Publicerat Mars 21, 201115 yr Författare Jävligt fräckt Jens! Hojta till när du känner dig redo för en beställning (om du nu känner fört). Tack! Eftersom jag fortfarande är i prototypstadiet så är nog inga beställningar aktuella än och dessutom står jag i tacksamhetsskuld till några individer så de skall servas först... Men jag lovar att hojta till när jag har så pass mycket snurr på maskineriet att jag känner mig redo! Råvarorna är inte så dyra men om man gör allt för hand så tar det sin lilla tid om man säger så... Detta är inget man kommer att bli fet på men ett litet slag () för hantverket!
Publicerat Mars 21, 201115 yr Tack! Eftersom jag fortfarande är i prototypstadiet så är nog inga beställningar aktuella än och dessutom står jag i tacksamhetsskuld till några individer så de skall servas först... Men jag lovar att hojta till när jag har så pass mycket snurr på maskineriet att jag känner mig redo! Råvarorna är inte så dyra men om man gör allt för hand så tar det sin lilla tid om man säger så... Detta är inget man kommer att bli fet på men ett litet slag () för hantverket! Det var fräckt med de breda gråa fälten, istället för de plottriga blanden man ofta ser. Ser ut som bergsådror faktiskt! /Kalle
Publicerat Mars 21, 201115 yr Håller med Kalle där. coolt med breda fält i mönstret istället för myrornas krig på bladet. Hmm.. Wizards slow damast twist.. sug på den du.. mmm . vill nog ha ett blad av den sorten... eller nja... vill nog ha 2 :lol: Kiip app de good wörk man. Eas
Publicerat Mars 21, 201115 yr Den blev jävlig snygg. Var det den biten du visade mej när jag var där?
Publicerat Mars 21, 201115 yr Författare Den blev jävlig snygg. Var det den biten du visade mej när jag var där? Japp. Jag smidde ut en bit av den och rev av den med vinkelslipen. Kunde liksom inte hålla mig eftersom jag ville se om jag hade lyckats med någon del av experimentet överhuvudtaget Tror eventuellt att jag hade för hög värme vid vällningen eftersom ytan på bilan fjällade ordentligt men å andra sidan så slipar man ju fram resultatet sen så det försvinner ju. Jag skall slipa till ett blad av denna "fulslipade" bit och svetsa på en tang och se hur det blir. Tror nämligen att resten av biten håller betydligt högre kvalitet eftersom detta är ena ändan av bilan... Dock gjorde jag det fatala misstaget att kyla bilan i vatten och efter jag hade avverkat två st lamellslipskivor med 40-korn så insåg jag hur härdad den var och anlöpte hela rasket igen och sedan fick den svalna av luften... Nybörjarmisstag Är fortfarande lite fundersam på detta eftersom jag verkligen inte trodde att jag skulle lyckas överhuvudtaget efter att ha läst lite om vällning...
Publicerat Mars 21, 201115 yr Författare Det var fräckt med de breda gråa fälten, istället för de plottriga blanden man ofta ser. Ser ut som bergsådror faktiskt! /Kalle Håller med Kalle där. coolt med breda fält i mönstret istället för myrornas krig på bladet. Hmm.. Wizards slow damast twist.. sug på den du.. mmm . vill nog ha ett blad av den sorten... eller nja... vill nog ha 2 :lol: Kiip app de good wörk man. Eas Tack killar Nu när ni säger det så är det faktiskt ett intressant koncept med tanke på att de flesta damaskerade bladen nästan tävlar om hur många lager de har i sina knivar... 120+ är inte ovanligt Då skryter jag med att jag visserligen bara har fem lager, men de är breda!
Publicerat Mars 21, 201115 yr Japp. Jag smidde ut en bit av den och rev av den med vinkelslipen. Kunde liksom inte hålla mig eftersom jag ville se om jag hade lyckats med någon del av experimentet överhuvudtaget Tror eventuellt att jag hade för hög värme vid vällningen eftersom ytan på bilan fjällade ordentligt men å andra sidan så slipar man ju fram resultatet sen så det försvinner ju. Jag skall slipa till ett blad av denna "fulslipade" bit och svetsa på en tang och se hur det blir. Tror nämligen att resten av biten håller betydligt högre kvalitet eftersom detta är ena ändan av bilan... Dock gjorde jag det fatala misstaget att kyla bilan i vatten och efter jag hade avverkat två st lamellslipskivor med 40-korn så insåg jag hur härdad den var och anlöpte hela rasket igen och sedan fick den svalna av luften... Nybörjarmisstag Är fortfarande lite fundersam på detta eftersom jag verkligen inte trodde att jag skulle lyckas överhuvudtaget efter att ha läst lite om vällning... Hmm lite som Hummlan. Man skall inte forska läsa och fundera. Bara göra, då blir det bra
Publicerat Mars 21, 201115 yr Tack! Eftersom jag fortfarande är i prototypstadiet så är nog inga beställningar aktuella än och dessutom står jag i tacksamhetsskuld till några individer så de skall servas först... Men jag lovar att hojta till när jag har så pass mycket snurr på maskineriet att jag känner mig redo! Råvarorna är inte så dyra men om man gör allt för hand så tar det sin lilla tid om man säger så... Detta är inget man kommer att bli fet på men ett litet slag () för hantverket! Var det att bli fet som var tanken, då? Då ska man sitta still och mumsa i sig en kombination av fett och socker. Vill bli extra fet så kan man sluta röka också (om man är rökare) - det är effektivt!
