Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bear Charge VS PSE Brute

Featured Replies

Publicerat

Vet inte vad ni tycker om att jämföra bågar, men jag skulle verkligen behöva höra lite åsikter om dessa då är mellan dom valet står just nu.

(Lägger till mer info imorgon om jag kommer på ngt.)

PSE BRUTE ca. 6550SEK

Gemini sikte med belysning(EJ Libell)

Mongoose bågkoger

Whisker Bicsuit pilhylla

Mongoose peep(Slang)

Loop på strängen (för avtryckaren)

4 st Radial X Weave Hunter pilar

Tru-Fire™ Hurricane™ releaser/avtryckare

Flexxtech™ stabb

Neoprene handledsrem

Mjuk bågväska

****Kan tillkomma lite Limnsavers och en strängdämpare, dock inte säker då jag inte finner det i någon beskrivning.

Stränghöjd: 7 tum

Axel-Axel: 33 1/2 tum

ATA/IBO Fart: 320-312 fps

Letoff: 75%

Vikt: 4.2 lbs

Draglängd: 25 - 30 tum, i samma båge

Dragvikt: 60, 70 lbs

BEAR CHARGE ca. 5300SEK

Trophy Ridge Whisker Biscuit

Trophy Ridge Stabilizer and Sling

Wheel Peep(EJ slang)

Trophy Ridge Quiver

Trophy Ridge 3-Pin Fiber Optic Sight(MED Libell)

Nock Loop

Planoväska hård

Release Jim Fletcher .44 Caliper Deluxe Velcro Wrist Strap

6st DarkFlight Kolfiber Pilar

Dragvikt: 50-70 lbs

Vikt: 3,7 lbs - 1.67 kg

Längd: 30 Zoll - ca. 76 cm

Stränghöjd: 7,75 tum

IBO: 305 fps - 336 km/h

Draglängd: 26-30 tum

Cams: Weighted single cam 80% let-off

Publicerat

Båda är bra paket!

Men det saknas lite grejer i Bear i paketet innan den är komplett, så det blir lite dyrare i slutänden.

Du kan ju alltid ta kontakt med Bågjaktskatalogen (som har PSE) och de som har Bear,

och kolla om du kan plocka ihop ett eget paket på de bågarna och vad det skulle hamna på.

Då kan du ju uppdatera någon del i paketen, bättre sikte etc..

Publicerat

Vet inte vad ni tycker om att jämföra bågar, men jag skulle verkligen behöva höra lite åsikter om dessa då är mellan dom valet står just nu.

(Lägger till mer info imorgon om jag kommer på ngt.)

PSE BRUTE ca. 6550SEK

Gemini sikte med belysning(EJ Libell)

Mongoose bågkoger

Whisker Bicsuit pilhylla

Mongoose peep(Slang)

Loop på strängen (för avtryckaren)

4 st Radial X Weave Hunter pilar

Tru-Fire™ Hurricane™ releaser/avtryckare

Flexxtech™ stabb

Neoprene handledsrem

Mjuk bågväska

****Kan tillkomma lite Limnsavers och en strängdämpare, dock inte säker då jag inte finner det i någon beskrivning.

Stränghöjd: 7 tum

Axel-Axel: 33 1/2 tum

ATA/IBO Fart: 320-312 fps

Letoff: 75%

Vikt: 4.2 lbs

Draglängd: 25 - 30 tum, i samma båge

Dragvikt: 60, 70 lbs

BEAR CHARGE ca. 5300SEK

Trophy Ridge Whisker Biscuit

Trophy Ridge Stabilizer and Sling

Wheel Peep(EJ slang)

Trophy Ridge Quiver

Trophy Ridge 3-Pin Fiber Optic Sight(MED Libell)

Nock Loop

Planoväska hård

Release Jim Fletcher .44 Caliper Deluxe Velcro Wrist Strap

6st DarkFlight Kolfiber Pilar

Dragvikt: 50-70 lbs

Vikt: 3,7 lbs - 1.67 kg

Längd: 30 Zoll - ca. 76 cm

Stränghöjd: 7,75 tum

IBO: 305 fps - 336 km/h

Draglängd: 26-30 tum

Cams: Weighted single cam 80% let-off

en sak,, 6 pilar räcker inte långt, köp 12 i stället

Publicerat
  • Författare

Båda är bra paket!

