Publicerat Januari 28, 201115 yr Nu börjar vi bli ganska många knivmakare här samt några som fortfarande kanske inte har klivit ur garderoben än Jag tror en liten tävling i all välmening skulle vara på plats! Priset skulle troligen bestå mest av det otroliga utnämnandet som knivmeister på forumet men det kanske inte är så illa det heller! (kanske en totalt unik bild i sin signatur som visar att man har vunnit detta! Eftersom vi inte tillåter bilder i våra signaturer på forumet så skulle detta vara riktigt unikt! Ett reportage om kniven och knivmakaren på jaktsidans framsida kan nog också utlovas.) Givetvis finns utrymmet för både den glade amatören och proffsen, forumets medlemmar får sedan vid ett givet datum rösta på sina favoriter och sedmera kora en vinnare! Man skulle kunna få rösta på form, funktion, finish, och tolkningen av temat i röstningen och den kniven med högst totalpoäng vinner rasket! Funderade på om vi skulle ha olika klasser eftersom vi har proffs här också men jag tror att det är bättre att vi amatörer får pressa oss ordentligt och fightas med de riktigt duktiga! Mitt förslag är att vi alla (för jag skall också vara med) gör en kniv med ett gemensamt tema så vi får en röd tråd i det hela samt det roliga att se hur folk har tolkat temat och implementerat detta i knivsnideriets ädla värld. Jag skulle sporras av en tävling och det skulle nog hjälpa både mig och många andra att få ur tummen Låter detta skoj och har ni förslag på ett tema? (skriv inte jaktkniv bara... ) Även ni som inte tänker deltaga i tävlingen uppmanas att komma på ett intressant tema för denna tävlingen!
Publicerat Januari 28, 201115 yr Nu börjar vi bli ganska många knivmakare här samt några som fortfarande kanske inte har klivit ur garderoben än Jag tror en liten tävling i all välmening skulle vara på plats! Priset skulle troligen bestå mest av det otroliga utnämnandet som knivmeister på forumet men det kanske inte är så illa det heller! (kanske en totalt unik bild i sin signatur som visar att man har vunnit detta! Eftersom vi inte tillåter bilder i våra signaturer på forumet så skulle detta vara riktigt unikt! Ett reportage om kniven och knivmakaren på jaktsidans framsida kan nog också utlovas.) Givetvis finns utrymmet för både den glade amatören och proffsen, forumets medlemmar får sedan vid ett givet datum rösta på sina favoriter och sedmera kora en vinnare! Man skulle kunna få rösta på form, funktion, finish, och tolkningen av temat i röstningen och den kniven med högst totalpoäng vinner rasket! Funderade på om vi skulle ha olika klasser eftersom vi har proffs här också men jag tror att det är bättre att vi amatörer får pressa oss ordentligt och fightas med de riktigt duktiga! Mitt förslag är att vi alla (för jag skall också vara med) gör en kniv med ett gemensamt tema så vi får en röd tråd i det hela samt det roliga att se hur folk har tolkat temat och implementerat detta i knivsnideriets ädla värld. Jag skulle sporras av en tävling och det skulle nog hjälpa både mig och många andra att få ur tummen Låter detta skoj och har ni förslag på ett tema? (skriv inte jaktkniv bara... ) Även ni som inte tänker deltaga i tävlingen uppmanas att komma på ett intressant tema för denna tävlingen! om det blir en tävling skulle jag vela se fulltånge knivar.
Publicerat Januari 28, 201115 yr Mitt förslag är att vi alla (för jag skall också vara med) gör en kniv med ett gemensamt tema så vi får en röd tråd i det hela samt det roliga att se hur folk har tolkat temat och implementerat detta i knivsnideriets ädla värld. Jag skulle sporras av en tävling och det skulle nog hjälpa både mig och många andra att få ur tummen Låter detta skoj och har ni förslag på ett tema? (skriv inte jaktkniv bara... ) Bra idé. Känner att till och med jag skulle rycka upp mig och göra något aktivt på knivfronten för första gången på kanske 6 eller 7 år. En röd tråd skulle kunna vara ett krav på att något av materialen i kniven kommer från ett djur man fällt. Det vore väl lämpligt på ett jaktforum? om det blir en tävling skulle jag vela se fulltånge knivar. jag gillar också fulltångeknivar... i en tävling som utformas rätt kan fulltångar tävla mot sticktångar...
