Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

.270 win!

Featured Replies

Publicerat

Hej har hittat en fin .270 win som jag vart sugen på men jag är inte så bekant med kalibern! Fick en grov förklarning att de var nåt mella 6,5x55 och 30-06?!

Nån som jagar med denna kaliber kanske skulle kunna skriva en rad om vad du tycker om kalibern och hur den är + vad du jagar med den? tänkte ha min mest till lock vakjakt på räv även älg!

MVH André

Publicerat

Brorsan hade en sån där, flack kulbana, var nära kandidat till att bli armeammo då valet stod mellan 270win o 7,62.

Publicerat

Det var en grov förklaring... <_<;)

Här är en lite mer detaljerad beskrivning om du inte har läst den sedan tidigare: http://www.norma.cc/content.asp?Typ=58&Lang=1&DocumentID=192&Submeny=4&Rubrik=Kaliberhistorik&Title=270 Winchester

Finns ju några 270win-anhängare här på forumet. De hittar säkert hit strax.

mvh/Må

Såg att klockan tickat på och grabben skulle till skolan, :blush:

Du har fyllt på med lite norma ammo, blyspetsen som fanns då gjorde väl ingen slaktare glad, Finns betydligt mer att välja på http://www.sportsmansguide.com/net/browse/rifle-ammo-270.aspx?c=96&s=913 thropybonded gillar jag skarpt i min 308win. hade jag inte 308 skulle jag mycket väl kunna tänka mig 270win. Norma har ju övningsammo till normalpris också ;)

Publicerat

Såg att klockan tickat på och grabben skulle till skolan, :blush:

Du har fyllt på med lite norma ammo, blyspetsen som fanns då gjorde väl ingen slaktare glad, Finns betydligt mer att välja på http://www.sportsmansguide.com/net/browse/rifle-ammo-270.aspx?c=96&s=913 thropybonded gillar jag skarpt i min 308win. hade jag inte 308 skulle jag mycket väl kunna tänka mig 270win. Norma har ju övningsammo till normalpris också ;)

Nej, den kommentaren var inte ämnad åt dig, utan den som trådskaparen fått av någon "mellan 6,5 och 30-06". Men å andra sidan kanske den säger allt. :rolleyes:

Appropå Norma Blyspets 270 win, så har jag för mig att någon sålde en rejäl batch på Blocket för någon vecka sedan... :D

/Må

Publicerat

TSX 140 skjuter snuskigt tätt i min Sako 75, liksom Accubond 140. Jag har inte provat bössan på klass 1-vilt, utan bara på ett par bockar och en räv (med Core-Lokt 130 vilken sköt grymt bra och med fin terminalballistik, dock laddad till blygsamma 850 m/s).

För egen del kan jag inte se att 270 ger mig nåt mer än vad en 308 gör. Snackar vi traditionell "långhållsjakt" på dall sheep i Nordamerika eller Ibex i Spanien så är patronen säkerligen förträfflig. Men det jag använder min bössa till så hade en 308 (eller 6,5x55) egentligen varit att föredra. Alltid lite kul med en halvudda patron, men som jag ser det besitter den inga magiska egenskaper. Jag har Normahylsor och diverse kulor för ett par normala jägarliv :blush:

Publicerat

Haft kalibern och gillade den skarpt. Enda skälet till att jag sålde min Sako 75 HS .270 var att man gick med jycken hela tiden och då vart bössan tung i längden, vart en Finnlight i stället och då .308 win. Sköt ngr bockar, 2 dov och några grisar med min, en 140 kg tung galt som gick i backen i skottet. Sköt då med Sako Hammerhead och kulan satt i skinnet på utgångssidan. Lyckades skjuta igenom ena bogen och det samt grisens pansar vart för mycket för kulan.

Min sköt som bäst med Nosler Accubond, kan helt klart tänka mej kalibern igen.

Mvh!

Publicerat

har en 270 som jag inte skjutigt någe med än, bomma på en dovkalv i helgen.Kommer använda den till all kuljakt. Mångsidig kaliber va de värkar.

Sitter på en CG 2000 med rostfri pipa och kompositkolv :wub: gillar den skarpt än

Publicerat
  • Författare

Och så nu har man köpt bössan, väntar bara på att få hem den! Då blire till å köpa ny laminat kolv och kikarsikte, gummikula till slutstycket

Tackar alla för infon!