Men det saknas lite grejer i Bear i paketet innan den är komplett, så det blir lite dyrare i slutänden.

Du kan ju alltid ta kontakt med Bågjaktskatalogen (som har PSE) och de som har Bear,

och kolla om du kan plocka ihop ett eget paket på de bågarna och vad det skulle hamna på.

Då kan du ju uppdatera någon del i paketen, bättre sikte etc..

Vad är det som fattas i Bear paketet? Ser inte om jag missat något kritisk :blink:

Jag ska kolla upp vad det hade kostat att bygga paketen från grund. Men det e ju lite svårare då man inte har kunskapen om all utrustning, känns som ett paket är mest lämpligt.

Roger, nä jag tog bara det som ett Ex, för att matcha dom båda paketet, PSE skickar med 4st pilar.

Publicerat

Näe, allt är ju med..

Läste nog lite fort och missade releasern du hade valt till! :)

Det är ju inte allt för krångligt att byta ut tex siktet mot nått bättre, byta peepen mot en mer "jaktanpassad" etc..

Peepen är i mitt tycke lite för liten i PSE paketet.. Funkar jättebra i fullt dagsljus, men i gryning/skymning är det sämre!

Men att uppdatera kan man ju roa sig med när man lärt sig skjuta och upptäckt vad man saknar. ;)

Vad är det som fattas i Bear paketet? Ser inte om jag missat något kritisk :blink:

Jag ska kolla upp vad det hade kostat att bygga paketen från grund. Men det e ju lite svårare då man inte har kunskapen om all utrustning, känns som ett paket är mest lämpligt.

Roger, nä jag tog bara det som ett Ex, för att matcha dom båda paketet, PSE skickar med 4st pilar.

Publicerat
  • Författare

Näe, allt är ju med..

Läste nog lite fort och missade releasern du hade valt till! :)

Det är ju inte allt för krångligt att byta ut tex siktet mot nått bättre, byta peepen mot en mer "jaktanpassad" etc..

Peepen är i mitt tycke lite för liten i PSE paketet.. Funkar jättebra i fullt dagsljus, men i gryning/skymning är det sämre!

Men att uppdatera kan man ju roa sig med när man lärt sig skjuta och upptäckt vad man saknar. ;)

Jo visst kan man uppdatera sig, men vill ju skaffa ett hyffsat komplett set så man kan nöja sig ett bra tag:) Har skickat lite förfrågningar till dom olika företagen för att se hur dom ställer sig till att byta ut lite delar:)

Får väl se vad domen blir på mån-tis :)

Publicerat
  • Författare

Inga fler åsikter?

Attans, det blir ett tufft beslut det här.

Publicerat

Ett hett tips!! Om du har max budget på ca 6000kr för tillfället så börja med att köp en tom PSE Vendetta XS/XL "PSEs billigaste PRO båge" många på usa forum verkar gilla denna båge och den verkar va riktigt prisvärd och bra båge..

Sen kan du köpa en grejj åt gången som sikte,pilhylla och avtryck/pilar varje månad fram till sommaren så har du en bra paket till slut!

Publicerat

Du gör det ju inte lättare för honom när du tipsar om en så trevlig båge!! ;)

Ett hett tips!! Om du har max budget på ca 6000kr för tillfället så börja med att köp en tom PSE Vendetta XS/XL "PSEs billigaste PRO båge" många på usa forum verkar gilla denna båge och den verkar va riktigt prisvärd och bra båge..

Sen kan du köpa en grejj åt gången som sikte,pilhylla och avtryck/pilar varje månad fram till sommaren så har du en bra paket till slut!

