Publicerat Mars 9, 201115 yr Författare När du nu fegar ur Skureboträffen och skyller på ryggen så skickar jag hammaren till dig Tackar och bockar... Kniv kommer i retur
Publicerat Mars 10, 201115 yr Kanske vi skånska knivfumlare kan ha en knivhelg hemma hos mig i sommar? De som vill testa smida också kan ju göra det om de vill. Det låter som en kanon helg. jag kommer dit för ingen kan fummla som jag kanske vi kan kombinera det med lite grillning o beer/whisky o ljugarbänk också ? Ha det super o akta ryggen i flytten Eas
Publicerat Mars 10, 201115 yr Författare Kanske vi skånska knivfumlare kan ha en knivhelg hemma hos mig i sommar? De som vill testa smida också kan ju göra det om de vill. Det låter som en kanon helg. jag kommer dit för ingen kan fummla som jag kanske vi kan kombinera det med lite grillning o beer/whisky o ljugarbänk också ? Ha det super o akta ryggen i flytten Eas Grill, öl och whisky är inga problem att fixa det heller! Ljugarbänk är obligatoriskt! Någon flytt av smedjan blir det inte på ett bra tag med min rygg
Publicerat Mars 10, 201115 yr säg till om du vill ha hjälp det är bättre o vara 2 med dåliga ryggar än en MVH Eas
Publicerat Mars 18, 201115 yr Författare Bestämde mig för att trotsa ryggontet och nu skulle det laboreras. Hade beställt 15N20 och 15LM för damasksmide och nu skulle det ske. Testade med tre bitar och målet var inte att göra något häftigt mönster, målet var att lyckas välla bitarna! Fick inte riktigt rätt temperatur i början tror jag men på med borax och in igen och sedan ut och små hammarslag och till slut så hettade jag upp bilan till rätt temperatur och tro't eller ej men det lyckades! Har nu en utsmidd bila som är bondad och den delade inte på sig när jag klämde till den med en slägga efteråt! Nästa steg är att välla 5 eller 7 bitar och sedan skruva hela bilan efter den är välld så man skapar ett vridet möster och sedmera ett knivblad av detta. Det svåraste är att acceptera att man skall slå mycket försiktiga slag i början med en lätt hammare tills det har bondat, sen kan man mata på med den stora smideshammaren! To be continued...
Publicerat Mars 19, 201115 yr Hörrdu Jens... Jag saknar en redig bild på dig poserandes med slägga i näven, läderbrallor samt bar överkropp. Knö gärna fast en vikingahjälm på skallen. /Robban
Publicerat Mars 19, 201115 yr Författare Hörrdu Jens... Jag saknar en redig bild på dig poserandes med slägga i näven, läderbrallor samt bar överkropp. Knö gärna fast en vikingahjälm på skallen. /Robban Hmmm...
Publicerat Mars 19, 201115 yr Författare Nej nu går jag ut och kapar upp 15N20 och 15LM och svetsar ihop en bila för damasksmide! Det blir en femlagers bila som skall vällas och skruvas är det tänkt. Tar med mig kameran ut för att dokumentera mitt fumlande men till Robbans stora förtret är det för kallt för topless smide för tillfället så påklätt får det bli! Antingen går det bra eller så går det åt pipan men så är det. En verkstadspress på 20+ ton hade inte varit helt fel... Tebax om några timmar.
Publicerat Mars 19, 201115 yr Trevlig läsning Wizard. Fn jag har ingen smedja, Jag blev av med smides möjligheten, när dom lade ner den jag höll på i. Jag blir såååå avis på dej. Keep up the good work. Seved
Publicerat Mars 19, 201115 yr Nu har det gått några timmar sen ditt inlägg Wizard - var är BILDERNA??
Publicerat Mars 19, 201115 yr Fick du gjort nått vettigt? har själv ställt min fräs på plats och skall nu fylla på med "öl" i växellådan. /Mr. Rövsmör
Publicerat Mars 19, 201115 yr Riktigt ballt och inte så lite kaxigt att ge sig på damask med en gång, sånt gillas Hur funkar hammaren?
Publicerat Mars 19, 201115 yr Författare Riktigt ballt och inte så lite kaxigt att ge sig på damask med en gång, sånt gillas Hur funkar hammaren? Den är inte färdigskaftad än men jag är nästan klar med skaftet! (tillverkade ett eget av en grov stam torkat hagtorn) Men man måste ge sig på de svåra momenten för att kunna lära sig av misstagen. Vällde ihop en liten bit häromdagen och jag lärde mig en hel del av den övningen och det enda sättet att komma vidare är att ge sig in i leken! HÖG värme verkar vara den viktigaste ingrediensen så jag kör med enbart krossad träkol från lövträd och jag kan lätt få upp ässjan i temperaturer som bränner kolen i stålet så man får vara lite försiktig. Dock kommer denna ässjan att pensioneras snart eftersom jag skall bygga en ny större som skall vara i min nya smedja!
