Publicerat Februari 10, 201115 yr Hej, Vi kör med Axsess premium till vår finne men jag funderar på att byta foder. Dels tycker jag att hon är lite matt i pälsen och dels så får hon så galet dålig andedräkt av fodret. Har läst att rätt många håller Purina Pro Plan som ett bra foder. Någon som kör på det fodret och kan rekomendera eller avråda? Eller tips på annat bra torrfoder. Priset på fodret spelar ingen roll, en finnspetstik äter ju inte allt för många kilo varje månad.
Publicerat Februari 10, 201115 yr Hej, Vi kör med Axsess premium till vår finne men jag funderar på att byta foder. Dels tycker jag att hon är lite matt i pälsen och dels så får hon så galet dålig andedräkt av fodret. Har läst att rätt många håller Purina Pro Plan som ett bra foder. Någon som kör på det fodret och kan rekomendera eller avråda? Eller tips på annat bra torrfoder. Priset på fodret spelar ingen roll, en finnspetstik äter ju inte allt för många kilo varje månad. Kan inte rekomendera purina mina hundar fick tjock päls + att dem vart dålig i magen!! Acana är ett jävligt bra foder som jag kan rekomendera starkt! å funkar inte de så säger jag Eukanuba lamm å ris! Bifogar en länk som du kan jämföra olika foder på! http://foderbilen.se/hund/produkter/hundfoder?manufacturer=182 MVH Rävpekka
Publicerat Februari 10, 201115 yr Kör sen 3 år tillbaka på svenska hundfoders proffesional 32/24, riktigt bra foder och jag har hunnit prova de flesta både hemma och i jobbet, vetebaserade foder finns bara för att det ska bli billigt, ingen nytta för hunden.
Publicerat Februari 10, 201115 yr Författare Orijen foder verkar ju riktigt bra också. Jag har ibland en tendens att överanalysera såna här saker allt för mycket. De flesta foder är säkert helt ok, det är ju bara att prova och se vad som funkar antar jag.
Publicerat Februari 10, 201115 yr Om priset är oviktigt samt att du bor i Stockholm och inte förbrukar några megamängder så borde du kolla med Ekerö Hundfoder (tror det heter så) och som t.o.m kör hem maten åt dig! De säljer det frusna färskfodret Bravoburgare som är kanon.
Publicerat Februari 10, 201115 yr Jag kan rekommendera Standardt. Svenskt foder som jag tycker funkar riktigt bra. Fick tipset från uppfödaren som är Proffessor i Foderlära på SLU, kändes som hon visste vad hon snackar om. Nu har detta foder spridit sig som en löpeld i bekantskapskretsen. Finns att köpa på foderbilen.se
Publicerat Februari 10, 201115 yr Jag kan rekommendera Standardt. Svenskt foder som jag tycker funkar riktigt bra. Fick tipset från uppfödaren som är Proffessor i Foderlära på SLU, kändes som hon visste vad hon snackar om. Nu har detta foder spridit sig som en löpeld i bekantskapskretsen. Finns att köpa på foderbilen.se Såg att mitt foder fanns på foderbilen också! jämförde och skillnaden är liten, var det Marie Sallander du lyssnade på? Köper gärna svenskt och de har fått fram flera bra tillverkare, tyskt dioxinfoder känns väldigt avlägset!
Publicerat Februari 10, 201115 yr Håller med Pertan "köp svenskt". Det kan omöjligt finnas någon bra anledning att köra hundfoder över atlanten. Känns som att man får välja mellan dyr transport eller mycket konserverings medel om man ska ta hund foder från andra sidan atlanten.
Publicerat Februari 10, 201115 yr Såg att mitt foder fanns på foderbilen också! jämförde och skillnaden är liten, var det Marie Sallander du lyssnade på? Köper gärna svenskt och de har fått fram flera bra tillverkare, tyskt dioxinfoder känns väldigt avlägset! Nej, hon heter Sigrid Agenäs. Det intressanta med vissa fodersäckar, bla från Royal "K"anin är de höjer priset, nu runt 600:- tror jag samtidigt som man året senare smyghöjer, inte priset men man gör om fodersäcken från 15 kilo till 14 kilo. Standart (förutom att det är svensktillverkat) är rätt billigt på runt 460 :- för 15 kilos påsen. Dessutom innehåller detta foder inte utfyllnad som endel gör i form av vete och dylikt. Vilken hund/varg käkar vete för att dryga ut maten?
Publicerat Februari 10, 201115 yr Nej, hon heter Sigrid Agenäs. Det intressanta med vissa fodersäckar, bla från Royal "K"anin är de höjer priset, nu runt 600:- tror jag samtidigt som man året senare smyghöjer, inte priset men man gjör om fodersäcken från 15 kilo till 14 kilo. Standart (förutom att det är svensktillverkat) är rätt billigt på runt 460 :- för 15 kilos påsen. Dessutom innehåller detta foder inte utfullnad som endel gör i form av vete och dylikt. Vilken hun/varg käkar vete för att dryga ut maten? http://foderbilen.se/hund/produkter/hundfoder?manufacturer=246 Samma pris på det här, bra ork på hundarna!