Publicerat
  • Författare

Nej det gör ju inte saken lättare:)

Dock så vill jag ha ett skjutklart paket, att uppdatera sig i framtiden är ju en sak.

Min budget är satt som 7000:- men då ska som sagt allt inkluderas:)

Publicerat

Nej det gör ju inte saken lättare:)

Dock så vill jag ha ett skjutklart paket, att uppdatera sig i framtiden är ju en sak.

Min budget är satt som 7000:- men då ska som sagt allt inkluderas:)

Ett alternativ är ju att titta på ett begagnat paket. Ofta kan du få riktigt fina kompletta paket för runt 5000 kr.

Detta inlägg gör jag ju för att skapa ännu mer förvirring! :lol:

Jag har köpt många begagnade prylar genom åren och det har funkat bra. Samtidigt har man ju sparat en himla massa slantar!

Publicerat
  • Författare

Ett alternativ är ju att titta på ett begagnat paket. Ofta kan du få riktigt fina kompletta paket för runt 5000 kr.

Detta inlägg gör jag ju för att skapa ännu mer förvirring! :lol:

Jag har köpt många begagnade prylar genom åren och det har funkat bra. Samtidigt har man ju sparat en himla massa slantar!

Ah, nackdelen med begagnade bågar är väl att jag inte har en större aktör att luta mig emot ifall något händer.

Satan va kluven man är..

Publicerat
  • Författare

Ni är lite som min gamla mattelärare i gymnasiet, man fick svar på alla tal utom det man hade problem med :lol::D

Publicerat

Ah, nackdelen med begagnade bågar är väl att jag inte har en större aktör att luta mig emot ifall något händer.

Satan va kluven man är..

Jodå, det har du! Köper du ett visst märke så är importören av det märket servicevänliga och kan bistå med reservdelar och kunnande. Det kostar ju en slant. Men det gör det ju när du lämnar in bilen på service också!

Oftast är det sträng och kabel som behöver bytas. I undantagsfall lemmar och andra delar om dom fått sig en smäll av någon anledning.

Men köper du ett märke som inte säljs i Sverige kan det bli problem.

Sen finns det vissa firmor som kränger bågar men inte kan fixa service för dom. Trots att de har sålt produkten. Håll dig till de firmor som vi rekommenderar i en annan tråd på detta forum.

Publicerat
  • Författare

Jodå, det har du! Köper du ett visst märke så är importören av det märket servicevänliga och kan bistå med reservdelar och kunnande. Det kostar ju en slant. Men det gör det ju när du lämnar in bilen på service också!

Oftast är det sträng och kabel som behöver bytas. I undantagsfall lemmar och andra delar om dom fått sig en smäll av någon anledning.

Men köper du ett märke som inte säljs i Sverige kan det bli problem.

Sen finns det vissa firmor som kränger bågar men inte kan fixa service för dom. Trots att de har sålt produkten. Håll dig till de firmor som vi rekommenderar i en annan tråd på detta forum.

Ja alltså dessa bågarna jag funderar på är ju en i bågjaktskatalogen och den andra är från ett tyskt företag som tillhandahåller väldigt bra service.

Ska dessutom beställa dubbel upplaga av bågen jag beslutar mig för, så en begagnad hade varit toppen, om det bara var 1 båge.=)

Publicerat

Ja alltså dessa bågarna jag funderar på är ju en i bågjaktskatalogen och den andra är från ett tyskt företag som tillhandahåller väldigt bra service.

Ska dessutom beställa dubbel upplaga av bågen jag beslutar mig för, så en begagnad hade varit toppen, om det bara var 1 båge.=)

Dubbel ?? ska du skjuta i stereo eller ??

Publicerat
  • Författare

Dubbel ?? ska du skjuta i stereo eller ??

