Publicerat Februari 8, 201115 yr Asså, du kunde inte låta bli att beställa en sån!? Ska bli intressant att höra vad du säger om den. I veckan nu får jag hem min PSE Omen och det ska bli riktigt kul att testa den. Jag valde en 50-60 pounds båge. Är tämligen övertygad om att den kommer att spöa min nuvarande 70 pounds båge i hastighet. Återstår att se om jag kommer överens med den.
Publicerat Februari 8, 201115 yr Asså, du kunde inte låta bli att beställa en sån!? Ska bli intressant att höra vad du säger om den. Nää, jag blev sugen på den! Har precis plockat upp den ur paketet och det som slog mig var att camhjulen verkligen är maffiga. Hela skapelsen andas fart och med det läckra camot Skulls kan jag t.o.m skrämma barnen! Nu återstår bara att testa den och skjuta i kronograf. Handtaget känns riktigt bra och jag tror att jag kommer överens med det. Återkommer med lite testresultat i en egen tråd om denna båge. Ska bli riktigt intressant att testa den och se om den spräcker 300 fot/sekund med 60 pounds dragvikt. Jag kommer att testa både 25 grams och 28 grams pilar.
Publicerat Februari 8, 201115 yr Författare Funderar istället att köpa Bear charge RTS, samt väska från tyskland, sedan beställa ett dussin pilar och en releaser från bågjaktskatalogen. Mina tankar går till. Carbon Impact - Stealth XLT Carbon Impact - XLT 80 gr spets (Osäker vilken vikt jag ska satsa på) Carbon Impact - Plastfenor 4 tum (Osäker på vilka fenor man ska ha som nybörjare, samt raka, vänster-höger heli?) Bohning - Fletch-Tite Platinum lim Tru-Fire - Hurricane HCB-F releaser Sen undrar jag också om dom flesta BS klubbarna tillhandahåller jiggar för att kunna fixa sina egna pilar? Eller om jag bara ska satsa på ett dussin PSE pilar och köpa till spets. Micke, du kanske har lite större koll på Gothia? =) /Johan
Publicerat Februari 11, 201115 yr Författare Funderar nu på att gå upp till en Bear Assault istället.. Jag hör av mig när valet är gjort:)
Publicerat Februari 11, 201115 yr Visst finns det jiggar att låna, men enklast är ju att köpa färdigfenade! Såg att BJ-katalogen har BowMadness XS paketet för strax under ditt max-pris!! Angående vikt på spetsarna: Det beror ju på vad du ska göra med dem och vad vikten på skaftet är från början. Ska du ha "jaktvikt" på grejerna så får pilarna inte gå under 25 gram totalvikt (386 grain). Detta oavsett om du skjuter en 40 eller 70 lbs båge! Men ska du skjuta 3D och ha lite mera fart så kan de ju va lättare MEN inte under 5 grain/lbs! 50 lbs = 250 grain som minsta vikt 55 lbs = 275 gr. som minsta vikt 60 lbs = 300 gr. som minsta vikt 65 lbs = 325 gr. som minsta vikt 70 lbs = 350 gr. som minsta vikt
Publicerat Februari 11, 201115 yr Funderar istället att köpa Bear charge RTS, samt väska från tyskland, sedan beställa ett dussin pilar och en releaser från bågjaktskatalogen. Mina tankar går till. Carbon Impact - Stealth XLT Carbon Impact - XLT 80 gr spets (Osäker vilken vikt jag ska satsa på) Carbon Impact - Plastfenor 4 tum (Osäker på vilka fenor man ska ha som nybörjare, samt raka, vänster-höger heli?) Bohning - Fletch-Tite Platinum lim Tru-Fire - Hurricane HCB-F releaser Sen undrar jag också om dom flesta BS klubbarna tillhandahåller jiggar för att kunna fixa sina egna pilar? Eller om jag bara ska satsa på ett dussin PSE pilar och köpa till spets. Micke, du kanske har lite större koll på Gothia? =) /Johan Rekomenderar inte att börja i den svåra ändan av saker o ting, köp färdig limmade pilar/fenor, för du skjuter endå bort dem osv eller köp bara skaft och Quick Fletch, du kommer behöva lägga tid på skytte istället för att superlimma fast fingrarna i jiggar mitt tipps bara
