Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Uppfödare Kareler

Featured Replies

Publicerat

Letar efter seriösa uppfödare på Karel, endast bra linjer är av intresse.

Publicerat

Om det är Karelsk björnhund du menar så föreslår jag att du tar kontakt med klubbens avelsråd. Telefonnummer hittar du här http://hem.fyristorg.com/karelare/. Om du inte redan bestämt dig för en karelare så finns det ju Laikor också  ;) www.svenska-laikaklubben.com

Mvh

Publicerat
  • Författare
Om det är Karelsk björnhund du menar så föreslår jag att du tar kontakt med klubbens avelsråd. Telefonnummer hittar du här http://hem.fyristorg.com/karelare/. Om du inte redan bestämt dig för en karelare så finns det ju Laikor också  ;) www.svenska-laikaklubben.com

Mvh

Danke, skall ge mig på dom i morgon.. Nej vill inte ha en Laika.

Publicerat

Hej Mats.

Finns ganska många uppfödare i landet, Kjell.Larsson har bra hundar även Anders Lundmark har bra hundar.

Just Anders har precis fått en kull med valpar.

Tel,nr Anders.

0916-21014.

Björnhunden

Publicerat

Hej,

Om du skall ha en hanhund som är nog valparna efter Cippa och Hiski bokade. Men tikar har Anders nog kvar.

Här skall du få lite info om kullar som är på gång.

Om vi räknar på ett jaktindex som dem börjat göra i Finland nu.

Max index är 72p. Alltså Jch i tre generationer.

Korpisoturin Kunno 1:a jakt A/A & Karhunkaira Roosa B/B får 50p. Kjell Larsson 070-6349434

Schack Av Barlindås A/A & Canis Ar´ctos  Katja 1:a jakt, H får 46p. Kjell Grahn 0911-

FINJCH Jämäkän Hiski A/A &  Råbockens Cippa 1:a jakt, A/A får 61p. Anders&Rosita Lundmark 0916-21014

FINJCH Mestarin Jätkä B/B & Kosselon Lola 1:a jakt, B/B får 68p, Georg Sandströms 0960-10743.

FINJCH Hornionsuon  Riku A/A & Heikkopeikon Milla 2x1:a jakt B/B får 64p  Mikael Lindahl 0930-72019.

FINJCH Molssin Repe B/B & Honkikorven Hilla 1:a jakt, A/B får 63p  Stefan Lindgren  0960-23001.

MEN, har du tänkt jaga gris så gör diginte besvär att ringa på dessa.

Mvh

Publicerat

www.ackers.se har väl karelare

Publicerat
www.ackers.se har väl karelare

Det är inte Ackerstierna som äger Molssin Huli.

Ägaren ärJörgen Jönsson 0670-31000, Huli skall paras med en hane som heter FINJCH Jämäkän Netti (E. FINJCH Oulujärven Mosse U. FINUCH Jämäkän Jelena).

Mvh

Publicerat
MEN, har du tänkt jaga gris så gör diginte besvär att ringa på dessa.

Mvh

Det där var intressant, kan du förtydliga det? Är det så att dessa uppfödare inte säljer hundar till jägare som tänkt jaga gris?

/ Reload

Publicerat
Det där var intressant, kan du förtydliga det? Är det så att dessa uppfödare inte säljer hundar till jägare som tänkt jaga gris?

/ Reload

Rätt uppfattat.

Mvh

Publicerat

Ok. Det där med jaktindex som du nämnde i tidigare inlägg, hur räknar man ut det?

Publicerat
Ok. Det där med jaktindex som du nämnde i tidigare inlägg, hur räknar man ut det?

Uträkningen av index är komplicerat.

Man har räknar på följande saker:

Sökets omfattning, älgarbete tid, skall täthet, lydnad, deltagande på prov, pris %, 1:a pris %, full arbetstid %, älgtom %, ålder vid första prov, ålder vid full arbetstid.

Det räknas på avkomman samt på hunden själv.

Det indexet jag räknade på var en enklare version. JCH på 3 generationer.

Mvh

Publicerat

Ok, tack.

