Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dagens sämsta grisjakt

Featured Replies

Publicerat

för övrigt fick jag precis mailat till mig bilder från en av våra åtlar. det var ingen gris på bilden men däremot en okänd jägare med ihopslagen bössa. :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry:

appropå att vara bättre än amerikaner.

Publicerat

svårt att argumentera mot den, men forat borde hetsa upp sig värre pga av tex de kvinnor som får så mycket stryk av sina fulla män nu efter löning så de inte kan ligga ner o sova. över att barnen inget kan göra för att hjälpa sin mamma, de barn som kommer in till akuten med skallskador, de spädbarn som kommer in och dör pga att de skakats så hårt av sina pappor för de är så labila att de inte fattar att barnet inte kan annat.

finns många grejer som stör mig lika mycket som de där filmerna. MEN, de kommer inte ut på tuben för de är för grova - där har ni knuten på problemet - tubens värderingar om saker o ting!

Visserligen finns det andra hemska saker som händer men eftersom det är ett jaktforum så är chansen större att det kommer in jaktrelaterade ämnen men visst kan vi starta en tråd om kvinnomisshandel om vi vill det.

Publicerat

"lägg inte ut saker som kan anses stötande"??

jag undrar, vem startade tråden..

större risk att en antijaktnisse kikar förbi här och berättar imorgon på lunchen vilken hemsk jaktfilm vi skröt om här. .

än att en jänk går förbi o tar illa upp. o är jänken då normalt funtad så tar han inte åt sig ändå.

mvh

Publicerat

ehhh...atlanten e väl fortfarande mellan usa o sverige? :rolleyes:

Publicerat

?

Publicerat

Visserligen finns det andra hemska saker som händer men eftersom det är ett jaktforum så är chansen större att det kommer in jaktrelaterade ämnen men visst kan vi starta en tråd om kvinnomisshandel om vi vill det.

:D

ja du, fan vet när det gäller detta forat, här är det ofta snack om det mesta utanför jakt, även om det är säsong nu. pointen var att u-tuben och alla andra sådana "fria" organisationer väljer det vi ska reagera på, dvs det som ger pengar mer eller mindre. annars hade stockholmsbombaren legat kvar där. så ja, nu var vi utanför jakten återigen, mitt fel.

slakteri, har vi snackat igenom tror jag för ett par månader sen här, få som köper kött har ödmjukheten du söker. det ska vara snyggt kliniskt förpackat i små formar, så avidentifierat som möjligt för att det skall vara så aptitligt som möjligt.

Publicerat

Vi kan komma nästan lika nära här också.

När jag var och vakjagade gris får två veckor sedan så satt jag i ett av Sveriges gristätaste marker och problemet jag hade var att kunna få lös en gris utan risk för de andra.

Dock använde inte jag en hobbexbåge(?) utan 9.3x62 och det som tog jänkarna minuter att göra gjorde jag på en hundradels sekund, men nog kan vi komma nära här också.

Jo jo, det var inte så jag menade. Har själv skutit en hjort på under 5 meter så någ går det att komma nära.

Men vi kan inte stå, peka och "tjoa" på viltet som man gör i flera minuter på det avståendet, vilket knappast gör det till jakt i mina ögon. Och sedan kan man undra precis som du gör vad det är för hobbexbåge.

Visst kan grisar vara svårskjutna med kul också, men vad tusan, de bågfilmer jag sett tidgare visar på lite mer genomslagskraft än detta.

Publicerat

Jo jo, det var inte så jag menade. Har själv skutit en hjort på under 5 meter så någ går det att komma nära.

Men vi kan inte stå, peka och "tjoa" på viltet som man gör i flera minuter på det avståendet, vilket knappast gör det till jakt i mina ögon. Och sedan kan man undra precis som du gör vad det är för hobbexbåge.

Visst kan grisar vara svårskjutna med kul också, men vad tusan, de bågfilmer jag sett tidgare visar på lite mer genomslagskraft än detta.

Det var så du menade... :blush:

Nej skulle man så mycket som släppa sig under jakten, om man inte är i ett hägn med tama grisar, så är det nog kört.

Nog har jag haft kontakt med vildsvin som inte är så rädda av sig och så kan det bli vid vissa foderplatser men inte sjutton tjoar man på sådär för det...

