Publicerat Februari 2, 201115 yr Hej igen! Kunde inte hålla mig utan åkte ut för att titta själv. Länsstyrelsen var inte särskilt intresserade, då de sade att de hade för mycket att göra. Markägaren skidade efter spåren ca 3,5- 4 km utan att den hade stannat en enda gång. vilket enligt Lst var typiskt för en varg. Spåren är sen i söndags. Bifogar en liten bild för intresserade. Lite märkligt egentligen. Först lägger man tid och pengar på att utbilda folk i att tyda spår, men sen när de har några spår att kolla så är det ingen som hinner.
Publicerat Februari 2, 201115 yr Det är väl kul med lite nya viltarter i skogen? Det är väl så vi måste se det nuförtiden Tyvärr är det nog en tidsfråga innan vi har föryngring av varg i Småland. En kompis i Finland har haft problem med att hans lajka-tikar blivit tjuvparade av varg, i hundgården
Publicerat Februari 2, 201115 yr Det är väl kul med lite nya viltarter i skogen? Det är väl så vi måste se det nuförtiden Tyvärr är det nog en tidsfråga innan vi har föryngring av varg i Småland. En kompis i Finland har haft problem med att hans lajka-tikar blivit tjuvparade av varg, i hundgården Man brukar ju kunna kräva skadestånd av ägaren till hanen, kan han inte skicka skadeståndskravet till staten?
Publicerat Februari 2, 201115 yr Spännande tanke, men så fort det innebär kostnader för staten brukar ju de bolla över frågan till markägare/jakträttsinnehavare. Kanske så i Finland också? I Sverige förväntas ju vi markägare ställa upp helt gratis med mark och foder åt Naturvårdsverkets djurparksexperiment. När det gäller valparna till tjuvparade hundar är de ju halvvargar, och de är förbjudna att inneha... Och avliva dem kräver väl då tillstånd, och då kanske generna är extra värdefulla och ska sparas? Råkade en gång ut för att några vildsvin tog sig in i en hage för utegångsgrisar och blev fast där. Lst råkade få reda på det och hastade ut för att dokumentera. Inte tillåtet att hägna INNE vilt utan tillstånd . Ut ville de inte heller, där inne fanns ju fri tillgång till mat och gyltor . Gissa hur lösningen ser ut på ett sådant problem!
Publicerat Februari 2, 201115 yr Spännande tanke, men så fort det innebär kostnader för staten brukar ju de bolla över frågan till markägare/jakträttsinnehavare. Kanske så i Finland också? I Sverige förväntas ju vi markägare ställa upp helt gratis med mark och foder åt Naturvårdsverkets djurparksexperiment. När det gäller valparna till tjuvparade hundar är de ju halvvargar, och de är förbjudna att inneha... Och avliva dem kräver väl då tillstånd, och då kanske generna är extra värdefulla och ska sparas? Råkade en gång ut för att några vildsvin tog sig in i en hage för utegångsgrisar och blev fast där. Lst råkade få reda på det och hastade ut för att dokumentera. Inte tillåtet att hägna INNE vilt utan tillstånd . Ut ville de inte heller, där inne fanns ju fri tillgång till mat och gyltor . Gissa hur lösningen ser ut på ett sådant problem! Nä, det brukar väl vara en form av envägskomunikation när man har med staten och deras representanter att göra. Vad gäller svinen så såg jag nåt liknande med egna ögon för nån månad sen när snön var som högst. Jag säger dock inte var för då dyker väl LST upp där också...
Publicerat Februari 2, 201115 yr Nja, som myndighetsperson får jag väl vara lite försiktig i mina kommentarer Gärsnäs??? Då är det kretsens årsmöte imorgon kväll 18.30 på Örums Nygård!
Publicerat Februari 2, 201115 yr Det är väl kul med lite nya viltarter i skogen? Det är väl så vi måste se det nuförtiden Tyvärr är det nog en tidsfråga innan vi har föryngring av varg i Småland. En kompis i Finland har haft problem med att hans lajka-tikar blivit tjuvparade av varg, i hundgården He-he, Musköt får nog stänga in sina ryskor nu, annars blir det snart småvargar där.
Publicerat Februari 2, 201115 yr He-he, Musköt får nog stänga in sina ryskor nu, annars blir det snart småvargar där. Ja nu får man se till att ha signalväst på tjejerna, annars kan de ju bli skottskadade också.
Publicerat Februari 2, 201115 yr Författare Dagens rapport angående gråben. han spårades ett par kilometer ytterligare, tills han försvann ut ur marken. Däremot så hittades spillning som skall skickas till SVA för DNA- analys.
