Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fick hem detta träd förra veckan

Featured Replies

Publicerat

Hej.

Alla jägare. Eftersom jag ändå inte kan göra något för tillfället då jag legat i feber ett par dagar tänkte jag att jag visar er ett härligt trädslag jag fick hem förra veckan. :) 6 par skalor mycket find dessert ironwood o 1 par scalor Texas Mesquite. Dessert ironwood är ett öken träd som är är stenhårt att jobba i o räknas kanske som det snyggaste i custom världen. Texas mesquite är är något som växer vilt i Texas som räknas lite grann som ogräs i Texas då den har en förmåga att växa upp överallt. Ibland hittar dom rariteter i det trädslaget o det är stenhårt o vackert.

Jag gillar dem rejält o kommer bli fina till fulltångare men kan användas även till sticktångare om man limmar dem till block.Alla bitarna är bok matchade så de har samma mönster på båda sidorna :) Vad tycker ni??

mvh Kimmo Lilja

dessert-1.jpg

Publicerat

Ökenjärnträdet var riktigt tjusigt men texas mesquite (för det är väl den ljusa, relativt rakådriga biten) känns faktiskt lite som att ränna över ån efter vatten. Där tycker jag nog att vi har liknande träslag, om än inte lika hårda, på hemmaplan.

Publicerat
  • Författare

Heh heh,, joo, jag tycker vi har snyggare träd än just Texas mesquite men dessert ironwood slår nog de mesta vi har här tycker jag men det är ju bara min åsikt :-)

Publicerat

men dessert ironwood slår nog de mesta vi har här tycker jag men det är ju bara min åsikt :-)

jag försökte skriva ungefär det, men ser att det jag skrev kan misstolkas.

Publicerat
  • Författare
:D Nejdå. Jag förstår vad du menar :-)
Publicerat

jag kom över svensk fur från 1600 talet. den är gul med nästan svarta ådror och tung som bly. vissa delar har 17 ådror per cm trä medan andra har styvt 7. jag har nog 25 kilo tror jag. ska bli kul att se hur det blir när man jobbar med den, har inte erfarenhet av gammalt trä och hur det blir i finishen.

Kalle

Publicerat

Helt förkastligt fula trädslag.

;):D

Publicerat
  • Författare

Tjena Kalle. Gammalt fur låter som kanon virke o är det så gammalt med så fin mönster så blir det ju lite exotiskt också med den historian. Ser inte varför finishen skulle inte bli bra. Verkar vara riktigt solid med tyngden du beskriver. Prova att fin slipa på en bit o polera lite.

Publicerat

Tjena Kalle. Gammalt fur låter som kanon virke o är det så gammalt med så fin mönster så blir det ju lite exotiskt också med den historian. Ser inte varför finishen skulle inte bli bra. Verkar vara riktigt solid med tyngden du beskriver. Prova att fin slipa på en bit o polera lite.

jag får göra det. det finns inga självklarheter med åldrat trä och eventuella degenererande processer som är kända så det finns vissa saker man ska undvika?

/Kalle

Publicerat

Jag har sagt det förr och jag säger det igen: jag ääälskar desert ironwood :) Så vackert :wub:

Publicerat

ääälskar

:lol::lol: Varför är det ingen som uttrycker sig såhär här uppe? :lol:

Publicerat

:lol::lol: Varför är det ingen som uttrycker sig såhär här uppe? :lol:

Det är det nog men eftersom vi antingen bara jagar eller hänger på forumet så märker vi inte det :P

Publicerat

Det är det nog men eftersom vi antingen bara jagar eller hänger på forumet så märker vi inte det :P

Det var så det kanske var... :blush:;):D

Får väl jaga bäver senare i vår istället då. B)

Publicerat

Desert Ironwood och många andra exostiska träslag är vackra som bara den men nu när jag har börjat inventerat den skånska lövskogen har jag hittat riktigt fina grejjer här också!

Har riktigt snygg al och asp här hemma som är riktigt dött och torkat. Hårt som bara den men sjukt vackert ådrat!

Har en ordentlig samling av vältorkad syren och hagtorn som är rejält grova efter att ha fått växa hej vilt i över 70 år...

Sedan har vi ju björk, diverse fruktträd och furu också som tar bets mycket bra.

Fast jag blir fortfarande knäsvag för en bra bit blåfärgad stabbad rötad bit :blush:

Publicerat
  • Författare

Hej.

Jajja...heh heh.... ska inte kommentera DET ordet...

