket av det :rolleyes:

Och av vad jag läst i den här tråden och även i andra så verkar då kaliber .308W uppfylla mina krav bäst!

//Andreas

Publicerat

Får tacka så mycket för hjälpen, hörrni :D

Då jag vill ha en allroundkaliber i en allroundbössa så lutar det nog åt en .308W just nu!

Jag vill kunna ha den och skogen och kunna skjuta när tillfälle ges på det mesta av vårt svenska klass 1 vilt utan att behöva fundera på om grejerna fungerar. Och den största felande faktorn när det går på tok brukar ju oftast vara den som håller i grejjerna. Just därför vill kunna träna med bössan på banan en hel del också utan att vare sig jag själv eller plånboken lider alltför mycket av det :rolleyes:

Och av vad jag läst i den här tråden och även i andra så verkar då kaliber .308W uppfylla mina krav bäst!

//Andreas

Du kommer inte att ångra beslutet!

Publicerat

Då jag går i tankar om att införskaffa mig en ny bössa inom en överskådlig framtid skulle jag gärna vilja ha hjälp med att välja den bästa allroundkalibern i klass 1, dvs. jag vill kunna använda den till det mesta viltet i vårt land, allt från björn ner till skogsfågel.

De lämpligaste kalibrarna för detta jag själv kommer att tänka på är .308W och .30-06. Så för tillfället står valet mellan dessa två. Det finns säkert både för- och nackdelar med dessa båda men i det stora hela vill jag veta om det är motiverat med en .30-06. istället för en .308W då de båda är snarlika i prestanda upp till 150-200m. Har svårt att tänka mig att jag kommer skjuta på längre avstånd än detta i framtiden.

Idag har jag en .30-06 men det är mest för att både farsan och farfar har var sin sån och varför skulle jag då vara annorlunda?! :P

Kort sagt, vilken allroundkaliber ska jag välja, .308W eller .30-06???

Tacksam för all hjälp!

// Andreas

Den eviga debatten om .30-06 vs .308.... vad ska man säga?

Det är helt din smak som avgör, men för att hjälpa dig på traven ska jag dra en passande jämförelse. (Kanske med risk att bli avstängd från ett av mina absoluta favoritforum)

.30-06 är som Angelina Jolie, det är kanske inte senaste nytt. Men hon har sett mycket action i många händer och fast det med tiden har dykt upp vassa konkurrenter står hon sig klockrent. Hon är lite mognare och lite erfarnare. Hon har mer krut i laddningen och rycker i dig lite hårdare = hon kräver sin man med andra ord. Denna dam är definitivt bättre på att hantera tyngre kulor men välj inte henne om din pipa är för kort - sånt gillar hon inte! Ledorden här är: Lång pipa med tunga kulor!

.308W kan vi kalla för Megan Fox, inte heller det senaste men ändå lite nyare och frächare. Megan Fox är beprövad och pålitlig när det hettar till. Denna dam bryr sig mindre om storleken och tar även korta pipor, men ogillar tunga kulor. Men även henne får du mer fart i med en längre pipa. Denna tjej är känd för att sikta rätt, med sylvassa ögon missar hon bara om du skjuter dåligt. Hon bjuder nästan på lika het action som konkurrenten men är lite mjukare i hanteringen för den som inte gillar eller klarar hårda tag. Ledorden här är: Du får mer för mindre!

Kopia av originalet eller arvtagerska? slaget är ännu inte avgjord!

Summa summarum: Man skulle vilja ha båda egentligen, en i varje hand :D. Men ska man bara ha en så blir det lite grubblerier. Jag hade Megan Fox förut och gick över till Angelina och det spelar ingen roll egentligen, de är väldigt lika. Välj det du känner för bara. Det finns också bra komplement till dessa för andra jobb, t ex en hottie i liten men dödlig format: Lucy Lou (.222) eller om du vill ha mer prestanda: Uma Thurman (.300 win mag)

Men om du kan klara denna utmaning som följer, om du har erfarenheten och kraften att hantera det värsta som finns i denna kalibern och som slår omkull allt, den vildaste av alla vildkatter, elak ända bort till 1600 meter och mer, oproptionell, lång och snabb - så tar du ingen mindre än (trummvirvel).....lite mer trummvirvel...Grace Jones!!!! (.30-378Wby) (Om ni inte vet vem Grace Jones är så FU#KIG google her!) :D

Jag hoppas att ingen tog illa upp då detta är menat som oskyldig humor!

/Abborre

Publicerat

HUMOR??? Det har vi väl inte här på forumet, skärp dig!

:lol: :lol: :lol:

Publicerat
  • Författare

Den eviga debatten om .30-06 vs .308.... vad ska man säga?

Det är helt din smak som avgör, men för att hjälpa dig på traven ska jag dra en passande jämförelse. (Kanske med risk att bli avstängd från ett av mina absoluta favoritforum)

.30-06 är som Angelina Jolie, det är kanske inte senaste nytt. Men hon har sett mycket action i många händer och fast det med tiden har dykt upp vassa konkurrenter står hon sig klockrent. Hon är lite mognare och lite erfarnare. Hon har mer krut i laddningen och rycker i dig lite hårdare = hon kräver sin man med andra ord. Denna dam är definitivt bättre på att hantera tyngre kulor men välj inte henne om din pipa är för kort - sånt gillar hon inte! Ledorden här är: Lång pipa med tunga kulor!

.308W kan vi kalla för Megan Fox, inte heller det senaste men ändå lite nyare och frächare. Megan Fox är beprövad och pålitlig när det hettar till. Denna dam bryr sig mindre om storleken och tar även korta pipor, men ogillar tunga kulor. Men även henne får du mer fart i med en längre pipa. Denna tjej är känd för att sikta rätt, med sylvassa ögon missar hon bara om du skjuter dåligt. Hon bjuder nästan på lika het action som konkurrenten men är lite mjukare i hanteringen för den som inte gillar eller klarar hårda tag. Ledorden här är: Du får mer för mindre!

Kopia av originalet eller arvtagerska? slaget är ännu inte avgjord!

Summa summarum: Man skulle vilja ha båda egentligen, en i varje hand :D. Men ska man bara ha en så blir det lite grubblerier. Jag hade Megan Fox förut och gick över till Angelina och det spelar ingen roll egentligen, de är väldigt lika. Välj det du känner för bara. Det finns också bra komplement till dessa för andra jobb, t ex en hottie i liten men dödlig format: Lucy Lou (.222) eller om du vill ha mer prestanda: Uma Thurman (.300 win mag)

Men om du kan klara denna utmaning som följer, om du har erfarenheten och kraften att hantera det värsta som finns i denna kalibern och som slår omkull allt, den vildaste av alla vildkatter, elak ända bort till 1600 meter och mer, oproptionell, lång och snabb - så tar du ingen mindre än (trummvirvel).....lite mer trummvirvel...Grace Jones!!!! (.30-378Wby) (Om ni inte vet vem Grace Jones är så FU#KIG google her!) :D

Jag hoppas att ingen tog illa upp då detta är menat som oskyldig humor!

/Abborre

Detta var nog ett av de bästa svar jag någonsin fått, alla kategorier! :D

// Andreas

• 2 weeks later...
Publicerat

Detta var nog ett av de bästa svar jag någonsin fått, alla kategorier! :D

// Andreas

Jag tackar! :)