Publicerat Mars 19, 201115 yr Lite Coolt at tha en egen smedja, något som jag aldrig kommer reda ut. gött o se att du är up and running!
Publicerat Mars 19, 201115 yr Författare Lite Coolt at tha en egen smedja, något som jag aldrig kommer reda ut. gött o se att du är up and running! Up - nja, ligger ner nu... Running - inte en chans Dock hade jag nog varit mer stel om jag inte hade tagit mig i kragen och hittat på något som faktiskt smörjer upp maskineriet. Har man roligt så känner man inte efter så mycket heller Dock har jag lärt mig att man inte skall ta i så mycket när man smider ihop saker, det gör man bara när man skall smida ut saker. Jag skall fixa en verkstadspress med minst 20 ton kapacitet och en fjäderhammare i framtiden! Det är bra att lära sig någonting ordentligt från grunden men det är helt ok att fuska lite oxå
Publicerat Mars 19, 201115 yr Författare Trevlig läsning Wizard. Fn jag har ingen smedja, Jag blev av med smides möjligheten, när dom lade ner den jag höll på i. Jag blir såååå avis på dej. Keep up the good work. Seved Tråkigt att du inte längre har tillgång till en smedja men du kanske skall göra som jag och dona till en liten rackare? Det räcker ju med en friggebod i storlek så är man igång Mitt problem är att jag har hur mycket plats helst men dessväre inte ekonomin att köra alla mina projekt jag drömmer om så man får gena lite och köra lite low-cost varianter men något blir det i alla fall och allt måste inte hända på en gång! Sedan blir det lätt så att man får fixa projekt hemma när man har barn som gör det svårt att åka hemifrån. Tack för alla lyckönskningar! De behövs där ute när jag ibland funderar på vad f.n jag håller på med
Publicerat Mars 19, 201115 yr Tack för alla lyckönskningar! De behövs där ute när jag ibland funderar på vad f.n jag håller på med Äh, inte skall man fundera så mycket. Åtminstone inte så länge man själv och de närmaste tycker att det är OK
Publicerat Mars 20, 201115 yr Och så ville ju Robban verkligen att jag skulle klä av mig men ni får hålla till godo utan vikingahjälm och chaps Ha ha fy fan va bra! Här har vi fanimej en riktig karl som inte fegar ur! Snyggt jobbat förresten, skall bli kul att följa processen till färdigt blad eller rättare sagt färdig kniv.
Publicerat Mars 20, 201115 yr Ha ha fy fan va bra! Här har vi fanimej en riktig karl som inte fegar ur! Snyggt jobbat förresten, skall bli kul att följa processen till färdigt blad eller rättare sagt färdig kniv. Jag trodde du skulle se fram emot att följa processen till Vikingahjälm och chaps....
Publicerat Mars 20, 201115 yr Författare Då tänkte jag visa lite resultat av mitt första damasksmide då... Hade inga förväntningar förutom att jag hoppades att det skulle ha fungerat på några ställen i alla fall... ...och det gjorde det! På ytan såg det inte så spännande ut men efter jag hade slipat av ytan lite med vinkelslipen så hade det faktiskt vällt ihop riktigt bra förutom på några småställen Skruvade bara 1.5 varv på bilan men det hela är ju som sagt ett test och nästa kanske jag får in 4 varv på med lite hjälp och då lär det förhoppningsvis bli ett bra mönster också! Ytorna är grovslipade och visar därför inte så mycket mönster men efter ett dopp i syran så träder lite nyanser fram. Inget att jämföra med de "stora pojkarna" än men på god väg tycker jag! Jag är i alla fall stolt med min första vällning
Publicerat Mars 20, 201115 yr Fan va coolt sträck på dig vännen för det här gjorde du bra Ha de gott Eas
Publicerat Mars 20, 201115 yr Ser kanon ut! När du flyttar in, vore det inte idé att höja upp ässja och städ så du slipper stå som en metmask hela tiden? Även om det inte är den huvudsakliga orsaken till ryggont så är det ändå bra minska ansträngningarna.
