Publicerat Februari 1, 201115 yr Då har vi haft en varg som gått igenom markerna i veckan. Rovdjursspårare är på väg dit för att bekräfta att det är en varg idag. Inte alls kul!
Publicerat Februari 1, 201115 yr Författare Vargen har gått ute i Ramnåsa, 2,5 mil norr om Växjö. Ska skriva igen när det är bekräftat av rovdjursspåraren. Så i år har vi haft både lo och varg på markerna.
Publicerat Februari 1, 201115 yr Vargen har gått ute i Ramnåsa, 2,5 mil norr om Växjö. Ska skriva igen när det är bekräftat av rovdjursspåraren. Så i år har vi haft både lo och varg på markerna. Illla, det är ju inte långt från där jag jagar älg..
Publicerat Februari 1, 201115 yr Förhoppningsvis blir det väl som "vanligt" när dem traskar neråt här i Kronoberg/blekinge/skåne att de vänder tillbaka norrut igen. Den som var här nere i Kristianstadstrakten häromåret traskade just runt knuten..illa illa...
Publicerat Februari 1, 201115 yr Författare De har varit där förr och traskat runt med. Får hoppas att det inte är någon dåre till varg som bestämmer sig för att stanna kvar. Älgtillgången är mycket god så mat har den.
Publicerat Februari 1, 201115 yr Så länge den är ensam så är väl chansen att den vandrar vidare rätt stor. Men träffar den en kompis av lämpligt kön blir det nog en annan sak. Vi får nog vara beredda på att ha ett vargrevir även i småland inom en alltför snar framtid... // Henrik
Publicerat Februari 1, 201115 yr NEJ NEJ NEJ Osolidarisk som jag är så vi jag inte ha varg här nere Ingen annan stans heller för den delen........ Hoppas på hund. //
Publicerat Februari 1, 201115 yr Ja hoppas verkligen den vänder och försvinner. Jag vill inte ha den här och förstår dem dom inte vill ha dem hemma uppe i norr heller.
Publicerat Februari 1, 201115 yr NEJ NEJ NEJ Osolidarisk som jag är så vi jag inte ha varg här nere Ingen annan stans heller för den delen........ Hoppas på hund. // Men tänk på de stackars värmlänningarna. Skall de ha allt hemskt. Räcker det inte med att de har Färjestad...
Publicerat Februari 1, 201115 yr Författare Jag är rätt säker på att det är varg. då markägaren har skidat efter i slagen en ganska bra bit. coh som jag har förstått så har han sett vargslag förr.
Publicerat Februari 1, 201115 yr Jag är rätt säker på att det är varg. då markägaren har skidat efter i slagen en ganska bra bit. coh som jag har förstått så har han sett vargslag förr. Hur gamla är spåren?
Publicerat Februari 1, 201115 yr Författare Hej igen! Kunde inte hålla mig utan åkte ut för att titta själv. Länsstyrelsen var inte särskilt intresserade, då de sade att de hade för mycket att göra. Markägaren skidade efter spåren ca 3,5- 4 km utan att den hade stannat en enda gång. vilket enligt Lst var typiskt för en varg. Spåren är sen i söndags. Bifogar en liten bild för intresserade.
Publicerat Februari 1, 201115 yr Hej igen! Kunde inte hålla mig utan åkte ut för att titta själv. Länsstyrelsen var inte särskilt intresserade, då de sade att de hade för mycket att göra. Markägaren skidade efter spåren ca 3,5- 4 km utan att den hade stannat en enda gång. vilket enligt Lst var typiskt för en varg. Spåren är sen i söndags. Bifogar en liten bild för intresserade. Jo nog ser det ut som vargspår allt... Lotsa den antingen till Karlskrona så den kan ta Polenfärjan där eller till Trelleborg så den kan åka på tax-free i Tyskland! Är säker på att vi kan skramla till en enkelbiljett Ni får väl hålla koll på den vart den tar vägen så ni kan avgöra om den är på genomresa eller rekar nya marker.
Publicerat Februari 1, 201115 yr nej!! vi har hittat tre rådjur döda här en mil nordväst om växjö, eller rättare sagt två döda och ett levande med halvt uppätet baklår... jag fick aldrig se spåren för det töade som värst då och sen va det en hemsk skare vid dom två nästa. killen som hittade det första trodde att det va lo som gjort det, men det va nog mest för att det var stora tassar. så det blev ju aldrig spårsäkrat då heller men man skulle klart kollat närmre på betten i halsen kan det varit varg tror ni? dom två andra rådjuren vi hittade var det framförallt ätit på baklåren. usch
Publicerat Februari 1, 201115 yr Det ska ha observerats varg (ej bekräftat av Lst) NO om påryd 30/1. Kann det möjligtvis finnas två vargar
Publicerat Februari 1, 201115 yr nej!! vi har hittat tre rådjur döda här en mil nordväst om växjö, eller rättare sagt två döda och ett levande med halvt uppätet baklår... jag fick aldrig se spåren för det töade som värst då och sen va det en hemsk skare vid dom två nästa. killen som hittade det första trodde att det va lo som gjort det, men det va nog mest för att det var stora tassar. så det blev ju aldrig spårsäkrat då heller men man skulle klart kollat närmre på betten i halsen kan det varit varg tror ni? dom två andra rådjuren vi hittade var det framförallt ätit på baklåren. usch Hadde lobesök här förra veckan fick avliva ett rådjur som oxo var tuggat i låret. Lon brukar börja äta i de köttigaste delarna typ lår/bog, men konstigt att rådjuret levde.
Publicerat Februari 1, 201115 yr Varken lo eller varg har jag någonsin hört talas om att de tuggar och äter, särskilt inte baktill, innan rådjuret är dött. Jag röstar i de fallen på hund, eller möjligtvis räv, alla dagar i veckan...
Publicerat Februari 1, 201115 yr Varken lo eller varg har jag någonsin hört talas om att de tuggar och äter, särskilt inte baktill, innan rådjuret är dött. Jag röstar i de fallen på hund, eller möjligtvis räv, alla dagar i veckan... Håller med, så typiskt jyckar.. Katterna är betydligt effektivare på att ha ihjäl rådjuren och vargen likaså. Så sök hellre efter ngn slarvig hundägare att läsa lusen av
Publicerat Februari 1, 201115 yr Författare Det kan väl inte vara en så farlig sträcka för en varg, att vandra från påryd till Ramnåsa. Får hoppas att det är samma varg. Och att den "vandrar vidare" fortast möjligt.
Publicerat Februari 1, 201115 yr Trisst! Tyvärr är det nog som endel av de mer norrifrån säger att det måste bli sämtre för fler innan det blir bättre. Detta kan vara början på sämre för mig .
Publicerat Februari 1, 201115 yr Författare Pratade med min svärfar om detta som är hemmahörande i Gislaved. Och då framkom det att det fanns spår av två vargar ovanför Ambjörnarp vilket tydligen länsstyrelsen hade bekräftat. De vargarna hade jagat en älg. Vet inte mer om detta men gråben verkar sprida sig över landet.