Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fick hem detta träd förra veckan

Featured Replies

Publicerat

Hej Stefan.

Det ¨blir lite dyrare om jag gör det men det finns mycket bra buköppnar blad på nordells för bra pris. Tror de kostar ca 200 kronor o de är bra kolståls blad.

Ok! Köp in ett då. Ta det som behåller skärpan längst om det finns någon sådan skillnad mellan bladens material / kvalitet.

Publicerat
  • Författare

Då gör jag det men vet inte än när det blir färdigt. Har en del halvfärdiga knivar som måste göras.

Publicerat

Då gör jag det men vet inte än när det blir färdigt. Har en del halvfärdiga knivar som måste göras.

Det är ingen brådska med den, bara den är färdig till hösten 2011 så är jag nöjd.:rolleyes::D

Publicerat

Mammut t ex har jag svårt att se vad det kan tillföra som inget annat kan, möjligen för att den är fossilerad mer eller mindre, men nog borde ett gammalt älgben eller kohorn också kunna vara lika vackert.

Njaaaaeeeee.... älgben/kohorn kontra en fin bit mammutbete eller mammuttand, då tror jag att mammuten går vinnande ur matchen. Sen kan jag erkänna att det blir lite extra speciellt bara att hålla/bearbeta en bit bete som är 10-40 000 år gammal.

Men oavsett det så är det helt klart så att vi har mycket fina trädslag runt knuten och i trädgår'n. Har mängder björkvril, rönn, körsbärsrotmasur, runnen rönn, granrotsmasur, rötad björk i garaget... bland 150-200 övriga "norrländska" skaftämnen... nån dag måste jag ta tag i det hela och sälja bort lite..! :blush::blink:

Här är en kniv (tyvärr ej gjord av mig) med mammuttand, ögongodis enl mig...

post-5591-0-69277100-1296670228_thumb.gi

och den här fick min pappa när han fyllde 70, rötad stabbad björk och mammutbete.

post-5591-0-00488800-1296670599_thumb.jp

//Niclas

Publicerat

Njaaaaeeeee.... älgben/kohorn kontra en fin bit mammutbete eller mammuttand, då tror jag att mammuten går vinnande ur matchen. Sen kan jag erkänna att det blir lite extra speciellt bara att hålla/bearbeta en bit bete som är 10-40 000 år gammal.

Men oavsett det så är det helt klart så att vi har mycket fina trädslag runt knuten och i trädgår'n. Har mängder björkvril, rönn, körsbärsrotmasur, runnen rönn, granrotsmasur, rötad björk i garaget... bland 150-200 övriga "norrländska" skaftämnen... nån dag måste jag ta tag i det hela och sälja bort lite..! :blush::blink:

Jorå nog sjutton är mammut ruskigt snyggt och bara vetskapen om vad det är och hur länge det har legat innan det hamnade i kniven är ganska speciellt...

...men för att knyta ihop min filosofi kunde jag inte lyfta det så högt att man inte kunde titta på älgben eller liknande ;)

Jag har kapat upp och kokat rent lårben från älg och de är inte helt kritvita men inte långt ifrån! (jag kokar min fond i minst tre dagar så då blir det rent :D)

Jag skall försöka använda de i någor projekt framöver. Har även kokat och fixat en lårbenskula från älg som jag skall testa att bearbeta och se hur den ter sig.

Det jag egentligen menade är att man skall nog titta lite hemma också för det finns en hel del men det som är ovanligt för oss kan bli mer spännande och därmed intressant.

Kan tänka mig att en knivmakare på Nya Zealand skulle tycka det var ashäftigt att jobba i älghorn!

Varför kan inte vi som har en massa träbitar hemma helt sonika anmäla oss till "träbitsutbytet" och de som är med får packa t ex 10 bitar eller scalor och skicka till någon på listan (vi kan lotta vem som får vad) och så får man en annan låda med lika många bitar av någon annan? (nu menar jag inte en hög med exotiska bitar från Nordells utan bitar man har samlat på dig under årens lopp)

Jag har en hel del intressanta träbitar här som det vore kul om någon annan kunde få glädje av också!

Vad tror ni?

Publicerat

det har blitt brukt i båtbransjen i noen få år allerede...

bjørk, eik og bartrær erstatter teak, mahogny osv...

har brukt det på mitt eget båtdekk og et par knivskaft. veldig gøy men hardt å jobbe med.

beklager å måtte si det, men det er et norskt idè... :P

se link.

http://www.kebony.com/#/product/1/what-is-kebony

S

Publicerat

Kanske man skall ta och slänga i några träbitar i fritösen här hemma och se vad som händer :P

Skämt åsido, det måste nog provas. Visserligen får jag bara upp min fritös i 190 grader men det kanske händer någonting häftigt.

Tänk om man blandade i lite betspulver samtidigt... :mellow:

Detta måste testas!

Publicerat
  • Författare

Gick o tänkte på samma sak. Funderade på att koka en bit med mörkare vatten för att se hur det blir sen när det har torkat. Är lite rädd för att fibrerna i trät förstörs om man provar själv men man kan ju ta en skrot bit o testa :-)

Publicerat

Har funderat på något annat som borde vara kul att prova. Och det är säkert någon annan som gjort.

I slutet på 90 talet var jag med om att vi la in träbitar i formerna när vi skulle pressa fram lite plåtbitar i en Quintus press.

Desniteten på trät ökade säkert med en 30% eller så. Det här var ju bara skräpbitar som användes för att hålla plåtbitar på plats. Men det hade varit kul att se vad som hänt om man försökt använda de här träbitarna till något. Är det någon som vet om det provats?

Inte för att det är så vanligt att man har en Quintus press i uthuset men det jag skulle gissa att det väl finns närmare halvdussinet igång i Europa...

// Henrik

Publicerat
  • Författare

Häftigt, också en bra ide att prova. Tror det finns mycket som kan vara kanon bra som inget vet än.