Publicerat Mars 20, 201115 yr Författare Tack alla! Jag skall slipa till den till ett riktigt blad och svetsa på en tang så jag kan göra en färdig kniv av den... Det finns material kvar i bilan till kanske två mindre blad till så vi får se vad som blir av dessa när man har börjar slipa lite... Jag har lärt mig massor i detta projektet och nästa gång är det några saker jag kommer att göra annorlunda. TID är viktigt! Det måste få ta tid detta och det är inget man smäller ihop på en fikarast... Det är bättre med några extra uppvärmningar än att få en dålig vällning som senare gör hela bladet värdelöst. Slå många lätta slag i stället för några hårda verkar också vara rätt melodi. Fler försök nästa helg om jag orkar!
Publicerat Mars 20, 201115 yr Författare Ser kanon ut! När du flyttar in, vore det inte idé att höja upp ässja och städ så du slipper stå som en metmask hela tiden? Även om det inte är den huvudsakliga orsaken till ryggont så är det ändå bra minska ansträngningarna. Ässjan blir en helt ny eftersom jag skall göra en större och den kommer att vara lite högre. Städet är faktiskt tre cm för högt just nu men anledningen till att jag står som en metmask är att jag har diskbråck och har svårt att stå rakt för tillfället Dock skall jag ha ett mindre städ också för finlir men det kommer att vara högre. Nya smedjan kommer att vara bättre ergonomiskt utformat med större svängrum mellan "stationerna" också. Man skall kunna vara flera där inne samtidigt hade jag tänkt.
Publicerat Mars 20, 201115 yr Jag är i alla fall stolt med min första vällning Det skall du absolut vara. Jag tycker att det är svårt som fan. Bra jobbat!
Publicerat Mars 20, 201115 yr Författare Kanon bra jobbat hur gick de med tängerna ? /Jocke Hade så tur att Stocken69 ramlade förbi här i dag med en massa järnbitar och en till smidestång så behovet minskade snabbt Dock skall du ha ett stort tack för tipset!
Publicerat Mars 20, 201115 yr Hade så tur att Stocken69 ramlade förbi här i dag med en massa järnbitar och en till smidestång så behovet minskade snabbt Dock skall du ha ett stort tack för tipset! Aha perfekt ändå då brukar kika runt både där och på blocket på massa grejer och ibland vet man ju vad andra söker bara skoj att kunna tipsa /Jocke
Publicerat Mars 20, 201115 yr Kanon, när kan jag beställa ett samuraj svärd? 14 lagers tack. BTW vad är det för drét du spelar, släng på A-teens så ska du se att du har roligare Kanske dax att ducka nu //
Publicerat Mars 20, 201115 yr Författare Kanon, när kan jag beställa ett samuraj svärd? 14 lagers tack. BTW vad är det för drét du spelar, släng på A-teens så ska du se att du har roligare Kanske dax att ducka nu // Resan från första lyckade vällningen till ett stort svärd på 70+ cm är nog ganska lång är jag rädd för Och smida gör man inte med A-Teens! Detta är Dark Clouds and Silver Linings med Dream Theater! En riktigt bra platta med världens bästa grupp!!! (tills trummisen blev tvingad att hoppa av förra året...) Nej du behöver inte ducka, hade det inte varit för dig hade denna tråden troligen inte funnits!
Publicerat Mars 20, 201115 yr Resan från första lyckade vällningen till ett stort svärd på 70+ cm är nog ganska lång är jag rädd för Och smida gör man inte med A-Teens! Detta är Dark Clouds and Silver Linings med Dream Theater! En riktigt bra platta med världens bästa grupp!!! (tills trummisen blev tvingad att hoppa av förra året...) Nej du behöver inte ducka, hade det inte varit för dig hade denna tråden troligen inte funnits! Puss på dig med //
Publicerat Mars 21, 201115 yr Jävligt fräckt Jens! Hojta till när du känner dig redo för en beställning (om du nu känner fört).
Publicerat Mars 21, 201115 yr Det där såg riktigt fränt ut Lovar gott inför framtida jobb nu när du vet att det funkar /M