Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken allroundkaliber ska man välja, .308W eller .30-06?

Featured Replies

Publicerat

Du glömde Zeta Jones ........ 9,3 =)

• 3 weeks later...
Publicerat

Aborre, ditt svar där är klockrent, jag har läst det flera gånger och skrattat högt. Underbart kul skrivet! :D

Publicerat

Vad jag har förstått så är prestanda-skillnaden mellan .308 & .30-06 inget att grubbla över.....det jag känner som en fördel med .308:an är att du kan få tag i en bössa med kortare låda, därav inte så långt slutstycke = kortare repeteringsrörelse........vilket gör det lättare att kunna hålla bössan i anläggning vid omladdning och att det går liiiiiiite snabbare att få in en ny patron i loppet.... :P

Men hitta en bössa som du fastnar för och som känns rätt, sen om det är den ena kalibern eller den andra är sekundärt TROR jag.... :D

Själv har jag en Rem 700 i .30-06, med lååååång låda.....känns toppen på alla vis för att jag gillar bössan, men visst......man tror ju att man ska få slutstycket i ögat varje gång man försöker repetera med bössan i anläggning. :lol:

Publicerat

Aborre, ditt svar där är klockrent, jag har läst det flera gånger och skrattat högt. Underbart kul skrivet! :D

Tackar tackar det värmer hjärtat!

• 3 weeks later...
Publicerat

Då jag går i tankar om att införskaffa mig en ny bössa inom en överskådlig framtid skulle jag gärna vilja ha hjälp med att välja den bästa allroundkalibern i klass 1, dvs. jag vill kunna använda den till det mesta viltet i vårt land, allt från björn ner till skogsfågel.

De lämpligaste kalibrarna för detta jag själv kommer att tänka på är .308W och .30-06. Så för tillfället står valet mellan dessa två. Det finns säkert både för- och nackdelar med dessa båda men i det stora hela vill jag veta om det är motiverat med en .30-06. istället för en .308W då de båda är snarlika i prestanda upp till 150-200m. Har svårt att tänka mig att jag kommer skjuta på längre avstånd än detta i framtiden.

Idag har jag en .30-06 men det är mest för att både farsan och farfar har var sin sån och varför skulle jag då vara annorlunda?! :P

Kort sagt, vilken allroundkaliber ska jag välja, .308W eller .30-06???

Tacksam för all hjälp!

// Andreas

Tjena

Skall du köpa en ny cal. kolla på 270 win en riktig workhorse i alla lägen fäller allt i detta land och lite till med riktiga bra resultat, använd bra rätt kulor för ända målet t.ex. Räv/Säl mm. 120gz V-Max/ Björn 180gz Woodleigh, Älg/svin 150 gz Interlock, Fågel 100gz Lapua FMJ.

Hoopas det e till hjälp.

MVH

Publicerat

Den eviga debatten om .30-06 vs .308.... vad ska man säga?

Det är helt din smak som avgör, men för att hjälpa dig på traven ska jag dra en passande jämförelse. (Kanske med risk att bli avstängd från ett av mina absoluta favoritforum)

.30-06 är som Angelina Jolie, det är kanske inte senaste nytt. Men hon har sett mycket action i många händer och fast det med tiden har dykt upp vassa konkurrenter står hon sig klockrent. Hon är lite mognare och lite erfarnare. Hon har mer krut i laddningen och rycker i dig lite hårdare = hon kräver sin man med andra ord. Denna dam är definitivt bättre på att hantera tyngre kulor men välj inte henne om din pipa är för kort - sånt gillar hon inte! Ledorden här är: Lång pipa med tunga kulor!

.308W kan vi kalla för Megan Fox, inte heller det senaste men ändå lite nyare och frächare. Megan Fox är beprövad och pålitlig när det hettar till. Denna dam bryr sig mindre om storleken och tar även korta pipor, men ogillar tunga kulor. Men även henne får du mer fart i med en längre pipa. Denna tjej är känd för att sikta rätt, med sylvassa ögon missar hon bara om du skjuter dåligt. Hon bjuder nästan på lika het action som konkurrenten men är lite mjukare i hanteringen för den som inte gillar eller klarar hårda tag. Ledorden här är: Du får mer för mindre!

Kopia av originalet eller arvtagerska? slaget är ännu inte avgjord!

Summa summarum: Man skulle vilja ha båda egentligen, en i varje hand :D. Men ska man bara ha en så blir det lite grubblerier. Jag hade Megan Fox förut och gick över till Angelina och det spelar ingen roll egentligen, de är väldigt lika. Välj det du känner för bara. Det finns också bra komplement till dessa för andra jobb, t ex en hottie i liten men dödlig format: Lucy Lou (.222) eller om du vill ha mer prestanda: Uma Thurman (.300 win mag)

Men om du kan klara denna utmaning som följer, om du har erfarenheten och kraften att hantera det värsta som finns i denna kalibern och som slår omkull allt, den vildaste av alla vildkatter, elak ända bort till 1600 meter och mer, oproptionell, lång och snabb - så tar du ingen mindre än (trummvirvel).....lite mer trummvirvel...Grace Jones!!!! (.30-378Wby) (Om ni inte vet vem Grace Jones är så FU#KIG google her!) :D

Jag hoppas att ingen tog illa upp då detta är menat som oskyldig humor!