Publicerat Februari 10, 201115 yr Med risk för att bli utskrattad och utdömd som djurplågare, måste jag erkänna att jag kör Doggy till både Terriern och BernerSennen. När det är mycket jakt och träning för den lille brukar jag koka grytor med rådjurshals(el. likn.), ris, pasta och grönsaker. Det räcker i en vecka ung. och så slår jag på lite olja vid servering. Men jag provar gärna något nytt om det rekommenderas. Finns det något som passar båda dessa raser och inte bara vid hög ansträngning? Mvh!/ Edit: Fan vad dåligt samvete jag fick när jag gjorde en jämförelse på fodren på Foderbilen.se Det fanns ju inte ett skit i Doggy. Men båda hundarna gillar det
Publicerat Februari 10, 201115 yr Hej, Vi kör med Axsess premium till vår finne men jag funderar på att byta foder. Dels tycker jag att hon är lite matt i pälsen och dels så får hon så galet dålig andedräkt av fodret. Har läst att rätt många håller Purina Pro Plan som ett bra foder. Någon som kör på det fodret och kan rekomendera eller avråda? Eller tips på annat bra torrfoder. Priset på fodret spelar ingen roll, en finnspetstik äter ju inte allt för många kilo varje månad. Har en finne och en kopovkorsning och båda äter ett vetefritt foder ifrån svenskahundfoder/swedishpetfood. http://www.swedishpetfood.se/index.php/tello-chicken-a-rice.html Hundarna har ätit både Purina och eukanuba med sämre resultat, dom kunde skita upp till 3-4 ggr om dagen på samma mängd foder.
Publicerat Februari 10, 201115 yr Jag ger Royal canin energy 4300 (28/21). Köper 20-kilossäckar genom en vän med kennel och företag, så priset blir inte så hiskeligt. Vore det inte så bökigt, och om jag hade mer utrymme, skulle jag definitivt ge färskfoder. T.ex. Vom og hundemat.
Publicerat Februari 10, 201115 yr jag utfodrar med Magnusson meat and biscuit ( http://www.hundmat.com/helfoder-meat-biscuit/13 ) väldigt nöjd med detta, bra pris och ruskigt fin i magen och pälsen. har gått ner från work till adult och fått en "trevligare" hund ( en flatcoated retriever) lugnare men med samma drag när han arbetar (ja det är bra drag i honom för att va flatte, och det kommer från labbefolk;) )
Publicerat Februari 10, 201115 yr Själv kör jag med Mästers Jakt, vilket jag tycker är ett kanon foder! Vet att jensa kör med Purina Pro Plan till sina hundar....
Publicerat Februari 10, 201115 yr Författare Standardt verkade ju vettigt faktiskt och många verkar nöjda. Tar en promenad till Odenplan i morgon och köper en s,liten påse så får vi se om doggen gillar det. Hon släpade även runt husse på en milrunda runt kungsholmen idag. Snökaos, stockholmsgnäll!
Publicerat Februari 17, 201115 yr Författare Tack för tipset om Standardt Extra. Jag har börjat ge hunden det nu, lite gradvis blandat med det gamla. Hunden älskar det, hon har tidigare varit väldigt petig och bara ätit några kulor, väntat, ätit lite osv. Nu klipper hon två dl rakt av vilket enligt doseringen på förpackningen skulle vara ca 70% av dagsbehovet. DVS ganska perfekt kvällsmål. Kan vara nyhetens behag men som det ser ut nu kommer jag kunna fodra henne 2 ggr om dagen istället för att hon har fri tillgång till mat. Får för mig att det är bättre för hunden att äta mer sällan men rejält. Återstå att se om hon mår bra av fodret, blank päls osv men det får jag hoppas.
Publicerat Februari 17, 201115 yr Håller med Pertan "köp svenskt". Det kan omöjligt finnas någon bra anledning att köra hundfoder över atlanten. Känns som att man får välja mellan dyr transport eller mycket konserverings medel om man ska ta hund foder från andra sidan atlanten. Varför skulle det vara bättre med svenskt ? Du köper sopor var du än köper ditt hundfoder. Tro för f-n inte att du får oxfile i ditt foder åt hunden
Publicerat Februari 17, 201115 yr Författare Varför skulle det vara bättre med svenskt ? Du köper sopor var du än köper ditt hundfoder. Tro för f-n inte att du får oxfile i ditt foder åt hunden Men vad hände nu här? Varför så aggressiv? Han förslog ju svenskt jämfört med annat för att det är mindre transporter och mindre konserveringsmedel eventuellt. Varför börjar du gasta om oxfilé?
Publicerat Februari 17, 201115 yr Men vad hände nu här? Varför så aggressiv? Han förslog ju svenskt jämfört med annat för att det är mindre transporter och mindre konserveringsmedel eventuellt. Varför börjar du gasta om oxfilé? Där hände ingenting. Bara fakta. kanske presenterade lite burdust men that´s me
Publicerat Februari 17, 201115 yr Jag håller nog med om att det känns lite onödigt att skeppa hundfoder över atlanten. Råvarorna är varken bättre eller sämre, men jag är övertygad om att det finns fullvärdiga alternativ som inte behöver skeppas runt halva jordklotet. Problem med foder kan bero på många parametrar, en del tål inte fet mat, andra tål inte ceralier etc. Kolla lite på ingredienserna och byt till ett med en annan sammansättning. Kör helst en månad (om det inte blir kraftiga förändringar) på det ny fodret innan du gör en utvärdering, "dutta" inte runt.
Publicerat Februari 17, 201115 yr jag ville bara göra det lilla tillägget att om du kokar lite fond eller buljong på märgben så när man hällt upp det och det svalnat - släng inte fettet på ytan av buljongen, ta vara på det och blanda i torrfodret, 1 matsked om dagen så får hunden blank fin päls och dom tycker det är så gott!! i detta sällskap är man i övrigt tyst om vad hunden äter sov gott
Publicerat Februari 17, 201115 yr Det funkar också att hälla lite oliv- eller rapsolja över torrfodret... Om man inte kokar buljong på märgben, dvs