Publicerat Januari 28, 201115 yr helt klart intressant vill gärna ställa upp i 2012 tävlingen..... tror inte jag blir färdig me garaget innan dess.... Röda tråden kan ju vara att kniven inte får kosta mer än en viss summa inte får vara i för exklusiva matrial samt en gemensam färg i tex vulkanfibern eller så om det är fulltang eller åxå mellanlägg om det är stick tånge. sen en annan sak jag tänkt på är att man skulle donera kniven till forumet för att auktioneras ut här på forat åxå, och att pengarna går till rosabandet eller barncancer fonden eller så, där av det inte förhöga priset på matrial. nja tokigt förslag kanske .. men knivtävlingen ÄR ett jäkligt bra förslag i alla fall :wub: Tack för det Wizzard MVH Eas
Publicerat Januari 28, 201115 yr Hej. Bra tankar :-) Jag tänker att det skulle vara en fulltånge klass för dem som vill göra det och en sticktånge klass för den som vill göra det. Då skulle vi få två knivsorter att beskåda vare sig vi valde att göra fulltånge eller sticktånge.Bladena skulle inte vara damask blad utan användar blad. Vinnar knivarna skulle sedan auktioneras ut och jaktsnack kan göra något lämoligt för pengarna. tex rusta sajten, köpa dataprylar för att hålla igång allt eller ge i välgörenhet. Det ska inte vi forumister kanske lägga oss i utan lita på våra bröder :-) Frågan är sen hur begränsade vi ska vara i material? Temat skulle kunna vara att bara använda material vi har här i skogarna i Sverige med allt horn o en uppsjö av olika träd material. Givetvis ska man kunna använda mässing, nickelsilver eller andra vanliga metaller om man vill som mellan lägg osv... Modellerna tänkte jag skulle vara knivar man givetvis kan använda till jakten eller frilufts liv men inga fantasy projekt då de bara är skåde bröd o det kanske inte jägaren vill :-) Lite tankar, vad tror ni?? mvh Kimmo Lilja
Publicerat Januari 28, 201115 yr Hej. Bra tankar :-) Jag tänker att det skulle vara en fulltånge klass för dem som vill göra det och en sticktånge klass för den som vill göra det. Då skulle vi få två knivsorter att beskåda vare sig vi valde att göra fulltånge eller sticktånge.Bladena skulle inte vara damask blad utan användar blad. Vinnar knivarna skulle sedan auktioneras ut och jaktsnack kan göra något lämoligt för pengarna. tex rusta sajten, köpa dataprylar för att hålla igång allt eller ge i välgörenhet. Det ska inte vi forumister kanske lägga oss i utan lita på våra bröder :-) Frågan är sen hur begränsade vi ska vara i material? Temat skulle kunna vara att bara använda material vi har här i skogarna i Sverige med allt horn o en uppsjö av olika träd material. Givetvis ska man kunna använda mässing, nickelsilver eller andra vanliga metaller om man vill som mellan lägg osv... Modellerna tänkte jag skulle vara knivar man givetvis kan använda till jakten eller frilufts liv men inga fantasy projekt då de bara är skåde bröd o det kanske inte jägaren vill :-) Lite tankar, vad tror ni?? mvh Kimmo Lilja En tävling för den praktiska vardagen och en för att glänsa...en tävling för vinter/vår och en sommar/höst? Annars är det ett bra förslag med att skänka "överskottet" från budet till lämpligt ändamål, som du säger, Kimmo.
Publicerat Januari 28, 201115 yr Författare En kniv där man bara får använda saker från skogen och t ex ben från djur man själv har fällt låter som en mycket bra idé tycker jag. Antingen en sticktang eller fulltang och kniven skall vara av brukskaraktär och metaller får användas. Temat för kniven skall vara vår och syftet är inte att göra en svindyr kniv, den skall vara stilfull och vacker. Skönheten ligger i betraktarens ögon! Knivarna kan antingen auktioneras ut eller vinnas genom lotteri och vinnaren/vinnarna får äran och pengarna skänker vi till en form av välgörenhet vi tycker är viktig. Är det en sammanfattning? Något mer?
