Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Wizards fumlade försök till en smedja

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Satan Jensa vad snyggt :wub:

Måste ge dig en eloge för ditt engagemang och inlärningstid.

Detta kommer att bli snyggt som bara den.

//

Tack! ^_^

Jag bara lyssnar på Socker Conny...

-"Med ett schysst järnrör kan man slå hela världen med häpnad!"

Socker-Conny.jpg

• Svar 210
  • Visningar 48,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Tack! ^_^

Jag bara lyssnar på Socker Conny...

-"Med ett schysst järnrör kan man slå hela världen med häpnad!"

Socker-Conny.jpg

Hahaha ni säger samma sak men menar helt olika :lol: Socker Conny :slå in huvet på folk. Wizard: smida grymma knivar och annat fint.

ser verkligen fram imot morgondagen då man skall gotta sig i en ny kniv.

Må gott

Eas

Publicerat

blir kul att se i morron :)

Publicerat

Går undan här :D

Ska bli kul att se kniven när den blir klar :)

mvh

Publicerat

Man ser ju faktiskt att det är en smörkniv du har gjort. :) Dags att göra ett träskaft på den, va? ;) Blir nog inte så skön i handen som den är nu... :rolleyes:

Publicerat

Och sen en annan typ av kniv.... Du är ju som en Duracell-kanin, ju! :o:D

Publicerat
  • Författare

Man ser ju faktiskt att det är en smörkniv du har gjort. :) Dags att göra ett träskaft på den, va? ;) Blir nog inte så skön i handen som den är nu... :rolleyes:

Smörkniven var bara ytterligare en smidesövning och fyller således ingen egentlig funktion...

Men som blivande fulsmed så måste man ju dra in prylarna i hemmet också och försöka använda dem! :lol:

Dock såg jag en fördel med den kniven nu i kväll.

Jag använder riktigt smör på mackorna och det är som bekant ganska hårt när man har det i kylen...

Höll kniven lite snabbt över lågan på en av brännarna på gasspisen och sedan var det bara att smöra på utan att mackan gick sönder! :D

Det gäller att hitta funktion ;)

Men nu skall jag försöka mig på att göra lite mer seriösa knivblad, har det första på g nu som du kanske såg...

Det är nu härdat i ugnen och i morgon skall det på ett skaft!

Smide var riktigt kul faktiskt!

Publicerat
  • Författare

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig.

AEB-L är ingen stålkvalitet jag är bekant med. Jag har uteslutande smidit i ordinära kolstål och blötjärn samt lamineringar av dessa. Rosttröga stål är lite kinkigare säger folk, både att smida och härda. De rosströga blad jag gjort har jag slipat fram och skickat in till Nordells för härdning. Anlöpning har jag gjort hemma.

Principen är dock att:

1/ normalisering. Upphettning av materialet följt av långsam avsvalning, typ i kanten på ässjan.

2/ härdning. hänger ihop med kolhalten och då bör man ha ett järnkoldiagram tillgängligt för att veta vilken temp man skall upp i. Princip: upp i rätt temperatur sedan snabb avkylning.

3/ anlöpning. sänker hårdheten till önskad nivå. kolstålsblad skall helst vara helt avhärdade i ryggen och ha hyfsat hård egg. anlöpning kan till nöds göras på en spisplatta eller i en vanlig ugn. Vi snackar temepraturer kring 220-230 grader i de flesta fall.

Har hittat detta diagrammet...

AEBL-Typical.gif

Nu måste man antingen skaffa flytande kväve eller lägga kolsyreis i aceton oxå :blink:

Tror det löser sig ändå med härdningen på det sättet du beskriver!

Publicerat

Jäklar vilket tempo du har bra jobbat!

Som någon nämnde tidigare tycker även jag du ska spana efter gammla smidesverktyg det är fina grejor och lite retro stuk på en smedja är mysigt :wub:

Även gammalt stål är ofta fint att jobba med testa att böj en 50 år gammal smörkniv och en ny från Ikea så märker du nog lite skillnad i stål kvalitet :wub:

Publicerat

Ok snart lär du väl sköta om familjens tänder med enl gammal god tradition :blink:

Mvh!

Publicerat

Snacka om att det går undan! :D

Publicerat
  • Författare

Jäklar vilket tempo du har bra jobbat!

Som någon nämnde tidigare tycker även jag du ska spana efter gammla smidesverktyg det är fina grejor och lite retro stuk på en smedja är mysigt :wub:

Även gammalt stål är ofta fint att jobba med testa att böj en 50 år gammal smörkniv och en ny från Ikea så märker du nog lite skillnad i stål kvalitet :wub:

Jo jag har fått nys om en gammal herre som köper upp allt i verktyg han kan från dödsbon och liknande.