MVH A.E

Publicerat

Och så nu har man köpt bössan, väntar bara på att få hem den! Då blire till å köpa ny laminat kolv och kikarsikte, gummikula till slutstycket

Tackar alla för infon!

MVH A.E

Kul, blev nästan sugen på en 270 pipa till nästa blaser ;)

Publicerat
  • Författare

Jasså! ;) Ja de ska bli roligt å pröva en ny kaliber, jag känner ingen som har denna kaliber så de ska bli väldigt kul!

MVH André

Publicerat

Jasså! ;) Ja de ska bli roligt å pröva en ny kaliber, jag känner ingen som har denna kaliber så de ska bli väldigt kul!

MVH André

Vad blir det för sikte på den där? har ett ligger som inte har optik i världsklass men skottfast, annars hamnar den på ett projekt på jobbet :D

Publicerat

+1 går i samma tankar ska bara få motiven att passa nyttan :D

Publicerat

+1 går i samma tankar ska bara få motiven att passa nyttan :D

Så kan du inte tänka!

Klart det ska vara en 270win!!! ;):D

Blir nog en 223 till grabben och en 270 pipa som bonus!

Publicerat
  • Författare

Vad blir det för sikte på den där? har ett ligger som inte har optik i världsklass men skottfast, annars hamnar den på ett projekt på jobbet :D

Jaha vad är de för nåt då? :) Har inte tänkt så långt än! :blush:

Publicerat
  • Författare

Vad ska man ha för ammo till den då? :D Ska jaga alla sorters vilt! Förutom björn å vildsvin ;)

Publicerat

Vad ska man ha för ammo till den då? :D Ska jaga alla sorters vilt! Förutom björn å vildsvin ;)

Tolkar det som att du inte laddar själv? Hade annars ett recept som gick förjävla bra i min bössa som jag hade innan.. Nosler Accubond 9,7 grams kula.

Mvh!

Publicerat

Tackar alla för infon!

MVH A.E

härligt bra val, du kommer inte bli besviken, har en 270 själv, du får en väldigt flack kulbana. har skjutit några älgar med den och dom har gått mer än 100 meter och då har det varit ganska långa skotthåll.

funkar säkert skitbra till toppjakten oxå

• 1 year later...
Publicerat

Dum fråga :)

Publicerat

Eller jag ställer den i alla fall, tänkte byta bort min 30-06 mot en lite snällare kaliber för räv,rå, toppfågel, dov och då är frågan om jag ska sikta in mig på 270 eller 6.5? Laddar inte själv.

Publicerat

Eller jag ställer den i alla fall, tänkte byta bort min 30-06 mot en lite snällare kaliber för räv,rå, toppfågel, dov och då är frågan om jag ska sikta in mig på 270 eller 6.5? Laddar inte själv.

Jag hade valt 6,5 i det läget, enbart pga det jämförelsevis låga priset på övningsammo.

Publicerat
här är en länk till wild boar fever 4 och i denna filmen är en av världens bästa skyttar med inom drevjakt. frans örtinge spieleberg. han kommer från tyskland och är bara 26 år gammal och han kör med kalibern 270 win det är han som skjuter typ 7 st grisar i viedon (1,06) och alla blir knall och fall så denna kalibern är inte dålig :tongue::thumbsup:
Publicerat

här är en länk till wild boar fever 4 och i denna filmen är en av världens bästa skyttar med inom drevjakt. frans örtinge spieleberg. han kommer från tyskland och är bara 26 år gammal och han kör med kalibern 270 win det är han som skjuter typ 7 st grisar i viedon (1,06) och alla blir knall och fall så denna kalibern är inte dålig :tongue::thumbsup:

Han skjuter även splitterkulor mot nacke/rygg i princip varje gång. Det är inte kalibern som avgör där.

Publicerat

Jag kan bara konstatera att min käre bror som länge ansåg att det inte fanns något bättre en 180 grains Oryx ur en 30/06 sedan ett drygt år använt 270 win och 140 grains TSX med utmärkt resultat på allt från rådjur till grisar, älgar och hjort.

Henrik