/Abborre

Hatten av!

Publicerat

Äntligen! Ser fram mot en total översikt av kalibrar på dethär sättet, begripligt!!

Hatten av!

Publicerat

Den eviga debatten om .30-06 vs .308.... vad ska man säga?

Det är helt din smak som avgör, men för att hjälpa dig på traven ska jag dra en passande jämförelse. (Kanske med risk att bli avstängd från ett av mina absoluta favoritforum)

.30-06 är som Angelina Jolie, det är kanske inte senaste nytt. Men hon har sett mycket action i många händer och fast det med tiden har dykt upp vassa konkurrenter står hon sig klockrent. Hon är lite mognare och lite erfarnare. Hon har mer krut i laddningen och rycker i dig lite hårdare = hon kräver sin man med andra ord. Denna dam är definitivt bättre på att hantera tyngre kulor men välj inte henne om din pipa är för kort - sånt gillar hon inte! Ledorden här är: Lång pipa med tunga kulor!

.308W kan vi kalla för Megan Fox, inte heller det senaste men ändå lite nyare och frächare. Megan Fox är beprövad och pålitlig när det hettar till. Denna dam bryr sig mindre om storleken och tar även korta pipor, men ogillar tunga kulor. Men även henne får du mer fart i med en längre pipa. Denna tjej är känd för att sikta rätt, med sylvassa ögon missar hon bara om du skjuter dåligt. Hon bjuder nästan på lika het action som konkurrenten men är lite mjukare i hanteringen för den som inte gillar eller klarar hårda tag. Ledorden här är: Du får mer för mindre!

Kopia av originalet eller arvtagerska? slaget är ännu inte avgjord!

Summa summarum: Man skulle vilja ha båda egentligen, en i varje hand :D. Men ska man bara ha en så blir det lite grubblerier. Jag hade Megan Fox förut och gick över till Angelina och det spelar ingen roll egentligen, de är väldigt lika. Välj det du känner för bara. Det finns också bra komplement till dessa för andra jobb, t ex en hottie i liten men dödlig format: Lucy Lou (.222) eller om du vill ha mer prestanda: Uma Thurman (.300 win mag)

Men om du kan klara denna utmaning som följer, om du har erfarenheten och kraften att hantera det värsta som finns i denna kalibern och som slår omkull allt, den vildaste av alla vildkatter, elak ända bort till 1600 meter och mer, oproptionell, lång och snabb - så tar du ingen mindre än (trummvirvel).....lite mer trummvirvel...Grace Jones!!!! (.30-378Wby) (Om ni inte vet vem Grace Jones är så FU#KIG google her!) :D

Jag hoppas att ingen tog illa upp då detta är menat som oskyldig humor!

/Abborre

Jag har inget speciellt att lägga till i diskussionen som sådan, har aldrig ens skjutit med en 30-06 MEN Herr Abborres minst sagt fantastiska redogörelse över vilken som är vad är för bra för att inte skriva något.

Väl skrivet och otroligt roligt. Bra jobbat.

Ska jag ändå bidra med något så OM jag får tillgång till klass 1 jakt (har inte större djur än rådjur på hemmamarkerna) så skulle jag vilja ha en Tikka sporter i 6,5x55 och en Ruger No1 (eller Sharps BC) i 45-70 government.

Men det är bara jag det.

Igen, otroligt bra skrivet Herr Abborre.

Och jag har en följdfråga, vilket fruntimmer skulle du säga motsvarar kaliber 12?

Det är ju ändå en mångsidig kaliber som finns i mängder av olika laddningar och innehåll, dessutom funkar den i både långa och korta pipor.

Ett expertutlåtande väntas med spänning.

Publicerat

Jag ångrar mitt val! Köpte hva 1640 30-06 billigt som fan sköt grymt bra första året. Året efter så funkade ingenting blev skotträdd som tusan. Dom 308 jag prov skjutit har varit mycket behagligare att skjuta med. finns säkert behagliga 30-06 att skjuta med men tyvärr inte min! så mitt råd 308W...

Publicerat

Jag ångrar mitt val! Köpte hva 1640 30-06 billigt som fan sköt grymt bra första året. Året efter så funkade ingenting blev skotträdd som tusan. Dom 308 jag prov skjutit har varit mycket behagligare att skjuta med. finns säkert behagliga 30-06 att skjuta med men tyvärr inte min! så mitt råd 308W...

Gänga på en dämpare .. Jag köpte en 30-06pipa till blasern härom dagen med dämpare ... klockren! ingen rekyl och smäller inte värst mer än 22Wm..

Mvh Jensa