Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Friterat trä...

Featured Replies

Publicerat

Såga Wizard, såga.... Är ju nyfiken så man dööööör. ^_^

Publicerat
  • Författare

Har nu sågat bitarna och har gjort följande observation...

Riktigt hårt trä, som en del av en almvril, hände det inte så mycket med. Den kanske blev en halv nyans mörkare inuti.

Den andra biten av något mer exotiskt slag blev flera nyanser mörkare inuti.

Vi får väl se hur bitarna beter sig när man bearbetar dem.

post-2639-0-70566900-1297172078_thumb.jp

En sak är dock säker, de luktar gott :D

Publicerat

Har nu sågat bitarna och har gjort följande observation...

Riktigt hårt trä, som en del av en almvril, hände det inte så mycket med. Den kanske blev en halv nyans mörkare inuti.

Den andra biten av något mer exotiskt slag blev flera nyanser mörkare inuti.

Vi får väl se hur bitarna beter sig när man bearbetar dem.

post-2639-0-70566900-1297172078_thumb.jp

En sak är dock säker, de luktar gott :D

Gör nu inte misstaget att börja gnaga på dom för doftens skull.... ;):ph34r:

Publicerat

najs Wizard..

undrar om det har trängt in en massa olja i träet åxå ?

och kommer det att härskna ?

annars kan kanske en bit trä vara bra o ha med sig i skogen vid läger elden,, bara dra biten över järnet o sen i me korvarna :lol:

" Grillat e godast" :wub:

Eas

Publicerat
  • Författare

najs Wizard..

undrar om det har trängt in en massa olja i träet åxå ?

och kommer det att härskna ?

annars kan kanske en bit trä vara bra o ha med sig i skogen vid läger elden,, bara dra biten över järnet o sen i me korvarna :lol:

" Grillat e godast" :wub:

Eas

Målet var inte att träet skulle suga i sig en massa olja utan att ändra egenskaperna på träet genom värmen.

Visst drog det i sig en eller två mm olja men det slipar man ju ändå bort. (sen är det jobbigt med en kniv som luktar plankstek i fickan :lol:)

Brorsan, som är mobeldesigner, har pysslat med någonting som heter 3D fanér som de skapar genom att utsätta träbiten för ett enormt tryck att det nästan helt och hållet tappar sina fysiska egenskaper, utan att ändra utseendet. Inte speciellt användbart för en annan men det går att lattja med trä.

Förhoppningen med oljan var att ge en hårdare träbit samtidigt som ådringen och den generella färgen skulle bli mörkare. Måste göra några fler tester med referensbitar så jag har någonting att jämföra med senare...

Går experimentet åt pipan så hade vi åtminstonde kul under tiden! :P

Publicerat

Jäkligt roligt att se. Hoppas du provar på med fler bitar. :)

Publicerat

Hur luktar det i köket? Luktar det plankstek där fortfarande? Det är den stora svagheten med ugnsmetoden.

Hur är det att limma oljat trä?

Publicerat

En sak som skulle vara intressant skulle vara att linda trät med folie innan man stoppar ner det i fritösen. Ev måste man göra en liten snorkel upp över oljeytan så att fukten m.m. kan lämna. Detta torde vara ett rätt bra sätt att värmebehandla med låg syrehalt.

Publicerat

Du har helt rätt men att vattna en björk i kanske 50 år med blåfärg känns lite överkill :lol:

Men som jag skrev så skall jag testa med en bit färsk björk och koka den i pulverbets innan jag lägger den för torkning och se om det gör någon skillnad...

Kanske man skall testa med brännvin? Det borde ju sugas upp snabbare... :mellow:

Haha! Jo, det håller jag med om, min tanke var mer att man kanske kunde lägga trät i hårt färgat vatten för att dra (typ som en tepåse fast längre...). Föresten kanske det blir bra att färga i te? Har en bekant som färgar ben i te och rödlöksskal och annat gojsigt. Blåbär?

Publicerat
  • Författare

Haha! Jo, det håller jag med om, min tanke var mer att man kanske kunde lägga trät i hårt färgat vatten för att dra (typ som en tepåse fast längre...). Föresten kanske det blir bra att färga i te? Har en bekant som färgar ben i te och rödlöksskal och annat gojsigt. Blåbär?

Har nu fått tipset med att lägga träbitarna i aceton och narvsvärta. Det funkar!

Vet inte om det funkar med pulverbets också men det skall jag prova så snart jag har lyckats köpa mer aceton... (inte helt trivialt i dag att få tag i högkoncentrerad aceton...)

Publicerat

Ingen som provat en riktigt mörk rökig billig whiskey? Kniven lär ju lukta gott ett bra tag iaf =)

Publicerat

Har nu fått tipset med att lägga träbitarna i aceton och narvsvärta. Det funkar!

Vet inte om det funkar med pulverbets också men det skall jag prova så snart jag har lyckats köpa mer aceton... (inte helt trivialt i dag att få tag i högkoncentrerad aceton...)

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Stad/Aceton/

Andreas

Publicerat
  • Författare

Kollade på Biltema i vintras men då hade de ingen, fast de kan ju ha haft slut för tillfället...

Undrar dock vad deras defenition av "kemisk ren" betyder. Man vill ju inte ha någon olja i den.

Tack för tipset!

Publicerat

rengjorde en pipa innan jag målade den med duracoat och jag fick ingen missfärgning eller dålig vidhäfthet på färgen

kan kolla specarna på baksidan flaskan om du vill

Andreas

Publicerat

kemisk ren betyder att det inte innehåller olja :-)

Publicerat
  • Författare

kemisk ren betyder att det inte innehåller olja :-)

Jo men biltema har inte alltid hundra gunnar prylar heller :blush:

Publicerat

Jo men biltema har inte alltid hundra gunnar prylar heller :blush:

Jag köper i litersflaskor på Nordsjöfärg.

http://www.nordsjo.se/store.asp