• 2 years later...
Publicerat

Ägaren ärJörgen Jönsson 0670-31000, Huli skall paras med en hane som heter FINJCH Jämäkän Netti (E. FINJCH Oulujärven Mosse U. FINUCH Jämäkän Jelena).

Mvh

Nog köpte jag min valp genon Ackers men hämtade hos jörgen. våran heter Ackers Hirmu är till sommaren 2 år. men det är väl jörgen som äger henne nu. vi är väldigt nöjda med vår grimm..

• 2 weeks later...
Publicerat

Ring till Ackers. Hämtade min jämte där förra helgen och är mycket nöjd. Han kan säkerligen ordna något till dig!

Mvh,

Publicerat

Finns en karelare från myltmyrens kennel hos en kompis och det är en riktigt fin hund. Bra i skogen, trevlig mentalt och exteriört korrekt, så jag tipsar om den kenneln :huh:

Publicerat

Jag håller på med det svåra att försöka övertala min gubbe om att ta en karelar tik till. Vi har 4 hundar redan och det är jobb, men som det ser ut nu så lånar svärfar tiken upp till älgön i sep och då får sambon ta med sig karelar hanen och ryssen till sveg till björn och älgjakten. Vår tik har C-höfter och jag vill ha en tik till det tar ju tid när de ska växa upp och jaga. Den kull jag tänker på är inte gjord ännu men snart och med starkt jagande tiklinjer. Har för mig att alla jägare klagar på att frun inte vill ha flera hundar här är det tvärsom.. :)

Publicerat
Har för mig att alla jägare klagar på att frun inte vill ha flera hundar här är det tvärsom.. :)

Samma här ibland :)

Lycka till med valpplanerna ;)

Publicerat

Tackar för att det finns fler som mig <_< Men det vore ju värre om jag inte jagade heller för då var han ensam att fostra dom. Men det är klart jag brinner mer för grytjakt än älgjakt. Men jag tycker ju om kött så då får jag kanske jaga älg med :mellow: Men då vill jag inte vara på samma ställe som sambon där han jagar är det fullt..

LÄNGTAR TILL HÖSTEN...REDAN

• 1 month later...
Publicerat

Mvh

konstigt att hulis båda kullar i sverige 2006 och 2008 har kennel namnet ackers......

• 5 weeks later...
Publicerat
Letar efter seriösa uppfödare på Karel, endast bra linjer är av intresse.

Tjena har inte karelare själv men ska du ha hundar som är riktigt duktiga jakt hundar som dessutom går bra på gris. Ska du höra av dig till Jan billgren & Cita perez som har råbockens kennel utanför grillby. Två av hans hundar har 1:a pris på gris och är sjch på älg. Har varit där och kikat på valpar men det vart ingen tik över till mig jag vart erbjuden en hane men tog inte den ångrar mig bittert men det är lätt att va efterklok.

Lycka till

Publicerat
Tjena har inte karelare själv men ska du ha hundar som är riktigt duktiga jakt hundar som dessutom går bra på gris. Ska du höra av dig till Jan billgren & Cita perez som har råbockens kennel utanför grillby. Två av hans hundar har 1:a pris på gris och är sjch på älg. Har varit där och kikat på valpar men det vart ingen tik över till mig jag vart erbjuden en hane men tog inte den ångrar mig bittert men det är lätt att va efterklok.

Lycka till

Hans hundar har dock lämnat väldigt mycke HD fel, sen kan det ju va bra jakthundar men jag tycker sjukdomsbilden ser illa ut

Publicerat
Hans hundar har dock lämnat väldigt mycke HD fel, sen kan det ju va bra jakthundar men jag tycker sjukdomsbilden ser illa ut

Är rätt säker på att detta ligger några år tillbaka och att de har andra avelshundar nu. Men detta kan säkert någon Karelar ägare bättre än jag.

Publicerat
Är rätt säker på att detta ligger några år tillbaka och att de har andra avelshundar nu. Men detta kan säkert någon Karelar ägare bättre än jag.

Om man kollar på skk:s hemsida så kan man se att dom har lämmnat jädrigt mycket hd sen 2000 o frammåt sen kan han ju ha bytt hundar o avla på nu men det har ju redan spåttats ut en hel del hd från den kenneln