Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

skabbangripen varg får inte avlivas

Featured Replies

Publicerat

Jo jag hörde det...

Jösses vad de stackarna skall plågas! Dessutom kommer de att kunna sprida mer skabb nu...

Vad händer om vargarna drar på sig dvärgbandmask eller någon annan parasit? Skall det också särbehandlas?

Inga djurvänner som sitter och bestämmer om det här i alla fall <_<

Publicerat

Byråkrater när de är som värst.

Ett jävla svineri är vad det är. :angry:

Publicerat

Helt sjukt. <_<

Publicerat

Den som skjuter den ändå har min respekt!

Polisen borde ju behandla ärendet milt även om inte byråkratin gör det.

Dvs om det inte handlar om de där puckopoliserna som startat Varggarde...

Publicerat

Jaha, ingen vill ta beslut utan någon jägare får skjuta den och sedan invänta huruvida det blir åtal eller inte...

Det känns ju betryggande :blink:

Skall det vara så svårt att stötta jägarkåren som tar hand om alla dessa skrivbordsexperiment som uppfinns någonstans inom tullarna i Stockholm.

Publicerat

Hade inte tvekat en sekund från att nypa till den där... jag hade tagit skiten .... inte fan hade det gått att fälla någon får att skjuta en svårt skabbangripen varg!?:ph34r:

Publicerat

Tycker även jag att det är osmakligt och rent ut sagt svinaktigt att inte besluta om skyddsjakt på den lidande vargen! Om man avlivar en skabbräv så har man gjort en god gärning, men om man gör detsamma med en skabbangripen varg så gör man tydligen en ogärning och samtidigt gjort sig själv en tjänst då man kommer med i en utredning för grovt jaktbrott.

Sedan så var det någon i tråden som skrev någonting om poliserna i APU, så kan jag säga att efter att de kontaktat mig genom bloggen så har jag ändra min uppfattning om dem. Tror även att ni andra kan göra detsamma, men det får vi ta i en annan tråd.

Mvh

Publicerat

Det där är ju inte vargen som tråden handlar om utan den andra skabbangripna vargen? I artikeln som länkas till i första inlägget står ju om ett paralellfall i munkfors där man beslutade om skyddsjakt för att vargen gick kring samhällen.

Publicerat

Japp, den avlivade vargen är den i Munkfors som Länstyrelsen beviljat skyddsjakt på pga närgångenhet.

Publicerat

Även tiken i Malingsbo-Kloten reviret lär ha skabb så hon får väl också gå i kylan och lida. <_<

Kan inte detta vara en konsekvens av inaveln att vargarna inte har gener som klarar skabbangrepp? :blink:

Det kanske inte behövs någon mer vargjakt då naturen sköter att ta bort defekta individer själv genom skabb. :rolleyes:

Publicerat

är det inte konstaterat att varar klarar skabb bättre än räv och att många har haft skabb men ändå klarat sig och att kabbangreppet läkt ut och vargen blivit helt normal igen?

Andreas

Publicerat

Det där är ju inte vargen som tråden handlar om utan den andra skabbangripna vargen? I artikeln som länkas till i första inlägget står ju om ett paralellfall i munkfors där man beslutade om skyddsjakt för att vargen gick kring samhällen.

Japp, den avlivade vargen är den i Munkfors som Länstyrelsen beviljat skyddsjakt på pga närgångenhet.

Isf ursäktar jag.

Publicerat

Även tiken i Malingsbo-Kloten reviret lär ha skabb så hon får väl också gå i kylan och lida. <_<

Kan inte detta vara en konsekvens av inaveln att vargarna inte har gener som klarar skabbangrepp? :blink:

Det kanske inte behövs någon mer vargjakt då naturen sköter att ta bort defekta individer själv genom skabb. :rolleyes:

Nej att det skulle vara relaterat till inaveln är rätt långsökt. Malingsbo-kloten reviret springer runt nere vid mig ibland, vart har du hört att den tiken skulle ha skabb?

är det inte konstaterat att varar klarar skabb bättre än räv och att många har haft skabb men ändå klarat sig och att kabbangreppet läkt ut och vargen blivit helt normal igen?

Andreas

Det finns varg som läkt ut skabb så ja dom kan klara sig. Det finns också varg som dött av det så dom kan ju också stryka med. Jag tror att det bästa endå är att plocka bort skabbvarg så man blir av med sjukdomen även om vargen ibland klarar den

Publicerat

Nej att det skulle vara relaterat till inaveln är rätt långsökt. Malingsbo-kloten reviret springer runt nere vid mig ibland, vart har du hört att den tiken skulle ha skabb?

Från några som har sett henne...

Publicerat

Vet inte om man skulle vara så sugen på att skjuta skabbvarg nu när man läser nedan:

"Men idioti finns det inga gränser för. Det blev tydligt när jag läste DN artikeln om att en åklagare överväger att inleda en förundesökning om jaktbrott mot de jägare som avlivade en trafikskadad varg. Främst i ledet för idiotin står Rovdjursföreningens represetant. Den mannen anmälde att han ville vara med på vargjakten i år, som observatör. Av det blev det inget och lär aldrig bli det heller. Ni behöver inte ens fråga nästa år! Att en representant för SRF använder detta för att sprida för att sprida bilden av jägare som varghatare är i sig inget nytt. De har han gjort som journalist tidigare, det var han som myntade begreppet Hell´s hunters för drygt 10 år sedan. En onödig avrättning, det här visar på det varghat som finns bland jägare i Värmland och enligt uppgifter första dagen efter olyckan hade vargen slutat att sporadiskt släpa frambenet, vilket borde gett jaktuppbådet en vink om att den inte var så skadad och att man borde avvakta”, säger Bergstam till DN. "

Hur faen står det till i huvudet på endel? :wacko:

Publicerat

Vet inte om man skulle vara så sugen på att skjuta skabbvarg nu när man läser nedan:

"Men idioti finns det inga gränser för. Det blev tydligt när jag läste DN artikeln om att en åklagare överväger att inleda en förundesökning om jaktbrott mot de jägare som avlivade en trafikskadad varg. Främst i ledet för idiotin står Rovdjursföreningens represetant. Den mannen anmälde att han ville vara med på vargjakten i år, som observatör. Av det blev det inget och lär aldrig bli det heller. Ni behöver inte ens fråga nästa år! Att en representant för SRF använder detta för att sprida för att sprida bilden av jägare som varghatare är i sig inget nytt. De har han gjort som journalist tidigare, det var han som myntade begreppet Hell´s hunters för drygt 10 år sedan. En onödig avrättning, det här visar på det varghat som finns bland jägare i Värmland och enligt uppgifter första dagen efter olyckan hade vargen slutat att sporadiskt släpa frambenet, vilket borde gett jaktuppbådet en vink om att den inte var så skadad och att man borde avvakta”, säger Bergstam till DN. "

Hur faen står det till i huvudet på endel? :wacko:

Jo journalister har ibland ganska mycket felvinklingar i huvudet.frågan är om det är medfött eller om man indoktrineras på Journalisthögskolan. -_--_-

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Startsida/Nyheter/2011/02/Uppgift-om-forundersokning-dementeras-1.15922/

Publicerat

Tycker även jag att det är osmakligt och rent ut sagt svinaktigt att inte besluta om skyddsjakt på den lidande vargen! Om man avlivar en skabbräv så har man gjort en god gärning, men om man gör detsamma med en skabbangripen varg så gör man tydligen en ogärning och samtidigt gjort sig själv en tjänst då man kommer med i en utredning för grovt jaktbrott.

Sedan så var det någon i tråden som skrev någonting om poliserna i APU, så kan jag säga att efter att de kontaktat mig genom bloggen så har jag ändra min uppfattning om dem. Tror även att ni andra kan göra detsamma, men det får vi ta i en annan tråd.

Mvh

Intressant!

Förklara gärna.

Jag har bara ensidig information än så länge.

Publicerat

Intressant!

Förklara gärna.

Jag har bara ensidig information än så länge.

Så du menar att det inte är bra med en organisation som håller tjuvjägare borta från marker? Enligt Conny så kommer dem inte att trakassera jägare eller störa någon jakt osv. vilket var mina farhågor och orsaken till att jag inte tyckte det lät som en god idé.

Publicerat

Så du menar att det inte är bra med en organisation som håller tjuvjägare borta från marker? Enligt Conny så kommer dem inte att trakassera jägare eller störa någon jakt osv. vilket var mina farhågor och orsaken till att jag inte tyckte det lät som en god idé.

Jag menar inget utan jag ville bara ha infon som du satt med!

Frågan jag skulle ställa vore i så fall om det inte vore bättre att de spred sig istället för att mest vara där vargen fått mest uppmärksamhet, min gissning är att ensamma vargar lever farligare vad gäller tjuvjägare än en större flock för de är ju knappast ute efter att åka fast för sina synders skull.

Samtidigt så kan man ju råka illa ut vad gäller misstankar om tjuvjakt i situationer som inte alls behöver betyda att man hade det uppsåtet!

Springer det runt folk som har lite för stark vilja att skydda varg så kan man nog råka illa ut även om man bara är ute på jakt i allmänhet men för nära deras skyddslingar.

Vad gäller tjuvjakt i allmänhet så verkar de flesta tjuvjägare klara sig undan rättvisan dessutom, det är mest de som anser sig ha handlat rätt och står för det som åker dit och då är det oftast de stora rovdjuren som är inblandade

Observera att jag inte har några större mängder fakta att luta mig mot men helt ute och cyklar är jag inte.