Publicerat Februari 7, 201115 yr Kommer inte ihåg vem som nämnde detta om friterat trä häromdagen men nu testar jag banne mig detta! Får inte upp min fritös över 190 grader men nu ligger en bit alm och en bit något exotiskt oidentifierbart i fritösen och bubblar... Tänkte se vad som händer om de får ligga där och bubbla i kanske 20 minuter. Inger kommer ihåg en fegis
Publicerat Februari 7, 201115 yr Låt oss veta hur det gick Provade faktiskt att koka en bit björk i bets vatten för att se om det tog åt sig mer färg men inta faan... Kokade en bra stund o lät det torka lite. Sågade ett tvärsnitt men inte var det djupare knapt än när man betsar förhand. hmmm....
Publicerat Februari 7, 201115 yr Författare Låt oss veta hur det gick Provade faktiskt att koka en bit björk i bets vatten för att se om det tog åt sig mer färg men inta faan... Kokade en bra stund o lät det torka lite. Sågade ett tvärsnitt men inte var det djupare knapt än när man betsar förhand. hmmm.... Jag testade också det för att se om det gick att genomfärga masur med blå pulverbets men icke sa nicke... (där sket sig min idé i alla fall ) Dock skall jag göra ett liknande försök med färsk björk någon gång... Känns som det har större chans att funka. Jag skall presentera resultaten i morgon och igen om en vecka när bitarna förhoppningsvis har torkat. Jag skall bara såga itu dem och se hur djupt det har penetrerat samt se om värmebehandlingen har haft någon påverkan.
Publicerat Februari 7, 201115 yr Författare Plankstek någon? Det är vad det luktar nu efter 30 minuter i fritösen... Bitarna ligger nu och torkar på hushållspapper och skall okulärbesiktigas i morgon!
Publicerat Februari 7, 201115 yr Författare Kom ihåg bildbevis nu också Wizard! Plankstek deluxe Får se vilken färg de har i morgon när de förhoppningsvis har torkat. Tror inte att träet har dragit in så mycket olja men värmen han ha gett vissa effekter... ...who knows?
Publicerat Februari 7, 201115 yr Hmmm.. Intressant. Ska bli kul att få veta resultatet efter sågning.
Publicerat Februari 7, 201115 yr det var jag som nämnde det i artikeln jag länkade till så sas det att det var viktigt att det var syrefritt under friteringen, men det var väl mest för brandrisken och du klarade det tydligen bra kul ide!
Publicerat Februari 7, 201115 yr Såg på jokkmokks marknad en masurbit som såg ut ungefär så där. Den var vad jag förstod körd på hög värme i nån ugn eller nå sånt. Tyvärr en del sprickor men vilken färg det blev! Lika brun som din bit och jag kan tänka mig att om man skickar den på stabilisering så blir det en riktigt häftig bit. Jag tror han som gjort det hade skickat nån bit på stab så får jag kanske se hur det blev. Friterade du i vanlig friteringsolja? Tänkte det lär ju inte stelna så där bra..?? Träbitarna lär "svettas" en hel del efter den där behandlingen om jag får gissa
Publicerat Februari 7, 201115 yr Fan va häftigt !!! vad serverar du till ? hehehe hoppas att det blir bra inne i biten åxå. coolt om den blir randig :lol: Ha det gött Eas
Publicerat Februari 7, 201115 yr gissar att om man friterar det i vakum eller ordentligt undertryck så får man ur luften ur träet bättre kanske ha vakum och släppa det flera gånger under tiden man friterar träet
Publicerat Februari 7, 201115 yr Bara en liten tanke som dök upp i min lilla skadade hjärna... Blå rosor blir blå av att dom får dra i vatten med ett blått ämne i sig. Med rätt teknik borde det ju gå att färga träbitar med. Och mina hjärnceller, som nu försöker samarbeta så gott det går, menar att det är större chans med färskt virke. Fast min låghalte hjärncell kan ju ha satt griller i huvudet på den lame cellen, förstås...
Publicerat Februari 7, 201115 yr Författare Såg på jokkmokks marknad en masurbit som såg ut ungefär så där. Den var vad jag förstod körd på hög värme i nån ugn eller nå sånt. Tyvärr en del sprickor men vilken färg det blev! Lika brun som din bit och jag kan tänka mig att om man skickar den på stabilisering så blir det en riktigt häftig bit. Jag tror han som gjort det hade skickat nån bit på stab så får jag kanske se hur det blev. Friterade du i vanlig friteringsolja? Tänkte det lär ju inte stelna så där bra..?? Träbitarna lär "svettas" en hel del efter den där behandlingen om jag får gissa Jo, även om de var ordentligt torkade så svettades de under de första 20 minuterna, sedan lugnade det ner sig. Jag körde i helt vanlig (kanske något bättre) frityrolja som hade tjänstgjort ett antal kilo pommes och andra läckerheter som ungarna gillar! Den skulle kasseras så det var ingen förlust liksom Vem vet, knivarna kanske luktar klyftpotatis i skogen sen
Publicerat Februari 7, 201115 yr Författare Bara en liten tanke som dök upp i min lilla skadade hjärna... Blå rosor blir blå av att dom får dra i vatten med ett blått ämne i sig. Med rätt teknik borde det ju gå att färga träbitar med. Och mina hjärnceller, som nu försöker samarbeta så gott det går, menar att det är större chans med färskt virke. Fast min låghalte hjärncell kan ju ha satt griller i huvudet på den lame cellen, förstås... Du har helt rätt men att vattna en björk i kanske 50 år med blåfärg känns lite överkill Men som jag skrev så skall jag testa med en bit färsk björk och koka den i pulverbets innan jag lägger den för torkning och se om det gör någon skillnad... Kanske man skall testa med brännvin? Det borde ju sugas upp snabbare...
