Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

.270 win!

Featured Replies

Publicerat

Han skjuter även splitterkulor mot nacke/rygg i princip varje gång. Det är inte kalibern som avgör där.

nej i och för sig du kan ju nästan lägga ner ett vildsvin med en klass 3 om du tar djuret i kotpelarn. men jag menar han träffar ju ryggen/kotpelaren perfekt 7 st gånger vist han är en bra skytt men det kanske också visar att det är en väldigt snabb och presicionssrik kaliber ? :smile:
Publicerat

Han gör exakt samma sak med sin Blaser i 30-06.

Nu menar jag absolut inte något ont om 270w, men att ta Franz Albrechts skytte som argument för den är bara dumt.

Publicerat

Jag tänker låta pipa om min 6,5-06 till 280rem. Båda är ju nästan samma sak som en 270win fast jag får lite mera kulor att välja bland i 7mm. 6,5-06 käkar lite mera pipa än vad jag är tillfreds med och nu är den helt slut så det är dags att göra någonting.

Publicerat

Han gör exakt samma sak med sin Blaser i 30-06.

Nu menar jag absolut inte något ont om 270w, men att ta Franz Albrechts skytte som argument för den är bara dumt.

jo jag vet han säger att han vill ha lite mer nock down efect så han testar 30,06 :tongue: men han gillar sin sauer 270 win mest :smile: men håller med för vi ska inte ta in han i diskutionen för han kan lägga ner ett vildsvin med vilken kaliber i klass 1 som helst så heller med dig ;)
  • 4 years later...
Publicerat

Har snöat i på kalibern. Har hittat en pipa till min blaser men tidigare ägaren har kapat den till 52cm. Ska ha kalibern till pyrch på längre håll med typ 140 grains kulor är tanken. 

Funkar de med så kort pipa? Kalibern vill väll ha ca 60cm eller?

Hur mycket fart tappar man?

S

Publicerat

3-5m per cm.

Publicerat
2 hours ago hs_merkel sa:

Har snöat i på kalibern. Har hittat en pipa till min blaser men tidigare ägaren har kapat den till 52cm. Ska ha kalibern till pyrch på längre håll med typ 140 grains kulor är tanken. 

Funkar de med så kort pipa? Kalibern vill väll ha ca 60cm eller?

Hur mycket fart tappar man?

S

Som strävis säger 3-5ms/cm kapad pipa. Så högt räknat 25ms jämfört med en STD Blaserpippa. Knappast något att bråka om ;) 

Publicerat
36 minutes ago Joacim sa:

Som strävis säger 3-5ms/cm kapad pipa. Så högt räknat 25ms jämfört med en STD Blaserpippa. Knappast något att bråka om ;) 

Så länge pipan skjuter med någon lätt kula så är jag nöjd.

Funderar på Hornady GMX? Eller SST.

Sen bet BST jäkligt bra på dem Röda i Skottland när vi var där.

S

Publicerat

Optimalt för 270 är väl minst 60, wsm o wby 66, men det går nog fint ändå.

Gmx kommer gå fint i den! 

Teatar själv 150gr sierra gameking i min 270wby efter ett tips från maichel. Precisionsmässogt ser det ut att vara den bästa jag testat i jänkarpangen, hela laddstegen låg tätt. Billiga är de också. Deras 130gr blir en fin granat i din! 

Publicerat

Finns nog inget som heter "optimalt" i dessa sammanhang. Kalibern kommer ju ha högre utgångshastighet och lägre mynningstryck/knall ju längre pipan är. I det läget en en tvåmeterspipa mer "optimalt", men hur kur är en sådan att hantera? Blir som det klassiska spjutet i telefonkiosken.

Blir en avvägning mellan hanterbarhet och att "elda för kråkorna". På min Win 70 Featherweight är pipan 22" eller 56 cm och jag tycker det är ganska "optimalt" rent hanteringsmässigt.

Publicerat
9 hours ago exabit sa:

Finns nog inget som heter "optimalt" i dessa sammanhang. Kalibern kommer ju ha högre utgångshastighet och lägre mynningstryck/knall ju längre pipan är. I det läget en en tvåmeterspipa mer "optimalt", men hur kur är en sådan att hantera? Blir som det klassiska spjutet i telefonkiosken.

Blir en avvägning mellan hanterbarhet och att "elda för kråkorna". På min Win 70 Featherweight är pipan 22" eller 56 cm och jag tycker det är ganska "optimalt" rent hanteringsmässigt.

Nu är ju inte längden på en pipa och utgångshastighet en helt linjär relation och det finns 'minsta' längder för kalibrar att prestera optimalt. Men jagar man inte de där sista 100-200 fpsen spelar det nog föga roll. 

Tog en titt på nätet, lite kul att många menar att precisionen i princip inte påverkas nämnvärt av pip längden, har alltid själv varit övertygad om motsatsen. 

https://www.google.se/amp/www.thetruthaboutguns.com/2013/10/daniel-zimmerman/the-truth-about-barrel-length-muzzle-velocity-and-accuracy/amp/

270 är en roligt (och en av världens vanligaste) kalibrar, bara o köra!