Publicerat Februari 10, 201115 yr Wizzard du har sett min första enda och sista kniv som jag tillverkat.Så jag har bevisat att jag inte kan
Publicerat Februari 10, 201115 yr Författare Wizzard du har sett min första enda och sista kniv som jag tillverkat.Så jag har bevisat att jag inte kan Hehe... Klart som korvspad att du skall vara med! Det enda sättet att lära sig något är att göra mer! Jag gjorde några skaft i början med en grov spik i stället för blad. När de var klara åkte de i pannan och så började man på med en ny för att få in slipteknik bl a... Nu har jag haft chansen och möjligheten att studera detta en stund (har inte alls att göra med att jag har haft trasig rygg inte... ) och har insett att jag vill fortsätta hålla på med detta men behövde då expandera lite och bygga ett separat snickeri och smedja till detta. Sitta inomhus och slipa stabbat trä var nog ingen höjdare såhär i efterhand Ny arbetsbänk med diverse skruvstäd är på plats. Jag skall montera en gammal borrmaskin i en fixtur som skall agera polermaskin. Har handhållen bandputs som jag har monterat uppochner och den funkar bra så länge... Essjan är på plats Städ på plats Det som ligger på önskelistan (förutom fjäderhammare då) är en riktig bandslip för knivtillverkning samt en riktig polermaskin. Detta får komma tids nog eftersom jag klarar mig med det jag har i dag, det tar bara lite längre tid och det jävlas lite mer Hoppa på tåget du också Stocken!
Publicerat Februari 11, 201115 yr Kommer du att ge de "publicerade" alstren ett NR (t ex) i stället för namnet på tillverkaren? Kan väl vara käckt att ingen vet vems alster det är annat än sin egen (för de som deltar) förrän när tävlingen är klar. På det viset så blir man inte "partisk" (kanske inte rätt ordval, men kom inte på något bättre för tillfället).
Publicerat Februari 12, 201115 yr Hojs. fick en tanke i huvudet o..... det gjorde ont nej men, hur skall vi som vill tävla fota våra alster skall dom ligga på en vit duk eller t-tröja eller skall vi ha något annat underlag ? tänkte att vi har sett många fina knivar här o dom e alla fotade på olika underlag. köksbordet , trappan , stubben röda siden tyg, i handen osv osv. tänkte att en vit duk. eller nått sånt som alla kan ha hemma..kan vara ett bra underlag. bara en tanke från mig... ha det bra alla kniveristas. Eas
Publicerat Februari 12, 201115 yr Författare Kommer du att ge de "publicerade" alstren ett NR (t ex) i stället för namnet på tillverkaren? Kan väl vara käckt att ingen vet vems alster det är annat än sin egen (för de som deltar) förrän när tävlingen är klar. På det viset så blir man inte "partisk" (kanske inte rätt ordval, men kom inte på något bättre för tillfället). Knivarna är anonyma vad gäller tillverkaren och kommer att tilldelas ett nummer eller motsvarande. Varje kniv skall ha en kort beskrivning om hur knivmakaren tokade temat vår samt vilka material som har använts i kniven. (alltid kul med detaljer ) När resultaten presenteras så presenterar vi vem som gjorde vilken kniv.
Publicerat Februari 12, 201115 yr Författare Hojs. fick en tanke i huvudet o..... det gjorde ont nej men, hur skall vi som vill tävla fota våra alster skall dom ligga på en vit duk eller t-tröja eller skall vi ha något annat underlag ? tänkte att vi har sett många fina knivar här o dom e alla fotade på olika underlag. köksbordet , trappan , stubben röda siden tyg, i handen osv osv. tänkte att en vit duk. eller nått sånt som alla kan ha hemma..kan vara ett bra underlag. bara en tanke från mig... ha det bra alla kniveristas. Eas Vi kan väl säga så att knivarna skall fotograferas mot en neutral bakgrund, dvs vit, så man ser alla detaljerna. Sedan kan man väl få ha en bild med kniven i valfi miljö som används när resultaten presenteras. Det är ju ingen fototävling utan en knivmakartävling. Kimmo, seved och de andra som har varit med i tävlingar förut kanske har några förslag här men jag tror också att en neutral bakgrund kan vara vettig.