Publicerat Januari 28, 201115 yr Kan någon i så fall tillverka en delbar slida, så man kan komma åt att tvätta den på insidan.
Publicerat Januari 29, 201115 yr Oj, missade denna tråden i går kväll. Skitkul idé, kanon. Sammanfattningen så långt är vettig tycker jag, särskilt tanken att det inte ska vara allt för exklusivt material. Skönhet i funktion och bruksvärde. Jag som i stort sett bara gör knivar till mig själv kan tycka att det blir tufft att behöva lämna ifrån sig ett alster man är nöjd med, hoppas inte det avskräcker någon presumtiv kandidat att ställa upp. Saknar man den för mycket kan man väl ropa in den sedan
Publicerat Januari 29, 201115 yr Redan nu börjar det bli spännande Alltså en vårkniv där man får använda metaller i olika varianter och ben/horn från skogen man själv har hittat/lagt ner. Det skall vara en brukskniv med ett normalt blad i kolstål eller rostfritt men inte damasteel.. svenskt trä o inte exotiskt. slida ? tid ? kanske till Påsk ? mycket roligt kommer det att bli i alla fall MVH Eas
Publicerat Januari 29, 201115 yr Författare Jag som i stort sett bara gör knivar till mig själv kan tycka att det blir tufft att behöva lämna ifrån sig ett alster man är nöjd med, hoppas inte det avskräcker någon presumtiv kandidat att ställa upp. Saknar man den för mycket kan man väl ropa in den sedan Jo jag var lite inne på detta jag också... Kanske vi till sommartävlingen kan göra någon form av lotteri/auktion till förmån för barncancerfonden eller så men denna gången gäller bara ögongodis? Påsk är i slutet av april gissar jag på... 23:e? Alla bilderna på knivarna skall vara inlämnade till någon dag innan påsk, omröstningen sker under påskhelgen och sedan koras en vinnare efteråt?
Publicerat Januari 29, 201115 yr Hua påsk... Å jag som har så mycket att göra... Nåja, får drälla ut i ladan och gå igenom knivbladslagret och känna efter om där finns något som får mig att gå igång utifrån de givna premisserna..... Det blir spännande att se om folk vågar dra igång projekttrådar kring sina knivar och hur man tänkt eller om man håller på sitt alster tills skärtorsdagen....
Publicerat Januari 29, 201115 yr Hua påsk... Å jag som har så mycket att göra... Nåja, får drälla ut i ladan och gå igenom knivbladslagret och känna efter om där finns något som får mig att gå igång utifrån de givna premisserna..... Det blir spännande att se om folk vågar dra igång projekttrådar kring sina knivar och hur man tänkt eller om man håller på sitt alster tills skärtorsdagen.... Kanske kan bli stimulerande att se andras alster medan de är i olika faser?
Publicerat Januari 29, 201115 yr Det är blir nog otroligt spännande! Tänk att inte bara få se en enstaka kniv då & då. Utan tänk om det skulle fullkomligt drälla in bilder på knivar. Gillar idén med att använda enbart material som Svensk skog å natur bistår med. Nicke.b (Lilltysken)
Publicerat Januari 29, 201115 yr Författare Då kör vi med följande regler: En kniv där man bara får använda saker från skogen och t ex ben från djur man själv har fällt. Antingen en sticktang eller fulltang och kniven skall vara av brukskaraktär och metaller får användas. Bladen får antingen vara köpta, framslipade eller hemsmidda, vilket som. Slira/slida är önskvärt men ej krav. Temat för kniven skall vara vår och syftet är inte att göra en svindyr kniv, den skall vara stilfull och vacker. Skönheten ligger i betraktarens ögon! Alla bidrag skall postas i en egent delforum under Knivar som jag kommer att skapa när det blir dags. En tråd för varje kniv och knivmakare där bilder och en beskrivning av kniven postas. Jag kommer att lägga in funktionalitet för att kunna rösta på dessa knivar i varje tråd där man får rösta på olika egenskaper och attribut. Vinnaren är den som har högst poäng i respektive klass (sticktang och fulltang) och dessa knivmakare kommer att hyllas och hurras med den otroliga äran som Jaktsidans knivmeister!!! Datum för inlämnande av dessa bidrag är 18 April och resultaten och vinnarna presenteras den 24/25 April. Knivarna kommer inte att auktioneras ut eller liknande denna gången, dock är det fritt fram för respektive knivmakare att sälja sitt mästerverk här.