Publicerat Februari 11, 201115 yr Författare Rekomenderar inte att börja i den svåra ändan av saker o ting, köp färdig limmade pilar/fenor, för du skjuter endå bort dem osv eller köp bara skaft och Quick Fletch, du kommer behöva lägga tid på skytte istället för att superlimma fast fingrarna i jiggar mitt tipps bara Låter som om det har hänt fler det där med att supperlimma fast fingrarna i jiggen:P Ja det blir nog att satsa på färdiga pilar. Jag skickar en full specifikation på vad jag ska beställa sen, så får ni se:)
Publicerat Mars 3, 201115 yr Författare Hej igen folket! En Bow Madness (Field Ready) från PSE Archery, helt nytt för 4000:- är det överkomligt pris.. det är en 2010 modell, någon som har lite mer info om den? hittar bara till XL / XS
Publicerat Mars 4, 201115 yr Författare Över 70 visningar och ingen har någon info eler synpunkter tro:) ? Trevlig helg på er iaf =)
Publicerat Mars 4, 201115 yr Den modellen heter BowMadness MC och var under 2009/2010 en storsäljare.. För priset 4000:- så är det ju inget att fundera på!
Publicerat Mars 8, 201115 yr Författare Japp det var just fint... det var från en större kedja som dessa paketen fanns på... där ser man varför man inte ska köpa ifrån okunnigt folk, dom hade haft ute dom i butik, och givetvis har samtliga torrskjutits ( fast dom visste inte anledningen till varför dom var sönder) Så nu e jag tillbaka till frågan om en Bear Assault från tyskland, Alternativt En Madness XS, eller MC från bågjaktskatalogen. Men ska höra lite med bågjaktskatalogen ifall dom inte är omöjliga med lite rabatt om man köper 2 bågar:D
Publicerat Mars 9, 201115 yr Författare Ah, jag såg det för ngn dag sedan, ett bra paket, men det jag funderar lite över är att dom flesta Märken kör med en limited life warranty, som ofta bara täcker skador som skett under första ägarens tid. Garantin följer liksom inte produkten utan ägaren.. Men det e 2 bågar som ska införskaffas så om det blir ngn bra deal så blir det nog en PSE madness XS, eller MC + en PSE stinger. Eller en Bear charge och en Bear assault:D Beslut beslut beslut.. suck:P
Publicerat Mars 9, 201115 yr Min den gamla NIKE slogan.. ; Just do it!! =) Ah, jag såg det för ngn dag sedan, ett bra paket, men det jag funderar lite över är att dom flesta Märken kör med en limited life warranty, som ofta bara täcker skador som skett under första ägarens tid. Garantin följer liksom inte produkten utan ägaren.. Men det e 2 bågar som ska införskaffas så om det blir ngn bra deal så blir det nog en PSE madness XS, eller MC + en PSE stinger. Eller en Bear charge och en Bear assault:D Beslut beslut beslut.. suck:P
Publicerat Mars 9, 201115 yr Författare Min den gamla NIKE slogan.. ; Just do it!! =) Haha ja man kanske bara borde köra på det, vem vet det kanske blir ett bra köp då
Publicerat Mars 9, 201115 yr Ah, jag såg det för ngn dag sedan, ett bra paket, men det jag funderar lite över är att dom flesta Märken kör med en limited life warranty, som ofta bara täcker skador som skett under första ägarens tid. Garantin följer liksom inte produkten utan ägaren.. Men det e 2 bågar som ska införskaffas så om det blir ngn bra deal så blir det nog en PSE madness XS, eller MC + en PSE stinger. Eller en Bear charge och en Bear assault:D Beslut beslut beslut.. suck:P Fundera inte så mycket! Köp loss prylarna så du kommer igång att skjuta. Jag har 3 bågar hemma för närvarande. Hade 6 stycken ett tag. Jag köper och köper!