Publicerat Februari 2, 201115 yr Ja nu får man se till att ha signalväst på tjejerna, annars kan de ju bli skottskadade också. Bortom skämtnivån är det faktiskt nåt jag noterat. Alla hundraser råkar ut för vargen, även stora Jämtar. Men tror aldrig jag läst att en Laika blivit vargtagen, har du hört om nån? Nu finns det kanske inte så mycket älglaikor typiskt jagande i vargrevir jmf med grå och jämte, men man borde hört om någon?
Publicerat Februari 2, 201115 yr Bortom skämtnivån är det faktiskt nåt jag noterat. Alla hundraser råkar ut för vargen, även stora Jämtar. Men tror aldrig jag läst att en Laika blivit vargtagen, har du hört om nån? Nu finns det kanske inte så mycket älglaikor typiskt jagande i vargrevir jmf med grå och jämte, men man borde hört om någon? Jag kan inte minnas att jag heller hört om någon som blivit slagen. Men vet minst två som blivit attackerade, men kommit undan.
Publicerat Februari 2, 201115 yr Författare det var någon som sade till mig att det är 3% varg i standardlaikan, men det är väl bara en skröna?
Publicerat Februari 2, 201115 yr Dagens rapport angående gråben. han spårades ett par kilometer ytterligare, tills han försvann ut ur marken. Däremot så hittades spillning som skall skickas till SVA för DNA- analys. Fick du tag i Anders? //
Publicerat Februari 2, 201115 yr det var någon som sade till mig att det är 3% varg i standardlaikan, men det är väl bara en skröna? Ja det är en skröna. För det skulle väl nästan innebära att det var ren varg 5-6 generationer tillbaka.
Publicerat Februari 2, 201115 yr Ja det är en skröna. För det skulle väl nästan innebära att det var ren varg 5-6 generationer tillbaka. Läste häromåret om en Laika som blev tagen av varg däremot så är väl kanske inte Laikorna värst drabbade . Bland älghundarna är det nog Jämthundarna som är värst drabbade de har det vidaste (Bästa) söket medan Laikorna är trängre. Att de har ett trängre sök hänger bla samman med att i Ryssland har det alltid funnits varg & en hund med trängre sök är inte så drabbad. Detta har jag läst mig till har ingen egen erfarenhet . //Lasse D.
Publicerat Februari 2, 201115 yr Fick du tag i Anders? // Hm... Blir ju ingen klarhet om man blandar in den där.. Om det nu är den fjånen jag tror du menar?
Publicerat Februari 2, 201115 yr Författare Nej jag ringde aldrig honom när jag hörde om spillningen, det visar ju vad det är. Häftigt att ha fått se spår i alla fall. inte för jag vill se det igen på marken men det hade varit kul att få se en varg någon gång i livet bara.
Publicerat Februari 2, 201115 yr Hm... Blir ju ingen klarhet om man blandar in den där.. Om det nu är den fjånen jag tror du menar? Ha ha jo jag har hört allt möjligt om honom men jag har personligen bara goda erfarenheter, och ja det är samme man. //
Publicerat Februari 2, 201115 yr Inte så konstigt att det är flest Jämtar som är drabbade av vargattack då det är den fjärde största rasen i sverige Laikorna lär väl va lite färre.... Laikorna har inte mer varg i sig än de andra spetsarna
Publicerat Februari 3, 201115 yr Varg obsen utanför Påryd är nu bekräftad. Var tvungen att googla för att se var det låg, hittade följande utdrag på kommunsidan: "Norr om samhället ligger ett system med fångstgropar som korsas av motionsslingan.Karnaberg är ett naturminnesmärkt område beläget cirka 7 km sydost om Påryd." Bara att gillra upp och köra igång mao!
Publicerat Februari 3, 201115 yr Det är inte bara i Sverige vi har problem med varg och gener. I Sachsen strider regeringen och naturmupparna mot jägarna. Jägarna hävdar att det är varg/hundbastarder och skall därför skjutas, bevarandesidan hävdar att dom är renrasiga och skall därför bevaras enligt samma argument som för oss. Finska och ryska experter har varit på plats för att försöka säkerställa hur det ligger till via DNA. Ryssarna skickades hem med munkavle medans finnarna tydligt deklarerade att det inte fanns några bevis för att vargarna var renrasiga. Trots det väljer tyska staten att skydda vargarna enligt bevarandesidans önskemål
Publicerat Februari 3, 201115 yr jag läste på 24hourcampfire om vargar i usa som likt pavlovs hundar kom springande när jägarna avfyrade skott. kul va!!
Publicerat Februari 7, 201115 yr Det passerade en varg utanför Mullsjö för ett tag sen på väg söderut. Vet inte om den blev varg eller hund till slut enligt experterna men om det var varg kan det ju vara samma.
Publicerat Februari 11, 201115 yr Hört något mer om observationer? Antar att ni inte fått svar från SVA.