Jag skall åka dit och botanisera helt klart!!!

Gamla verktyg är oftast så mycket bättre metallurgiskt än nya och dessutom är de ju vackrare :blush:

Stål är lite svårare... Har en del riktigt gamla bitar och en del smider underbart medans andra är riktigt dåliga.

Det finns vissa delar som inte innehåller en massa skräp, gamla bakaxlar t ex.

Dock testade jag med AEB-L i går som ni kanske såg och visserligen kräver det lite högre värme men å andra sidan är det en grym bit att göra knivar på.

Skall köpa lite blötare järn till veckan för lite mer vanligt smide. Det är svårt att göra en massa övningar om man inte vet järnskrotets egenskaper innan man börjar :P

Anledningen till att jag ville testa detta är att det börjar bli så pass exotiskt med smide nu eftersom väldigt få håller på med det och tanken var när vi köpte gården att den skulle kunna husera en massa konstiga experiment man ville hålla på med. Det är ju ingen platsbrist direkt ;)

Snart skall jag härda färdigt kniven, låta den kallna, slipa färdigt den och fixa trädetaljerna!

Det är bra att hitta en annan hobby när man inte kan jaga ^_^

Publicerat
  • Författare

Ok snart lär du väl sköta om familjens tänder med enl gammal god tradition :blink:

Mvh!

Jag snusar så jag får inga hål i tänderna :lol:

Innan någon släpper in mig med en tång i någons käft lär de vara väldigt desperata... hehe...

Publicerat
  • Författare

Snacka om att det går undan! :D

Jo men vill man lära sig är det bara att gasa på!

Jag har läst en del under vintern och tittat lite på hur andra har gjort, sedan är det bara att försöka omsätta det i praktik.

Ibland går det, oftast inte :lol:

Publicerat

Synd att du bor så ocentralt annars har jag gott om järn på jobbet där jag häckar nu.

Köp 10mm fyrkantstång med lite fantasi blir det snygga ljusstakar vedkorg mm.mm ;)

Publicerat
  • Författare

Alla härdningsmomenten är nu klara och kniven har fått en riktigt härlig gråton! (som jag inte tänker polera bort)

Dock är det för kallt för att göra klart kniven i kväll så det får bli en annan dag.

Medans kniven härdade i sina olika moment med både olja och ugn så passade jag på att smida en kniv till.

Frugan efterlyste att även hon ville ha en kniv och då tänkte jag att jag skulle göra en Nessmuk inspirerad fulltang men med något form av halkskydd.

Så här blev det.

post-2639-0-92823300-1298218729_thumb.jp

Hammarslagen ni ser på bladet är slagna med flit eftersom jag ville att kniven verkligen skulle se smidd ut.

Den kan nog bli ganska snygg med liknande gråton även den.

Skaftet/tangen skall smalnas av lite mer... Frugan har betydligt mindre händer än jag :blush:

Frugan verkar nöjd i alla fall även om hon trodde att Nessmuk var namnet på en exotisk sjukdom eller liknande :lol:

Vad har jag gjort för observationer nu när jag har smidit mina två första blad?

• Det är en enorm skillnad på stål och stål!
  • Jag vill verkligen ha en slipmaskin!
  • Jag vill verkligen också ha en bandslip!!!
  • Det är skitsvårt att smida när städet är -8°C... Det man smider kallnar direkt <_<
  • Det är skitkul! :wub:

Stop, Hammer time!

Publicerat

ser ju riktigt bra ut :)

Publicerat

Kanon bra ser det ut att bli wiz :)

mvh

Publicerat

Detta ser ju tokbra ut, ska bli spännande att se hur väl du lyckas med härdningen, jag inbillar mig att det är svårt, utan att veta :blush:

Publicerat
  • Författare

Detta ser ju tokbra ut, ska bli spännande att se hur väl du lyckas med härdningen, jag inbillar mig att det är svårt, utan att veta :blush:

Jag skall prova att slipa kniven och se hur det går men jag kollade med magnet innan jag härdade eggen i olja (fritösolja så det luktade pommes i smedjan) och sedan temperade, eller vad det nu heter, jag bladet i ugnen med en extra digital termometer som säkerhet i 225°C i 30 minuter.

Läste på en hel del i natt om AEB-L och hittade en del som hjälpte mig på traven.

Återkommer med resultat efter slipningen ^_^

Det är inte bara att banka och slipa det här, man måste ha koll på metallurgin också :blink:

Publicerat

Hej Wizard. Allt ser kanon bra ut.