Publicerat Februari 7, 201115 yr Kunde ju vara kul att vattna något trä med starka färgämnen under hela sommaren och se om det dragit till sig något. känns ju väldigt långsökt men kul test för en annan som inte kan ett skit om sådant.
Publicerat Februari 7, 201115 yr Så vitt jag har förstått så skulle man om man "vattnar" en björk med ett bra färgämne kunna få effekt på blad och skott. Dessutom givetvis på yttersta lagret precis under barken. Men att nå kärnvirket på en säsong eller två är nog lite svårare. Då tror jag mer på en stålcylinder kopplad till en kravftig pump med både sug och tryck kapacitet. (Är det inte så det går till när man "stabbar"?) // Henrik
Publicerat Februari 7, 201115 yr Du har helt rätt men att vattna en björk i kanske 50 år med blåfärg känns lite överkill Men som jag skrev så skall jag testa med en bit färsk björk och koka den i pulverbets innan jag lägger den för torkning och se om det gör någon skillnad... Kanske man skall testa med brännvin? Det borde ju sugas upp snabbare... Jag har färgat några skaftämnen själv och det vanligaste är att man använder aceton och narvsvärta. Färgbutiker brukar sälja 1l aceton för ca 50-60:- En variant är att man stuvar ner bitar rätt tätt i en stor glasburk med gummipackning (typ syltburk) tillsammans med narvsvärta och aceton. Om man är snabb att stänga burken så skapas tydligen antingen ett över- eller undertryck, osäker vilket eftersom jag aldrig testat den här metoden själv. Efter några veckor brukar bitarna tydligen vara genomfärgade. Har för mig att bitarna skulle vara kring 20mm tjocka för att kunna genomfärgas ordentligt. Nu till "min" metod, jag kör nämligen med vacuum i en stor eh...gurkburk.... Har kopplat på en kompressor från en kyl och vid locket till burken har jag en ventil som går att öppna och stänga. På det sättet kan jag dra vacuum, stänga ventilen och låta bitarna stå och dra. En bit björkvril verkar genomfärga på ca 5 min om kompressorn är hyfsat fräsch och sen torkar acetonet ut på under ett dygn i rumstemperatur (och på några timmar utomhus en solig sommardag). Med den här metoden har jag genomfärgat bitar på över 25mm. Jo just det, jag brukar släppa in luft i burken några gånger under processen eftersom jag fått för mig att det går in i trät bättre/snabbare då. Allt detta är dock fortfarande på exprimentstadiet.... Olja och stabbning tror jag inte funkar, har för mig att det är stabbningens värsta fiende... kan tydligen förstöra en hel laddning om det vill sig illa. Så, nu dags för sängen! Har en magsjuk familj att ta hand om imorgon.... hovva!
Publicerat Februari 8, 201115 yr Såg på jokkmokks marknad en masurbit som såg ut ungefär så där. Den var vad jag förstod körd på hög värme i nån ugn eller nå sånt. Tyvärr en del sprickor men vilken färg det blev! Lika brun som din bit och jag kan tänka mig att om man skickar den på stabilisering så blir det en riktigt häftig bit. Jag tror han som gjort det hade skickat nån bit på stab så får jag kanske se hur det blev. Friterade du i vanlig friteringsolja? Tänkte det lär ju inte stelna så där bra..?? Träbitarna lär "svettas" en hel del efter den där behandlingen om jag får gissa vet du var man kan lämna in bitarna på stabilisering?
Publicerat Februari 8, 201115 yr Författare Nu har bitarna torkat och framöver dagen skall jag såga isär dessa och se hur värmebehandlingen har påverkat dem. Dock luktar de fortfarande plankstek Aceton och narvsvärta har jag i överflöd hemma så det skall testas!
Publicerat Februari 8, 201115 yr Författare Och idag serverar du förstås träsmakande fish´n chips? Hahaha!.. Nej, oljan skulle slängas och dessutom vet man aldrig vad som kan finnas i köpebitar så fritösen kommer att diskas ordentligt efteråt
Publicerat Februari 8, 201115 yr BILDER BILDER ...om inte Kimmo får sitt torkade kött snart kanske vi får se honom karvandes på en friterad masurbit! //Niclas
Publicerat Februari 8, 201115 yr hah hah... En leverans har jag redan fått o den tog slut nästan per omgående Ser fram emot nästa. Måste också säga att isjonnson är jävligt duktig på att torka köttet också. Som jag skrev tidigare har jag ätit torkat kött sen barnsben från olika personer i min släkt. Renhållare som har det i blodet. Isjonssons kött var precis lika gott o det säger mycket i mina tankar :-)