Publicerat Januari 29, 201115 yr Hmmm.... och jag som nästan lovat att ställa upp i SM också.... men som svensk-schweizare så kan man väl knappast låta bli när titeln "knivmeister" står på spel!!! Kuuuul!!! //Niclas
Publicerat Februari 8, 201115 yr vore kanske lite skoj att deltaga med mitt första alster någonsin...inte för att jag tror att man har någon chans med tanke på vilka virtuoser som sitter på detta furum!!
Publicerat Februari 10, 201115 yr Hur blir det med röstningen. Jag menar för en annan som inte är så snabb kommer ju kanske inte bli färdig med kniven förns om ett par veckor och dom som har kläm på det kommer ju bli färdiga mycket tidigare. Kan det inte då finnas ett första datum för när röstningen börjar annars halkar man ju som nybörjare redan efter i starten
Publicerat Februari 10, 201115 yr Alla knivar postas väll samma dag av Herr Wizard om jag förstått det hela rätt!? "Datum för inlämnande av dessa bidrag är 18 April och resultaten och vinnarna presenteras den 24/25 April." Redigerad Februari 10, 201115 yr med 87an-Hjalmarsson
Publicerat Februari 10, 201115 yr Författare Hur blir det med röstningen. Jag menar för en annan som inte är så snabb kommer ju kanske inte bli färdig med kniven förns om ett par veckor och dom som har kläm på det kommer ju bli färdiga mycket tidigare. Kan det inte då finnas ett första datum för när röstningen börjar annars halkar man ju som nybörjare redan efter i starten Alla knivar postas väll samma dag av Herr Wizard om jag förstått det hela rätt!? "Datum för inlämnande av dessa bidrag är 18 April och resultaten och vinnarna presenteras den 24/25 April." Exakt. Alla bidragen skall skickas in till en emailadress eller liknande som jag kommer att meddela innan och samtliga bidrag kommer att publiceras den 18 April. Då får alla lika lång tid i rampljuset samtidigt som omröstningen börjar!
Publicerat Februari 10, 201115 yr Aja det var det jag hade missat men det säger ju nästan sig självt he he. Nehe govänner förrådet väntar
Publicerat Februari 10, 201115 yr vore kanske lite skoj att deltaga med mitt första alster någonsin...inte för att jag tror att man har någon chans med tanke på vilka virtuoser som sitter på detta furum!! Du o jag är i samma båt. skall själv ställa upp med den första jag Kommer att göra och jag gör det för att vara snäll mot dom andra . för om jag ställer upp kan ingen annan komma sist :lol: ps. ser mig själv som en vinnare i vilket fall som.. Eas vs Garaget. 1-0 samt Eas vs sin första kniv 1-0 .. säger bara GRAND SLAM :wub: ha det i gottepåsen Eas
Publicerat Februari 10, 201115 yr Författare Du o jag är i samma båt. skall själv ställa upp med den första jag Kommer att göra och jag gör det för att vara snäll mot dom andra . för om jag ställer upp kan ingen annan komma sist :lol: ps. ser mig själv som en vinnare i vilket fall som.. Eas vs Garaget. 1-0 samt Eas vs sin första kniv 1-0 .. säger bara GRAND SLAM :wub: ha det i gottepåsen Eas Helt rätt inställning! Varför gör vi detta som en tävling? Jo så att vi kan sätta lite press på oss själva och faktiskt få den där första kniven under bältet! Jag lärde mig så sjukt mycket på min första att det snabbt blev fyra stycken till. Sedan fick jag ta mig en funderare på vad jag värdesätter i en brukskniv samt vad jag kunde tillföra en kniv... Jag har bestämt mig för att göra någonting jag aldrig har gjort till denna knivtävlingen så känn er inte oroliga att komma sist (för den platsen kniper nog jag ), se det som ett steg framåt och med konstruktiv kritik samt några vänliga valda ord på det man faktiskt lyckats med! Hem och slöjda nu!!!