Jag har gjort ett par knivar på Seveds blad o det är kul att göra något av något som andra forum medlemmar gjort. När du får tid och om du har lust så skulle det vara kul om du kunde göra ett liknande fulltånge blad som den understa till mig som jag kan skafta. Givetvis får du betalt.

mvh Kimmo

Publicerat
  • Författare

Hej Wizard. Allt ser kanon bra ut.

Jag har gjort ett par knivar på Seveds blad o det är kul att göra något av något som andra forum medlemmar gjort. När du får tid och om du har lust så skulle det vara kul om du kunde göra ett liknande fulltånge blad som den understa till mig som jag kan skafta. Givetvis får du betalt.

mvh Kimmo

Självklart!

Beställde mer stål i morse så jag kan fortsätta smida.

Det är på tok för lurigt att hålla på och testa det järnskrotet man har hemma, speciellt när man inte har en aning om hur man skall härda det... <_< (eller vad det innehåller)

Har beställt AEB-L, 15N20 och UHB15LM så man vet vad som bladen är gjorda av!

AEB-L är hårt som tusan att smida i men resultatet blir riktigt bra. Kan tänka mig att det blir enklare att smida närmare sommaren när städet inte är -8 :lol:

Det undre bladet, som för övrigt nu är polerat med bibehållen grå yta, är vagt influerat av en kniv från Lloyd Harding och kommer att få scalor av blå masur björk.

Publicerat
  • Författare

Kollade på tradera i går om det fanns något (jag är tradera oskuld!) och det gjorde det!

Slängde in ett bud och tamifan fick det också!

Det mesta är kuriosa som nog blir kul att ha hängande i smedjan men tången och verktygen som egentligen nog skall användas till en lufthammare skall användas!

117429993_1.jpg

Har även hämtat 10mm fyrkantsstål i dag så nu blir det åka av!

Har också börjat med kniven till vårtävlingen så nu har jag det jag gör ett tag :P

Måste också kapa och skicka alm till lite olika människor... Det hade jag glömt :blush:

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Dags för en liten uppdatering tror jag...

Har nu införskaffat smidestång samt bänkslip med 200mm skivor så det skall bli enklare att slipa.

Ena skivan fimpade jag direkt och där skall det sitta en polerskiva i stället! ^_^

Har nu organiserat mina verktyg lite bättre och har även börjat tillverka verktyg som skall underlätta smidet.

Håller på med en avskrot men det är lite för påfrestande för ryggen så den får vänta en stund.

Beställde i dag UHB15LM och 15N20 till mitt första damaskerade blad.

I stället för att chansa så tänkte jag testa en beprövad metod för en gångs skull :P

Beställde även en 3,5 x 340 x 1000 mm stor bit AEB-L som jag känner att jag nu behärskar vad gäller smide, härdning och normalisering.

Inte gratis men man får ut ganska många knivblad ur en så pass stor bit!

Har även beställt mosaik pins och färgpulver för epoxy så jag kan börja ta mina hittils fumlande försök till smyckesknivar ett steg längre.

Smideskol skall hämtas i Ystad någon dag när jag orkar köra dit.

Smedjan är nu utrustad med fast och mobil lysrörsbelysning så man ser vad man håller på med samt musikanläggning!

Hårdrock av den elakare sorten är bra när man smider för ibland måste man banka skiten ur metallen för att få den att göra det man vill :lol:

Har även de flesta delarna till en hemmabyggd bandslip nu men jag saknar ett bra kontakthjul... Har starka funderingar på att gjuta ett eget i aluminium och sedan be en polare att svarva till den men det känns lågprioriterat för tillfället...

Och så skall hela smedjan flyttas igen... Har redan vuxit ur den nuvarande platsen och kommer troligen att flytta in allt till den stora ladan.

Har en betongplatta där i ena ändan på kanske 150-200 kvadrat så det skall nog gå bra där ^_^

Min fältessja skall pensioneras till förmån för en större som jag skall mura själv. Behöver en större sweetspot när jag skall härda!

Kanske vi skånska knivfumlare kan ha en knivhelg hemma hos mig i sommar?

De som vill testa smida också kan ju göra det om de vill.

Har även kollat på en helmask som skydd när man slipar men fy för den lede vad dyra de var... 1300 spänn på Hjula :blink:

Sen vet jag att Stocken69 har sparat alla järnbitar som blir över på hans jobb också till mig :wub:

Det var nog allt tror jag... :P

Publicerat

När du nu fegar ur Skureboträffen och skyller på ryggen så skickar jag hammaren till dig ;)