Publicerat Februari 8, 201115 yr dör inte trikiner av att kokas i 2 timmar? han påpekar nåt sånt, borde väl stämma.. vad fan är annars trikin för jävla monstermask.. eller förresten.. seriös fråga. jag vet inget om dom förutom att dom e farliga som attans.. så vad e det egentligen?
Publicerat Februari 13, 201115 yr Har oxå skickat in till SVA. Har ni fått tillbaks ngt svar från undersökningen? Det går ju att önska andra undersökningar på remissen. dör inte trikiner av att kokas i 2 timmar? han påpekar nåt sånt, borde väl stämma.. vad fan är annars trikin för jävla monstermask.. eller förresten.. seriös fråga. jag vet inget om dom förutom att dom e farliga som attans.. så vad e det egentligen? Om trikiner från Smittskyddsinstitutet Om kött som innehåller larver (trikiner) från masken äts av ett djur, frisätts dessa larver i mag- och tarmkanalen och utvecklas där till vuxna maskar. De vuxna maskarna producerar nya larver, som via blodet och lymfan sprids i kroppen och vandrar ut i tvärstrimmig muskulatur, framför allt ögon-, tugg, axel-, andnings- och hjärtmusklerna. I muskulaturen bildas sedan cystor runt larverna, och cykeln kan fortsätta. Trikiner avdödas vid upphettning av kött till minst 68°C Fast rävens dvärgbandmask är nog snäppet jävligare i o m att man inte behöver äta upp räven för att bli smittad. Från SVA och SMI Parasitäggen är mycket motståndskraftiga. De tål mycket mer än vanlig frysboxtemperatur och kan alltså övervintra i markerna och fortfarande vara smittfarliga för smågnagare och människa under lång tid. Äggen dör vid kokning Drabbade människor måste ofta genomgå levertransplantation och livslång behandling för att inte avlida av parasitinfektionen. Enl. statistiken på SMI så upptäckte man i Sverige förra året 30 fall av dvärgbandmask i människor (25 fall smittande utomlands och 5 fall okänt ursprung) medans senaste rapporterade fallet med trikiner var 2007 och då var det bara ett fall (även denna infektion ådragen utomlands). I ljuset av detta känns det bra att bidra till SVAs övervakakning av dvärgbandmask.
Publicerat Februari 13, 201115 yr När man talar om trollen. Bekräftat fall av dvärgbandmask utanför Uddevalla http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Startsida/Nyheter/2011/02/Dvargbandmask-funnen-i-svensk-rodrav-1.15919/
Publicerat Februari 13, 201115 yr Jag vet vad jag brukar göra med räven... skjuta den omgående. Blev en skabbräv idag, stackarn hade bara päls på huvudet. Fy jädrans vad den måste frysit i vinter.
Publicerat Februari 13, 201115 yr Jag vet vad jag brukar göra med räven... skjuta den omgående. Blev en skabbräv idag, stackarn hade bara päls på huvudet. Fy jädrans vad den måste frysit i vinter. Bara att hålla med, fy fan vilket jävla öde det måste vara...