Publicerat Februari 14, 201115 yr Knivarna är anonyma vad gäller tillverkaren och kommer att tilldelas ett nummer eller motsvarande. Varje kniv skall ha en kort beskrivning om hur knivmakaren tokade temat vår samt vilka material som har använts i kniven. (alltid kul med detaljer ) När resultaten presenteras så presenterar vi vem som gjorde vilken kniv. Trevligt!
Publicerat Mars 9, 201115 yr Var ute och lät maskinerna äta metall idag. OM det blir något jag vågar visa upp så blir nog kampen om sista plats inte så hård
Publicerat Mars 9, 201115 yr Författare Var ute och lät maskinerna äta metall idag. OM det blir något jag vågar visa upp så blir nog kampen om sista plats inte så hård Jag har en hel låda med prylar som jag har kasserat och jag har fortfarande mycket lång väg att gå innan jag kommer att titulera mig knivmakare men det bästa sättet att lära sig är att göra, göra och göra fler! En tävling kan sporra en att få tummen ur ..... och då kanske prestera lite bättre än om man bara satt på kammaren hemma utan publik. Sedan har man ju chansen att få sjukt bra konstruktiv kritik här också som hjälper en på traven! Sen har vi lite andra regler och tillvägagångsätt än Kniv SM kanske men vi är alla knivanvändare och primärt tittar nog mer på bruksfaktorn än blingfaktorn. Min vårkniv är inte klar på långa vägar än och jag velar fram och tillbaka hur den skall bli så jumboplatsen är fortfarande troligen min!
Publicerat Mars 10, 201115 yr Min vårkniv är inte klar på långa vägar än och jag velar fram och tillbaka hur den skall bli så jumboplatsen är fortfarande troligen min! Nix! Jumbo blir de som fegar ur och inte lämnar in något! Alla andra är vinnare på ett eller annat sätt!
Publicerat Mars 10, 201115 yr Författare Nix! Jumbo blir de som fegar ur och inte lämnar in något! Alla andra är vinnare på ett eller annat sätt! Det har du helt rätt i! Jag vänder på steken - jag är en vinnare för jag kan nu göra mina egna knivar och för att bli bättre visar jag gärna upp mina alster här!!!
Publicerat Mars 10, 201115 yr Jag vänder på steken - jag är en vinnare för jag kan nu göra mina egna knivar och för att bli bättre visar jag gärna upp mina alster här!!! Nu är vi inne på rätt spår!
Publicerat Mars 10, 201115 yr Nu är vi inne på rätt spår! Den som vinner ödmjukt...vinner 2 gånger...
Publicerat Mars 10, 201115 yr Jag vet att jag läst det någonstans, men hittar det inte nu; när är deadline för inskickat material? Om jag nu skulle få för mig att deltaga Mvh / Karl-Erik
Publicerat Mars 10, 201115 yr Hej Karl-Erik . senast inlämning är den 18 april och vinnaren koras den 25/26 om jag inte minns fel. vi skall skicka in våra alster till en knivadmin. troligt vis Wizard, som sen lägger upp knivarna med sin presentation anonymt och med en röst funktion så vi kan rösta på de olika alsterna utan o veta vem som gjort vilken kniv. Kul om du vill vara med MVH Eas
Publicerat Mars 18, 201115 yr Författare Vet att Eas har påbörjat sin och nu har även jag bestämt mig för vilken jag skall göra! Det är inte skitlångt kvar nu och jag ligger nu i för att bli klar med min men klar skall jag bli! Strax innan det är dags att skicka in så postar jag detaljerna här för hur ni skall skicka in era bidrag.
Publicerat Mars 19, 201115 yr Jag har plockat fram materialet till kniven men inte valt ut material till slidan. Däremot har jag en helhetsidé som jag tycker känns kul.