Publicerat Mars 19, 201115 yr Den är inte färdigskaftad än men jag är nästan klar med skaftet! (tillverkade ett eget av en grov stam torkat hagtorn) Jag gjorde ett yxskaft av eneträ en gång för en herrans massa år sedan, lite kvistigt men mycket segt och bra spänst i. Ska verkligen bli spännande att se var du hamnar med ditt smedprojekt.
Publicerat Mars 19, 201115 yr Författare 1 timme att ladda upp några minuters klipp... Inlägget uppdaterat med videoklipp!
Publicerat Mars 19, 201115 yr Håller på att ladda upp lite filmklipp på tuben men med glesbygdsinternet så tar det sin lilla tid så ni får hålla till godo med lite bilder under tiden... Först kapade jag till fem stycken bitar av 15N20 och 15LM. Efter polering av bitarna så attacksvetsade jag ihop dem till en bila med handtag. ...här skall det egentligen ligga en del videoklipp men det tar så lång tid att de får ni vänta på... Här är första upphettningen och flux med Borax. Fler kommer senare... Här ser ni bilan efter vällning och vridning till en mindre twist. Och så ville ju Robban verkligen att jag skulle klä av mig men ni får hålla till godo utan vikingahjälm och chaps Hur gick det då? Borax kan man inte använda för mycket av så det slösar jag med och även om jag fick ge upp innan jag hade smidit ut hela bilan till rätt tjocklek så verkar det hela ha gått enligt plan! Orkar jag så kanske smider jag ut resten i kväll eftersom jag är riktigt sugen på att slipa ner ytan på bilan och etsa den lite snabbt för att se om vällningen håller samt mönstret på bladet... Nu blir det dock lite lunch först! Du får göra en kalender med smidesbilder. Seved
Publicerat Mars 19, 201115 yr 1 timme att ladda upp några minuters klipp... Inlägget uppdaterat med videoklipp! Ja fy fn träligt det är att ladda upp till Youtube. Jag laddade bara upp några snuttar o det tog hur lång tid som helst. Seved
Publicerat Mars 19, 201115 yr Hojsan Wizard. det ser grymme bra ut än så länge. fick en tanke i huvudet.. varför kör du inte bara ner bilan i knarket ( vita pulvret ) ? eller smälter allt till en enda gegga eller nått ? såg lite "mnjaeh" ut o stör ut med en sked. kämpa på o akta ryggen MVH Eas
Publicerat Mars 19, 201115 yr Författare Hojsan Wizard. det ser grymme bra ut än så länge. fick en tanke i huvudet.. varför kör du inte bara ner bilan i knarket ( vita pulvret ) ? eller smälter allt till en enda gegga eller nått ? såg lite "mnjaeh" ut o stör ut med en sked. kämpa på o akta ryggen MVH Eas Man kan doppa bilan i Borax men då kontaminerar man den Boraxen som man har i burken eller motsvarande. Nja, kontaminerar..., men Borax smälter och blir till en glasliknande substans och får man det i burken så blir det problem senare att strö på Boraxen. Egentligen så behöver man inte så mycket men eftersom man inte kan använda för mycket Borax så är det bara att rocka loss De flesta verkar använda en sked och strö på på det sättet och då skall väl inte jag vara sämre
Publicerat Mars 19, 201115 yr Stor salt shaker ? kanske kan funka? tänker på ryggen din nämligen..vill ju se dig om tisdagarna Tjo faderittan Eas
Publicerat Mars 19, 201115 yr Författare Håller på att ladda upp lite filmklipp på tuben men med glesbygdsinternet så tar det sin lilla tid så ni får hålla till godo med lite bilder under tiden... Först kapade jag till fem stycken bitar av 15N20 och 15LM. Efter polering av bitarna så attacksvetsade jag ihop dem till en bila med handtag. Här är första upphettningen och flux med Borax.
Publicerat Mars 19, 201115 yr Författare I slutet av detta klippet visar jag hur min fjärrkontroll i ässjan funkar Ibland så släpper den fastsvetsade armeringsjärnet och då får man ta tången i stället. Lite irriterande när det händer men wtf... Här ser ni bilan efter vällning och vridning till en mindre twist. Hur gick det då? Borax kan man inte använda för mycket av så det slösar jag med och även om jag fick ge upp innan jag hade smidit ut hela bilan till rätt tjocklek så verkar det hela ha gått enligt plan! Orkar jag så kanske smider jag ut resten i kväll eftersom jag är riktigt sugen på att slipa ner ytan på bilan och etsa den lite snabbt för att se om vällningen håller samt mönstret på bladet... Nu blir det dock lite lunch först! Och så ville ju Robban verkligen att jag skulle klä av mig men ni får hålla till godo utan vikingahjälm och chaps
Publicerat Mars 19, 201115 yr Författare Stor salt shaker ? kanske kan funka? tänker på ryggen din nämligen..vill ju se dig om tisdagarna Tjo faderittan Eas Jo jag har tänkt att testa med en större kryddbruk sen... ...och jag kan lova att det är inte påhällandet av Boraxen som knäcker ryggen Det är bara bra att använda ryggen till något roligt när man har ont. Man liksom glömmer av det under tiden