Publicerat Mars 24, 201115 yr Författare Tog en ändbit av min bila som jag smidde ut och svetsade på en tang. Den är bara grovslipad och snabbetsad men det funkade ganska bra. Har problem med släppningar och de inträffade under härdningen när bladet var slipat... Undrar varför? Måste man härda damaskerade blad på ett annat sätt eller är det så att de inte längre pallar värmen som krävs vid härdningen? Som sagt, detta är bara för övningen och för att lära mig att smida Dock skall jag skafta detta bladet och spara som ett minne som det första bladet jag gjorde klart
Publicerat Mars 24, 201115 yr Vet inte ett jota om härdning...Det jag vet är att jag gillar det jag ser Häftigt med breda rejäla ådringar där /M
Publicerat Mars 24, 201115 yr Författare Vet inte ett jota om härdning...Det jag vet är att jag gillar det jag ser Häftigt med breda rejäla ådringar där /M Tack! Dock har jag märkt att det är sjukt mycket svårare att göra dessa bredare mönster och att få det att hålla ihop än om man viker och skrivar hela baletten... Men det blir faktiskt ganska häftigt! Det häftigaste är dock att detta faktiskt går att fixa med grillkol, ett städ och en hammare... Av en total nybörjare som jag
Publicerat Mars 24, 201115 yr Du är på god väg Jensa, snart har du klurat ut även detta. Kul att se o läsa om vad du styr ed på kvällarna. //
Publicerat Mars 24, 201115 yr Härdade en hel del när jag jobbade som verktygsmakare. Var med om att det blev släppningar i verktygs stål pratades om orenheter. Känns som att demaskeringen kan ordna så du kan få orenheter i material. Sen tror jag att temperaturen kan spela in vissa material har jag ett svagt minne av att det inte spelade på många 10-tals grader för att få det bra. Men har inga minnen av att man fick släppningar då. Lasse
Publicerat Mars 24, 201115 yr Författare Härdade en hel del när jag jobbade som verktygsmakare. Var med om att det blev släppningar i verktygs stål pratades om orenheter. Känns som att demaskeringen kan ordna så du kan få orenheter i material. Sen tror jag att temperaturen kan spela in vissa material har jag ett svagt minne av att det inte spelade på många 10-tals grader för att få det bra. Men har inga minnen av att man fick släppningar då. Lasse Jo man har nog en del kvar att lära om metallurgi helt klart Problemet är att avgöra när man har exakt rätt temperatur för att vällningen skall fungera... För kallt och det skiter sig, för varmt och man bränner sönder stålet... Vällning skall ju göras precis innan det blir för hett vad jag förstår. Mer försök så får man nog till det ordentligt till slut! Det var ju bara min första ordentliga bit liksom
Publicerat Mars 24, 201115 yr Jo man har nog en del kvar att lära om metallurgi helt klart Problemet är att avgöra när man har exakt rätt temperatur för att vällningen skall fungera... För kallt och det skiter sig, för varmt och man bränner sönder stålet... Vällning skall ju göras precis innan det blir för hett vad jag förstår. Mer försök så får man nog till det ordentligt till slut! Det var ju bara min första ordentliga bit liksom Har bonhärdat vid några tillfällen och då hade jag ett färg schema som talade om vilken temperatur materialet hade så man kunde bryta vid rätt temp. Lite jobbigt var då mitt färgseende inte är det bästa. Lasse
Publicerat Mars 24, 201115 yr Författare Har bonhärdat vid några tillfällen och då hade jag ett färg schema som talade om vilken temperatur materialet hade så man kunde bryta vid rätt temp. Lite jobbigt var då mitt färgseende inte är det bästa. Lasse Jag kör med en magnet på en pinne men huruvida det är korrekt eller fel på alla olika järnbitar jag har vet jag ej... Hårt som attans blir det i alla fall innan man "bakar" det i ugnen efteråt och normaliserar det hela.