Vi har masoor av jätte fina trädslag här i norden o det ska vi vara glada för. Wisard , då har du massor att välja ifrån :D

Ska ge ett mycket bra exempel: Hitta eller köp en bit flamm björk. Ser kanske inte ut så mycket för världen när man tittar på det men efter att man gjort ett skaft o betsat, oljat det så blir det en helt annan femma. Helt underbart trädslag att betsa. Prova ni som inte gjort det o ni kommer att bli glatt överaskade :-)

Här har jag använt flamm björk jag betsat. De här knivarn gjorde jag rätt länge sedan på köpta blad så jag har inte gjort bladena. Den översta fick min far till slut i julklapp :D

virilnu.jpg

skinner.jpg

sunset3.jpg

Publicerat

Bra tipps o fina skalor Kimmo. :lol:

Publicerat

Perfekta exempel Kimmo!

En bra bets kan ta fram även den svagaste ådringen och ge ett underbart resultat!

Men visst är det nog så att man gärna tar lite mer exotiska bitar i en kniv för att den på så sätt skall bli lite mer "speciell" :blush:

Mammut t ex har jag svårt att se vad det kan tillföra som inget annat kan, möjligen för att den är fossilerad mer eller mindre, men nog borde ett gammalt älgben eller kohorn också kunna vara lika vackert.

Sen finns det självklart vissa ådringar som vi inte har här i norden men då tycker jag det är helt ok.

Tittar jag på min egna tidiga fumlande knivslöjdarbana så tittade jag först på de dyraste och mest exotiska bitarna i tron om att det skulle ge mig en bättre kniv i slutändan... Så var icke fallet kan jag lova :lol:

Vilka ilandsproblem vi har! :P

p.s Snygga knivar!

Publicerat

Väldigt fina träbitar Kimmo!:D

Nu är det inte mer än ett par veckor kvar Kimmo innan köttet hängs ut på torkning.:D Sugen???:rolleyes::lol: Det hänger på vädret nu.

Publicerat
  • Författare

Stefan, nu får du sluta reta mig <_<;) Ser enormt mycket fram emot köttet.

Sen jag var liten har vart galet förtjust i köttet. Som ni kanske vet så kommer hela min släkt från Finska lapland. Morsan o gubben flyttade tillbaks dit på äldre dar. Flera av mina släktingar jobbar forfarande med ren näringen där uppe.

Vi åkte alltid när jag var barn dit till o från under året några veckor då farsan har en timmerstuga där också precis bredvid Kemi Älv. Fisket har kommit naturligt för mig då man redan som 4-5 åring börja fiska harr o öring med fluga.

Nu har jag inte varit där på 4 år men funderar på att dra med frugan en sväng i sommar. Villket som så åt vi alltid mycket torkar ren kött men även torkat älg kött när vi var där. Oj, oj historian blev lite längre än vad jag menade skriva.

Så var det iallafall.

mvh Kimmo Lilja

Publicerat

Stefan, nu får du sluta reta mig <_<;) Ser enormt mycket fram emot köttet.

Sen jag var liten har vart galet förtjust i köttet. Som ni kanske vet så kommer hela min släkt från Finska lapland. Morsan o gubben flyttade tillbaks dit på äldre dar. Flera av mina släktingar jobbar forfarande med ren näringen där uppe.

Vi åkte alltid när jag var barn dit till o från under året några veckor då farsan har en timmerstuga där också precis bredvid Kemi Älv. Fisket har kommit naturligt för mig då man redan som 4-5 åring börja fiska harr o öring med fluga.

Nu har jag inte varit där på 4 år men funderar på att dra med frugan en sväng i sommar. Villket som så åt vi alltid mycket torkar ren kött men även torkat älg kött när vi var där. Oj, oj historian blev lite längre än vad jag menade skriva.

Så var det iallafall.

mvh Kimmo Lilja

Det är alltid kul att reta dig!

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:;)

Publicerat
  • Författare

hmmmm.......

Publicerat

hmmmm.......

Hej Kimmo!

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Seriös fråga Kimmo: Vilken modell av buköppnare är smidigast att göra? En med skarpt böjt blad el. en med svag böjning. Typ svingbladsmodell.Ge mig ett pris på den. :D Jag ska skicka ner skaftmaterial åt dig.:D

Publicerat
  • Författare

Tjena Stefan.

Det är nog ingen skillnad. Vill du att jag ska göra bladet eller ska jag ordna ett annan väg?

Publicerat

Tjena Stefan.

Det är nog ingen skillnad. Vill du att jag ska göra bladet eller ska jag ordna ett annan väg?

Ok! Vad blir det för prisskillnad då?

Publicerat
  • Författare

Hej Stefan.

Det ¨blir lite dyrare om jag gör det men det finns mycket bra buköppnar blad på nordells för bra pris. Tror de kostar ca 200 kronor o de är bra kolståls blad.