Hahaha! ja jag e ambidextrous och tar bara strängarna med tänderna:)

Näe det är till en familjemedlem

Publicerat

hehe... "side by side" eller "over and under" :lol:

Publicerat

Tänk på att den bågen som passar dig, kanske inte alls passar den andra personen. Jag hävdar att en pilbåge kan vara mer personlig än vad ens hustru är! (Vilken tur att frugan inte läser jaktsnack! :lol: )

Man ska ju inte bara greppa första bästa båge utan prova några olika. Handtaget spelar en ganska stor roll på hur du sen upplever helheten.

Publicerat
  • Författare

Jo visst har du rätt i det du säger JS, men det är inte lätt att få tag i bågar att pröva när butikerna ligger väldigt långt borta, och man är begränsad i att kunna ta sig överallt i sverige.

Publicerat

Tänk på att den bågen som passar dig, kanske inte alls passar den andra personen. Jag hävdar att en pilbåge kan vara mer personlig än vad ens hustru är! (Vilken tur att frugan inte läser jaktsnack! :lol: )

Man ska ju inte bara greppa första bästa båge utan prova några olika. Handtaget spelar en ganska stor roll på hur du sen upplever helheten.

Är de inte mest en vanesak med båge?? visst man kanske inte får den perfekta bågen om man ska jaga millimetrar på tavlan men någonstans måste man ju börja!!

Har funderat oxå mkt på det här med båg val som nybörjare,kom fram till att man kan ju prova olika bågar hit o dit tills f*n avlöser en för man har ju ingen aning hur en båge ska kännas eller vara när man e nybörjare..

Publicerat

Är de inte mest en vanesak med båge?? visst man kanske inte får den perfekta bågen om man ska jaga millimetrar på tavlan men någonstans måste man ju börja!!

Har funderat oxå mkt på det här med båg val som nybörjare,kom fram till att man kan ju prova olika bågar hit o dit tills f*n avlöser en för man har ju ingen aning hur en båge ska kännas eller vara när man e nybörjare..

Jo, så är det nog. Man vänjer sig vid det mesta. Vad jag närmast tänkte på var att man har förmodligen lite olika draglängder och styrka beroende på person. Sen ska ju peep sighten anpassas efter person och ankring. Vissa kommer aldrig överens med en peep som delar kardelerna i 3 eller 4. Andra tycker greppet blir för smalt eller för tjockt. Man kanske vill ha en lätt båge medan vissa skyttar föredrar en tyngre uppsättning. Det handlar ju om personliga inställningar hela tiden. Jag fick frågan en gång om varför man ska trimma så mycket. Mitt svar var att det var ett sätt att kompensera för skyttens brister! :lol:

Som exempel kan jag ta två duktiga skyttar som kast byter bågar med varandra. Ingen av dessa kommer direkt att skjuta fullgoda resultat. Trots att bågarna i sig är lika. Det som passar för en, kanske är helt fel för den andre.

I veckan nu får jag hem min PSE Omen och det ska bli riktigt kul att testa den. Jag valde en 50-60 pounds båge. Är tämligen övertygad om att den kommer att spöa min nuvarande 70 pounds båge i hastighet. Återstår att se om jag kommer överens med den.

Publicerat
  • Författare

Jo, så är det nog. Man vänjer sig vid det mesta. Vad jag närmast tänkte på var att man har förmodligen lite olika draglängder och styrka beroende på person. Sen ska ju peep sighten anpassas efter person och ankring. Vissa kommer aldrig överens med en peep som delar kardelerna i 3 eller 4. Andra tycker greppet blir för smalt eller för tjockt. Man kanske vill ha en lätt båge medan vissa skyttar föredrar en tyngre uppsättning. Det handlar ju om personliga inställningar hela tiden. Jag fick frågan en gång om varför man ska trimma så mycket. Mitt svar var att det var ett sätt att kompensera för skyttens brister! :lol:

Som exempel kan jag ta två duktiga skyttar som kast byter bågar med varandra. Ingen av dessa kommer direkt att skjuta fullgoda resultat. Trots att bågarna i sig är lika. Det som passar för en, kanske är helt fel för den andre.