Publicerat Mars 9, 201115 yr Författare hehe turen fortsätter, precis när man ska sätta sig ner å skriva till bågjaktskatalogen för att se vad han kan ge för bra pris på dom sakerna man vill köpa, så ligger sajten nere
Publicerat Mars 14, 201115 yr Författare Sådär, nu är det bestämt :D . Det blir en PSE Bow Madness 2011 med 12 st PSE - Radial X Weave Pro pilar. Samt en PSE Stinger med 8st PSE - Radial X Weave Hunter pilar plus lite annat gotti gott. Nu sitter jag å funderar på en vettig pilfång, har mina tankar på att snickra ihop en egen, med bla cellplast, någon som har tankar och funderingar? Vet att det finns folk som säger att man kan använda sig av tretrex, men hittar inget om det, är det som mdf skivor ?
Publicerat Mars 14, 201115 yr Sådär, nu är det bestämt :D . Det blir en PSE Bow Madness 2011 med 12 st PSE - Radial X Weave Pro pilar. Samt en PSE Stinger med 8st PSE - Radial X Weave Hunter pilar plus lite annat gotti gott. Nu sitter jag å funderar på en vettig pilfång, har mina tankar på att snickra ihop en egen, med bla cellplast, någon som har tankar och funderingar? Vet att det finns folk som säger att man kan använda sig av tretrex, men hittar inget om det, är det som mdf skivor ? Pilfång av cellplast fungerar om det är tjocka block, dvs flytblock för bryggor, nackdelen med cellplast är att det lämmnar en vit beläggning på skaftet (friktionen gör att det smälter fast). Etafoam är bäst, och fråga JS han kanske kan hjälpa dig med det. Annars finns det flera trådar ang pilfång så det är bara att öäsa där.
Publicerat Mars 14, 201115 yr Sådär, nu är det bestämt :D . Det blir en PSE Bow Madness 2011 med 12 st PSE - Radial X Weave Pro pilar. Samt en PSE Stinger med 8st PSE - Radial X Weave Hunter pilar plus lite annat gotti gott. Nu sitter jag å funderar på en vettig pilfång, har mina tankar på att snickra ihop en egen, med bla cellplast, någon som har tankar och funderingar? Vet att det finns folk som säger att man kan använda sig av tretrex, men hittar inget om det, är det som mdf skivor ? Frigolit (cellplast) är hyfsat som material. Men det fodras ganska stora block för att du ska få någon hållbarhet i den. Vi tillverkade en älgkropp i frigolit i slutet på -90 talet och klädde den med ett riktigt älgskinn. Blev mycket bra! Tretex kan du glömma! Du ska stå och såga till skivorna och det dammar så förbannat. Tavlorna blir tunga och surar ner sig när dom blir våta. Materialet bränner fast på skaften och det är ett jäkla bök att reparera tavlorna. Ethafoam är mycket bra. Jag och några polare brukar beställa hem 10 skivor (270x60x10 cm) på våren och bygga lite tavlor. I ditt fall som nybörjare skulle jag rekommendera skjutsäckar som fylls med trasor, gamla kläder eller fårull. Kanonbra stoppförmåga och det bästa är att man drar ut pilen med 2 fingrar. Ethafoam är ju bra om du ska ha en stadig yta att fästa en papperstavla på. Men ska du bara skjuta ,utan att räkna millimeter från innertian, så är en skjutsäck det bästa. Men en sådan här säck är inte lämplig för jaktspetsar. Dom fastnar och är nästan omöjliga att få loss ur trasor eller fårull. Skjuter du bara med fältspets så är det kanonbra. Bifogar en liten bild på en likadan skjutsäck som jag har hängande på bakgården. Lånade bilden från firman i USA som jag beställde den ifrån. De flesta svenska handlare har säckar hemma.