Publicerat Mars 24, 201115 yr Riktigt kul blad du fått till, "fulsnyggt" som bara det. Ska bli spännande att se vad du knåpar till för skaft till den lilla knubbisen
Publicerat April 7, 201115 yr Var precis och hämtade i grannstaden ett oanvänt 60Kg Kohlswa städ samt en fältässja med elmotor som jag fick tag på för vrakpris, nu har jag skrotat min gamla ässja av tegelstenar, elfläkt och avgasrör från Biltema. Nu skall här smidas! Kul tråd där jag fått många tips, tack för det! Nu skall jag bara försöka lyfta ut städeländet från skuffen på min 240 Mvh / Karl-Erik
Publicerat April 7, 201115 yr rekommenderar dig starkt att ta hjälp med de kalle, ingen lek att ta 60 kg ur en skuff blir en illa ställning och kan gå riktigt illa var rädd om dig /Jocke
Publicerat April 7, 201115 yr Författare Kul med fler smeder Har nyss snackat med Stocken69 som var här och lämnade lite plåt. Han hade eventuellt skådat ett stort städ på 100+ kilo som eventuellt kunde köpas loss för en rimlig peng... Håller tummarna!!! Det är inget fel på det städet jag har nu men det är lite litet samt att det är tämligen slitet och behöver renoveras inom kort. Sen behöver man ju minst två städ... Precis som vapen, man kan ju inte bara ha en bössa Har nu kommit så pass långt med mitt smide att jag nu utan större bekymmer kan ta en hög med skrot och förvandla det till ett faktiskt ganska bra blad som står sig mot en hel del köpesblad! Hade bara ryggen orkat så hade jag bankat betydligt mer än vad jag gör nu men det kommer... Har lite nya experiment på g men det får ni se lite senare... hehe... Anledningen till att jag inte har visat några riktiga alster på ett tag är att jag dels inte har gjort så mycket samt att jag har några olika blad till knivtävlingen och eftersom jag inte kan bestämma vilken jag skall ta så visar jag inget av dem Dock har jag skissat klart på en fjäderhammare och har även börjat samla in prylarna till konstruktionen. Städ och hammare tillverkas av järnvägsräls!!!
Publicerat April 7, 201115 yr Eftersom vårt fd grannföretag var en tågverkstad så låt det ganska mycket fina rälsbitar här o var. Jag ska se om de kan ligga någon kvar någonstans, skit vad tunga de är den saken är säker. //
Publicerat April 7, 201115 yr Författare Eftersom vårt fd grannföretag var en tågverkstad så låt det ganska mycket fina rälsbitar här o var. Jag ska se om de kan ligga någon kvar någonstans, skit vad tunga de är den saken är säker. //
Publicerat April 8, 201115 yr Tack för omtanken, men det gick f_n så mycket lättare att lyfta ut än i, inga problem att hålla vikten om den väl är uppe i rätt höjd, det är värre och seglyfta den sista cm över kanten på skuffen när den skulle i Väntar bara på att det skall sluta blåa så skall jag skära lös lite ur den gamla harven jag kapade ner i sommras och prova. Måste bara checka elanslutningen till motorn så det blir lite drag. Det är gjutjärn i botten av ässjan såg jag, 2 spakar för reglering av luft. Det står B21 på städet, alldeles slätt och fint, rund spets på ena sida och fyrkantig spets på den andra. Den här kommer att svara gott när det blir dags att banka järn. Mvh / Karl-Erik
Publicerat April 8, 201115 yr Tog en ändbit av min bila som jag smidde ut och svetsade på en tang. Den är bara grovslipad och snabbetsad men det funkade ganska bra. Har problem med släppningar och de inträffade under härdningen när bladet var slipat... Undrar varför? Måste man härda damaskerade blad på ett annat sätt eller är det så att de inte längre pallar värmen som krävs vid härdningen? Som sagt, detta är bara för övningen och för att lära mig att smida Dock skall jag skafta detta bladet och spara som ett minne som det första bladet jag gjorde klart Det tog ett tag för polletten att falla ner men sedan kom jag på det. Du har ett problem med eggen på denna kniv. Den består ju nämligen av ömsom stål ömsom blötjärn. Det innebär att du kommer att få partier av eggen som är icke härdade. Det är just därför många damaskblad har ett separat eggstål och inte en damaskerad egg. Samtidigt tycker jag att den blev väldigt cool.