I veckan nu får jag hem min PSE Omen och det ska bli riktigt kul att testa den. Jag valde en 50-60 pounds båge. Är tämligen övertygad om att den kommer att spöa min nuvarande 70 pounds båge i hastighet. Återstår att se om jag kommer överens med den.

Jo men draglängd är något jag kan justera mellan 26-30 på båda bågarna, jag har sj 28, styrka är jag lite fundersam på, därför väljer jag en 50-60# båge, är det tungt så får jag helt enkelt vänja mig och samtidigt träna upp dom okända musklerna som ni bågskyttar använder.:)

Båda börjar med ett smalt grepp, men man kan enkelt köpa till andra. peepen var ju som tidigare sagd inte så svår att byta om det inte skulle passa:)

Som du skriver så handlar det om personliga inställningar, men om man inte har kunskapen eller känslan som vad som är rätt så är det ju ändå ett omöjligt uppdrag att välja den perfekta bågen för just mig , jag måste börja i någon ände, och jag kan inte få känslan eller kunskapen utan en båge:)

Därför jag vänder mig till er för åsikter om resp bågar, även om ni inte skjutit bågarna så kanske ni har invändningar för siktet, märket på bågen, pilarna, dämparna osv osv :) allt som kan underlätta för mig i mitt val i denna djungeln

Publicerat

Jo men draglängd är något jag kan justera mellan 26-30 på båda bågarna, jag har sj 28, styrka är jag lite fundersam på, därför väljer jag en 50-60# båge, är det tungt så får jag helt enkelt vänja mig och samtidigt träna upp dom okända musklerna som ni bågskyttar använder.:)

Båda börjar med ett smalt grepp, men man kan enkelt köpa till andra. peepen var ju som tidigare sagd inte så svår att byta om det inte skulle passa:)

Som du skriver så handlar det om personliga inställningar, men om man inte har kunskapen eller känslan som vad som är rätt så är det ju ändå ett omöjligt uppdrag att välja den perfekta bågen för just mig , jag måste börja i någon ände, och jag kan inte få känslan eller kunskapen utan en båge:)

Därför jag vänder mig till er för åsikter om resp bågar, även om ni inte skjutit bågarna så kanske ni har invändningar för siktet, märket på bågen, pilarna, dämparna osv osv :) allt som kan underlätta för mig i mitt val i denna djungeln

Helt rätt! Som nybörjare räcker det egentligen med en basutrustning. Båge, kvalitetspilar, sikte, avtryckare, peepsight, handledsrem, en stabbe, pilhylla. Dämpare och annat lull-lull kan du egentligen vänta med. Du måste ta kontakt med någon som kan göra grundinställningarna rätt från början. Inte ens de så kallade RTS (Ready to shoot) paketen är intrimmade. För det är helt omöjligt att trimma in prylarna i fabriken. Det gör man tillsammans med en kunnig person. Kanske finlira lite med draglängd, pilhylla, nockläge och sen är det bara att nybörjaren ska skjuta som fasen för att få erfarenhet och bygga upp sina muskler som behövs.

Draglängden förändras också med tiden. Jag märker det speciellt på våren om man haft ett längre vinteruppehåll. Då har man fullt upp att dra 29 tum. Man önskar att man hade 28. Mot slutet av säsongen skulle man nästan kunna dra 30 tum.

Publicerat

Når det gjelder sikte: Gjør som gutta her anbefalte meg på en annen tråd.

Ikke kjøp med for mange siktepinner. Det ser kanskje kult ut, men det blir bare stress og forvirring.

Innenfor jakt bruker man oftast bare ett. På 3D holder det med to siktepinner.

Les tråden om sikten.

Stab:

De fleste bågar i dag har en ganske god vektfordeling, så stab'en er der mest for å minske vibrasjon og lyd. Mao stab'en er oftast lett og kort med mye gummi e.l.

se f.eks. doinker.

det er en tråd her på forumet om stabilisatorer også. les den.