Jag har nog möjligen tjoat till någon gång efter ett skott där jag hade fått jobba länge för att det skulle bli rätt men det ser jag som en annan sak. Det är nog inget fel med att bli glad för att allt gick som det skulle :blush:

Nu tror jag att våra bågjägare här på forumet håller sig borta från denna tråden eftersom de nog inte kan personifiera sig med denna jakten så huruvida det är en hobbexbåge, för klen båge, fel pilval eller något annat får vi nog kanske aldrig reda på men bra är det inte.

Dock vore det roligare om vi hade en tråd med de bästa jaktfilmerna och inte de sämsta tycker jag... Fast det är även bra att visa och diskutera det som är klart totalfel så inte någon skulle tro att detta har något med jakt eller liknande att göra!

Vill ni se riktigt bra grisjakt på titta då på Vildsvinsfeber 3 från Aimpoint och den unge tyske killen, han har några tusen skott bakom sig på skjutbanan och i verkligheten. :wub:

En ren och skär fröjd att se på hur en drevjakt på gris borde gå till om vi ser till skickligheten!

Publicerat

Skillnader här och där:

Jag skriver lite på ett amerikanskt jeepforum, och har där beskrivit vissa jaktsituationer. Dom kan inte för sitt liv begripa att vi får skjuta kalven från kon/hinden. Over there jagar man visst endast vuxna djur, ungarna verkar vara fredade.

En grisjaktfilm som visades som förslag när man tittade på den förstnämnda i denna tråd refererade till att det enda sättet att få kontroll över grisbeståndet är att skjuta suggan från kultingarna... I det exemplet var det drygt halvårsgamla kultingar...

Vidare så finns på vissa platser ett ganska stort bestånd med förvildade tamgrisar. Beter sig som vildsvin, men dom är större och framförallt längre och tyngre.

Publicerat

Skillnader här och där:

Jag skriver lite på ett amerikanskt jeepforum, och har där beskrivit vissa jaktsituationer. Dom kan inte för sitt liv begripa att vi får skjuta kalven från kon/hinden. Over there jagar man visst endast vuxna djur, ungarna verkar vara fredade.

En grisjaktfilm som visades som förslag när man tittade på den förstnämnda i denna tråd refererade till att det enda sättet att få kontroll över grisbeståndet är att skjuta suggan från kultingarna... I det exemplet var det drygt halvårsgamla kultingar...

Vidare så finns på vissa platser ett ganska stort bestånd med förvildade tamgrisar. Beter sig som vildsvin, men dom är större och framförallt längre och tyngre.

Olika regler och metoder har vi nog överallt men det är etiken vi aldrig får glömma.

Dock kan vi inte föra över våra värderingar på andra men vi har den fulla rätten att ogilla det som görs.

Här var det också tabu att skjuta kalvar förut men vår något unika metod till viltvård fungerar mycket bra i dag, även om den ogillas av andra.

Så kommer det alltid att vara.

Sedan så skall vi givetvis inte tro att alla jänkare jagar på detta sättet!

Publicerat

då får väl någon starta en tråd med de bästa jaktfilmerna nu då för den här tråden börjar bli lite tärande.....

Publicerat

det är allt för svag båge som används ja. vanligt i just i usa det med.

min båge hade inte lämnat pil kvar i någon av domdär grisarna. hade blivit genomskott.

kan tala för alla bågjägare på denna bräda tror jag. har träffat alla snart och inte träffat någon som inte tar det på allvar.

i filmen är det ju lekstuga. det kan man inte kalla våran verksamhet.

fast senast igår fick man höra skit om bågjakten igen..

dock av en som aldrig lär orka dra en båge i sitt liv. förklarar sig självt. nåja det hör inte hit. :)

mvh

mvh

Publicerat

Sorgligt! Två feta amerikaner som inte vet bättre... Men de har ju cammo-kläder, så att tamgrisarna inte kan se dem :blink::ph34r:

• 2 weeks later...
Publicerat

kämpar som fan för att behålla maten i magen, inte bågjägare med skjutit väldigt mkt 3d och tavla. första man vill göra är att göra slut på grisarnas lidande (dom skadade) sen dom 2 andra.

Publicerat

This was the greatest experience of my life...

My daddy taught me how to shoot this pistol last night....

Underbart :unsure:

Publicerat

Kan inte bli annat än förbannad när en ser eländet. Va stolta de måste vara över sig själva. :angry: