Publicerat Februari 6, 201115 yr Har funderat lite över vad ni predator jägare gör med räven efter skottet, skin har jag ju sett folk hänga upp men går det att äta räv eller blir det till nästa räv åtel. Är det samma med grävling. Tänkte eventuellt jag lite räv i brist på annat och jag har tagit en grävling och en skabb räv och båda blev kremerade. Vad tycker ni jag ska göra med räven förutom hänga upp skinet.
Publicerat Februari 6, 201115 yr Har funderat lite över vad ni predator jägare gör med räven efter skottet, skin har jag ju sett folk hänga upp men går det att äta räv eller blir det till nästa räv åtel. Är det samma med grävling. Tänkte eventuellt jag lite räv i brist på annat och jag har tagit en grävling och en skabb räv och båda blev kremerade. Vad tycker ni jag ska göra med räven förutom hänga upp skinet. jag brukar låta bereda mina skin och sen sy tex mössa eller handskar av dom.
Publicerat Februari 6, 201115 yr jag jagar dom för viltvårdens skull enbart. har hittils inte gjort nåt med någon räv. inte skjutit nån i vinterskrud och dom e ju inte läckra i pälsen på sommaren direkt. äta räv? nej.
Publicerat Februari 6, 201115 yr Har funderat lite över vad ni predator jägare gör med räven efter skottet, skin har jag ju sett folk hänga upp men går det att äta räv eller blir det till nästa räv åtel. Är det samma med grävling. Tänkte eventuellt jag lite räv i brist på annat och jag har tagit en grävling och en skabb räv och båda blev kremerade. Vad tycker ni jag ska göra med räven förutom hänga upp skinet. Äta räv går inte, tro mig... Jag har provat Vidare är det ingen höjdare att åtla med eftersom det sprider trikiner. Jag åtlade massor med räv förut men i dag vet jag bättre Ta reda på skinnet om du vill annars finns människor som kan det! Jag har ingen aninga vad man skall göra med ett rävskinn förutom ett montage. Kanske sy en mössa? Det är bra att ta vara på det som går vid predatorjakt men det är inte alltid det går. Mina rävskinn är inte alltid så snygga om jag säger så... Jag försöker inte rädda pälsen till förmån för ett möjligt sämre skott. Grävlingen har ett mycket fint skinn men det har jag inte testat att äta. Luktar för illa för det
Publicerat Februari 6, 201115 yr Författare Det var ungefär dom svar jag väntat mig. För det är ju inte varje dag man hoppar in på ica och köper räv lår. Jag tänkte mest jaga för att hålla dom och andra rovdjur på en lägre nivå, Eftersom fåglarna har försvunnit totalt på mina marker.
Publicerat Februari 6, 201115 yr säljer till Sva eller aporteringsklubbar pengarna går till ammu! äta räv nejtack!
Publicerat Februari 6, 201115 yr Räv har väl aldrig varit tal om att stoppa i sig. Grävling kallades ju en gång i tiden för fattigmans svin. Men det åts väl verkligen i brist på annat skulle jag tro. Sy ihop lite skinn så får du ett coolt vapenfodral =)
Publicerat Februari 6, 201115 yr Författare Vore ju lite fränt att komma med ett vapen fodral i räv,grävling och varg skin
Publicerat Februari 6, 201115 yr Först kollar jag om SVA är intresserade. Om skinnet är fint tar jag vara på det. Har skeletterat ett par, har en del kollegor som har användning för skeletten i sitt arbete. Är det en skabbis som stinker allt för mycket bränner/destuerar jag den, bryr mig inte ens om SVA då. Och ja vi har haft lite för många skabbisar här nere de senaste åren för att det skall vara riktigt roligt.
Publicerat Februari 6, 201115 yr Jag har aldrig skjutit räv, men allt jag läst hittils går ut på att gräva ner dem på ett djup så att andra djur inte kommer åt att gräva upp och äta kadavret eller bränna dem eller på annat sätt destruera. Det hänvisas till att de ofta sprider trikiner, och det vill vi ju inte bidra till...
Publicerat Februari 6, 201115 yr men äta räv borde ju vara gode samma som en björn???ingen av dom hammnar i min mun björnar är lika äckliga som räven men många envisas med att äta björn,,,alllldddrig i helvete :ph34r:
Publicerat Februari 6, 201115 yr men äta räv borde ju vara gode samma som en björn???ingen av dom hammnar i min mun björnar är lika äckliga som räven men många envisas med att äta björn,,,alllldddrig i helvete :ph34r: Ja för de båda djuren har ju samma foderstat eller hur? Björn är ingen fara om en inte har trikiner, räv nej det är inte passande för människoföda. /Christian
Publicerat Februari 6, 201115 yr Rävar med skapliga skinn skänker jag till min kompis som är konservator. De grävlingar vi skjuter hos honom bereder han skinnen på, övriga stenar vi ned i stenmurar eller liknande.
Publicerat Februari 6, 201115 yr Jag tar vara på skinnen och gör saker av. Är ju medeltidsnörd så jag kantar och fodrar kläder med dom mest men det går ju att göra annat ocskå, patronfodral har jag gjort i harskinn, gevärsfodral som någon föreslog låter ju rätt coolt, en jaktväska i rävskinn kanske? Sy fast det på stolen så värmer det skönt på jakten, eller kanta ärmarna på jaktkläder med det, jag har det ju på medeltidsklädseln och kan säga att man blir mycket varmare med lite vinterräv i kragen och kring handlederna. Grävling vet jag ett par st som ätit, en del säger att det blir en god gryta andra säger att det inte är tjänligt som människoföda alls. Jag tycker att man ska testa helt enkelt.
Publicerat Februari 6, 201115 yr Jag försöker ta tillvara på så mycket skinn jag kan. Har även två bogmontage av räv och skulle faktiskt vilja ha ett av grävling.. Skjuter tyvärr sönder för många av mina rävar och håller på att omorganisera vapengarderoben för att förhoppningsvis slippa göra det i framtiden. Denna tik sköt jag på lock uppe i Västerbotten, gav bort den till en utbytesstudent från Holland som sysslade lite med konservering, detta är hans första bogmontage av räv: Grävlingskinn, dessa grävlingar sköt jag för herrn i mitten...: Skjuter fler och fler med Quaden för å spara på skinnen, går finfint, 22WMR. Grann hanräv skjuten under brunsten i Blekinge: Rävskinn, utgångshålet syns väl, 30-06 är ej optimalt..
Publicerat Februari 7, 201115 yr Jag försöker ta tillvara på så mycket skinn jag kan. Riktigt kul att se bilderna! Tack för att du delade med dig, förhoppningsvis inspirerar det fler att ta hand om skinnen.
Publicerat Februari 7, 201115 yr Äta räv går inte, tro mig... Jag har provat Ok, detta kan jag ju inte släppa igenom utan att få höra hela historien!
Publicerat Februari 7, 201115 yr I mitt fall används rävarna till träningen med hund. 300 meters släpspår på räv skall klaras av i elitklass. (Är det någon i Stockholms-området som har fräscha rävar ni vill bli av med , stora som små, så hör av er)
Publicerat Februari 7, 201115 yr Eftersom rävätande ändå diskuterats kan jag bjuda på denna länk: Jag blir inte mer sugen på att pröva.
Publicerat Februari 7, 201115 yr Jag hade gärna testat både räv och grävling om man visste att de inte hade trikiner! Lägga lite fina bitar i marinad och sedan grilla dem och servera med klyftpotatis och lite tzatziki...Visste blir ni lite sugna?
Publicerat Februari 8, 201115 yr Grillad räv känns liksom inte som någon delikatess direkt. Men med mycket kryddor så kanske det kan gå. Grävling kan jag tänka mig kan smaka rätt bra. Något jag funderat på är hur mård smakar.
Publicerat Februari 8, 201115 yr Jag hade gärna testat både räv och grävling om man visste att de inte hade trikiner! Lägga lite fina bitar i marinad och sedan grilla dem och servera med klyftpotatis och lite tzatziki...Visste blir ni lite sugna? Vilken sjuk jävel Helt oberörd i ansiktet.. inte en min.. "de smaker lika ille som de lykter".. Riktig hårding! Jag kom på vad jag gör med dom för fasen.. Glömde bort det. Jag tar svansen av alla rovdjur jag skjuter o lämnar in dom. Får 8€ styck för dom. I somras/höstas blev det 160€. Mvh
Publicerat Februari 8, 201115 yr Eftersom rävätande ändå diskuterats kan jag bjuda på denna länk: Jag blir inte mer sugen på att pröva. Jag blev faktiskt smått illamående när jag såg det där, hunden verkar inte direkt intresserad av att tigga till sig något. Friskt vågat, men resultatet var väl ganska väntat. Undras om han trikintestade den?